Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Koło pasowe jest przykręcone na śrubę z lewym gwintem. Same koło pasowe trzyma się na wieloklinie. Napęd wentylatora to podajrze trzy śruby. Przy montażu napędu wentylatora trzeba ustawić luz między zębny
Na razie odkręciłem tylko zabezpieczenie koła, miało chyba prawy gwint, ale nie jestem pewien. Powiedz coś więcej o tym luzie kolego MANik. A gdybym nie ściągał tego koła pasowego tylko zdjął wszystko razem z deklem - da się tak? Masz na myśli luz międzyzębny na rozrządzie pomiędzy kołem rozrządu wentylatora a pozostałymi kołami? W ogóle jak zdejmę to koło rozrządu to nie zaznaczać w jakiej pozycji było bo to bez znaczenia, prawda? Zresztą co ja gadam, pewnie tak się nie da!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Możesz w całości zdjąć koło pasowe z napędem. Rozrząd silnika masz po stronie sprzęgła.
Z przodu silnika masz tylko napęd z wałka rozrządu na sprężarkę powietrza i napęd wentylatora
Daj mi meila to poszukam instrukcji

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 30 gru 2024, 23:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:

[...]Musisz mieć długą śrubę z nakrętką z 10 cm. chyba 16X1,5 do niej dużą grubą podkładkę do ściągnięcia wirnika pompy wody z wału[...]
Jak byk napisane, że wirnik pompy jest na stożku, a ja dałem ciała i poluzowałem tylko śrubę wirnika poprzez okienko rewizyjne i próbowałem ściągać aluminiową obudowę pompy, drgnęło mi każde z ramion ok 1-2mm i stanęło i się zacząłem zastanawiać co jest nie tak. Mam nadzieję, że nic nie uszkodziłem w środku, jakiejś dużej siły nie używałem tylko małą breszką na wagę poprzez drewka oraz przez drewko pukałem małym młotkiem;-/.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co to za uszczelnienie koła wiskozy zaznaczone na zielono, mam coś tu ruszać? Koło samo w sobie jest rozkręcalne.
Obrazek

Czy te białe plasticzki to uszczelnienia chłodnicy czyli był jakiś przeciek kiedyś?
Obrazek


Ostatnio zmieniony 31 gru 2024, 9:40 przez digidy, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Może się zdarzyć że z starości zacznie cieknąc pompa wody po ponownym montażu
Pod śrubę od koła pasowego trzeba dać trochę sylikonu aby przez śrubę olej nie ciekł
Co do chłodnicy to są tam tylko numerki na tych plastikach.
Luz między zębny ustawia się obracając obudową napędu lewo i w prawo. Jak dobrze pamiętam to trzeba najpierw przekręcić na maksa w stronę sprężarki powietrza a potem o x mam w prawo. W instrukcji masz napisane o ile mm

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy. Czekam na części. Napiszcie mi proszę jaki typ simeringu wału korbowego jest wg Was lepszy. Starego typu ze sprężynką i filcem (nr1) czy ten drugi bez sprężynki.


https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 6882801214

https://allegro.pl/oferta/uszczelniacz- ... 5046223718

Oryginalnie miałem simering 100x130x12 z numerem czytelnym Mana oraz wymiarami i nie można takiego dostać. Wszędzie konieczna jest tuleja 100x105x 25mm aby nabić ją na wał i zwiększyć jego średnicę do 105mm i zastosować simeringi jak u góry podałem.


Post Wysłano: 08 sty 2025, 12:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Usczelniacz na wał corteco lub elring. Da się z powrotem wsadzić przednią budowę z starym uszczelniaczem

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 08 sty 2025, 19:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 516
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Uszczelniacz PTFE ten 2 tylko jeśli powierzchnia po której chodzi jest idealna , łatwo go uszkodzić przy montażu .Dlatego zawsze jest dodana plastikowa tulejka . Ten ze sprężynką szybciej się starzeje i po dłuższym czasie robi rowek w miejscu przylegania , ale na 10 lat starczy, kiedyś były tylko takie . Ja w starszych sprzętach zakładam ze sprężynką .Jak będziesz zakładał pokrywę z uszczelniaczem uważaj żeby go nie przewinąć na zewnątrz .PTFE tylko po montażu pokrywy .Jeśli bieżnia pod uszczelniacz będzie ciasno spasowana to ostrożnie podgrzej do 50-60 stopni ,np. opalarką . Przed chwilą zauważyłem , że bieżnia idzie na klej Loctite 589


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Może się zdarzyć że z starości zacznie cieknąc pompa wody po ponownym montażu
Pod śrubę od koła pasowego trzeba dać trochę sylikonu aby przez śrubę olej nie ciekł[...]
Luz między zębny ustawia się obracając obudową napędu lewo i w prawo. Jak dobrze pamiętam to trzeba najpierw przekręcić na maksa w stronę sprężarki powietrza a potem o x mam w prawo. W instrukcji masz napisane o ile mm
Dziękuję bardzo za cenne informacje! Na śrubę koła pasowego od przeniesienia napędu z rozrządu na pasek masz na myśli na pewno a. dodatkowo na ten oring śruby od przykręcania wirnika pompy wodnej dam też.
Nie mogę znaleźć instrukcji ustalania luzu między kołem rozrządu sprężarki a kołem napędowym rozrządu, masz może gdzieś dostęp do tego? Nie rozumiem nawet samej idei tego bo to koło będzie chodziło swobodnie więc po chwili nic mi to nie da.
Czy może chodzi o luz miedzyzębny między frezem koła pasowego a frezem wałka napędowego sprzężonego z drugiej strony z kołem walka rozrządu?


Post Wysłano: 09 sty 2025, 21:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Wysłałem ci instrukcje na priv
Przekręcasz wałek napędu wentylatora w prawo w stronę alternatora i robisz znaki na obudowie i przekręcasz w lewo o 7mm . Obudowa walka napędu wentylatora jest mimosrodowae

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Wysłałem ci instrukcje na priv
Przekręcasz wałek napędu wentylatora w prawo w stronę alternatora i robisz znaki na obudowie i przekręcasz w lewo o 7mm . Obudowa walka napędu wentylatora jest mimosrodowae
Dziś po południu dopiero to znalazłem gdy zalogowałem się przez www na konto pocztowe bo klient pocztowy nie pobrał mi 3 załączników od Ciebie i sądziłem, że zapomniałeś ich załączyć! Akurat w środkowym z nich była ta instrukcja, dziękuję Ci bardzo. Teraz mam zagwozdkę bo chciałem w weekend skręcić a już nie dokupię simeringu ani oringu jeśli odkręcę/rozbiorę przekładnię wentylatora. Ale ja tej przekładni w ogóle nie odkręcałem od pokrywy pośredniej to może ten luz się nie zmienił. Zdjąłem tylko koło pasowe. Jeśli już to pewnie będzie za duży bo silnik pracował przecież wiele lat. Napisane było w instrukcji, że zbyt mały luz może uszkodzić łożysko/spowodować luzy wałka rozrządu. Co myślisz? Ręką jakoś sprawdzę to bez odkręcania przekładni?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jeśli nie odkrecales wałka napędu wentylatora od obudowy, to śmiało możesz z powrotem zamontować. Tylko pytanie czy będzie ci wygodnie montować tą przednią obudowę z ciężkim napędem wentylatora

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Jeśli nie odkrecales wałka napędu wentylatora od obudowy, to śmiało możesz z powrotem zamontować. Tylko pytanie czy będzie ci wygodnie montować tą przednią obudowę z ciężkim napędem wentylatora
Przy rozkręcaniu odkręciłem koło pasowe napędu wentylatora więc przy zdejmowaniu pokrywy zeszła pokrywa pośrednia razem z obudową przekładni (ten króciec na 3 śruby, nie odkręcałem ich ) i oddzielnie wałek napędu wentylatora wraz z kołem napędowy (widzę, że na schemacie to niby 2 oddzielne elementy). Przy montażu z powrotem włożyłem wałek i przykręciłem koło pasowe żeby nie wypadał. Fakt, było to kurczę trochę ciężkie! Nawet nie pomyślałem o tym.


Post Wysłano: 20 sty 2025, 23:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, bardzo dziękuję Wam za pomoc i za materiały. W szczególności jak zwykle podziękowania dla kolegi MAN. W tamtym tygodniu skończyłem składać, moja uszczelka nie wyglądała tragicznie, nie była przerwana, ale rdza jednak zrobiła swoje.
Obrazek

Filtr odmy oczywiście zasyfiały, cały przemyłem oraz cały przewód od filtra odmy do połączenia przy turbosprężarce. Odpowietrzenie od strony bloku tylko szmatą na tyle głęboko na ile się dało, nie chciałem tam czyścić płynami żeby nie wpadło do skrzyni korbowej. Zapytam przy okazji: po zdjęciu gumowego kolana aby dostać się do ujścia przewodu odmy przy turosprężarce miałem jak zmacać śmigło turbiny, dało się wyczuć delikatny luz, czyli pewnie za dużo już nie pociągnie, prawda?
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niestety zapomniałem dać na silikon śruby od koła pasowego wentylatora jak pisaliście, może cieknąć olej tam. Będę za jakiś czas ściągał wiskozę bo chwilowo założyłem bez tuneli chłodnicy aby sprawdzić i pojeździć czy wycieków nie ma, założyłem starą pompę wody. To może od razu odkręcę tą śrubę i na silikon tak jak pisał kolega MANik.
Czy możliwe że mam uszkodzony czujnik wiskozy albo coś jest nie tak u mnie bo po odpaleniu zimnego silnika wentylator cały czas pracuje, powinien się kręcić gdy silnik nie porzebuje chłodzenia?

Czy wiecie może jakie są zalecane oleje do mojej starej wywrotki? Chodzi o skrzynię, mosty oraz zwolnice. Zawsze lałem GL-4 (pewnie 80W90) do skrzyni oraz GL-5 do mostów/zwolnic. Gdyby tak zalać do skrzyni 70 albo 75 to chodziłaby płynniej w warunkach zimowych? Skrzynia manualna bez retardera.


Post Wysłano: 20 sty 2025, 23:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Po postoju na zimnym silniku wentylator może się kręcić jakiś czas. Po prostu olej splywa w visco podczas postoju

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 21 sty 2025, 20:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 516
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Wyczuwalny poprzeczny luz na osi turbiny to norma , kasuje go olej wypełniający łożyskowanie . Gorzej jeśli jest luz wzdłużny , jeśli jest większy niż 1-2 mm to koniec turbiny bliski . Co do oleju jeśli chcesz lekko włączać biegi przy mrozie to zalej skrzynię syntetykiem o takiej samej lepkości jak zalecany , jaki nie wiem bo mam Astronic .


Post Wysłano: 21 sty 2025, 21:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Może być ten sam olej co w astronicu

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, dzisiaj pod auto zajrzałem bo widziałem plamę sporą i podejrzewałem płyn chłodniczy. Pomyślałem, że pewnie pompa wody dostała przecieku, ale niestety nie. Cieknie z pokrywy pośredniej, nie tyle z łączenia blok/pokrywa pośrednia lecz z samej pokrywy pośredniej. Stojąc przodem do pokrywy pośredniej to z lewej strony od dołu. Nie wiem co się stało, może być pewnie wiele powodów. Podważałem pompę chłodziwa na początku klinami bez zdjęcia wirnika pompy ściągaczem bo nie doczytałem tego (na niebiesko). Może szczeliwo dostało się trochę na kołek centrujący zaznaczony na różowo a dokręcaliśmy pewnie większym momentem niż zalecany bo było mało czasu żeby szczeliwa nie zastygło i nie używałem klucza dynamometrycznego i pokrywa może dostała pęknięcia... Przepływ płynu w kanale pokrywy pośredniej oznaczyłem na żółto i zgadza się moim przeciekiem, pewnie leci z kanału wewnątrz pokrywy bo innej możliwości nie ma, wszędzie indziej tam olej by ciekł a nie płyn...
Ta szczelina którą cieknie ma tylko kilka mm szerokości i jest bardzo długa, nie ma jak tam dojść, ale jak przecieram szybko czyściwem to za kilka sekund pojawia się kropelka, ale nie tyle z połączenia blok/pokrywa, lecz kilka mm od tego połączenia, typowo na pokrywie, jakby dziurka wielkości szpilki. Oznaczyłem to na czerwono na pokrywie pośredniej oraz na fotkach robionych od dołu silnika. Jeśli to byłaby tylko taka dziurka to spróbuję oczyścić, odtłuścić i skleić epoksydowym jak na ostatnich fotkach. Czy macie może jeszcze jakies inne pomysły żeby znowu nie wyciągać tego i cała praca od nowa? Pokrywa pośrednia używana to 500zł, ale dobija mnie rozbieranie tego wszystkiego jeszcze raz;-/.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jesli to jest wielkości szpilki to to miejsce możesz potraktować grubą warstwą np Wiktor reinz. Papierem ściernym przetrzeć i od tłuszczić

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 21 lut 2025, 10:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, polecił mi znajomy super środek do uszczelniania układu, mówił że po prostu bomba!
Prestone "Uszczelnieniacz do chłodnic"
Może komuś się przyda kiedyś, podobno uszczelnia nawet porządne wycieki, czytam komentarze do niego i rzeczywiście recenzje obiecujące.. Ktoś używał? Jedno opakowanie na max 14L płynu chłodniczego. Najgorsze, że nie pamiętam ile tego płynu do mnie weszło, nie zapisałem sobie...

https://allegro.pl/oferta/prestone-uszc ... 4062360581


Post Wysłano: 21 lut 2025, 13:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Chcesz sobie zamulić cały układ chłodzenia, to lej śmiało ten wspaniały specyfik.
Po wlaniu tego gówna w układzie chłodzenia robi się dosłownie muł.
Co z tego że usuwa wycieki, skoro w późniejszym czasie masz wszystkie chłodnice zabite tym syfem.
Sam walczę z takim przypadkiem gdzie ktoś wlał x tego wynalazku.
Chłodnica i nagrzewnica zabita i wymieniona. Chłodnica retardera wymieniana i jakiś czas był spokój. Od pewnego czasu znowu chłodnica retardera zabita w takim stopniu że płyn chłodniczy się gotuje w chłodnicy podczas hamowania retarderem. Koszt nowej chłodnicy 3-4 tyś .
Układ był płukany specjalnymi plukaniami i tak ten syf znajduje się w całym układzie.
Aby się go pozbyć definitywnie trzeba by gdzieś zamontować filtr filtrujący płyn chłodniczy

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: