Offline
Użytkownik

Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6354
Lokalizacja: Wrocław
tutaj nie jest to takie jasne.
w Polsce można przewozić wszystko, wymagania w/g kodeksu są takie: że ładunek nie może się przemieszczać, zakłócać stabilności pojazdu, ograniczać widoczności, nadmiernie hałasować, zasłaniać oświetlenie itp.
natomiast według przepisów unijnych (dyrektywa 2003/59/WE, poradnik IMO/ILO/UN ECE, kurs modelowy IMO nr 3.18 norma EN 12195 mocowanie ładunków) jest inaczej:
przewóz pojazdów jego zabezpieczenie dzieli się na trzy kategorie:
1. maszyny inżynieryjne / sprzęt budowlany / maszyny samojezdne,
2. pojazdy i przyczepy / naczepy,
3. samochody osobowe, furgonetki i małe przyczepy.
wszystkie te pojazdy można przewozić na pojazdach do tgo przeznaczonych. w przypadku przewozu pojazdów na terenie UE kontrolujący specjanie nie przywiązują do tego wagi, jeżeli pojazdy są dobrze zabezpieczone.
zasady zabezpieczenia są następujące:
- pojazd musi być przwożony z włączonym hamulcem postojowym,
- blokada kierownicy musi być włączona, a koła skęcane zaklinowane (klin wysokości 1/3 koła blokowanego),
- powinien być włączony najniższy bieg,
- podstawki klinowe muszą być przymocowane do podłogi środka transportu,
- pojazd musi się całkowicie opierać na pojeździe wykonującym przewóz,
- zabrania się przewożenia załadowanych pojazdów,
- w przypadku samochodów osobowych mocujemy przednią parę kół i tylną oś za pomocą klinów i pasów,
- jeżeli pojazd waży więcej niż 3,5T musimy zamocować przednie i tylne koła,
- takie mocowanie pojazdu musimy stosować do wszystkich pojazdów nawet lżejszych, jeżeli podłoga na której są przewożone jest pochylona więcej niż 10 st. od poziomu,
- aby uniknąć przesunięć bocznych trzeba zastosować podkałdki, pręty lub podobne urządzenia o wysokości minimum 5 cm. w skrzyniach ładunkowych przystosowanych do przwozu pojazdów funkcję ta pełnią metalowe kołnierze w które wjeżdżają koła pojazdu przewożonego,
- wszelkie ruchome instalacje muszą być zamocowane tak aby nie doszło do ich ruchu względem korpusu,
- należy zwolnić ciśnienie z układu hydraulicznego poprzez kolejne ustawianie dźwigni sterujących we wszystkich możliwych pozycjach, operację tę trzeba przeprowadzić co najmniej dwa razy,
- maszyna (traktor) powinna być zabezpieczona przed ruchami do przodu do tyłu i na boki za pomocą łańcuchowych odciągów lub taśmowych (są takie specjalne pasy nazywane potocznie czołgowymi),
- odciągi łańcuchowe lub pasy zabezpieczające muszą być ustawione pod mniejszym kątem niż 60 st.,
- przyjmuje się, że minimalna ilość punktów mocowania to 4.
to tak pokrótce.
ale jest jeszcze jeden kwiatek - ubezpieczalnia, która nie wypłaci żadnego odszkodowania jeżeli przewożony pojazd był na skrzyni ładunkowej nie przystosowanej do przewozu pojazdów.
jednym słowem: jeżeli weźmiemy na zwykłą skrzynię ładunkową jakikolwiek pojazd czy to auto osobowe, czy wózek widłowy, czy traktor i dojdzie do wypadku, a pojazd ten zostanie uszkodzony, to nie dostaniemy ani grosza z tego tytułu.