wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
https://www.wagaciezka.com/

Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?
https://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=6449
Strona 1 z 1

Autor:  DOHC [ 08 lut 2007, 10:25 ]
Tytuł:  Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Witam zwracam się do was z prośbą o instruktaz jak właściwie używać hamulca górskiego jakim retarder

Autor:  Daniel [ 08 lut 2007, 10:41 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Witam zwracam się do was z prośbą o instruktaz jak właściwie używać hamulca górskiego jakim retarder
Pamiętaj że latem jest łatwo przegrzać silnik. Polecam ustawić sobie tetarder na "aut", wtedy podczas każdego hamowania automatycznie będzie się włączać retarder, oszczędzając hamulce

Autor:  HitmaN [ 08 lut 2007, 14:31 ]
Tytuł: 

Warto się zapoznać z TYM tematem.

Autor:  ADAMO [ 08 lut 2007, 15:12 ]
Tytuł: 

Retarder hamuje tylko auto więc na ślizgiej nawierzchni np. na krętych zjazdach górskich nie jest zalecane używać go gdyż nastąpi efekt scyzoryka, oczywiście na prostych i delikatnie (po 1 stopniu) można nim hamować bez nie miłych konsekwencji.

Na suchej tak jak mówił Daniel ustawić sobie na automat i wtedy jadąc na tempomacie przy przekroczeniu ustawionej prędkości automatycznie retarder hamuje - świetne rozwiązanie w górzystym terenie.

Przy używaniu manualnym nalezy pamiętać o jego wyłączaniu , gdy się zapomni to przy podjeździe automatycznie można zagotować płyn i wiadomo.

Autor:  MobilMan [ 09 lut 2007, 14:19 ]
Tytuł: 

Retarder jest dobry :) w lato jest doskonaly. A w gory jest naprawde dobry poniewaz nie grzejesz tak hamulcow!! Ja osobiscie polecam

Autor:  zenon [ 09 lut 2007, 15:04 ]
Tytuł: 

Retarder super sprawa. W nowych konstrukcjach naciskając na hamulec nożny, komputer zarządza jaki hamulec ma być użyty, czy sam hamulec silnikowy, czy hamulec silnikowy razem z retarderem lub od razu hamulce zasadnicze. Wszystko zależy od tego jaki moment hamujący jest potrzebny.

Autor:  DavesKTC [ 09 lut 2007, 22:32 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Retarder super sprawa. W nowych konstrukcjach naciskając na hamulec nożny, komputer zarządza jaki hamulec ma być użyty, czy sam hamulec silnikowy, czy hamulec silnikowy razem z retarderem lub od razu hamulce zasadnicze. Wszystko zależy od tego jaki moment hamujący jest potrzebny.
A skad komputer wie jakie sa warunki atmosferyczne??

Autor:  scaniairizar [ 09 lut 2007, 22:51 ]
Tytuł: 

Cytuj:
zenon napisał:
Retarder super sprawa. W nowych konstrukcjach naciskając na hamulec nożny, komputer zarządza jaki hamulec ma być użyty, czy sam hamulec silnikowy, czy hamulec silnikowy razem z retarderem lub od razu hamulce zasadnicze. Wszystko zależy od tego jaki moment hamujący jest potrzebny.


A skad komputer wie jakie sa warunki atmosferyczne??
może jest jasnowidzem ? :mrgreen:

Autor:  r [ 09 lut 2007, 22:54 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Cytuj:
Witam zwracam się do was z prośbą o instruktaz jak właściwie używać hamulca górskiego jakim retarder
do tej pory wydawalo mi sie ze hamulec gorski to co innego, co innego to retarder, terma, intarder itd.

wracajac do tematu, retarder daje nam komfort plynnego hamowania bez ruszania noga, dlatego ma kilka stopnii aby wymierzyc droge zwalniania i stopniowo zwalniac, nie raz bylem swiadkiem jazdy typu "gaz - retarder (max) - gaz - hamulec noga (full) - gaz itd ....) wtedy zywotnosc sprzetu skraca sie o polowe.

poza tym trzeba pamietac aby retarder wylaczyc ;P nie raz zapomina sie i zostawia go na 1 stopniu ;) a orientujemy sie dopiero przy wzniesieniu, kiedy zastanawiamy sie "czemu on taki slaby" :)

ogolnie, retarder to dobra rzecz, dodaje komfortu, to samo intarder.

jedynym typem zwalniacza do jakiego mam zastrzezenia to tzw. terma - zwolnisz 2 razy, stanieszna dluga pauze, a rano ganiasz z kablami po parkingu ....

pozdrawiam

Autor:  zenon [ 12 lut 2007, 22:11 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Cytuj:
zenon napisał:
Retarder super sprawa. W nowych konstrukcjach naciskając na hamulec nożny, komputer zarządza jaki hamulec ma być użyty, czy sam hamulec silnikowy, czy hamulec silnikowy razem z retarderem lub od razu hamulce zasadnicze. Wszystko zależy od tego jaki moment hamujący jest potrzebny.


A skad komputer wie jakie sa warunki atmosferyczne??
może jest jasnowidzem ? :mrgreen:
Kolego sygnal od ABS-u odcina automatycznie retarder. :shock: stad wie jakie sa warunki czy nawierzchnia slizga itd.
Wszystkimi sterownikami steruje komputer centralny.
Pozdrawiam

Autor:  jedyna [ 19 lut 2008, 14:18 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Szanowni Panowie,
o co chodzi. Potrzebuje informacji Retarder - Intarder - Telma (?) Co do czego sluzy, jak dziala, gdzie szukac informacji jak naprawiac. No i czym sie rozni jedno od drugiego od trzeciego? Przyznaje, dzis dowiedzialam sie o istnieniu takich cudow, a informacje potrzebne... Pomozcie prosze, pozdrawiam.

Autor:  Leszek [ 19 lut 2008, 15:52 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Tak na szybko z Wikipedi:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Retarder

Autor:  Harry_man [ 19 lut 2008, 15:57 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

W wikipedii podano link do pracy dyplomowej związanej ze zwalniaczami. Myślę, że to powinno rozwiązać wszelkie pytania i wątpliwości:

http://zss.pl/~moto/www_prace_dyplomowe ... tarder.htm

Autor:  Łukaszz [ 19 lut 2008, 21:56 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Cytuj:
poza tym trzeba pamietac aby retarder wylaczyc ;P nie raz zapomina sie i zostawia go na 1 stopniu ;) a orientujemy sie dopiero przy wzniesieniu, kiedy zastanawiamy sie "czemu on taki slaby" :)
Przyznam, że trochę mnie to zdziwiło. Co to za retarder? W przypadku gdy jest włączony Intarder ZF i gdy naciśnie się pedał gazu to wtedy automatycznie się wyłącza, niezależnie czy jest ustawiony na pierwszym, czy szóstym stopniu. Podobnie zresztą jest z hamulcem silnikowym montowanym w MAN-ach jak i VEB-em montowanym w Volvach.

Autor:  ADAMO [ 19 lut 2008, 23:01 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Cytuj:
Przyznam, że trochę mnie to zdziwiło. Co to za retarder? W przypadku gdy jest włączony Intarder ZF i gdy naciśnie się pedał gazu to wtedy automatycznie się wyłącza, niezależnie czy jest ustawiony na pierwszym, czy szóstym stopniu. Podobnie zresztą jest z hamulcem silnikowym montowanym w MAN-ach jak i VEB-em montowanym w Volvach.
bzdura hamulec silnikowy a zwalniacz typu retarder/intarder/voith to dwie rożne zasady działania hamulca i dwie rożne siły hamowania!
rozłącza sie hamulec silnikowy typ VEB w Volvie czy Jacobs w Renault, a intarder-ZF nie rozłącza tylko będzie trzymał Cie niezalezniena którym biegu hamowania będzie, nie raz nie dwa sie zapomniało, podobnie rzecz sie ma do elektrycznej Telmy montowanej w starszych autach.

Autor:  Łukaszz [ 19 lut 2008, 23:47 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Cytuj:
bzdura hamulec silnikowy a zwalniacz typu retarder/intarder/voith to dwie rozne zasady dzialania hamulca i dwie rozne sily hamowania!
A gdzie ja na napisałem, że te hamulce mają takie same zasady działania i siły hamowania? Napisałem tylko o ich wyłączaniu.
Cytuj:
intarder-ZF nie rozlacza tylko bedzie trzymał Cie niezalezniena ktorym biegu hamowania bedzie
To akurat dziwne. W naszym TG-A jest 6-stopniowy Intarder ZF i gdy wciśnie się pedał gazu, wtedy zwalniacz automatycznie się wyłącza, niezależnie od prędkości, ani od siły hamowania.

Autor:  ADAMO [ 20 lut 2008, 0:10 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Tłumacze ponieważ uogólniasz.

Jeździłem F2000 i FE i tam sie nie wyłącza podobnie w Magnum Etech i DAFie.

Autor:  Łukaszz [ 20 lut 2008, 0:18 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Czyli wniosek z tego taki, że w TG-A były już montowane nowe zwalniacze. Ale skończmy już dyskusje na ten temat i nie róbmy OT, wątek dotyczy zasad właściwego hamownia.

Autor:  PrusaX [ 20 lut 2008, 10:55 ]
Tytuł:  Re: Retarder - jak właściwie używać tego hamulca ?

Jeżdziłem Iveco z Intarderem i w momencie jak naciskałeś mocniej hamulce to się włączał, normalnie działały tylko klapy na wydechu przy hamowaniu, jak jechałeś z góry i zapomniałeś wyłączyć retartder to w momencie jak dodawałeś gazu to się wyłączał ale w momencie puszczenia gazu lub hamowania od razu zaczynał działać

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/