Certyfikat kompetencji zawodowych jest dokumentem potwierdzającym posiadanie przez przewoźnika kwalifikacji i wiedzy niezbędnych do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Jednym z kryterium jakościowych, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o licencję w zarobkowym transporcie drogowym, jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych przez przynajmniej jedną z osób zarządzających przedsiębiorstwem transportu drogowego.
Rodzaje certyfikatów kompetencji zawodowych
Ustawa przewiduje cztery rodzaje certyfikatów kompetencji zawodowych dla przedsiębiorców wykonujących:
* krajowy transport drogowy osób (wzór certyfikatu) ,
* międzynarodowy transport drogowy osób (wzór certyfikatu) ,
* krajowy transport drogowy rzeczy (wzór certyfikatu) ,
* międzynarodowy transport drogowy rzeczy (wzór certyfikatu) ,
Zakres wiedzy, którą przewoźnik powinien posiadać, aby pomyślnie zaliczyć egzamin i uzyskać certyfikat zależy od:
* posiadanej praktyki zawodowej (do lub powyżej 5 lat praktyki doświadczenia przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy);
* uzyskanych wcześniej uprawnień (posiadanie certyfikatu krajowego);
* rodzaju zgłoszonej działalności (przewóz osób lub rzeczy);
* zakresu zgłoszonej działalności (przewozy krajowe lub zagraniczne).
Wymieniony zakres wiedzy wpływa na rodzaje egzaminów i rodzaje certyfikatów. Certyfikat kompetencji zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym osób lub rzeczy jest jednocześnie certyfikatem w krajowym transporcie osób lub rzeczy. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych wymaganych na egzaminie na certyfikat w międzynarodowym transporcie drogowym jest znacznie szerszy niż tylko w samym krajowym transporcie drogowym. Certyfikat można uzyskać zdając jeden lub w dwa egzaminy. Pierwszy wariant jest mniej kosztowny (jedna opłata za egzamin), ale bardziej ryzykowny, gdyż wystarczy, że negatywnie będzie oceniony jeden z elementów egzaminu (test lub zadanie), wówczas wynik końcowy egzaminu jest negatywny. Drugi wariant jest droższy (dwie opłaty za dwa egzaminy), ale bezpieczniejszy, gdyż przewoźnik podchodzi najpierw do egzaminu krajowego i uzyskuje certyfikat krajowy, a w następnym terminie przystępuje do egzaminu na certyfikat międzynarodowy - jako uzupełniający i otrzymuje certyfikat międzynarodowy.
Warunki uzyskiwania certyfikatu kompetencji zawodowych nie są dla przewoźników jednakowe.
Ustawodawca określił dwie grupy przewoźników, tych:
* którzy posiadają udokumentowaną praktykę na stanowisku szefa firmy;
* którzy nie posiadają udokumentowanej praktyki na stanowisku szefa firmy.
Przewoźnicy należący do pierwszej z tych grup zdają egzamin łatwiejszy - tylko same testy. Druga grupa ma egzamin trudniejszy, gdyż oprócz testów rozwiązuje także zadania problemowe.
Aktualne testy dla przewoźników krajowych i międzynarodowych są tutaj.
Źródło: Instytut Transportu Samochodowego,
http://www.psm.pl
kurs 800zl-1200zl
egzamin krajowy700zl +miedzynarodowy 800zl
mozesz tez pisac razem to wtedy tylko płacisz 800zl
w kazdej z tych oplat jest zawarta oplata za certyfikat 300zl (zdajac osobno dwa egzaminy dostajesz dwa certyfikaty czyli placisz za nie 600zl, bez sens)
jesli nie zdasz to zostaje 300zl za certyfikat ale reszta przepada, czyli przy podwojnym egzaminie, za drugim i kazdym nastepnym razem placisz po 500zl
200tys zabezpieczenia majatkowego Ocp,Ocs nie jest honorowane, sytuację materialną firmy potwierdza się rocznym sprawozdaniem finansowym oraz dokumentami potwierdzającymi posiadanie wystarczających środków pieniężnych, w gotówce lub na rachunkach bankowych. Możliwe jest też zabezpieczenie w postaci akcji, zbywalnych udziałów, poręczeń bankowych lub tytułów do nieruchomości.W sprawie zabezpieczenia na peiwszy czy drugi pojazd moze byc polisa Ac w spedycji chyba tez