wagaciezka.com - Forum transportu drogowego https://www.wagaciezka.com/ |
|
spalenie sprzegla... https://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=21723 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | DEMON [ 23 sie 2009, 12:21 ] |
Tytuł: | spalenie sprzegla... |
Witam mam takie pytanie na jakiej zasadzie mozna spalic sprzeglo?? |
Autor: | Użytkownik usunięty [ 23 sie 2009, 12:26 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
Chociażby nieumiejętnej jazdy. |
Autor: | Pazdz [ 23 sie 2009, 12:27 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
Ruszanie na zbyt wysokim biegu, jazda na "półsprzęgle"... . Spalić można nawet w automacie, np. ruszając na zaciągniętym hamulcu postojowym. |
Autor: | DEMON [ 23 sie 2009, 14:09 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
czyli najlepeij jak sie cofa zestawem nie na pol sprzegle tylko wrzucic wsteczny i puscic do konca sprzeglo?? |
Autor: | Pazdz [ 23 sie 2009, 14:10 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
Cytuj: czyli najlepeij jak sie cofa zestawem nie na pol sprzegle tylko wrzucic wsteczny i puscic do konca sprzeglo??
Oczywiście. |
Autor: | Cyryl [ 24 sie 2009, 11:30 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
sprzęgło służy do w miarę łagodnego rozłączania i załączania napędu. w momencie całkowitego przywarcia tarczy sprzęgła do koła zamachowego lub całkowitego oddalenia tarcza nie zużywa się. zużycie tarczy następuje w momencie niecałkowitego zespolania tarczy z kołem, kiedy elementy te obracają się względem siebie, co powoduje łagodne złączenie napędu. w tym momencie sprzęgło zużywa się - naturalne zużycie eksploatacyjne, jednak gdy ten moment będzie trwał zbyt długo dojdzie do większego zużycia sprzęgła. gdy koło zamachowe obraca się z innę prędkością niż tarcza sprzęgłowa między nimi dochodzi do tarcia i wyzwala sie ciepło. okładziny tarczy sprzęgła są zbudowane z materiału odpornego na temperaturę, kiedyś z azbestu, jednak ta wytrzymałość na ciepło ma swoje granice. jeżeli moment w którym następuje tarcie między taczą sprzęgła i kołem zamachowym trwa zbyt długo może nastąpić uszkodzenie sprzęgła. ciepło wydzielające się doprowadza do spalenia tarczy sprzęgła i przegrzania koła zamachowego. na okładzinie tarczy utworzy się szklista powierzchnia, a koło zamachowe będzie miało fioletowy kolor (przegrzanie koła zamachowego zdarza się rzadziej). skutkiem będzie zła praca sprzęgła - szarpanie, brak łagodnego sprzęgania. w klasycznym ciągniku siodłowym ze standardową skrzynią biegów można dobrać taki bieg wsteczy, aby auto ledwo ledwo się toczyło. jazdy na półsprzęgle należy używać tylko przy ruszaniu, zatrzymywaniu się oraz w trudniejszym momentach manewrowania. nie należy jednak unikać jazdy na półsprzęgle za wszelką cenę, aby spalić sprzęglo trzeba trochę się postarać. |
Autor: | Harry_man [ 24 sie 2009, 12:06 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
Trzeba uważać też przy dużej częstotliwości używania sprzęgła w krótkim czasie - np. próbując się wyciągnąć z błota czy śniegu. To już przerabiałem osobiście. Nie spodziewałem się, że przegrzanie może nastąpić tak szybko. Swąd spalenizny i zdobyte doświadczenie - bezcenne ![]() |
Autor: | DEMON [ 24 sie 2009, 16:59 ] |
Tytuł: | Re: spalenie sprzegla... |
dzieki chlopaki za odpowiedz... na przyuczeniu mialem taka sytuacje cofalem zaraz do mnie podszedl kierowca i mowi daj ja cofne bo spalisz mi sprzeglo i cofal chyba z dobre 10 minut...co chwile R,1 R,1 i tak w kolo |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |