Cytuj:
Inaczej tej fotki niedolo się ściągnąć
Co mi tu będziesz sciemniać
zobacz sobie teraz na swój post. Poprostu nie chciało ci sie poszukać na stronie
Przegladałem stare tematy na forum i trafiłem na opisy Kalyma
Cytuj:
Cysterny do przewozu materiałów chemicznych
Cysterny przeznaczone do przewozu materiałów chemicznych płynnych
(w tym materiałów niebezpiecznych) muszą być zbudowane z trwałego odpornego na reakcje chemiczne surowca. Ponadto wnętrza cystern muszą być łatwe do umycia z pozostałości po rozładowanym produkcie. Cysterny służące do przewozu chemikaliów (i nie tylko) muszą posiadać ważny przegląd techniczny a po każdorazowym umyciu przed kolejnym załadunkiem wystawiany jest certyfikat czystości, który przedkłada się przed załadunkiem i jest bezwzględnie wymaganym. Cysternami którymi wozimy chemię nie wolno przewozić środków spożywczych. Jednym z rodzajów cystern służących do przewozu substancji chemicznych są cysterny służące do przewozu paliw. Cysterny do gorących substancji wyróżniaja się czarnym materiałem wyłożonym dookoła górnego zaworu..
Cysterny do przewozu gazów
Kolejnym typem cystern są te, którymi wozi się gazy. Cysterny do przewozu gazu są charakterystyczne w wyglądzie. Nie posiadają górnych włazów a jedyny jaki się znajduje zlokalizowany jest zazwyczaj z tyłu lub z boku, często w charakterysytcznej szafie. W niej znajdują się przyrządy pozwalających stwierdzić stan temperatury i ciśnienia panującego wewnątrz beczki (jak wiadomo gazy podlegają sprężaniu i rozprężaniu). Innymi jej charakterystycznymi elementami są bardzo wypukłe ściany (przednia i tylna), a nie tak jak w innych rodzajach płaskie lub tylko lekko wygięte. Warto zwrócić uwagę, że tego typu cysterna służy do przewozu jednego gatunku gazu np. propanu-butanu.
Cysterny do przewozu środków spożywczych
Następnym rodzajem cystern są te, którymi przewozi się środki spożywcze a więc głównie soki, oleje jadalne itp. Ich konstrukcja nie różni się zasadniczo od konstrukcji beczek, którymi wozi się chemikalia. Jedyne co wyróżnia zewnętrznie to górne włazy. Zarówno cysterny do przewozu spożywki jak i chemii posiadają warstwę izolacyjną, która znajduje się pomiędzy zbiornikiem i zewnętrznym płaszczem. Izolacja zapewnia utrzymanie właściwej temperatury produktu.
Silosy i cementowozy
Kolejnym typem zaliczanym do cystern jest silos i cementowóz.
Są to specyficzne pojazdy ze względu na sposób rozładowywania przewożonego nim towaru - zupełnie odmiennie niż w tradycyjnych cysternach. Ponieważ przewozi się w nich materiały sypkie zarówno spożywcze jak i chemiczne, załadunek odbywa się przez górne włazy. Natomiast rozładunek odbywa się poprzez otwory umieszczone w stożkach (najczęściej od 3 do 5), wyposażone w system wibrujący i zawory kulkowe doprowadzające sprężone powietrze. Wszystko to jest połączone jedną rurą i wyprowadzone na tył między osiami pojazdu. Inaczej bowiem ciężko byłoby wysypać znajdującą się w nich zawartość. Z tego względu muszą być przed uprzednim załadunkiem nie tylko sterylnie czyste (z cementowozami róźnie to bywa), ale i suche
- w przeciwnym razie nie załadują do niego towaru.
Kształt obydwu naczep może się różnić od siebie, ponieważ silos do lżejszych ładunków jak na przykład zboża, ma czasem postać wielkogabarytowej butli na jednej osi - zwykle silos i cementowóz mają kształt odwróconego trapezu równoramiennego podtrzymywanego na trójkątnych podporach.