wagaciezka.com - Forum transportu drogowego https://www.wagaciezka.com/ |
|
Wady i zalety ''Automatów'' https://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=18236 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Borek [ 31 gru 2008, 1:25 ] |
Tytuł: | Wady i zalety ''Automatów'' |
Cytuj: Cytuj: a jak sprawuje się i-shift? nie jest to chyba za bogata wersja tej skrzyni?
Co masz na myśli nie za bogata wersja skrzyni? Sprawuje się rewelacyjnie. Automat to największy plus tych samochodów.A i ogrzewanie postojowe w Volvie to jedno wielkie nieporozumienie. ![]() ![]() |
Autor: | Quba [ 03 sty 2009, 13:24 ] |
Tytuł: | Re: 2 x Volvo FH 480 E5 Globetrotter XL |
Cytuj: Z tego co wiem, to volva są wyposażone w różne wersje skrzyni i-shift i nie każda ma wszystkie funkcje. Mówię, że nie jest za bogata bo
Hm..śledzę tę Waszą dyskusję i..szczerze powiem, że nie rozumiem tego, o czym piszesz... Z tego co wiem, to volva są wyposażone w różne wersje skrzyni i-shift i nie każda ma wszystkie funkcje. Mówię, że nie jest za bogata bo wujek ma tez eFHa z i-shiftem i skrzynią w wersji FEC (tak na wyswietlaczu pisze ![]() ![]() ![]() Cytuj: Co do skrzyni, to miałem przyjemność przejechać się i powiem, że normalne automaty wymiekają płynnością zmiany biegów
Normalne automaty powiadasz... ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Pazdz [ 03 sty 2009, 14:04 ] |
Tytuł: | Re: 2 x Volvo FH 480 E5 Globetrotter XL |
Cytuj: Normalne automaty powiadasz...
![]() ![]() ![]() Każde skrzynie automatyczne są normalne. Różnica polega na tym, że jedne są bardziej dopracowane inne mniej. Miałem styczność z czterema zautomatyzowanymi skrzyniami: w Volvie, Scanii R, Manie TGA i Dafie 95. O ile skrzyniom I-Shift i Optiruise nie mam nic do zarzucenia to działanie pozostałym dwóm niemało. Obecnie mam styczność cały czas z Dafem 95, co prawda nie jest to ideał, ale jak teraz po pół roku miałbym dostać auto ze zwykłą skrzynią to bym się chyba popłakał. ![]() Cytuj: Płynność jazdy...Jaki kierowca, taka jazda. Każda wygląda inaczej...
Nie wysuwałbym pochopnych wniosków. Może poczekajmy aż sam podejmiesz swoją pierwszą samodzielną pracę w tym zawodzie. |
Autor: | GRZEGORZ [ 03 sty 2009, 14:17 ] |
Tytuł: | Re: 2 x Volvo FH 480 E5 Globetrotter XL |
Cytuj: Cytuj: Płynność jazdy...Jaki kierowca, taka jazda. Każda wygląda inaczej...
Nie wysuwałbym pochopnych wniosków. Może poczekajmy aż sam podejmiesz swoją pierwszą samodzielną pracę w tym zawodzie. |
Autor: | Pazdz [ 03 sty 2009, 14:24 ] |
Tytuł: | Re: 2 x Volvo FH 480 E5 Globetrotter XL |
Cytuj: Automat ma do siebie to że jak go ułożysz na początku tak będzie zachowywał się później, normalne ruszanie powinno być delikatne i płynne, ale mamy w firmie auto które po naciśnięciu gazu wykonuje gwałtowny skok i jest to spowodowane tym że kierowca który jeździł nim od nowości nie ruszał z miejsca płynnie a zawsze z tym skokiem żeby być pierwszym.
Ja jednak twierdzę, że problem tkwi w dopracowaniu technicznym skrzyń, bądź w wadliwym ich działaniu lub któregoś z podzespołów (sprzęgła). I prośba do moderatorów o rozdzielenie tematu o 5 postów do tyłu (od użytkownika Borek) i usunięcie wcześniejszych 4 od pytania użytkownika Pawel Byd nie związanego z tematem. |
Autor: | Borek [ 03 sty 2009, 17:39 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Słowami "normalne automaty" miałem na myśli skrzynie automatyczne zamontowane załóżmy w osobówkach czy też wielu miejskich autobusach. Płynność zmiany biegów w Volvoskim I-Shifcie mnie zadziwiła. Co do słów "wersja skrzyni". Może mnie źle zrozumiano, ale zauważ iż w samochodzie, z którym miałem do czynienia (Fh12 2005r) jest oprogramowanie oznaczone jako "FEC". Na wybieraku od i-shift'a jest także dodatkowe położenie "L". W przypadku samochodu z tego tematu ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Cyryl [ 03 sty 2009, 21:03 ] |
Tytuł: | Re: 2 x Volvo FH 480 E5 Globetrotter XL |
Cytuj: ...Automat ma do siebie to że jak go ułożysz na początku tak będzie zachowywał się później...
pierwszy raz słyszę takie teorie. może jeszcze nauczysz ten automat stawać na tylnych łapkach lub szczekać.układa się konia lub inne zwierzą podczas tresury wykorzystując odruchy warunkowe (Pawłowa) eksponując porządane, wygaszając zbędne. natomiast nie słyszałem aby mechanizm posiadał odruchy, chyba że w filmach SF. |
Autor: | Harry_man [ 03 sty 2009, 21:48 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Cytuj: natomiast nie słyszałem aby mechanizm posiadał odruchy, chyba że w filmach SF.
Dzisiejsza technika pozwala tak programować urządzenia, aby "uczyły się" pewnych rzeczy. Za najprostszy i prymitywny przykład niech posłuży chociażby youtube, który po jakimś czasie na stronie głównej zaczął wyświetlać filmy które wg niego powinny mnie zainteresować. W automatyce takie "myki" są już powszechnie stosowane i z powodzeniem można je zastosować także w skrzyniach biegów, które mogłyby dostosować się do stylu jazdy kierowcy. Nie sądzę jednak żeby to o czym napisano wyżej było przykładem takiego programu. Moim zdaniem może to być zwykłe uszkodzenie, wynikające np. z nie zbyt delikatnego obchodzeniem się z samochodem albo po prostu wadliwy egzemplarz. |
Autor: | Cyryl [ 03 sty 2009, 21:58 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
niestety takich myków w skrzyniach jeszcze nie ma. niektóre mają zmianę manualną charakterystyki pracy jak chociażby funkcja FEC, ale nie ma jeszcze w seryjnie produkowanych pojazdach "uczących się" skrzyń biegów. kierowca prowadząc pojazd z automatyczną skrzynia biegów może ingerować w moment zmiany biegów - mimo automatu, może zmienić zakres prędkości obrotowych przy jakich będą zmieniane biegi wybierając odpowiednie przełożenia, nie ma wpływu na sposób działania sprzęgła. i to wszystko, niestety nie widzę tu nic co można by ująć pod określeniem "układanie automatycznej skrzyni biegów". "Automat ma do siebie to że jak go ułożysz na początku tak będzie zachowywał się później" jedynie co mogę zasugerować to dobrze byłoby używanie w stosunku do automatu zwrotów: proszę, dziękuję, przepraszam itp. nie wydaje mi się, aby automat później odpowiadał nam, ale za to my nabierzemy kultury. |
Autor: | Trucker_Hawk [ 04 sty 2009, 15:59 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Koledze za pewne chodziło z tym "układaniem" automatu o to co napisałeś... |
Autor: | GRZEGORZ [ 04 sty 2009, 17:54 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Sam przykład sprzęgła, gdy będziemy ruszać gwałtownie, z tak zwanym skokiem, tak mu zostanie i ciężko będzie ruszyć później delikatnie. |
Autor: | Cyryl [ 04 sty 2009, 18:09 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
przepraszam, ale tutaj to już brakuje argumentów. wystarczy, że kilknaście razy wciśniemy gaz do podłogi to później auto będzie ruszało gwałtownie mimo, że będziemy mieli nogi na kierownicy. natomiast jeżeli na początku będziemy delikatnie wciskać gaz, to jak auto się tak przyzwyczai, że później nawet jak na pedale gazu położymy 10 ton to auto ruszy powoli. był kiedyś w TVN taki program o zjawiskach nadprzyrodzonych chyba Strefa W11, ten temat tylko tam się nadaje. |
Autor: | GRZEGORZ [ 04 sty 2009, 18:14 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
tak tak zawsze wiesz swoje... |
Autor: | Cyryl [ 04 sty 2009, 18:31 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
w miejscu gdzie pracuję jest warsztat samochodowy, gdzie chłopaki specjalizują się w naprawie skrzyń automatycznych. z boku leżą stare części do niczego nie przydatne, ale jako, że częściowo rozbebeszone można dokładnie poznać ich budowę i zasadę działania. rozumiem, że ze Szczecina trochę daleko, ale może na miejscu masz jakiś zakład w tym rodzaju, bo odnoszę nieodparte wrażenie, że to o czym piszesz jest dla Ciebie ciemną magią. sprzęgło automatyczne jest urządzeniem hydrokinetycznym i ma w sobie tyle inteligencji (zdolności do nauki) co dyferencjał czyli tylny most, czy imadło. |
Autor: | GRZEGORZ [ 04 sty 2009, 18:34 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Przykład na pw podałem na zasadzie zwykłej skrzyni. A w takim razie jak wytłumaczyć to że 2 volva ta sama moc, wszystko to samo i jednym można ruszyć delikatnie przy dodaniu odrobiny gazu, a drugim po dodaniu odrobiny gazu stoi w miejscu i rusza skokiem gdy doda mu się troszkę więcej tego gazu? |
Autor: | K92 [ 04 sty 2009, 23:15 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Ja mogę do dyskusji wtrącić Swoje 3 gr. na temat skrzyni w TGA (ZF AS-TRONIC 12 biegowa). Prędkością zmiany biegów, nie powala na kolana, gubi się czasem podczas np. (zmiany świateł) wtedy wariactwo ogarnia skrzynie biegów i nie wie na jakim biegu ma kontynuować jazdę, więc trzeba się zatrzymać. Potrafi też wrzucić na wyższy bieg podczas podjazdu pod górkę. Był też problem, że sama przełączała na tryb manualny, ale to tylko w komputerze coś przestawili i wszystko wróciło do normy. Ale ogólnie rzecz biorąc i obiektywnie patrząc, mimo kilku wad ma też swoje zalety, i chyba lepsze to niż manual. To o czym mówi Grzesiek EK działo się także w/w MAN-ie podczas cofania lub chcąc delikatnie podjechać dodawało się troszkę gazu, silnik reagował obroty powoli wzrastały, ale samochód stał w miejscy i nagle było szarpnięcie i samochód gwałtownie ruszał, jednak po wymianie sprzęgła problem przestał istnieć. I jak powiedzieli w serwisie MAN-a przy tego typu skrzyniach sprzęgło z reguły po 600tys. jest do wymiany. Cytuj: Przykład na pw podałem na zasadzie zwykłej skrzyni.
Myślę, że tak samo jak w manualnych skrzyniach biegów tak i w automatycznych przekładniach, tylko po prostu w mniejszym stopniu. Kierowca ma wpływ na zużywanie się poszczególnych elementów skrzyni biegów i sprzęgła. I poprzez ruszanie z nieodpowiedniego biegu itp. może szybciej wykończyć sprzęgło i efekty są takie jak piszesz wyżej, np. ruszanie skokiem itp.
A w takim razie jak wytłumaczyć to że 2 volva ta sama moc, wszystko to samo i jednym można ruszyć delikatnie przy dodaniu odrobiny gazu, a drugim po dodaniu odrobiny gazu stoi w miejscu i rusza skokiem gdy doda mu się troszkę więcej tego gazu? |
Autor: | Tomek_215 [ 05 sty 2009, 16:59 ] |
Tytuł: | Re: 2 x Volvo FH 480 E5 Globetrotter XL |
Cytuj: Cytuj: ...Automat ma do siebie to że jak go ułożysz na początku tak będzie zachowywał się później...
pierwszy raz słyszę takie teorie. może jeszcze nauczysz ten automat stawać na tylnych łapkach lub szczekać.
Moj brat ma osobowke - mitsubishi z automatem. Jakis czas temu pojechalismy na sprawdzenie, m.in. dlatego ze brat mowil ze czasami jest jakas ospala ta skrzynia... Gosciu nam powiedzial, ze jest to dosyc nowoczesna skrzynia i ze ona tak jakby "uczy sie" stylu jazdy kierowcy. Chodzi o to ze np. jak moj brat jezdzi po miescie powoli 40-50-70 to skrzynia zmienia biegi raczej ospale ale bardzo delikatnie, ale jak pozniej wyjezdza na trase potrzebuje szybko wyprzedzic, to skrzynia tez dziala troche ospale, dopiero po jakims czasie sie to zmienia. Dodam ze byl to specjalista od japonczykow, majacy dobra renome, a nie jakis pan Heniu z garazow za blokami. Zmierzam do tego, ze moze to o czym mowi Grzesiek EK dziala na podobnej zasadzie. Dla mnie to nie brzmi jak SF, chociaz zastanawia mnie jakby to mialo byc ze to auto juz na stale tak rusza a nie inaczej. Moze poprostu taki styl jazdy poprzedniego kierowcy skrzyni nie sluzyl i pewne czesci sa juz zuzyte. |
Autor: | Daf [ 05 sty 2009, 17:39 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Problem szarpania jest związany z tarczą sprzęgła po wymianie samochód rusza tak jak powinien czyli spokojnie nawet po wciśnięciu gazu "do spodu", wiem co mówię bo ten problem był w naszym Dafie na skrzyni ZF AS-Tronic wersji 12 biegowej ( dokładnie ta co pisał o niej K92 ). Skrzynia w Dafie jest jak pisałem powyżej ZF AS-Tronic ( są wersje 12 i 16, bardziej popularna to 12 ). Z moich obserwacji i opinii taty to Daf ( w tym przypadku też i MAN bo te same skrzynie ) w manualnej skrzyni biegów jest lepszy, jeszcze nie widać góry a automat już redukuje, spalanie jest trochę wyższe jak w identycznym samochodzie tylko z manualną skrzynią biegów oraz samochód ma mniej mocy. Ale z drugiej strony jest to wygodna rzecz, tak więc ma to i swoje plusy jak i minusy, mój tata w większości jeździ w trybie automatycznym jedynie na podjazdy zmienia na manualny tryb. |
Autor: | Cyryl [ 05 sty 2009, 18:01 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
rozdzielmy tu dwie rzeczy: działanie sprzęgła, które w/g mnie się nie zmienia i działanie skrzyni biegów automatycznej. obsługując automatyczną skrzynię biegów kierujący ma do wyboru (w standardowej) kilka prędkości obrotowych przy jakich zmieniane są biegi. najczęściej są to 1, 2, 3 i D. jednak mimo ustawienia może spowodować wcześniejszą zmianę bigu. np. jadąc na którymś biegu skrzynia ma zmienić na bieg wyższy przy powiedzmy 1400 obr/min, przy prędkości 1200 lekko dodając gazu a potem ujmując spowodujemy, że skrzynia przeskoczy na wyższy bieg mimo innego ustawienia. powtarzanie tej czynności nie spowoduje "nauczenia się" skrzyni i wcześniejszego zmieniania biegów. umiejętnym operowaniem pedałem gazu możemy wpływać na dobór przełożeń automatycznej skrzyni biegów, ale jeżeli nie mamy o tym pojęcia będzie to stanowiło dla nas zagadkę tłumaczoną w iracjonalny sposób. na wiosnę spędziłem na torze w Bednarach dwa dni na takich ćwiczeniach, katując MAN-a z automatem TGA 19.530 z naczepą cysterną (taka specjalna na tor z bocznymi kólkami do kładzenia naczepy na boku) całość ważyła 30t. natomiast jakie są zalety automatu: oprócz uproszczenia jazdy i większego bezpieczeństwa zwłaszcza w mieście, przy manewrach jeździmy trzymając nogę na hamulcu w ten sposób zwalniając pojazd. w pojeździe z manualną skrzynią biegów jeździmy na półsprzęgle. w jednym wypadku szybciej zużywa się układ hamulcowy, w drugim zespół sprzęgła. oczywiście łatwiej i taniej wymieniać klocki hamulcowe niż zespół sprzęgła (tarcza - docisk - łożysko wyciskowe). natomiast wadą automatycznej skrzyni biegów jest to, że nie widzi ona drogi. jeżeli jedziemy po płaskim widząc przed soba podjazd w tradycyjnym pojeździe możemy jeszcze przed podjazdem ująć półbiegu i jadąc z prędkością 88km/h podwyższamy prędkość obrotową do 1550 obr/min i pozwala nam na wejście wyżej na tym biegu (mała ![]() natomiast w tym wypadku automatyczna skrzynia biegów zareaguje dopiero na obciążenie i w efekcie automat 4 krotnie zredukuje schodząc do dużej 6. |
Autor: | kselu1 [ 05 sty 2009, 20:23 ] |
Tytuł: | Re: Wady i zalety ''Automatów'' |
Cytuj: natomiast wadą automatycznej skrzyni biegów jest to, że nie widzi ona drogi. jeżeli jedziemy po płaskim widząc przed soba podjazd w tradycyjnym pojeździe możemy jeszcze przed podjazdem ująć półbiegu i jadąc z prędkością 88km/h podwyższamy prędkość obrotową do 1550 obr/min i pozwala nam na wejście wyżej na tym biegu (mała
cos mi sie przypomina artykuł jaki czytałem nie dalej jak pół roku temu...![]() natomiast w tym wypadku automatyczna skrzynia biegów zareaguje dopiero na obciążenie i w efekcie automat 4 krotnie zredukuje schodząc do dużej 6. o skrzyniach automatycznych mercedesa, nie wiem czy było to na etapie przygotowania czy moze juz wchodzi z nowa generacja, ale chodzilo mnie wiecej o "widzenie drogi" tj. podjazdów. zamonotowano na przodzie (jak dobrze pamietam okolice wysokości świateł mijania) czujniki, które właśnie za zadanie maja odczytać jakie może być wzniesienie i odpowiednio wcześniej reagować. tu tez pojawia sie pytanie co jezeli jest nierówne, tj taka sinusoida np. automat znów sie pogubi, jednak to wszystko sie rozwija, etap nie jest zakonczony. wg mnie przyszłość należy do automatów... |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |