» Kontakt » Reklama » Pliki cookies
Dzisiaj jest 25 lis 2014, 21:34

Strefa czasowa UTC [letni]



PROMY24.com - promy dla wymagających




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 148 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna
Autor Wiadomość
PostWysłano: 05 sty 2006, 21:33 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2005, 14:04
Lokalizacja: Schwedt
GG: 0
Samochód: TGA
Ok to najpier podam definicję słownikową:

ADR - jest to Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych (od 1997 roku stanowi również przepisy krajowe w krajach UE*), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 roku (z franc. l'Accord europeen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route; z ang. European Agreement concering the international carriage of Dangerous Goods by Road). Polska przystąpiła do Umowy ADR 6 czerwca 1975 roku (Dz.U. Nr 35, poz. 189 i 190 z późn. zmianami). Aktualna wersja Umowy ADR pochodzi z 1 stycznia 2003 roku (Dz.U. z 2002r. Nr 194, poz. 1629 z późn. zmianami.

* w tym także krajów ubiegających się o członkostwo w UE.

Następnie przychodzi na myśl takie pojęcie jak towar niebezpieczny. Otóż jest to taki materiał, czy też przedmiot, którego transport jest całkowicie zabroniony, albo dopuszczony na określonych prawem warunkach (czyli na Umowie ADR).

Główny cel tych przepisów (regulujących przewóz ładunków niebezpiecznych) to wyeliminowanie albo ograniczenie przwozu tych ładunków, by zmniejszyć prawdopodobienstwo zainstnienia wypadku oraz rozmiaru ewentualnych szkód. Przepisy te powinny umozliwiać transport takich ładunków w maksymalnie bezpieczny sposób, dlatego działania te nie powinny zmierzać do celu całkowitego zakazu. Powinny również ułatwiać taki typ transportu poprzez stosowanie efektywnych, sprawdzonych i uzasadnionych ekonomicznie rozwiązań.

Towary niebezpieczne, które podlegają przepisom ADR dzieli się na 13 klas wyodrębnionych na podstawie zagrożenia dominującego. Towarom tym przypisują indywidulne lub grupowe numery rozpoznawcze UN. Numer UN to czterocyfowy numer rozpoznawczy materiału lub przedmiotu, pochodzący z przepisów ONZ.

Oprócz podziału na zagrożenia dominujące, taki towar może charkateryzować się dodatkowymi zagrożeniami, np. materiał palny, trujący klasy 3. spełnia, oprócz kryteriów zapalności (odpowiadających klasie 3.) również ktyteria toksyczne (odpowiadające klasie 6.1). Dlatego też towar przed nadaniem do przwozu przechodzi procedurę klasyfikacyjną.

KLASY TOWARÓW NIEBEZPICZNYCH:

1. - Materiały i przedmioty wybuchowe
2. - Gazy
3. - Materiały ciekłe zapalne
4.1 - Materiały stałe zapalne i materiały samoreaktywne, materiały wybuchowe odczulone
4.2 - Materiały samozapalne
4.3 - Materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne
5.1 - Materiały utleniający
5.2 - Nadtlenki organiczne
6.1 - Materiały trujące
6.2 - Materiały zakaźne
7 - Materiały promieniotwórcze
8 - Materiały żrące
9 - Różne materiały i przedmioty niebezpieczne


Aby móc przewozić takie towary, kierowca musi przejść przez szkolenie, na podstawie którego dostaje zaświadczenie że przeszedł taki kurs. Jeszcze parę lat temu (przynajmniej w Polsce) nie było wymagane takie zaświadczenie.


Ażeby nie było, że jestem wielka głowa, napisałem to w opraciu o książkę TOWARY NIEBEZPIECZNE W TRANSPORCIE DROGOWYM.

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Jesli ktoś ma jakieś pytania, to chętnie na nie odpowiem w miarę możliwości...

Jeśli chodzi o firmy transportowe to w większości z nich (no chyba, że wywrotki) od kierowców jest wymagane zaświadczenie ADR oprócz klas 1 i 7. Niektóre firmy organizują takie szkolenia dla swoich kierowców (i wtedy kierowca nie płaci za kurs), zazwyczaj te bogatsze, a niektórych tych biedniejszych kierowca sam musi na własny koszt ukonczyć taki kurs. Nie jestem pewien, ale obiło mi się o uszy, że pracodawca jest zobowiązany wysłać kierowcę na taki kurs lub zwrócić jego koszt... ....myslę, że nasz najbardziej doświadczony user Cyryl, będzie coś wiedzieć na ten tamat... :wink: :wink: :wink:


Ostatnio zmieniony 06 sty 2006, 14:18 przez Pazdz, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 05 sty 2006, 22:39 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lut 2005, 19:21
Lokalizacja: Łódź/Wieluń
GG: 0
Lista numerów ONZ najczęściej spotykanych w transporcie drogowym substancji niebezpiecznych.

http://truck66.republika.pl/adr.doc


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 06 sty 2006, 14:50 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sie 2005, 9:41
Lokalizacja: Gliwice
GG: 0
Samochód: MAN TGA XXL
No ściągłem sobie te numery, dosyć ciekawe i troche tego jest...:wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 06 sty 2006, 15:43 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2005, 14:04
Lokalizacja: Schwedt
GG: 0
Samochód: TGA
Też oglądałem ten dokument i jest w nim sporo braków. Nom, ale według autora są to najczęściej spotykane towary...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 09 sty 2006, 0:33 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lut 2005, 19:21
Lokalizacja: Łódź/Wieluń
GG: 0
dokładnie to jest niepełna lista towarów, brakuje tutaj nawet kodów bardzo pospolitych sybstancji chemicznych


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 09 sty 2006, 14:31 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 14:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
a kiedy to te zaświadczenia nie były wymagane?

jeszcze nie tak dawno 4-5 lat temu pojazdy przewożące ADR-y w sztukach przesyłki musiały mieć dodatkowo świadectwo ze stacji diagnostycznej, które robiono przy przeglądzie rejestraczyjnym za 84 zł.

kiedyś 14 dniowy kurs był kończony egzaminem i zdarzały się przypadki oblania. teraz kurs dla 10 kierowców można zorganizować w 48 godzin i wszyscy muszą zdać.

wydaje mi się, że w tej chwili przepisy są bardziej liberalne niż 10 lat temu, a ja pierwsze uprawnienia na przewóz ADR-ów robiłem ponad 10 lat temu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 09 sty 2006, 14:41 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2005, 14:04
Lokalizacja: Schwedt
GG: 0
Samochód: TGA
A no to sorki. Dobrze, że zuważyłeś bo wciskałbym kit userom. :wink: :wink:
Ale wydaje mi się, że kiedyś jak ojciec jechał na ADRach to normalnie mogłem z nim jechać. Może jestem w błędzie, ale nie pamiętam dokładnie... :wink: :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 09 sty 2006, 17:39 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 14:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
1 określenie "kiedyś" jest dla mnie bardzo abstrakcyjne,
2 określenie "na ADR-ach" również.

nie wyszystkie ilości substancji ADR i formy ich opakowania wymagają odpowiedniego traktowania. np. alkohol w małych opakowaniach do 2 litrów (zdaje się) można przewozić jak normalny towar, natomiast w wiekszych jest już traktowany jak ciecz łatwopalna.

co do tej listy, dołączona jest lista numerów rozpoznawczych zagrożenia, ów numer umieszczony jest w dolnej części talicy pomarańczowej na cysternie, natomiast w górnej jej części jest numer UN substancji.

dodać należy, że umowa ADR to nie jest jak pisze kolega Paździch :"ADR - jest to Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych (od 1997 roku stanowi również przepisy krajowe w krajach UE*), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 roku", ale jest to umowa dotycząca tylko i wyłącznie transportu drogowego. wymagania transportu materiałów niebezpiecznych morzem, drogą lotniczą, czy koleją są zawarte w innych umowach. jednak numery identyfikacyjne substancji UN dla wszystkich tych umów są jednolite.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 09 sty 2006, 18:45 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2005, 14:04
Lokalizacja: Schwedt
GG: 0
Samochód: TGA
Pisząc to miałem na myśli tylko i wyłącznie transport drogowy, gdyż doskonale wiem, ze na inna środki transportu obowiązują inne umowy (np. morski IMDG) i informacje pobierałem z podręcznka pt. TOWARY NIEBEZPIECZNE W TRANSPORCIE DROGOWYM. :wink:

Pojęcie "na ADRach", co oznacza wieźć ładunek niebezpieczny (podlegający tym przepisom) jest to słowo potoczne i bynajmniej ja spotkałem się z tym określeniem czesto... Oczywiście nie twierdzę, że nie może wydawać się ono nieco abstrakcyjne

:twisted:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 21 sty 2006, 11:37 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 sty 2006, 15:10
Lokalizacja: Opolskie
GG: 0
Samochód: duży z naczepą
Nie jestem znawcą w dziedzinie ADR (miałem z tym nie wielką styczność, mój tato jeździł kiedyś na ADRach) ale jeżeli ktoś potrzebowałby jakiś dokładnych informacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych to posiadam bardzo obszerną "fachową" książke w której można znaleźć naprawdę dużo na temat samochodowego przewozu materiałów niebezpiecznych.

Jeżeli ktoś będzie potrzebował jakiś informacji, służę pomocą, jeżeli tylko będą informacje na interesujący Was temat w tej książce to pomogę.

_________________
Jezus też palił !!! wszyscy palili !!! to prawda, tym wszystkich których "uzdrowił"? dał poprostu pare gramow ze swojej plantacji!! ot cała prawda!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 21 sty 2006, 12:28 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 14:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
więc ja przeszedłem w życiu kilka szkoleń na przewóz materiałów niebezpiecznych ADR, woziłem je, w tej chwili nadzoruję w firmie takie przewozy, chociaż nie mam papierów doradcy (takie specjalistyczne szkolenie zakończone surowym egzaminem). osoba z takimi papierami powinna być zatrudniona w firmie, która para się przewozami ADR, lub z tą firmą współpracować.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 02 lut 2006, 2:54 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lut 2005, 19:21
Lokalizacja: Łódź/Wieluń
GG: 0
Tutaj macie bardzo szczegółową listę kodów.

ID Numbers 1001 - 1199

ID Numbers 1201 - 1400

ID Numbers 1401 - 1600

ID Numbers 1601 - 1800

ID Numbers 1801 - 2000

ID Numbers 2001 - 2200

ID Numbers 2201 - 2400

ID Numbers 2401 - 2600

ID Numbers 2601 - 2800

ID Numbers 2801 - 3000

ID Numbers 3001 - 3200

ID Numbers 3201 - 3358

ID Numbers 8000 - 9500


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 10 lut 2006, 23:08 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 10 lut 2006, 22:54
Lokalizacja: Zgierz
jeśli potrzebujecie całego zestawu kodów UN towarów niebezpiecznych to zapraszam na strone www.translan.pl

znajdziecie tam również inne informacje które mogą w praktyce być wykorzystane podczas transportu a szczególnie towarów ADR

mała uwaga do jednej z wypowiedzi
numer zagrożenia jest na górze tablicy a numer UN towaru na dole.
podczas przewozu w pojeżdzie może znajdować sie jedynie załoga pojazdu (żadnych pasażerów na gapę i "czarnych stóp")
odpowiednie zaświadczenie dotyczące pojazdu jest wymagane tylko dla pojazdów przewozacych niektóre towary ADR


na wszystkie pytania związane z tematem ADR chętnie odpowiem piszcie na zbyszek@translan.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 10:07 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 30 sty 2006, 17:28
Czy firanka mozna przewozic ADR-y ??

_________________
renault major RLZ:D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 10:40 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 kwie 2005, 22:22
Lokalizacja: Jelcz/Wrocław
GG: 0
Samochód: MB MPII 1848MS E5/ R420 Highline
orzech555 pisze:
Czy firanka mozna przewozic ADR-y ??


A dlaczego nie? Może wozić farbę lub inne tym podobne artykuły...

_________________
www.40ton.net - nowy portal o samochodach ciężarowych i dostawczych zapraszamy!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 16:13 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 14:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
otóż nie zawsze.
wozimy ADR-y z Niemiec i jest taka jedna fabryka, która nie ładuje firanek. a produkują klasę 3 w szukach przesyłki, czyli w: beczkach, hobokach i puszkach pakowanych w kartonach.
firanka, aby przewozić takie rzeczy musi mieć:
na krawędziach wystające blachy zapobiegające przesunięciu się ładunku na zewnątrz, komplet desek umożliwający zastosowanie stopbary poprzeczki zabezpieczającej przesunięciu się ładunku do przodu bądź tyłu.

na naczepie burtowej beczki mogą być przewożone luzem, bądź na paletach foliowane, natomiast na firance na jednej palecie mogą być ustawione tylko 3 beczki, ponad to na górze musi być druga paleta i całość spięta.
ogólnie rzecz biorąc w wiekszości firm starej UE odmawia się ładowania ADR-ów na firanki.

ale bywają ładunki z innych klas np. 8 jak soda kaustyczna, pakowana w workach jak cement i we wszystkich krajach każdy załaduje na firankę, która ma po 3 deski w górę.


Ostatnio zmieniony 12 lut 2006, 20:07 przez Cyryl, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 16:26 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2005, 14:04
Lokalizacja: Schwedt
GG: 0
Samochód: TGA
Ale są firanki, które mają burty. Np. mój ojciec miał burty w Wieltonce.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 16:47 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lut 2005, 19:21
Lokalizacja: Łódź/Wieluń
GG: 0
orzech555 pisze:
Czy firanka mozna przewozic ADR-y ??
ja widziałem nawet wywrotki jeżdzace z ADR-ami przewożace materiały klasy 6.1 (trujące)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 17:24 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sie 2005, 8:17
GG: 0
<<Paździoch>> pisze:
Ale są firanki, które mają burty. Np. mój ojciec miał burty w Wieltonce


Te naczepy fachowo nazywają się burto-firanki :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 12 lut 2006, 20:04 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 14:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
ja mówiłem o typowych firanka, natomiast 6.1 to są materiały trujące. mogą być przewożone w róznoraki sposób od cystern, przez silosy, wywrotki, kontenery, po normalne plandeki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 148 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna

Strefa czasowa UTC [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: