Cytuj:
Witam Tiger918 - temat odnawiam, bo to co piszesz to prawda ale... , jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach.
Do wentylatora idzie 5 przewodów kolejno zanumerowanych. Sterowany jest z komputera przez podanie + do przewodu1010 pin4. Kable 1,2i3 komputer liczy ilość obrotów wentylatora.
Pytanie:
czy sterowanie odbywa sie poprzez liniowe zwiększanie napięcia od 0-do 24V do przewodu zacisku 4(1010), czy komputer podaje napięcie na ułamek sekundy. Im dłuższe impulsy tym wentylator chodzi dłużej?
Odpowiedź niby jest prosta, ale okazuje sie że w tych samych wersjach samochodu zastosowano dwa różne wentylatory. Jeden ze sprzęgłem Viskotycznym ( którego zwłoka po wyłączeniu napięcia z pinu4 jest bardzo długa) a drugi z elektromagnesem ( który wyłącza się niemal natychmiast).
To w takim układzie napięcie podawane na pin 4 może nie jest podawane impulsowo lecz narasta liniowo? A może, różnią się komputery i w takim razie nie można tych wentylatorów podmienić?
Czy spotkał się ktoś z tym?
Pozdrawiam
Raczej ja to rozumiem inaczej...
po pierwsze są dwa rodzaje piast wentylatorów...na dwa i pięć przewodów...mówimy tutaj o piaście na pięć...bo na dwa to chyba jasne...
A więc jak pisałem plus( przewód czerwony) jest z instalacji po stacyjce bodajże przewód 292 lub 1...piszę z pamięci...następnie jest minus który jest sygnałem sterującym wentylator idący z eecu...wentylator sterowany jest impulsami minusowymi bo cewka wiska rzecz jasna działa 1ub 0 a więc aby uzyskać prędkość pośrednią musi włączać i wyłączać cewkę oscylując wokół zadanej wartości...doskonale to widać robiąc test komputerem ...jest zadana prędkość wentylatora 1200 a on chodzi raz szybciej raz woniej uzyskując 0d 1100 do 1300...Brak zasiania lub masy z eecu powoduje sprzęgnięcie wiska na stałe i max prędkość...również gdy nie czyta z czujnika wywala błąd...co ciekawe brak sterowania( +lub -) często nie wywala żadnego błędu przez co już wielu kupiło wisko i zamieniło dobre na dobre:)
pozostałe trzy kable to czujnik prędkości w piaście bo ukad musi znać prędkość żeby zadać i wiedzieć czy wykonana...oprócz tego w piaście jest płyn wiskotyczny...to oddzielny układ...zauważ że gdy auto jest zimne to mimo tego że cewka sprzęgła zadziała to od razu wentylator się nie rozłączy...to właśnie płyn po czasie go rozłącza...Na potwierdzenie mam oczywiście większość schematów i not technicznych:)mam nadzieję że w czymś pomogłem..pozdro
_________________
SPEC.RENAULT TRUCK, VOLVO..DĄBROWA NAD CZARNĄ WOJ ŁÓDZKIE DK74
TEL. 509-036-498
-WYJAZDY NA AWARIE ELEKTRYKI I ELEKTRONIKI RENAULT I VOLVO- ADBLUE, APM, DEFEKT 200,DEFEKT WTRYSKU,DEFEKT IMMOBILIZERA,WYŁ.IMMOBILIZERA, ITP.). zapraszamy do grupy:
https://www.facebook.com/groups/235395747040110/