» Kontakt » Reklama » Pliki cookies
Dzisiaj jest 30 lip 2014, 23:13

Strefa czasowa UTC +1 godz. [letni]







Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 74 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
PostWysłano: 22 lip 2007, 19:35 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 04 gru 2005, 11:11
Lokalizacja: Legionowo
GG: 3235417
W zwiazku z dzisiejsza tragedia chcialbym sie dowiedziec od bardziej doswiadcoznych kierowcow autobusow tudziez ciezarowek w jakis sposob hamowac w sytuacji gdzie zjezdzamy ze wzniesienia?

_________________
http://www.fan4truck.bo.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 22 lip 2007, 19:45 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 20 cze 2007, 19:21
Lokalizacja: Kraków
GG: 0
Hm.... ja nie jestem kierowcą autobusu. Ale kiedyś pytałem się kierowcy z 35 letnim doświadczeniem. Powiedział że są dwie najważniejsze żeczy:
- jechać z zaleceniami znaków drogowych
- hamować przed zakrętem. Bo jak będziesz hamować na zakręcie do ktoś ci wjedzie poprostu w tył.

Mądry temat !
Taka szkoła Wagi Ciężkiej.

_________________
www.transportmedia.pl - portal transportu drogowego


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 22 lip 2007, 20:15 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 04 gru 2005, 11:11
Lokalizacja: Legionowo
GG: 3235417
W wiekszosci ciezarowek jest Retarder nie wiem czy takowy znajduje sie tez w aytobusach, ale czy jest jakas powiedzmy instrukcja hamowania przy pomocy retardera? Czy np. nie mozemy hamowac jendoczesnie retarderem i hamulcem roboczym?

_________________
http://www.fan4truck.bo.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 22 lip 2007, 20:51 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
hamujemy przeważnie nogami.

przy zjeździe ze wzniesienia, które jest długie należy jechać na biegu pozwalającym na używanie hamulca zasadniczego z umiarem. jeżeli pojazd jest wyposażony w zwalniacz to jest ułatwienie.

różnica w hamowaniu pojazdem ciężarowym a autobusem polega na tym, że w ciężarówce można hamować jednostajnie, natomiast wioząc pasażerów trzeba tak hamować, aby to jak najmniej odczuli.
czyli najpierw ostrzej potem stopniowo coraz słabiej aby nie odczuli momentu zatrzymania.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 22 lip 2007, 21:10 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 11 wrz 2006, 16:50
GG: 0
Cyryl pisze:
hamujemy przeważnie nogami.


Przeważnie, bo w niektórych ciężarówkach znajduje się ręczny hamulec naczepowy.

_________________
"A na liczniku ciągle nic i nic i zero! Wskazówka ani drgnie..."


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 22 lip 2007, 22:03 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 29 sty 2007, 22:20
Lokalizacja: Kraków
GG: 6134783
fafal pisze:
W wiekszosci ciezarowek jest Retarder nie wiem czy takowy znajduje sie tez w aytobusach, ale czy jest jakas powiedzmy instrukcja hamowania przy pomocy retardera? Czy np. nie mozemy hamowac jendoczesnie retarderem i hamulcem roboczym?


W autobusach też znajduje sie retarder. Można hamować jednocześnie hamulcem zasadniczym i retarderem, lecz w niektórych pojazdach jest możliwość ustawienie automatycznego retardera na zasadzie że jeśli lekko naciskamy pedał hamulca to załącza się retarder, a jeśli mocniej to działa zasadniczy ham. Z tego co wiem to retarderem nie powinno się hamować jednostajnie do zatrzymania, ewentualnie w nagłych sytuacjach :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 8:01 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Lokalizacja: piotrków tryb
Fafal , 90% sprzedawanych w Polsce nowych cięzarówek nie ma retardera. Najwięcej pojazdów z retarderem sprzedaje Scania. Natomiast u innych producentów to rząd kilku procent.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 9:30 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 cze 2007, 12:28
Lokalizacja: Głogów
GG: 0
We wszyskich nowych ciężarówek widzę retarder nie możliwe że by nie było w ciężarówkach tego a w jakimś nagłym przypadku czym bedziesz hamował nogami :?: :?: :!:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 11:06 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
tak jak wspomniał kolega Zenon zwalniacze są jeszcze zjawiskiem rzadkim w pojazdach ciężarowych i autobusach sprzedawanych w Polsce.

dodatkowo te urządzenia nic nie pomogą w "nagłym przypadku" przytoczonym przez kolegę Patryczka1202, przeznaczone są do wyhamowywania pojazdu lub zespołu pojazdów podczas długich zjazdów ochraniając układ hamulcowy przed długotrwałym hamowaniem co może skończyć się brakiem skuteczności.

proszę pamiętać, że po takich drogach jeszcze nie tak dawno zjeżdżało się pojazdami o podobnej masie, ale o silniku o mocy 280KM. wymagało to dużych umiejętności, ale można to zrobić bezpiecznie. kosztuje to duzo czasu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 14:36 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Lokalizacja: piotrków tryb
Patryczek 1202, niestety retarder w nowych ciężarówkach sprzedawanych w Polsce jest rzadkością. Dla przykładu w Niemczech, 58 procent sprzedanych ciężarówek w 2006roku, było wyposażonych w retarder.Jeżeli chodzi o autobusy to w Niemczech każdy nowy autobus turystyczny i międzymaistowy wyposażony jest w retarder. W polsce niektóre firmy transportowe powoli też przekonują się do retarderów, chodź bardzo powoli. W Polsce głównie zagraniczne firmy mające przedstawicielstwa w Polsce używają pojazdów z retarderami np. Ricoe, Rosner. Najważniejszą zaletą retarderów jest podniesienie bezpieczeństwa, ale również aspekt ekonomiczny jest tutaj ważny. Koszt retardera przy zakupie nowego pojazdu zwraca się szybko, jeżeli kierowca umiejętnie go używa. Retarder wraz z hamulcem silnikowym jest w stanie przejąć 70-80% wszystkich hamowań, oszczędzając klocki i tarcze. troszkę się rozpisałem , nie zanudzam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 14:46 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 04 gru 2005, 11:11
Lokalizacja: Legionowo
GG: 3235417
zenon nie nie przynudzasz, az milo sie czyta.

_________________
http://www.fan4truck.bo.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 14:57 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2007, 12:45
Lokalizacja: (Z)Dolny śląsk
GG: 0
A czy mi się retarder nie myli ze zwalniaczem czyli np. w autobusie pod kierownicą jest tak dźwigienka która się przestawia i autobus stopniowo zwalnia???? (wiem że to pytanie dla was, kierowców z doświadczeniem na pewno świetne no, ale...)

_________________
Semper Fidelis


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 15:13 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Lokalizacja: piotrków tryb
Młodygniewny, retarder to z francuskiego, w tłumaczeniu na polski zwalniacz. Przyjęło się nazywać retarderem osobne urządzenie, dodatkowo montowane na skrzynii, bądź w miejscu łożyska podporowego wału przegubowego (tzw.wolna zabudowa). Ta dźwignia, o której mówisz jest od retardera bądź hamulca silnikowego w zależności jak jest pojazd wyposażony. Dla przykładu, w Actrosie ta sama dźwignia może mieć 2 stopnie (sam hamulec silnikowy), lub 5 stopni (hamulec silnikowy + retarder), jeżeli pojazd ma zabudowany retarder.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 15:50 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Lokalizacja: Wrocław
GG: 37985486
opłacalność zakupu pojazdu z retarderem jest widoaczna w firmach, które jeżdżą na Włochy. przy przejeździe przez Alpy urządzenie to tak skutecznie wspomaga układ hamulcowy, że pomijając oczywisty czynnik bezpieczeństwa, klocki hamulcowe i tarcze zużywają się 2 x wolniej.
inaczej mówiąc jeżeli auto jedzi na Włochy i nie ma retardera, to po 300 000km ma popękane tarcze..


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 16:40 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 29 mar 2007, 18:37
Lokalizacja: Oława/okolice
GG: 0
u nas w Setrze nie ma retardera ale jest Telma(jeżeli sie nie myle i ma 4 stopnie siły hamowania) zamontowana na skrzyni biegów koło wału napędowego i zmniejsza jego obroty po załączeniu. A co do retardera to podobno nie wolno na śliskim nim hamować :?: Bo kiedyś Taty kolega jechał nowym Volvo(autobus) i na zakręcie podczas deszczu włączył retarder i jeszcze szybciej znalazł sie w rowie :/ i na szczęście nic mu sie nie stało.

_________________
http://transgame.pl/grant.php?u=2812&c=v1ymjb


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 17:44 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Lokalizacja: piotrków tryb
Ostry, Telma to tez retarder, tylko, ze elektomagnetyczny w przeciwienstwie do hydraulicznych (Voith, ZF).
W pojazdach z ABS sterownik retardera dostaje sygnal z ABS-u i odlacza automatycznie retarder w momencie poslizgu, wlasnie po to by uniknac takich sytuacji. Tak przynajmniej jest w retarderach Voith. Co to za model tej Setry, ze ma Telme? W Setrze jak i Mercedesie w standardzie idzie Voith.

[ Dodano: Pon, 23.07.2007, 16:50 ]
W Hiszpanii tez ciezko znalezc pojazd bez retardera na ich rynku wtornym.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 18:04 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Lokalizacja: Eriador
GG: 0
Samochód: auto
Ostry pisze:
A co do retardera to podobno nie wolno na śliskim nim hamować Question

Zauważ, że retarder hamuje tylko oś przenoszącą napęd na jezdnię. Efekt jest więc podobny do lekkiego pociągniecia hamulca ręcznego w samochodzie osobowym. Wjedź sobie kiedyś na lód i spróbuj ;)

_________________
Czerwone i bure


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 20:07 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 19 kwie 2006, 20:12
Lokalizacja: Lublin
GG: 8765643
Mimo ze jeszcze nie jezdze to mysle ze kazdy z przyszlych kierowcow wie ze jezdzic na luzie absolutnie nie wolno. Wsrod kierowcow mowi sie ze z gorki zjezdza sie na takim biegu na jakim sie pod nia wjezdzalo. Wiadomo ze w nowych samochodach sa rozne udogodnienia wspomagajace hamulce zasadnicze ale rowniez trzeba uzywac ich z glowa. W sytuacji krytycznej tak jak w tej we Francji gdzie swiadkowie mowili ze autobus jechal kolo 70 km/h i chcial pokonac zakret okolo 90 stopni nic juz nie pomoze. Nic nie zastapi naszego rozumu i o tym trzeba pamietac.

_________________
"... gdy w przyszłości wnuk przy kominku zapyta mnie: Dziadku, a co Ty w życiu robiłeś??? Odpowiem, że to, co najbardziej kochałem - JEŹDZIŁEM ..."


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 23 lip 2007, 22:10 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Lokalizacja: DK4
GG: 0
Samochód: HaPeIk
zenon pisze:
W pojazdach z ABS sterownik retardera dostaje sygnal z ABS-u i odlacza automatycznie retarder w momencie poslizgu, wlasnie po to by uniknac takich sytuacji. Tak przynajmniej jest w retarderach Voith. Co to za model tej Setry, ze ma Telme? W Setrze jak i Mercedesie w standardzie idzie Voith.

Podobie rzecz ma się w Scanii, jak włączysz retarder czujniki ABS działają na osi ciągnącej i gdy koła zaczynają tracić przyczepność to delikatnie odpuszczają retarder ale nie całkowicie, to jest tak jak przy zwykłych hamulcach z ABS gdy koła zaczynają się blokować to ABS delikatnie odpuszcza hamulec.
Nie jestem pewien ale chyba retarder jest wymagany przy ADR-ach, a ABS to już napewno.

_________________
Jade ulicom,
opony asfalt drą,
pingwiny jak zobaczą drzewo
na zawał umyrą...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostWysłano: 24 lip 2007, 12:54 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 29 mar 2007, 18:37
Lokalizacja: Oława/okolice
GG: 0
Cytuj:
Co to za model tej Setry, ze ma Telme? W Setrze jak i Mercedesie w standardzie idzie Voith.


Setra S 215 HM pod moim postem jest link do do działu Garaż gdzie możesz ją sobie obejrzeć. :wink: Może jest w niej telma gdzyż to auto nie posiada ABS-u :| (2 lat nam zabrakło żeby zaczeli montować seryjnie :evil: )

_________________
http://transgame.pl/grant.php?u=2812&c=v1ymjb


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 74 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC +1 godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  


Forum oparte o phpBB3 © 2004-2014 Piotr Kardaś

Forum Samochodowe4trucks.pl - portal kierowcy