wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

Połówki
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=4563
Strona 1 z 3

Autor:  OPTIMAR [ 19 wrz 2006, 21:17 ]
Tytuł:  Połówki

Czy może ktoś wytłumaczyć działanie półbiegów
kiedy jak jak z tym guzikiem jak sie włacza do góry a jak na dół

Autor:  Edler [ 19 wrz 2006, 21:37 ]
Tytuł: 

Podpisuje się do apelu kolegi Optimara.Ostanio się nad tym zastanowialem ,ale do jakiś głebszych wniosków nie doszedłem.Czekamy z optimarem na odpowiedz.

Autor:  voxx45 [ 19 wrz 2006, 21:45 ]
Tytuł: 

Z tego co słyszałem to półbieg jest po to żeby np. truck przy redukcji na niższy bieg nie tracił za szybko obrotów...Tzn. nie wrzuca sie całego biegu niżej, tylko "0.5" [nie jestem pewnien tej wypowiedzi]

Autor:  Długi [ 19 wrz 2006, 21:56 ]
Tytuł: 

Pomaga przy np. podjeździe pod górę... gdy zrzucimy o bieg obroty będą za wysokie...a o pół biegu już w sam raz... ;-).
Cytuj:
kiedy jak jak z tym guzikiem jak sie włacza do góry a jak na dół
Z tym jest w każdym aucie troszkę inaczej.

Autor:  Edler [ 19 wrz 2006, 22:07 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Cytuj:
kiedy jak jak z tym guzikiem jak sie włacza do góry a jak na dół
Z tym jest w każdym aucie troszkę inaczej.
Wiem ze w Volvie to chyba ten czerowny guzik z przodu lewarka.Tylko jakoś dziwnie jest w Actrosie.Jakos sie sprzeglo wdusza i cos sie całym lewarkiem robi.Domyslam sie ze wlasnie w Volvie to dusimy sprzęgło i wrzucamy połowkę i puszczamy sprzeglo.
A może ktoś kto jezdził Actrosem bądz jezdzi wyjasnic jak to działa?:>


Nie będe zakładł nowego tematu.Czy ktoś może mi powiedziec zasade działania skrzyni górnej/ dolnej?? Kiedy ich sie używa??[/b]

Autor:  Długi [ 19 wrz 2006, 22:09 ]
Tytuł: 

O chryste.... SZUKAJ opcja i wszystko jasne.

Autor:  Edler [ 19 wrz 2006, 22:11 ]
Tytuł: 

Wiesz ile wyników mi wyskoczy?? Duuużoo....

Autor:  Długi [ 19 wrz 2006, 22:14 ]
Tytuł: 

Wiesz ile masz czasu ? Duuużo... Jak się czego bardzo chce... I jak to napisał Cyryl informacje które sam znajdziesz zdobędziesz na dłużej zostaną w głowie.

Autor:  Edler [ 19 wrz 2006, 22:19 ]
Tytuł: 

No dobra.Wpłynołes mi na Ambicje.Szukam xD

Autor:  kraz [ 21 wrz 2006, 14:08 ]
Tytuł: 

Pólbiegi to tak jakby dodatkowa skrzynia dwubiegowa za właściwą skrzynią.Obniża przełożenie każdego biegu o połowę.I tak np.w skrzyni szesnastobiegowej są cztery biegi niskie,cztery wysokie i połowki,co daje 4x2x2=16.W skrzyni dwunastobiegowej [np.Volvo,Scania] są trzy biegi niskie,trzy wysokie i połówki co daje 3x2x2=12.Na lewarku jest dzwigienka,którą włącza się półbiegi.Jedziemy np.na czwórce,przelączamy dzwigienkę i nic się nie dzieje.Dopiero aż wciśniemy sprzęgło,połowka zaskakuje.Można też zmieniać o 1,5 biegu,tzn.cały bieg+połówka.

Autor:  łukasz [ 21 wrz 2006, 17:03 ]
Tytuł: 

Półbiegi służą głównie optymalnej i szybkiej zmianie biegów...Np jadąc pod górkę(nie wielką) możemy sobie zredukować o pół biegu(redukcja o cały bieg może okazać się błednym podejściem gdyż silnik bedzie pracował na wyższych-czytaj za wysokich na dane warunki obrotach i spalał niepotrzebnie zbyt dużo paliwa...).Połówki wymyślono także po to,że szybko można nimi zadziałać-dużo szybciej niż przy normalnej redukcji o cały bieg...Moim zdaniem to dogodne rozwiązanie... :mrgreen:

Autor:  Edler [ 21 wrz 2006, 19:27 ]
Tytuł: 

Wogle mówiac wynalezienie połówek to genialny pomysł.

Autor:  Cyryl [ 22 wrz 2006, 4:53 ]
Tytuł: 

każdy silnik ma jakieś optymalne obroty, na których pracując może wykorzystywać swoją moc, która poza nimi drastycznie spada. więc dla pojazdu, gdzie obciążenie jest duże a zakres optymalnych obrotów mały, bo we wspólczesnych ciężarówkach jest to przedział 400 obrotów na minutę, musi być dużo biegów.
w skrzyni można dołożyć w choince - na głównym wałku jeszcze drugą ilość trybów, jednak wystarczy aby zmienić przełożenie główne i na tych samych biegach (trybach) mamy inny zakres obrotów.
więc w zasadzie standardowa skrzynia ZF jest czterobiegowa z podwójną zmianą głównego przełożenia: jedno górna dolna skrzynia, drugie połówki.

sama nazwa półbieg, jest tylko kwestią tej nazwy.

Autor:  kraz [ 22 wrz 2006, 9:38 ]
Tytuł: 

I sama skrzynia,mimo,że ma 16 biegów jest bardzo prosta w budowie,bo składa się z głównej przekładni czterobiegowej+dwie przekładnie dwubiegowe,jedna od podziału na skrzynie niską i wysoką,a druga od połówek.Na lewarku są właśnie od tego te dwa przełączniki.Jednym przechodzi się ze skrzyni niskiej na wysoką,a drugim zmienia się połówki.Można też w niektórych rozwiązaniach przechodzić ze skrzyni niskiej na wysoką poprzez energiczne popchnięcie lewarka z pozycji luzu w prawo,jest to tzw."przebitka".W MB Actrosie do włączania półbiegów służy ten przycisk na lewarku z lewej strony.

Autor:  Cyryl [ 22 wrz 2006, 10:08 ]
Tytuł: 

jeszcze dodam, że jeżeli uszkodzeniu ulegnie jeden tryb powiedzmy najwyższego biegu, to skutkiem tego nie będzie "chodzić" bieg 4 dół i góra, oraz 8 dół i góra.

Autor:  OPTIMAR [ 22 wrz 2006, 20:27 ]
Tytuł: 

Dobra chłopaki ja to wszystko rozumie jak działa skrzynia
tylko chodzi mi oto że jade naprzykład na 3 i chce zejsc na 2i pół co robie,albo jade na 4 i chce skoczyc na 4i pół lub zasada przeskoku o półtorej biegu. :?:

Autor:  Pazdz [ 22 wrz 2006, 20:32 ]
Tytuł: 

Jadąc na 3 (dużej) i chcąc dać pół niżej, przłączasz pstryczek i sprzęgłem dajesz "enter" i masz małą 3 (2,5).

Jadąc na dużej 4 i chcąc dać małą 5 (4,5) przałączasz pstryczek i włączasz 5 bieg.


Co do 1,5 wyżej. To przykładowo startujesz z małej 3 (2,5) i następnie dajesz dużą 4. Jak można sobie policzyć 4-2,5=1,5. :lol: :twisted:


Tu masz przykład skrzyni MANa TGA:

Obrazek

Autor:  Edler [ 22 wrz 2006, 20:41 ]
Tytuł: 

A Rozumiem że ten przycisk to od połówek a suwak od Skrzyni górnej/dolnej.

Autor:  Pazdz [ 22 wrz 2006, 20:49 ]
Tytuł: 

NIE! Przałącznik licząc od dołu - pionowy - to zakres skrzyni (mała/duża), poziomy to przełącznik półbiegów a ten przycisk w gałce to ComfortShift, charakterystyczny dla MANa (tak więc uzywasz tego zamiast sprzegła) . Jasno napisałem?? Chyba nie trzeba rysować??

Autor:  Edler [ 22 wrz 2006, 21:00 ]
Tytuł: 

Pazdz wez wyluzuj.BArdzo jasno przestawiłes sytuację.Dzięki. Nie zauważyłem tego przycisku niżej. Thnx bardzo.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/