[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 59: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 60: Trying to access array offset on value of type bool
Czujnik/zegar cisnienia oleju [MAN FE 410A] - wagaciezka.com - Forum transportu drogowego



Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 14 mar 2013, 20:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Witam.
Mam problem z czujnikiem/zegarem cisnienia oleju, nie umiem sobie z tym poradzic a chcialbym w koncu miec poprawny w miare odczyt cisnienia;-/. To jest wywrotka 3-osiowa z 2002r. Po przekreceniu zaplonu wskazowka ladnie wedruje z polozenia neutralnego lekko ku gorze - ustawia sie w pozycji "zero Bar" lecz po odpaleniu silnika natychmiast rosnie i wedruje poza skale a wiec na ponad 5 Bar. Po wylaczeniu silnika a przy tym oczywiscie cofnieciu kluczyka wskazowka nie wraca do polozenia neutralnego a wiec ponizej "zera Bar" lecz trzyma caly czas poziom powyzej 5 Bar. Opada dopiero po ponownym przekreceniu zaplonu i wowczas idzie na polozenie "zero Bar", odpalamy silnik i znowu oczywiscie powyzej 5 Bar i cykl juz sie powtarza;-). Mialem juz kupic czujnik cisnienia dzis, ale waham sie troche bo po wstepnych pomiarach odpada mi przetarty kabel jak to mialo miejsce w wielu przypadkach ktore czytalem na tym forum. Zalaczam fotke zintegrowanych zegarow oraz kosci z tylu tych licznikow:

Obrazek

Obrazek

Czujnik cisnienia ma 3 wyjscia ale wtyczka wchodzaca na niego ma tylko 2 piny (plus 2 piny puste) wiec mozna powiedziec chyba, ze tylko 2 pinu sa uzywane. Przeswietlajac miernikiem przewody po zdjeciu wtyczki z czujnika mam takie rezultaty: pierwszy pin na wtyczce przy czujniku ma przejscie z pinami zaznaczonymi na czarno na kosci a wiec z 4rema pinami na kosci (i jest to masa bo sprawdzalem takze miernikiem laczac ten pin przy czujniku z masa i dawalo taki sam efekt) a drugi pin tylko i wylacznie z pinem oznaczonym na czerwono na kosci. Pozostaly pin na kosci ktory nie ma polaczenia z wtyczka przy czujniku podejrzewam, ze jest od temperatury. Mierzac napiecia po odlaczeniu wtyczki z czujnika pojawia sie 0,3V po przekreceniu zaplonu pomiedzy pinem czerwonym a czarnym ( sprawdzalem tylko sasiadujacy pin czarny z czerwonym a nie wszystkie czarne ale chyba bylby taki sam rezultat) a po polaczeniu wtyczki z czujnikiem i po przekreceniu zaplonu pomiedzy czerwonym a czarnym pojawia sie 24V.

Po zdjeciu wtyczki z czujnika czy zdjeciu wtyczki z czujnika i zmostkowaniu pinow przy tejze wtyczce efekt taki sam - wskazowka od razu wedruje poza zakres a wiec na ponad 5 Bar.

Pomoze ktos? Jakis schemat moze, opis slowny nawet co moze byc nie tak, szukac tego kabla bo moze mam przebicie na sterowanie tym zegarem po odpaleniu i dostaje od razu pelne napiecie? Mam nadzieje, ze to nie zegar winny bo czuje, ze troche bedzie taki zestaw 2 zegarow kosztowal;-/
Nie wiem jak to ugryzc, z gory dziekuje za pomoc, moze kolega MANik cos wie na ten temat...?


Post Wysłano: 14 mar 2013, 22:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Wg mnie czujnik w f 90 kiedyś odpiąłem czujnik ciśnienia od wtyczki i też mi wskazówka wywędrowała ponad skalę :wink:

_________________
MAN


Post Wysłano: 15 mar 2013, 1:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Wg mnie czujnik w f 90 kiedyś odpiąłem czujnik ciśnienia od wtyczki i też mi wskazówka wywędrowała ponad skalę :wink:
A wiesz moze czy da sie jednoznacznie sprawdzic czy to czujnik? Bo nie mam pomyslu na to za bardzo;-/. Wole byc pewny bo w sklepie u mnie albo markowe czujniki po ok 200zl albo chinskie za kilkadziesiat zlotych, nie chce wydac kilkaset zl i jak sie okaze, ze to nie jest czujnik to wiadomo, ze zwrot towaru odpada wiec bedzie lezal na polce u mnie i czekal na lepsze czasy;-D


Post Wysłano: 15 mar 2013, 18:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2007, 12:36
Posty: 917
GG: 0
Lokalizacja: kurpie

Zdejmij wtyczkę z czujnika i podepnij przez kontrolkę do masy wtedy wskaznik powinien się wychylić .
Drugi pin powinien zapalić kontrolkę .


Post Wysłano: 17 mar 2013, 0:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Zdejmij wtyczkę z czujnika i podepnij przez kontrolkę do masy wtedy wskaznik powinien się wychylić .
Drugi pin powinien zapalić kontrolkę .
Jutro bede kombinowal, moze cos sie uda jeszcze ustalic a jak nie to kupie czujnik i najwyzej bedzie lezal bo nie skumalem powyzszych zdan;-/. Na jeden z pinow jak podam mase to wychyli mi sie lekko wskaznik (pewnie do pozycji "0") a drugi pin to dalsze sterowanie wychyleniem wskazowki, czyli jakos napieciem reguluje sobie sam czujnik na tym pinie wychylenie wskazowki. Napisales kontrolke to chyba nie masz na mysli tej dodatkowej czerwonej kontrolki od cisnienia oleju bo ona nie jest chyba polaczona z tym czujnikiem od cisnienia na zegarze lecz z takim drugim czujnikiem, ktory jest przy filtrze oleju zaraz takze, prawda? Obok tego czujnika od zegara jest taki drugi do ktorego takze idzie wtyczka podobna ale nie zdejmowalem jej i nawet nie wie ile tam pinow, ale tez pewnie 2sztuki.


Post Wysłano: 17 mar 2013, 7:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2007, 12:36
Posty: 917
GG: 0
Lokalizacja: kurpie

Tak jak napisałem na jednym pinie powinien wychylać się wskaznik na drugim powinna się zapalać kontrolka .
Drugi czujnik jest do świecy żarowej . Sprawdz żarówkę od kontrolki może jest spalona .
Polutuj na nowo płytkę z zegarem szczególnie rezystor bo lubi on czasem nie łączyć .


Post Wysłano: 17 mar 2013, 13:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Tak jak napisałem na jednym pinie powinien wychylać się wskaznik na drugim powinna się zapalać kontrolka .
Drugi czujnik jest do świecy żarowej . Sprawdz żarówkę od kontrolki może jest spalona .
Polutuj na nowo płytkę z zegarem szczególnie rezystor bo lubi on czasem nie łączyć .
Co zorientowany to zorientowany:-). To juz wiem o co chodzi chyba. Z kontrolka wszystko w porzadku, dziwilem sie strasznie jakie jest jej zachowanie po wyjeciu wtyczki z czujnika i sadzilem, ze cos mi sie chyba przewidzialo bo niemozliwe zeby te 2 piny sterowaly jednoczenie zegarem i kontrolka bo sadzilem ze w jednym z nich idzie masa a w drugim sterowanie na zegar. Teraz juz chyba jasne, masa caly czas z silnika po obudowie na czujnik idzie, jeden pin tylko do sterowania zegarem a drugi pin do sterowania kontrolka. Jutro postaram sie sprawdzic tak jak mowiles, zobaczymy co bedzie, moze cos jeszcze mi potem doradzisz bo sie slabo orientuje:-)

Dodano 18.03.2013r 22:34:
Jest dokladnie tak jak piszesz, jeden pin po zwarciu z masa unosi wskazowke od zegara do pozycji chyba "0" a drugi pin po zwarciu z masa zapala kontrolke cisnienia oleju. Czyli niby zegar ok, tak? Bo wg mnie to jeszcze nic nie dowodzi bo zegar po przekreceniu kluczyka zawsze podnosil sie do poziomu "0" i kontrolka oleju tez dobrze mi sie palila, ale problem pojawial sie po wlaczeniu auta. Podejrzewam, ze po rozruchu kabel sterujacy na zegar dostaje od jakiegos innego kabla w wiazce napiecie np 24V i dlatego od razu wskazowka idzie na maxa. Jutro bede chyba juz mogl odpalic auto i sadze, ze musze sprawdzic co sie pojawia na pinie sterujacym zegarem, musze odnalezc go w kosci (to chyba ten zaznaczony na zdjeciu na czerwono pewnie) i sprawdzic jakei tam napiecie idzie i jakie idzie z czujnika po odpaleniu, dobrze rozumuje? Sadze, ze zegar sterowany jest tylko tym jednym pinem opisanym przez Ciebie i zapewne sterowanie odbywa sie napieciem, 24V to rowna sie np max wychylenie zegara, dobrze mysle?


Post Wysłano: 24 mar 2013, 13:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7244
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Wskazania czujnika w bar oporność w omach
0 - 10
0,7 - 37
2 - 82
3 - 116
5 - 184

odłącz wtyczkę od czujnika i podłącz opornik o powyższych wartościach żeby sprawdzić czy dobrze pokazuje zegar

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 26 mar 2013, 17:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Wskazania czujnika w bar oporność w omach
0bar - 10 ohm
0,7 - 37 ohm
2 - 82 ohm
3 - 116 ohm
5 - 184 ohm

odłącz wtyczkę od czujnika i podłącz opornik o powyższych wartościach żeby sprawdzić czy dobrze pokazuje zegar
Kolego MANik wytlumacz mi jak to przeliczyc na prad/napiecie na interesujacym mnie pinie. Nie potrafie tego jakos policzyc;-/. Kombinuje taka nastawna rezystancje aby sprawdzic tak jak napisales, ale wiesz jak to przeliczyc te rezystancje na cos co przemierze miernikiem? Mam na mysli:
U=I/R => I = U*R a wiec:
dla:
0bar: I=24V/10ohm = 2,4A
0,7bar: I = 24/37 = 0,65A
2bar: I = 24/82 = 0,29A
3bar: I = 24/116 = 0,21A
5bar: I = 24/184 = 0,13A

Po odpaleniu pewnie cisnienie powinno byc ok 3bar (lub wiecej) wiec musze sie spodziewac pradu na poziomie 0,2A. Czyli delikatnie troche wyjme wtyczke np przy zegarze tak aby podejsc probnikiem i bede badal prad (amperomierzem wlaczonym szeregowo) na odpowiednim pinie w kosci przy zegarze (kosc bedzie nadal podlaczona z zegarem). Jesli bedzie o wiele za maly prad, a wiec ok 0,1A to wiadomo, ze czujnik stawia niewlasciwy opor pradu.
Wydaje mi sie, ze cos zle tutaj licze, w ogole chcialbym uzyskac napiecie jakie powinno byc na tym pinie, ale nie potrafie tego wyliczyc. W teorii proste bo wyliczyc spadek napiecia na oporniku i odjac to od 24V, ktore jest w obwodzie i powinno byc jakie wowczas powinno byc napiecie, ale nie potrafie tego wyliczyc;-/. Jesli ktos potrafi to prosze napisac, prosta rzecz pewnie, ale mam z tego braki niestety...


Post Wysłano: 26 mar 2013, 17:45

I=U/R


Post Wysłano: 26 mar 2013, 21:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2007, 12:36
Posty: 917
GG: 0
Lokalizacja: kurpie

Skoro masz podane rezystancje i ciśnienia to możesz łatwo sprawdzić .
Podłącz rezystor między masą a pinem czujnika o rezystancji 82 ohm i wtedy wskaznik ma pokazać 2 bary itd. według danych które podał kolega MAN .


Post Wysłano: 27 mar 2013, 0:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 176
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
I=U/R
Tak, dzieki kolego, babola walnalem z pospiechu, nawet sie nie zastanowilem dobrze co pisze bo mialem net tylko na kilka minut, ale wyliczenia sa ok bo tylko we wzorze sie pomylilem u gory.
Cytuj:
Skoro masz podane rezystancje i ciśnienia to możesz łatwo sprawdzić .
Podłącz rezystor między masą a pinem czujnika o rezystancji 82 ohm i wtedy wskaznik ma pokazać 2 bary itd. według danych które podał kolega MAN .
Kolega z ta regulowana rezystancja nawalil, pojade w wolnej chwili i kupie sobie oporniczek taki, albo ze dwa jeszcze inne zeby sie upewnic co do wskazan. Zrozumialem kolege MANika w taki sposob:
Odlaczyc wtyczke od czujnika i opornik wlaczyc w szereg z pinem we wtyczce odpowiedzialnym za zegar czyli jeden koniec opornika z masa (gdzies np z silnika ja wezme), a drugi koniec opornika z pinem we wtyczce od czujnika odpowiedzialnym za zegar.

Po edycji 28.03.2013r 11:36:
Udalo sie:-). Sprawdzilem potencjometrem (opornikiem nastawnym) i ladnie zegar plynnie chodzil w calym zakresie zarowno na wylaczonym jak i wlaczonym silniku wiec jakies zwarcia po odpaleniu w wiazce tez chyba odpadaja:-). Dziekuje wszystkim za pomoc, zamawiam juz czujnik cisnienia:-). Swoja droga niekiedy w ogole nie mysle, przeciez moglem mierzyc miernikiem opornosc czujnika po odlaczeniu z niego wtytczki przed odpaleniem i po odpaleniu samochodu bo mialem wartosci podane przez kolege MANika, dopiero wczoraj ja juz mialem potencjometr to tak zrobilem;-/. No ale jak sie nie mysli to tak jest:-). Dzieki za pomoc specjalisci:-)


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: