wagaciezka.com - Forum transportu drogowego https://www.wagaciezka.com/ |
|
[Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego https://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=19786 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 21:19 ] |
Tytuł: | [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Witam wszystkich forumwiczów! Posiadam Scanie 113M + Naczepa Wielton W24. Problem jest taki że gdy zaciągam ręczny to naczepa za nic nie hamuje, lecz gdy odepne przewód łączący konia z naczepą(czerwony) koła blokują. Dodam że hamulec nozny działa bardzo dobrze! |
Autor: | MAN [ 05 kwie 2009, 21:26 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Czasem w scani nie jest tak samo jak w volvie że po zaciągnieciu hamulca recznego nie działa hamulec postojowy w naczepie. zaciagnij hamulec reczny w ciągniku odłacz żółty przewód od naczepy i zobacz czy jest w nim powietrze. Prawdopodobnie hamulec zaskoczy gdy wyskoczy grzybek przy dzwigni hamulca postojowego w ciagniku jak spadnie ciśnienie w układzie pneumatycznym |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 21:35 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Cytuj: Czasem w scani nie jest tak samo jak w volvie że po zaciągnieciu hamulca recznego nie działa hamulec postojowy w naczepie. zaciagnij hamulec reczny w ciągniku odłacz żółty przewód od naczepy i zobacz czy jest w nim powietrze.
Robiłem tak jak napisałeś i nic. Dzieje się tak że w czerwonym jest cały czas powietrze bez względu czy zaciągne ręczny czy też nie, a natomiast w żółtym jest powietrze jak nacisne nożny hamulec.
Prawdopodobnie hamulec zaskoczy gdy wyskoczy grzybek przy dzwigni hamulca postojowego w ciagniku jak spadnie ciśnienie w układzie pneumatycznym |
Autor: | MAN [ 05 kwie 2009, 21:37 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Cytuj: Cytuj: Czasem w scani nie jest tak samo jak w volvie że po zaciągnieciu hamulca recznego nie działa hamulec postojowy w naczepie. zaciagnij hamulec reczny w ciągniku odłacz żółty przewód od naczepy i zobacz czy jest w nim powietrze.
Robiłem tak jak napisałeś i nic. Dzieje się tak że w czerwonym jest cały czas powietrze bez względu czy zaciągne ręczny czy też nie, a natomiast w żółtym jest powietrze jak nacisne nożny hamulec.Prawdopodobnie hamulec zaskoczy gdy wyskoczy grzybek przy dzwigni hamulca postojowego w ciagniku jak spadnie ciśnienie w układzie pneumatycznym Czerwony przewód to zasilanie powietrzem naczepy a żółty to sterowanie hamulcami |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 21:43 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Więc ten typ tak ma i nic nie zrobisz jesli nie ma powietrza w żółtym przewodzie przy zaciągniętym hamulcu ręcznym to nic nie zrobisz. w naczepie jest wszystko w porządku to wina auta a właściwie konstrukcja układu hamulcowego tak samo jest w volvie gdzie nie ma hamulca postojowego na naczepę Ale jak wypinam czerwony przewód to koła się blokują, a nic nie robiąc i czekać aż stanie się tragedia na drodze bo akurat braknie mi ręcznego kiedy będe go najbardziej potrzebował to niezbyt dobry pomysł. |
Autor: | MAN [ 05 kwie 2009, 21:48 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Cytuj: Więc ten typ tak ma i nic nie zrobisz jesli nie ma powietrza w żółtym przewodzie przy zaciągniętym hamulcu ręcznym to nic nie zrobisz. w naczepie jest wszystko w porządku to wina auta a właściwie konstrukcja układu hamulcowego tak samo jest w volvie gdzie nie ma hamulca postojowego na naczepę
Bo tak jest skonstrułowany układ hamulcowy naczepy jak odłączysz przewód czerwony to autoamtycznie zostaną zablokowane hamulce w naczepie np przy gwałtownym spadku ciśnienia w układzie pneumatycznym lub odczepieniu naczepy podczas jazdyAle jak wypinam czerwony przewód to koła się blokują, a nic nie robiąc i czekać aż stanie się tragedia na drodze bo akurat braknie mi ręcznego kiedy będe go najbardziej potrzebował to niezbyt dobry pomysł. Idz do producenta Scani z pretensjami że dał taki a nie inny zawór sterujący hamulcem postojowym w ciagniku, hamulec powinen zablokować gdy ciśnienie spadnie poniżej 5 bar i wtedy powinno sie pojawić ciśnienie w żółtym przewodzie |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 21:52 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Cytuj: Cytuj: Więc ten typ tak ma i nic nie zrobisz jesli nie ma powietrza w żółtym przewodzie przy zaciągniętym hamulcu ręcznym to nic nie zrobisz. w naczepie jest wszystko w porządku to wina auta a właściwie konstrukcja układu hamulcowego tak samo jest w volvie gdzie nie ma hamulca postojowego na naczepę
Bo tak jest skonstrułowany układ hamulcowy naczepy jak odłączysz przewód czerwony to autoamtycznie zostaną zablokowane hamulce w naczepie np przy gwałtownym spadku ciśnienia w układzie pneumatycznym lub odczepieniu naczepy podczas jazdyAle jak wypinam czerwony przewód to koła się blokują, a nic nie robiąc i czekać aż stanie się tragedia na drodze bo akurat braknie mi ręcznego kiedy będe go najbardziej potrzebował to niezbyt dobry pomysł. Idz do producenta Scani z pretensjami że dał taki a nie inny zawór sterujący hamulcem postojowym w ciagniku, hamulec powinen zablokować gdy ciśnienie spadnie poniżej 5 bar i wtedy powinno sie pojawić ciśnienie w żółtym przewodzie |
Autor: | MAN [ 05 kwie 2009, 22:01 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
według producenta dokładnie tak, volvo daje sobie jakoś radę z tym:D To w scani nie ma grzybka który wyskakuje przy braku cisnienia w układzie pneumatycznym gdy zaciągnięty jest hamulec postojowy |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 22:08 ] |
Tytuł: | Re: Brak hamulca ręcznego w naczepie |
Cytuj: według producenta dokładnie tak, volvo daje sobie jakoś radę z tym:D
Przy braku ciśnienia niesprawdzałem czy to działa tak jak opisujesz, więc jutro zobacze no i przy okazji przejze hamulce w koniu na tylnej osi.
To w scani nie ma grzybka który wyskakuje przy braku cisnienia w układzie pneumatycznym gdy zaciągnięty jest hamulec postojowy |
Autor: | AdekS [ 05 kwie 2009, 22:12 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Z dawnych czasów pamiętam, że w naszej 113stce też mieliśmy ten problem. Potem jednak ojciec przerobił jakoś te zawory, tak że na postoju hamował już i ciągnik i naczepa. ![]() W Volvie jest dokładnie tak jak napisał kolega MAN. Ostatnio odkryłem, że pociągając grzybek do siebie i przytrzymując go parę sekund, można zahamować naczepę nawet z pełnym stanem ciśnienie w obwodach. |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 22:18 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Cytuj: Z dawnych czasów pamiętam, że w naszej 113stce też mieliśmy ten problem. Potem jednak ojciec przerobił jakoś te zawory, tak że na postoju hamował już i ciągnik i naczepa.
To znaczy że podpioł się pod zawory? Bo kiedyś widziałem w scani 113 że były w kabinie dwie dźwignie hamulca ręcznego , ale nie mam pojęcia od czego była ta druga, czy od naczepy czy od czegoś innego.
![]() W Volvie jest dokładnie tak jak napisał kolega MAN. Ostatnio odkryłem, że pociągając grzybek do siebie i przytrzymując go parę sekund, można zahamować naczepę nawet z pełnym stanem ciśnienie w obwodach. |
Autor: | AdekS [ 05 kwie 2009, 22:21 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Cytuj: To znaczy że podpioł się pod zawory? Bo kiedyś widziałem w scani 113 że były w kabinie dwie dźwignie hamulca ręcznego , ale nie mam pojęcia od czego była ta druga, czy od naczepy czy od czegoś innego.
Jest to właśnie dźwignia od hamulca naczepowego. ![]() |
Autor: | lukachol [ 05 kwie 2009, 22:25 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Cytuj: Cytuj: To znaczy że podpioł się pod zawory? Bo kiedyś widziałem w scani 113 że były w kabinie dwie dźwignie hamulca ręcznego , ale nie mam pojęcia od czego była ta druga, czy od naczepy czy od czegoś innego.
Jest to właśnie dźwignia od hamulca naczepowego. ![]() I dzięki za pomoc! |
Autor: | AdekS [ 05 kwie 2009, 22:39 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Cytuj: Byłbym wdzięczny za info na temat tego nieszczęsnego ręcznego, a narazie do jutra, bo trzeba wcześnie wstać.
Po długim namyślaniu się ojca (w końcu było to ponad 12 lat temu) przypomniał sobie tą 'przeróbkę'. I dzięki za pomoc! ![]() ![]() P.S. Ojciec przytoczył mi również parę historii kiedy to rolka taśmy wyskoczyła i trzeba było gonić za autem.. ![]() |
Autor: | MAN [ 06 kwie 2009, 9:20 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
No dokładnie da sie ten grzybek wyciągnąć aby zablokować hamulce w naczepie ja tak nie raz robiłem jak stałem na dużej górce, szkoda że ta dzwignia od hamulca postojowego nie działa jak w manie gdzie można sprawdzić czy tylna oś w ciagniku utrzyma pojazd gdy naczepa ma odblokowane hamulce. Ja własnie walczę z nową naczepą KRONE która ma układ hamulcowy HALDEX i przy włączonym hamulcu postojowym po kilku minutach zaczyna lecieć powietrze z modułu sterującego ABSem a w volvie nie ma problemu bo nie działa hamulec postojowy w naczepie ![]() |
Autor: | Maderfaker [ 06 kwie 2009, 19:20 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Cytuj: Cytuj: Z dawnych czasów pamiętam, że w naszej 113stce też mieliśmy ten problem. Potem jednak ojciec przerobił jakoś te zawory, tak że na postoju hamował już i ciągnik i naczepa.
To znaczy że podpioł się pod zawory? Bo kiedyś widziałem w scani 113 że były w kabinie dwie dźwignie hamulca ręcznego , ale nie mam pojęcia od czego była ta druga, czy od naczepy czy od czegoś innego.![]() W Volvie jest dokładnie tak jak napisał kolega MAN. Ostatnio odkryłem, że pociągając grzybek do siebie i przytrzymując go parę sekund, można zahamować naczepę nawet z pełnym stanem ciśnienie w obwodach. Mozna w dosc prosty sposob przerobic instalacje zeby reczny byl tez na naczepe za pomoca 2 szybkozlacz trojnikow i kawalka kalana. Pozatym w naczepie powinien byc taki knyfel po wyciagnieciu ktorego kola blokują. Problem tylko taki ze nie puszcza po spuszczeniu recznego. Trzeba bedzie wyjsc w wepchnac ten knyfel na miejsce. |
Autor: | davo76 [ 10 kwie 2009, 0:19 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Niestety takie sa te adorowane przez wiekszosc Scanie ![]() A na powaznie jeszcze jest wyjscie dolozyc zawor w kabinie ktory bedzie zamykal powietrze do czerwonego przewodu i wtedy otrzymujemy zablokowanie kol naczepy... |
Autor: | mi-trans [ 10 kwie 2009, 10:39 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
a jeszcze jest możliwość przerobienia tej samej manetki tak aby po zaciągnięciu dawała ciśnienie na naczepę również - kilka takich przeróbek już zrobiliśmy i działa ![]() Cytuj: Ja własnie walczę z nową naczepą KRONE która ma układ hamulcowy HALDEX i przy włączonym hamulcu postojowym po kilku minutach zaczyna lecieć powietrze z modułu sterującego ABSem a w volvie nie ma problemu bo nie działa hamulec postojowy w naczepie
kolego MAN - prawdopodobnie masz uszkodzony któryś z siłowników hamulcowych na 2-ej lub 3-ej osi, siłownik przekrada powietrze z części sprężynowej do części membranowej, powietrze się cofa do modulatora i zaczyna lecieć przez któryś z odpowietrzników.![]() Możesz to sprawdzić zaślepiając kolejno siłowniki i próbując czy będzie leciało a wtedy albo naprawa albo wymiana na nowy. powodzenia ![]() |
Autor: | MAN [ 10 kwie 2009, 16:28 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
Cytuj: a jeszcze jest możliwość przerobienia tej samej manetki tak aby po zaciągnięciu dawała ciśnienie na naczepę również - kilka takich przeróbek już zrobiliśmy i działa
Z tym powietrzem to jest loteria raz leci z prawego odpowietrznika raz z lewego czasem z dwóch na raz, sprawdzali naczepę na kompie i niby wszystko działa. A moze tak być że tam jakiś grzybek sie zawiesza i nie dociska przez to powietrze syczy raz mocniej raz słabiej.![]() Cytuj: Ja własnie walczę z nową naczepą KRONE która ma układ hamulcowy HALDEX i przy włączonym hamulcu postojowym po kilku minutach zaczyna lecieć powietrze z modułu sterującego ABSem a w volvie nie ma problemu bo nie działa hamulec postojowy w naczepie
kolego MAN - prawdopodobnie masz uszkodzony któryś z siłowników hamulcowych na 2-ej lub 3-ej osi, siłownik przekrada powietrze z części sprężynowej do części membranowej, powietrze się cofa do modulatora i zaczyna lecieć przez któryś z odpowietrzników.![]() Możesz to sprawdzić zaślepiając kolejno siłowniki i próbując czy będzie leciało a wtedy albo naprawa albo wymiana na nowy. powodzenia ![]() Podczepiełem drugą naczepę identyczną i to samo się dzieje. Czy w mannie jest jakaś regulacja ciśnienia na hamulec postojowy od naczepy? Jak ją sprawdzali to coś tam dumali że niby gdzieś coś daje za niskie ciśnienie nie bardzo wiem o co chodziło do końca bo byłem w niemczech na serwisie krone i za bardzo nie wiem oczym oni mówili. W kraju jak się pytałem w serwisie wieltona jak usłyszeli że tam jest haldex to mi powiedzieli że ten typ tak ma ![]() |
Autor: | mi-trans [ 14 kwie 2009, 8:43 ] |
Tytuł: | Re: [Wielton, W24] Brak hamulca ręcznego |
przerabialiśmy dużo układów na HALDEX-ie i śmieszy mnie wypowiedź że ten typ tak ma bo wcale to nie jest regułą, takie rzeczy zdarzają się również przy układach WABCO i KNORR-a. W dalszym ciągu proponuje zacząć od siłowników hamulcowych bo naprawdę jest to najczęstsza przyczyna choć zdarzają się właśnie przypadki że wynika to z różnicy ciśnień na naczepie. Możesz jeszcze sprawdzić zasilanie naczepy wpinając się manometrem w czerwone złącze i zobacz jakie daje ciśnienie - powinno być min.8bar a prawidłowo to 8,5bar. powodzenia - pozdrawiam ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |