Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 22 kwie 2025, 16:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2025, 16:35
Posty: 5

Witam serdecznie forumowiczów. Przychodzę do was na to forum z pewną zagwostką którą każdy kto zdał prawko kat. C na pewno ma. Mianowicie. Pracuje w firmie świadczące usługi serwisu dla pojazdów ciężarowych m.in. śmieciarek, piaskarek itp. Posiadam obecnie prawko kat. C bez kwalifikacji zawodowej w tym też nie posiadam karty kierowcy. I teraz przechodzę do sedna. Czy już jako kierowca serwisant mogę poruszać się takowymi pojazdami na zwykłym C bez kwalifikacji i bez karty kierowcy w tachografie. Czytałem gdzieś po stronach że jako taki kierowca jestem zwolniony z przejazdów od klienta ( właściciela pojazdu ) do serwisu czyli mojego miejsca pracy i z powrotem bez karty i z tachografem ustawionym na tryb OUT.

Podam przykład sytuacji w której mogę się znaleść.

Dostaje polecenie od szefa bym pojechał np. do Świdnicy by odebrać samochód np. MAN TGS 3 ośka śmieciarkę pustą i jechać tym pojazdem do serwisu w którym pracuje w celu naprawy tego samochodu. Po naprawie oczywiście wykonuje jazdę próbną a następnie odwożę owy samochód spowrotem do klienta do Świdnicy.

I teraz pytanie moje może banalne dla doświadczonych i obeznanych z przepisami ale wole się dopytać fachowców. Czy w wyżej wymienionej sytuacji musze mieć kwalifikacje i kartę kierowcy a jeśli nie to czy cały ten przejazd tam i sprowrotem oraz jazdę próbną mogę wykonać z tachem w trybie OUT.
I czy jest określony dystans dozwolony na taki przejazd czy moge jechać po takie auto np. 300km w jedną stronę oczywiście trzymając się przepisów dotyczących czasu jazdy i przerw.


Post Wysłano: 28 kwie 2025, 23:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 kwie 2022, 1:36
Posty: 46

Tak,można-mówi o tym jeden z podpunktów
rozporządzenia.W celach serwisowych czy dokonywania prób drogowych nie ma obowiązku używania karty kierowcy,techograf przestawiasz w tryb out.Nie ma sprecyzowanego dystansu jaki możesz pokonać a jaki nie.Dla bezpieczeństwa należy wziąć jakiś dokument z warsztatu-fakturę,zlecenie naprawy z pieczątką,datą i podpisem kierownika warsztatu.

Swego czasu Volvo zlecało kierowcom przejazd nowymi autobusami miejskimi z wrocławskiej fabryki do klienta,nawet za granicę.Kierowca jechał autobusem bez tachografu i bez karty kierowcy.Za dowód służyły dokumenty np.faktura zakupu pojazdu.Nigdy nie było żadnych problemów.

Nie musisz mieć kwalifikacji i karty kierowcy prowadząc samochód w celach serwisowych czy testowych po naprawie.Tylko zadbaj o jakiś dokument to potwierdzający.Ustawa nie precyzuje jaki.


Post Wysłano: 28 kwie 2025, 23:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2025, 16:35
Posty: 5

No dobrze wszystko fajnie. Tylko co w przypadku gdy zatrzyma mnie policja albo co gorsza itd. Bo wg przepisów nie mogę poruszać się po drogach publicznych ciężarówką bez karty kierowcy w tachografie dodatkowo w trybie OUT. Tak jest według przepisów. Co do wyłączenia przez rozporządzenie to czy to odnosi się do przejazdu serwisowego po drogach niepublicznych czy publicznych.
I jeszcze takie pytanie. Czy jak mam już wydane fizycznie prawo jazdy C bez wpisanego numeru kwalifikacji a zdam egzamin i otrzymam świadectwo kwalifikacji i wyrobie kartę kierowcy czy mogę jeździć czy muszę jeszcze raz wymienić prawko by wpisali tam nr mojego świadectwa kwalifikacji?


Post Wysłano: 29 kwie 2025, 0:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 kwie 2022, 1:36
Posty: 46

Cytuj:
No dobrze wszystko fajnie. Tylko co w przypadku gdy zatrzyma mnie policja albo co gorsza itd. Bo wg przepisów nie mogę poruszać się po drogach publicznych ciężarówką bez karty kierowcy w tachografie dodatkowo w trybie OUT. Tak jest według przepisów. Co do wyłączenia przez rozporządzenie to czy to odnosi się do przejazdu serwisowego po drogach niepublicznych czy publicznych.
I jeszcze takie pytanie. Czy jak mam już wydane fizycznie prawo jazdy C bez wpisanego numeru kwalifikacji a zdam egzamin i otrzymam świadectwo kwalifikacji i wyrobie kartę kierowcy czy mogę jeździć czy muszę jeszcze raz wymienić prawko by wpisali tam nr mojego świadectwa kwalifikacji?
Oczywiście,że możesz się poruszać.To rozporządzenie właśnie dopuszcza jazdę w trybie OUT po drogach publicznych.

Musisz wymienić prawko,z wbitym kodem potwierdzającym kwalifikację jeżeli chcesz pracować ZAWODOWO jako kierowca.
Jako serwisant czy mechanik możesz jeździć bez kodu bo nie jesteś wtedy zawodowym kierowcą i nie wykonujesz zarobkowego przewozu rzeczy lub ludzi.


Post Wysłano: 30 kwie 2025, 6:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2025, 16:35
Posty: 5

Rozumiem. Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie śmieciarek bo nimi głównie się zajmuje w pracy. Jeżeli śmieciarka jest pusta to taka mogę się poruszać i to jest dla mnie jak najbardziej jasne, ale co w momencie kiedy klient dzwoni do nas że ich śmieciarka uległa awarii konkretnie zabudowa, i jest wypełniona w części lub w całości śmieciami a ja muszę nią zjechać do siebie do serwisu. Czy taki przejazd liczy się już jako przejazd z ładunkiem i jest potrzebna Kwalifikacja czy nie ma to znaczenia.

Pozdrawiam


Post Wysłano: 30 kwie 2025, 16:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 kwie 2022, 1:36
Posty: 46

Również nie powinno być problemu.Nie odbierasz nią śmieci i nie wywozisz na wysypisko.Nie wykonujesz zarobkowego transportu odpadów tylko kierujesz pojazdem w celu konserwacji i naprawy.Zalecam posiadanie przy sobie w razie kontroli jakiegoś dokumentu,że jesteś mechanikiem-np.Twoja umowa o pracę oraz pisemnego zlecenia naprawy przez klienta razem z pieczątką MPO i podpisem,możesz także przedstawić faktury za naprawę śmieciarki i nie będzie problemu.


Post Wysłano: 30 kwie 2025, 17:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2025, 16:35
Posty: 5

Będę miał że sobą protokół odbioru/ wydania auta to chyba wystarczy ale po naprawie lepiej chyba będzie właśnie posiadać kopię faktury za naprawę jakby mnie zatrzymali. Okej to już wszystko wiem.

To też nie jest tak że zamierzam jeździć bez karty w tacho bo mam takie widzimisię tylko dlatego że zanim zdam egzamin z kwalifikacji i zanim wydadzą mi kartę kierowcy to prawko już będę miał odebrane w starostwie i dlatego pytałem się czy to wystarczy bym mógł jeździc. Kartę czy tak czy tak chcę mieć bo wrazie zmiany pracy będzie problem a tak mogę iść i jeździć wszystkim itp.

Jeszcze takie pytanie mi się teraz przypomniało.

Jakby zdarzyła mi się taka sytuacja że chciałbym sobie przywieść troch tłucznia np. wypożyczoną wywrotką typu Volvo pow. 7,5t tylko prywatnie to już karta musi być obowiązkowo co nie?


Post Wysłano: 06 maja 2025, 0:14

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 kwie 2022, 1:36
Posty: 46

Tak,przynajmniej tak mówi podręcznik do KW,który otrzymałem gdy robiłem prawko.
Autor zaleca tam jako dowód przy jeździe ciężarówką do serwisu,ustawić OUT, po zakończeniu jazdy zrobić wydruk z tachografu I dać go kierownikowi warsztatu do podstemplowania-podpis i pieczątka warsztatu,krótki opis powodu jazdy bez karty.

U mnie na zajezdni widziałem podobnie opisane wydruki w busach,którym jeździli mechanicy w celach testowych po naprawie,albo nawet w obrębie zajezdni.


Post Wysłano: 06 maja 2025, 7:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2025, 16:35
Posty: 5

Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: