Mówiąc krótko dużo zależy tu od mocy silnika i rodzaju skrzyni biegów a dokładniej ilości przełożeń (moze być np. 5,6,8,10,12,14 czy tez 16). Przy słabym motorze częściej musisz korzystać z "dolnej półki" np. przy ruszaniu nawet na pusto. (Osobiście jeżdżę Scania 4 "420" i stosuję układ (na pusto) 4 [jak kto woli duże 2, czyli dolna skrzynia], później 7 [małe 4, górna skrzynia], 9 [małe 5] 11 [małe6] i 12 [duże 6] ale to tylko przykład.)
Z ładunkiem to 3 (2L), 5 (3L), 7 (4L) 9 (5L)...10 11 12. Samym koniem to w zasadzie tylko górna skrzynia (przy aucie bez ASR, ruszając z dolnej skrzyni możesz nie chcący spowodować zerwanie przyczepności gdyz na kołach pojawi się zbyt duży moment, a oś jest nie dociążona).
Cytuj:
Kiedy zazwyczaj używa się połówek, pod górke żeby zredukować prędkość obrotową czy może także przy rozpędzaniu?
I przy redukcjach i przy rozpędzaniu.
Cytuj:
Jeżeli na przykład jade osobówką i przy skręcie redukuje do dwójki to samochodzie z 12 bądź 16 biegową skrzynią jaki bieg bądź biegi mogę zastosować.
Tu to w zasadzie liczy się wyczucie konkretnego samochodu, bo np. dolatujesz do skrzyzowania i bingo trafiła się luka i tu juz musisz wyczuć na jakim biegu silnik będzie miał obroty odpowiadające wysokiemu momentowi obrotowemu (jedno auto pójdzie z małego 4 inne z dużego 2). Tak jak przedtem zależy to od mocy, ilości biegów itp, itd...
Cytuj:
I tu jak byście mi mogli powiedzeć jak wygląda zmiana z dużej skrzyni na małą (tzn sprzęgło luz przełącznik, kiedy sprzegło) jak się wbija połówki(tzn jade piątka i chce pięć i pół to wybijam na luz przełącznik i znów w te samo miejsce???) jak chce wyprzedać to redukuje o pół czy jak)
Generalnie są dwa sposoby zmiany zakresów tzw. przebitka gdzie popychasz lewarek pokonując pewien opór (od siebie na górną, do siebie na dolną (Iveco, starsze Renault, Man)) Teraz w większości przypadków jest to przełącznik góra dół ( w starszych scaniach 3,4 w skrzyni 8 biegowej służył do tego przycisk z lewej strony lewarka, a w skrzyni 12 biegowej ów przełącznik był od połówek, natomiast góra/dół zmieniało sie pierścieniem na lewarku, umieszczonym pod gałką zmainy biegów.) Przy zmainie dół/góra :
"przebitka"- masz 4, sprzęgło, odpychasz lewarek(poza opór), i na miejsce 1 , puszczasz sprzęgło, powinno być 5.
"przełącznik"- masz np. 3 (scania, volvo), przełącznik z dolnej na górną, sprzęgło , lewarek na 1, puszczasz sprzęgło , powinno być 4.
połówki- masz np. 6 "małe", przełącznikiem dajesz na dużą 6 ( nie ruszając lewarka z miejsca) i wciskasz sprzęgło powinna wskoczyć pełna szóstka.
Cytuj:
że jadąc na dużej skrzyni na określonym biegu np na 7 (samochód to scania 4 śmieciarka z 8 biegową skrzynią bez połówek rocznik koniec lat 90 ) dojeżdża do skrzyżowania z pierwszeństwem i wyjeżdża mu samochód musi redukować do małej skrzyni na jakiś określony bieg to musi wyrzucić na luz, przeciągnąć lewarek w swoja strone i wbić bieg na małej skrzyni ale musi określoną ilość razy wcisnąć sprzegło aż usłyszy jakieś pssss,
Większość skrzyń ma specjalne zawory które uniemożliwiaja zmane zakresu bez przejścia przez luz, oraz przy zbyt wysokiej prędkości jazdy. Wystarczy raz wcisnąć sprzęgło, przy redukcji słychać takie puknięcie dochodzące ze skrzyni.
Jako że nie jestem uzdolniony w tłumaczeniu poprzez tekst pisany, prosze o uzupełnienie.