Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 23 wrz 2023, 12:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Witam. Koledzy, ginie 7-10L płynu chłodniczego w krótkim czasie. Już kiedyś prosiłem Was o pomoc w tej sprawie i sądziłem, że awaria zakończona ale jednak nie. Ubytek taki pojawia się po przejecjaniu kilkuset km, w ciągu kilkunastu dni. Silknik cały suchy, nigdzie nie kapie. Olej wymieniany co max 10k km i miesiąc temu przy wymianie czyściutki, zero glutów od płynu w oleju. Olej na bieżaco kontrolowany, nie przybywa. Płynu tylko ubywa. Po odkręceniu korka płynu podczas pracy silnika ciśnienie nie wali do zbiornika. Wymiennik ciepła (chłodnica oleju) sprawdzana i była sprawna, ale wymieniłem uszczelkę pod chłodnicą oleju bo przerwała się i raz olej poszedł do płynu i odwrotnie. Po tej wymianie nic się nie mieszało. Pod skrzynką na dokumenty zauważyłem coraz więcej wilgoci. Wymieniałem zawór nagrzewnicy bo to on był żródłem wycieku - aż całe te osłony nad silnikiem nasiąkły płynem, widać to gołym okiem. Sprawdziłem nagrzewnicę i była szczelna ale dla pewności wymieniłem na nową - masa pracy żeby się tam dostać wieć nie chciałem ryzykować. Wyciek ustał, wszystko suchutkie. Jednak płyn nadal ubywa w dużych ilościach! Sprawdziłem zbiorniki powietrza czy nie ma tam płynu, czytałem że sprężarka może mieć przeciek, butle suchutkie, puste. Zawór EGR już dawno temu zamknięty ale nie jest zaślepiony mechanicznie żadną blachą. Podejrzewam jeszcze nieszczelność chłodnicy spalin - płyn wycieka i jest odparowywany przez spaliny. Ktoś pisał żeby zajrzeć do rury wydechowej - rozkręcić rurę trzeba jak rozumiem? Chłodnicę spalin chciałem ominąć, wykręcić i połączyć w miejcu zaznaczonym na zielono z przewodem gumowym w drugim jej końcu. Ale trochę z tym pracy będzie i kombinacji. Pomyślałem, żeby zaślepić chwilowo dopływ spalin i wówczas też płyn nie powinien ubywać jeśli to wina chłodniczki. Czy dobrze myślę? Czy dla pewności mechanicznie zaślepić zawór EGR bo teraz jest w pozycji zamknięty, ale może pewnie przepuszczać, po prostu syczał siłownik zaworu EGR to chwilowo odłąćzyłem mu zasilanie i tak jeźdzę już kilka lat;-/. Czy macie jeszcze jakieś inne pomysły?
Jeszcze jedna może dość istotna informacja: przy pracujacym silniku przed wymianą oleju po odkręceniu korka wlewu widać, że silnik jakby wydala trochę parę, jakby olej był wilgotny albo płyn dostawał się do komory spalania...
Czy ma ktoś jeszcze jakieś pomysły?
P.S. Śruby musze założyc miedziowane czy mosiężne albo kwasowe też będą dobre?

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Post Wysłano: 23 wrz 2023, 19:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 497
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

W tym silniku najczęściej płyn wycieka przez metalową uszczelkę płyty pośredniej z przodu silnika . Płyn trafia do skrzyni korbowej sprężarki a potem do oleju z którego odparowuje i opary przez odmę trafiają do cylindrów . Przerabiałem to wiosną . Najłatwiej to sprawdzić wyjmując napęd wentylatora , wytworzyć ciśnienie w układzie chłodzenia i wtedy w otworze będzie widać spływający płyn. U mnie też nie przybywało oleju , olej wyglądał normalnie , w korku oleju ani pod pokrywami zaworów nie było mydła ,jedynie w odmie było trochę słodkawego osadu . Po rozebraniu uszczelka była na 100% uszkodzona .Miejsce przecieku
Obrazek


Post Wysłano: 23 wrz 2023, 22:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
W tym silniku najczęściej płyn wycieka przez metalową uszczelkę płyty pośredniej z przodu silnika . Płyn trafia do skrzyni korbowej sprężarki... [...]
Brzmi bardzo sensownie! Kolega MANik zwrócił też na to chyba uwagę mi kiedyś. Podobno jest z tym trochę pracy!
Bardzo dziękuję Ci za pomoc! Może masz jakiś patent już żeby jak najmniej się napracować?


Post Wysłano: 24 wrz 2023, 20:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 497
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Mnie zajęło to jakieś 10 godzin na spokojnie bez pośpiechu . Musisz mieć długą śrubę z nakrętką z 10 cm. chyba 16X1,5 do niej dużą grubą podkładkę do ściągnięcia wirnika pompy wody z wału i mocny imbus 14 do odkręcenia śrub tłumika drgań na wale .Uszczelkę tylko Elring ,oring na napęd wentylatora ,uszczelniacz wału ,oringi do pompy wody i termostatów ,uszczelkę do króćca łączącego pokrywę z EGR , i dobrą masę uszczelniającą do uszczelnienia przylgni z miską i sprężarką ich nie odkręcasz od silnika tylko śruby wkręcone w pokrywę. Ja wymontowałem alternator, wentylator , jego napęd i tunel a nie wyciągałem chłodnicy. Obejrzyj dokładnie pokrywę czy nie ma wżer ,jeśli ma to do szlifowania . Jak będziesz kupował uszczelniacz i będzie on kierunkowy zwróć uwagę na właściwy kierunek mnie sprzedali odwrotny chyba lewy zamiast prawego .Ja lekko posmarowałem uszczelkę szczeliwem .Sporo czasu trwa czyszczenie bo długo spływają resztki płynu i oleju.


Post Wysłano: 24 wrz 2023, 22:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Dziękuję za wszystkie wskazówki! Dobra masa uszczelniająca to jaka na przykład?


Post Wysłano: 25 wrz 2023, 11:40
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7232
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Post Wysłano: 10 paź 2023, 22:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, dziękuję za pomoc. Na razie zaślepiłem połączenie na kolanku łączącym kolektor wydechowy z chłodnicą spalin żeby wykluczyć wyciek płynu do spalin. Niestety kilkadziesiąt km przejechane i płynu w zbiorniku ubyło pewnie ze 2-3L. Czeka mnie teraz zdjęcie napędu wentylatora i sprawdzenie metalowej uszczelki o której pisaliście. Najgorsze jest to, że jeśli jednak jest przeciek na uszczelnieniu tulei to objawy pewnie będą takie same, czyli płyn kapie do oleju, ale odparowuje z niego na bieżąco i też widać parę po odkręceniu korka wlewu oleju. Zabiorę się za to wkrótce to pewnie będę prosił Was znowu o radę;-)


Post Wysłano: 11 paź 2023, 8:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7232
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jeśli silnik przepala płyn, to na zimnym silniku po odpaleniu silnika pujdzie biały dym z rury wydechowej.
Jeśli tuleja cieknie to miska olejowa w dół, podłączyć powietrze pod układ chłodzenia i patrzeć gdzie cieknie.
To samo będzie widać jeśli cieknie płyn z przedniej obudowy silnika
Jeśli to jest auto na resorze to łatwiej miskę oleju zdemontować i będzie widać którędy cieknie płyn czy z tuleji czy z tej dziury co koło zębate napędza sprężarke powietrza

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 06 gru 2024, 10:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Podsyłam na szybko test garażowy Evo300P vs Dirko HT vs Reinzosil. Co myślicie o wartości tego testu? Reinzosil rzeczywiście słabo wypadł na tle dobrej konkurencji?
https://www.youtube.com/watch?v=vvu6aPSRHxc


Post Wysłano: 06 gru 2024, 23:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 497
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Dla mnie test bez żadnej wartości , to ma uszczelniać , nie twardnieć , starzeć i dać się oderwać przy demontażu . To że któryś trzyma mocniej , to tylko argument że trudniej będzie coś rozebrać i wyczyścić do ponownego montażu . Używam od wielu lat tego niby najgorszego .


Post Wysłano: 22 gru 2024, 14:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, mieliście rację, po dłuższym czasie zaczęło lecieć od strony sprężarki - patrząc od tyłu auta cieknie w przedniej części po lewo! Czyli czeka mnie praca jak pisaliście wyżej. Nawet jeśli na reduktorze sprężarki ustawione poniżej 1Bar to i tak piszczało powietrze - uciekało zaworem bezpieczeństwa w drugim korku naczynia wyrównawczego. Czy on działa poprawnie? Myślałem, że powinien puszczać powyżej np. 1,5Bara...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W misce znalazłem skarby jak na ostatnich zdjęciach, ten kawał gumy nie jest z uszczelki miski olejowej bo ona nie ma żadnyc braków, ten metal to ostatni odcinek bagnetu, nie wiem jak on się mógł komuś odłamać. Przymierzałem i idealnie ten sam wymiar co miarka na moim bagnecie.

Obrazek

Obrazek

Uszczelka miski ELRING pewnie najlepiej gumową czyli bez żadnego szczeliwa ją kładziemy, prawda? Widzę, że ceny elring na allegro niekiedy po 500-600zł takiej uszczelki, ale są też elring po niecałe 200. Papierowe dużo tańsze i wówczas pewnie na jakieś szczeliwo, ale pewnie nie warto...?
Na co tam zwrócić uwagę jeszcze? Widziałem leżąc pod spodem, że jest wyciek między blokiem a kołem pasowym silnika więc pewnie to uszczelnieniem wału, prawda?


Post Wysłano: 22 gru 2024, 20:11

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 497
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Uszczelniacz wału koniecznie wymień przy okazji . Uszczelka pod miskę tylko gumowa ,bez szczeliwa ,chyba że twoja jest elastyczna to wtedy dokładnie odtłuścić i na dobre szczeliwo możesz dać starą . Ja kupowałem Elring chyba w Autosie za około 150 netto .


Post Wysłano: 23 gru 2024, 17:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7232
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Papierowa uszczelka miski olejowej jest do miski starego typu przykręcana bezpośrednio miska olejowa do bloku silnika a nie na łapki. Stara miska oleju była aluminiowa

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Dzisiaj po południu zacząłem rozkręcać i pojawiła się woda w przewodzie gumowym łączącym chłodnicę intercoolera z kolektorem ssącym. Czy możliwe, że chłodnica spalin nie jest szczelna i jak dmuchałem ponad godzinę sprężarką do naczynia wyrównawczego to przecieski przeszły przez zamknięty zawór EGR w dół rurą aluminiową i potem do łącznika gumowegi i chłodnicy intercoolera tak jak pokazałem na żółto na zdjęciu nr1 oraz nr2?
Obrazek

Obrazek

Na wyjściu za zaworem EGR była niby czarna (a nie biała czyli z wodą) maź, ale wydaje mi się, że kropelki wody tam były początkowo - na czerwono zaznaczone, zdjęcia nr3 i nr4.
Obrazek

Obrazek

A kolano aluminiowe łączące kolektor ssący z króćcem EGR oraz rurą gumową od intercoolera widać na fotkach nr5, 6, 7 i 8 jest trochę smalcu czarnego. Na zielono zaznaczone od strony płonieniówki, na czerwono od strony EGR. Czy to wszystko wygląda w miarę?
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze kolektora ssącego też zabrudzone - na fioletowo - zdjęcie nr9.
Obrazek


Zawór EGR jest zamknięty ręcznie od wielu lat, a siłownik EGR zaślepiony nie dochodzi do niego powietrze. Dojście spalin do chłodnicy EGR jest zaślepione na wlocie cienką blachą na kolanie dolotowym od kolektora wydechowego. Czy zrobić podobnie za zaworem EGR żeby w razie rozszczelnienia chłodnicy EGR płyn nie leciał do kolektora ssącego? Być moż to jest świeża sprawa po dmuchaniu sprężarką. Ciśnienie chwilowo było ustawione na 1,6Bar ale potem zmniejszona na poniżej 1Bar.
Czy źle rozumuję z tą wodą, mogła się tam dostać w inny sposób do rury intercoolera? Może sprawdzić jakoś tą chłodnicę EGR, tylko przewody porozpinane już to nie mam jak wytworzyć w wodzie ciśnienia... Płomieniówkę warto sprawdzić jakoś?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7232
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Woda w rurach od intercoolera to normalne zjawisko. Jest to woda skroplona z powietrza. Na wszelki wypadek daj drugą zaślepkę między egr a kolektor ssący

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Dziękuję za odpowiedź! Korci mnie sprawdzenie/regulacja zaworów, nigdy tam nie zaglądałem, a auto posiadam ponad 10L. Teraz ma ponad 500k km a sprawdzenie zaworów pewnie wg instrukcji powinno być co kilkadziesiąt tysięcy km... Mam silnik D2866, prawda? Muszę tabliczkę znaleźć od silnika koniecznie żeby mieć pewność. Silnik pewnie 24V. NIe mogę znaleźć instrukcji regulacji zaworów do tego silnika tutaj na forum, luzy itp. Ale pamiętam, że kiedyś czytałem o EVB i się przestraszyłem czy podołam.
MAN FE410A
WMAT48ZZZ1M320846
2001, 11967cm3, 301kW
Czy z tych danych idzie jakoś odczytać model silnika itp.?


Post Wysłano: 27 gru 2024, 11:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 497
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Według Mantis masz silnik 24 zaworowy z EVB ,M 376 00 D2866 LF 20-25/29-31/34/38/39/40/45 .Mam instrukcję regulacji zaworów do wszystkich D 28 mogę Ci podesłać daj adres e mail. Dasz radę .


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 165
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Według Mantis masz silnik 24 zaworowy z EVB ,M 376 00 D2866 LF 20-25/29-31/34/38/39/40/45 .Mam instrukcję regulacji zaworów do wszystkich D 28 mogę Ci podesłać daj adres e mail. Dasz radę .
Tak, posiadam D2688 L25.
Obrazek

Dziękuję, piszę już do Ciebie na priv!
Nie wiem czy coś przeoczyłem, ale aby zrobić miejsce do pokrywy musiałem na początku odkręcić wiskozę, potem wentylator od wiskozy, opuścić wiskozę na doł aby wentylator miał ruch, dopiero potem wyjąłem wentylator, wiskozę i w końcu udało się wyciągnać tunel chłodnicy!

Kolejny krok to muszę mieć ściągacz aby zdjąć koło pasowe wenylatora (na czerwono) oraz odkręcać króciec do tego koła (na zielono) i potem zabierać się za pompę oraz tłumik drgań...?
Obrazek


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7232
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Koło pasowe jest przykręcone na śrubę z lewym gwintem. Same koło pasowe trzyma się na wieloklinie. Napęd wentylatora to podajrze trzy śruby. Przy montażu napędu wentylatora trzeba ustawić luz między zębny

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 28 gru 2024, 11:34

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 497
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Ja nie zdejmowałem koła pasowego ,wyjąłem cały napęd .


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: