wagaciezka.com - Forum transportu drogowego https://www.wagaciezka.com/ |
|
Kategoria C+E - wiek https://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=4831 |
Strona 2 z 4 |
Autor: | Wiktoria [ 05 lis 2006, 22:44 ] |
Tytuł: | |
A nie wystarczy miec poprostu ciężarówkę zarejstrowaną na siebie ![]() |
Autor: | igoR84 [ 05 lis 2006, 22:58 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: nie wystarczy miec poprostu ciężarówkę zarejstrowaną na siebie
No nie.A co do tego to może napisze że rolnicy nie mają w większości świadectw kwalifikacji, jak się czepiają to jedynie psychotestów. Rolnik nie jest zatrudniony jako kierowca, nie wykonuje też zarobkowego transporu. Zresztą w te wakacje jeździłem z jednym znajomym, i on nie miał świadectwa-gdyż pracodawca od niegotego nie wymagał, podczas kontroli ITD wszystko było ok. Inaczej sprawa ma się gdyby uczestniczył w jakimś wypadku( o czym więcej pisał Cyryl wcześniej). Ale tak to wygląda. Kodeksu nieczytałem bo nie mam PDF ![]() |
Autor: | Miro [ 05 lis 2006, 23:03 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Świadectwo kwalifikacji musi mieć, jest to jakby .... dodatkowe prawo jazdy bez którego nie wolno ci się poruszać samochodem przekraczającym DMC 3,5T
Ee, to takie uproszczenie. Choć rozumiem, że większość młodych osób z forum myśli o zawodowym jeżdżeniu, to jednak dla ścisłości trzeba wiedzieć, że można legalnie jeździć i 40 tonowym zestawem bez "Świadectwa kwalifikacji" (czy raczej ukończony kurs na przewóz rzeczy, bo świadectw już nie ma). Kurs to osoba musi mieć wtedy, gdy chce jeździć jako zawodowy kierowca - czyli być zatrudnionym w charakterze kierowcy. Jak chce być np. strażakiem i jeździć wozem bojowym do pożarów, to już kursu mieć nie musi i wystarczy samo C czy C+E A jak jeździ ktoś prywatnie (bo ma taki kaprys lub hobby - np. ma starego sprzęta, którym startuje w rajdach itd.) to go generalnie ustawa o transporcie drogowym po prostu nie dotyczy (art 3.1 3 teżje ustawy), czyli i mu kurs niepotrzebny, i czas pracy nieobowiązuje itd. - ot choćby, tak jak mnie ![]() |
Autor: | jawman [ 06 lis 2006, 1:38 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Tak należy mieć 21 lat by można być zatrudnionym jako kierowca, a do tego posiadać kurs na przewóz rzeczy w celu wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy i to dotyczy zarówno kierowcy jak właściciela który sobie sam jeździ zarobkowo lub wykonuje przewóz na potrzeby własne.
Nie doczytałeś do końca przytoczonej ustawy. Mianowicie wymagania stawiane kierowcy zatrudnionemu przez przedsiębiorcę wykonującego przewozy na potrzebny własne reguluje art. 39f. ust. 2 niniejszej ustawy. I w przypadku takiego kierowcy wystarczy, jeżeli osoba ta:Tu jest ta ustawa, dokładniej jest o tym na stronie 31 http://www.naukajazdy.pl/kodeks/ustawy/ ... m_2005.pdf -posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym; -nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na stanowisku kierowcy; -nie ma przeciwwskazań psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy. Przewóz na potrzeby własne, to wg. definicji zawartej w Ustawie – „przewóz drogowy jako działalność pomocnicza w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej”. W skrócie: taki przedsiębiorca nie może wystawiać faktur VAT za usługi transportowe! |
Autor: | waldii [ 06 lis 2006, 9:44 ] |
Tytuł: | |
Kurs na przewóz rzeczy powinien mieć każdy kierowca, z wyjątkami jak wspomniał kolega Miro. Sądze że kolega jawman nie zrozumiał troszkę Art39f. Zarówno jeśli się jeździ jako kierowca zatrudniony u przewoźnika który wykonuje transport na potrzeby własne jaki i transport zarobkowy trzeba mieć Kurs na przewóz rzeczy. Dotyczy to również właściciela który ma na przykład jeden samochód i sam sobie jeździ zarówno w transporcie zarobkowym jak i na potrzeby własne. Zupełnie inaczej jest z CKZ i Licencją. Te dwie rzeczy powinien posiadać właściciel firmy transportowej świadczącej płatne usługi transportowe. Jeśli natomiast transport wykonywany jest tylko na potrzeby własne czyli nie wystawia faktur za przewóz rzeczy to on nie musi posiadać CKZ i Licencji |
Autor: | jawman [ 06 lis 2006, 18:44 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Kurs na przewóz rzeczy powinien mieć każdy kierowca, z wyjątkami jak wspomniał kolega Miro. Sądze że kolega jawman nie zrozumiał troszkę Art39f. Zarówno jeśli się jeździ jako kierowca zatrudniony u przewoźnika który wykonuje transport na potrzeby własne jaki i transport zarobkowy trzeba mieć Kurs na przewóz rzeczy. Dotyczy to również właściciela który ma na przykład jeden samochód i sam sobie jeździ zarówno w transporcie zarobkowym jak i na potrzeby własne.
A na jakiej podstawie (prawnej) wychodzisz z założenia, że KAŻDY kierowca musi posiadać ukończony takowy kurs??Na zasadność moich słów pragnę również zwrócić uwagę na dostępne druki/wzory zaświadczenia o spełnieniu wymagań stawianych ustawą o transporcie drogowym. A dokładniej na miejsca tego druku oznaczone "*". Tutaj przykładowe zaświadczenie, którego skan jakiś czas temu udostępnił jeden z użytkowników WC: http://img152.imageshack.us/my.php?imag ... 0755ob.jpg A tak BTW to przeczytaj jeszcze raz, dokładnie, ten artykuł 37f!:D |
Autor: | waldii [ 06 lis 2006, 19:28 ] |
Tytuł: | |
Dobrze już dobrze troszke namieszałem przepraszam. Zgadza się czytałem to troszku w biegu ale teraz już podpisuje sie sam pod tym co powiedział kolega jawman. Mój błąd, ale nikt nie jest nie omylny. Pozdro |
Autor: | jawman [ 06 lis 2006, 19:37 ] |
Tytuł: | |
Swoją drogą uważam, że taki kurs na przewóz rzeczy jest jak najbardziej przydatny i potrzebny. Nauki nigdy nie za dużo:)! Pozdrawiam, jawman |
Autor: | Miro [ 06 lis 2006, 20:03 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Swoją drogą uważam, że taki kurs na przewóz rzeczy jest jak najbardziej przydatny i potrzebny.
Może uściślijmy - taki kurs byłby przydatny i potrzebny, gdyby był przeprowadzany ze starannością, prowadzony przez fachowca i faktycznie pokazujący kwestie związane z bezpiecznym przewożeniem ładunków, zabezpieczaniem towaru, wypełnianiem dokumentów itd. Tymczasem obecnie w większości przypadków kurs ten jest niczym więcej, jak wyciąganiem haraczu od kandydatów na kierowców. Miejmy nadzieję, że kiedyś się to zmieni.
|
Autor: | Tomek_ [ 07 lis 2006, 13:30 ] |
Tytuł: | |
Ludzie, jestescie kierowcami, a nie znacie podstawowoych przepisow. Oto pare faktow, ktore zapamietajcie sobie bo tu kazdy pisze inaczej i tylko nieliczni wiedza o czym mowia. 1. Swiadectw kwalifikacji juz nie wydaja, te ktore sa w obiegu wygasna bodajze w roku 2008. 2. Zastapily je kursy na przewoz rzeczy, ktore sa wymagane JEDYNIE od kierowcow zatrudnionych w firmie transportowej. Jezeli pracujesz jako kierowca w sklepie meblowym i wozisz klientom meble do domu ze sklepu NIE potrzebujesz zadnego kursu na przewoz rzeczy bo transport NIE jest glowna dzialalnosc przedsiebiorcy, ale jest dzialalnoscia dodatkowa. Pracujac na budowie, wozac zestawem nawet 40ton cegiel tez nie jest potrzebny kurs na przewoz rzeczy jesli to firma budowlana i wozi cegly do siebie np. z hurtowni itp. itd. 4. Pojecie "na potrzeby wlasne"nalezy rozumiec w sensie "na potrzeby wlasne osoby prywatnej lub firmy", bo wielu nie wie tego. 4. Kurs na przewoz potrzebny jest TYLKO wtedy gdy transport jest PODSTAWOWA dzialalnoscia przedsiebiorcy, czyli gdy za ta usluge wystawia klientowi rachunek. Jezeli woze chleb z piekarni po miescie po sklepach nie wystawiam sklepom rachunku za transport wiec nie potrzebuje zadnego kursu na przewoz rzeczy. 4. Aby pracowac jako kierowca w firmie TRANSPORTOWEJ i jezdzic zestawem/solowka powyzej 7.5ton nalezy miec 21 lat + kurs. 5. Pracodawca wystawia kierowcy zaswiadczenie (przyjrzyjcie sie dobrze opisom i co zonaczaja gwiazdki): ![]() |
Autor: | Pazdz [ 07 lis 2006, 18:34 ] |
Tytuł: | |
Cytuj:
4. Aby pracowac jako kierowca w firmie TRANSPORTOWEJ i jezdzic zestawem/solowka powyzej 7.5ton nalezy miec 21 lat + kurs.
Czyli, jeżeli firma zajmuje się głównie obróbką skrawienną metali, i wywozi swoje produkty sama zestawem 40 tonowym, to nie musze mieć świadectwa kwalifikacji. A czy muszę mieć 21 lat? |
Autor: | Cheester [ 07 lis 2006, 18:57 ] |
Tytuł: | |
No wlasnie co z tym wiekiem??? Czy ja nie majac 21 lat i kursu na przewoz rzeczy a posiadajac prawko C+E moge prowadzic legalnie zestaw??? Zalozmy taka sytuacje ze jestem w trasie z tata i daje mi jechac, powiedzmy, ze nawet na pusto, lapie mnie policja lub ITD i co wtedy??? Wedlug mnie nie powinienem dostac mandatu czy kary bo nie jestem zatrudniony w danej firmie jako kierowca a posiadajac C+E jade sobie rekreacyjnie. Dobrze mysle??? Jak nie wyprowadzcie mnie z bledu. |
Autor: | Pazdz [ 07 lis 2006, 19:09 ] |
Tytuł: | |
Myślę, że sprawa wygląda inaczej. Bo to jest tednak firma transportowa. Nie jesteś w niej zatrudniony, więc nie powinieneś jechać. Nie jest to także samochód prywatny i nie służy do celów rekreacyjnych, więc nie powinieneś jechać. W Polsce mógłbyś narobić sobie, ojcu i firmie trochę problemów z tego powodu. Jednak za granicą gdy byś jechał, np. w Niemchech czy w jakimkolwiek innym kraju, służby kontrolujące, BAG, czy VOSA z dokumentów, sprawdzają tylko przewozowe oraz prawo jazdy. Ale można narobić sobie kłopotów, gdy na przykład jedziemy bez świadectwa na zachodzie i uczestinczymy nawet w najmniejszej stłóczce, kótra zostanie zgłoszona na policję. Pisał już o tym kiedyś Cyryl, że wiele firm ubezpieczeniowym zastrzega sobie posiadanie kursu na przewóz rzeczy i wtedy może być problem z pokryciem szkód. |
Autor: | Tomek_ [ 07 lis 2006, 21:16 ] |
Tytuł: | |
Nie majac 21 lat mozna pracowac w firmie, ktorej glowna dzialalnoscia jest TRANSPORT jedynie na pojazdach od 3.5 do 7.5 tony. Nie majac 21 lat mozna pracowac w firmie, ktorej glowna dzialalnoscia NIE JEST TRANSPORT nawet na zestawach powyzej 7.5 tony (kurs na przewoz rzeczy rowniez nie jest wymagany). Jezeli wiec firma zajmuje sie obrobka metali i wozi je dla na swoje potrzeby nie musisz miec kursu ani wieku 21 lat. Przewozy na potrzeby wlasne firmy mozna wykonywac nie majac 21 lat dowolnym zestawem. |
Autor: | jawman [ 07 lis 2006, 21:22 ] |
Tytuł: | |
Cytuj:
Czyli, jeżeli firma zajmuje się głównie obróbką skrawienną metali, i wywozi swoje produkty sama zestawem 40 tonowym, to nie musze mieć świadectwa kwalifikacji. A czy muszę mieć 21 lat?
Rodzaj produkcji/usług danego przedsiębiorcy nie ma tutaj żadnego znaczenia! Najprościej można to przedstawić tak: jeżeli przedsiębiorca posiada "zaświadczenie na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy" to w takim wypadku (jak wspomniałem we wcześniejszym poście) nie jest wymagane kryterium wieku ani ukończonego kursu na przewóz rzeczy.
|
Autor: | Pazdz [ 07 lis 2006, 21:42 ] |
Tytuł: | |
No to fajnie. Dzięki za informacje. Firma, o której pisałem wozi swoje produkty po Polsce oraz do Niemiec Volvem FH12. ![]() |
Autor: | jawman [ 07 lis 2006, 21:43 ] |
Tytuł: | |
Tomek_ - często używasz określenia "główna działalność". W 90% przypadków "transport drogowy" jest główną działalnością firm transportowych. Ale nie zawsze. Np. Pawtrans zajmuje się również, równorzędnie, obok transportu drogowego także handlem paliwami. I gdyby podążać Twoim tokiem myślenia to człowiek mógłby się trochę zaplątać... Bo w takim razie jak sklasyfikować Pawtrans? Ustawa o transporcie drogowym odnośnie wymagań stawianych kierowcy wyróżnia: -przedsiębiorcę wykonującego transport drogowy (czyli dysponującego licencją do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; taka firma może wystawiać faktur VAT za usługi transportowe), -przedsiębiorcę wykonującego przewozy na potrzeby własne (czyli dysponującego zaświadczeniem na krajowy/międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy; taka firma nie ma prawa wystawiać faktur VAT za usługi transportowe; transport do kontrahenta w takim wypadku jest zazwyczaj wliczony w cenę towaru/usługi; kierowcę zatrudnionego u takiego przedsiębiorcy nie obowiązuje kryterium wieku ani ukończonego kursu na przewóz rzeczy). |
Autor: | Tomek_ [ 07 lis 2006, 22:51 ] |
Tytuł: | |
Dobre pytanie jawman. Ustawa o transporcie drogowym definiuje niezarobkowy przewoz na potrzeby wlasne: Cytuj: niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy
Jesli wiec pawtrans zajmuje sie transportem i handlem paliwami to w pierwszym przypadku kierowca musi miec dokumenty jak w transporcie, natomiast jesli wozi paliwa dla klientow, a firma nie pobiera oplat za to (za sam transport) to nie musi miec kursu itd.[/b]
przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki: a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników, b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi, c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin, d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych; |
Autor: | Edler [ 11 lis 2006, 22:05 ] |
Tytuł: | |
Jest taka sytuacja ze mam prawo jazdy C+E i w aucie taty coś się zepsuło i trzeba nim pojechac na serwis(bez ładunku ale z naczepa), ale tata i jego kierowcy sa zajeci wiec ja jade.Wrazie kontroli nic mi gliny nie moga zarzucic? Nie mam kursu na przewóz rzeczy. (Sytuacja czysto hioptetyczna, moze kiedys bedzie ale to za 6 lat) |
Autor: | Pazdz [ 11 lis 2006, 23:36 ] |
Tytuł: | |
Nie możesz jechać. To jest firma transportowa i nie ważne czy jedziesz z ładunkiem czy bez. A swoją drogą masz bujną wyobraźnię... |
Strona 2 z 4 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |