wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
https://www.wagaciezka.com/

ciągniki siodłowe + naczepy...
https://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=10012
Strona 1 z 1

Autor:  orion.ka [ 06 sie 2007, 19:53 ]
Tytuł:  ciągniki siodłowe + naczepy...

Witam.
Od pewnego czasu zagłębiam się w temat transportu drogowego. Duzo informacji juz znalazłam m.in na tym forum. O ile orientuje sie juz jakie naczepy przeznaczone są do przewożenia jakiego ładunku, o tyle całkowicie nie orientuje sie jak to jest z ciągnikami...
może jest ktoś kto wytłumaczyłby zagubionej kobiecie :wink: co się tu z czym je ? :roll:
jaki ciągnik do jakiej naczepy? czy każdy ciągnik może być pod każdą naczepę? czy zależy to od towaru,tonażu czy może jeszcze od czegoś innego??
Prosze tez o wyrozumiałość znawców tematu jesli moje pytania wydają się dziwne:)
Bardzo proszę o odpowiedzi
Dziękuje i Pozdrawiam

Autor:  Łukasz Traker [ 06 sie 2007, 20:07 ]
Tytuł: 

Większość ciągników można podpiąć pod większość naczep, mówie większość bo może są jakieś nietypowe ciągniki lub naczepy, osobiście nie spotkałem się ze sytuacją w której jakiś ciągnik by "nie pasował" do naczepy, może z wyjątkiem kiedy nie mogliśmy zapiąć do nowego ciągnika starej naczepy bo gniazdo od elektryki było inne, ale to kwestia wymiany przywodu i można było śmigać zestawem bez problemu, teoretycznie każdym ciągnikiem można ciągnąć każdą naczepe, ale wiadomo że ciągnik typu Volvo FH16 nie zbyt nadaje się do pracy z naczepą wywrotką kiedy trzeba jeździć po budowach itp. Podobnie na trasy międzynarodowe najczęściej stosuje się ciągniki odpowiedniego typu np. z napędem 4x2 (żadko spotkać 4x4) i z wysoką kabiną.

Więc jak widzisz można jeździć wszystkimi ciągnikami z naczepami do skrajnie różnych zastosowań, tylko po co... :wink:

Autor:  huberto [ 06 sie 2007, 20:45 ]
Tytuł: 

Ja jeszcze dopiszę pare rzeczy
Każdy ciągnik można dopiąć do każdej naczepy, czyli siodła są uniwersalne i wtyczki też, czasem się różnią, ale to już rzadkość, ale niektóre rodzaje naczep nie będą mogły funkcjonować
-aby podpiąć wywrotkę, ciągnik musi mieć hydraulikę do wywrotu, czyli urządzenie podnoszące kiper w wywrotce
-do cementu też ciągnik musi mieć urządzenie do wydmuchiwania materiału z cysterny
-do ADR, czyli materiałów niebezpiecznych ciągnik musi mieć wyłącznik prądu w kabinie i chyba jeszcze coś ale dokładnie nie wiem
To tak z grubsza

Autor:  Grzesiek_KBR [ 06 sie 2007, 21:58 ]
Tytuł: 

Cytuj:
-aby podpiąć wywrotkę, ciągnik musi mieć hydraulikę do wywrotu, czyli urządzenie podnoszące kiper w wywrotce
-do cementu też ciągnik musi mieć urządzenie do wydmuchiwania materiału z cysterny
-do ADR, czyli materiałów niebezpiecznych ciągnik musi mieć wyłącznik prądu w kabinie i chyba jeszcze coś ale dokładnie nie wiem
Żeby przeciągnąć wywrotkę nie musisz mieć hydrauliki bo niektóre naczepy mają swoją hydraulikę napędzaną silnikiem elektrycznym lub spalinowym umieszczonym w podwoziu, podobnie cementonaczepy mogą mieć swój kompresor.

Niezapominajcie o odległości między kabiną a siodłem, oraz między sworzniem królewskim a nogami naczepy.
W pierwszym przypadku może okazać się że aby zapiąć naczepę potrzeba nam jeszcze pół metra do tył a tu przednia ściana naczepy siedzi już na kabinie, w drugim przypadku (dot. w większości ciągników 3-osiowych) może okazać się że podczas skrętu łapy porozbijają nam tylne lampy w ciągniku i połamią nadkola, o braku możliwości wykonania pełnego skrętu nie wspominając.
Istnieje jeszcze problem z wysokością siodła (ciężko pod ciągnik o wys. siodła 1250mm podpiąć naczepę mega), rozmiarem sworznia królewskiego. Bywają też problemy z zestrojeniem układu hamulcowego bo może okazać się że hamuje sam ciągnik a naczepa prawie wcale lub na odwrót (bywa tak gdy np. ciągnik ma tarcze a naczepa bębny). Przy spinaniu ciągnika amerykańskiego z europejską naczepą będzie problem z elektryką bo amerykańce mają 12V a w europie 24V. Nie jest to więc takie hop na krowe...

Autor:  Cyryl [ 07 sie 2007, 6:43 ]
Tytuł: 

może jeszcze inaczej:
pojazdy typu ciągnik siodłowy naczepa dzielą się na parę typów:
standart, oraz z obniżonym zawieszeniem typu Mega.
ciągnik siodłowy powinien współpracować z naczepą swojego rodzaju, ponieważ Mega podpięta pod zwykły ciągnik przekroczy dopuszczalną wysokość, a standardowa naczepa podpięta pod ciągnik Mega pourywa nogi (chociaż tu można zastosować blachę pod siodło i siodło o większej wysokości - są 3 wysokości).
dodatkowo zdarzają się naczepy o dłuższej skrzyni ładunkowej czyli 13,9 przy standardzie 13,6. posiadają one sworzeń królewski (to co wchodzi w siodło) cofnięty do tyłu. i te naczepy nie mogą być podpinane pod ciągniki z długimi kabinami. tutaj wymagany jest ciągnik z krótką kabiną bez łóżek, lub z sypialnią w "kurniku".
natomiast hydraulika o której koledzy wspominali potrzebna jest do pracy naczepy, a nie jest przeszkodą w jeździe.

Autor:  orion.ka [ 10 sie 2007, 13:46 ]
Tytuł: 

Witam ponownie.
Bardzo dziękuje za odpowiedzi.
Bardzo mi pomogliście w zrozumieniu tematu.
Pozdrawiam.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/