Strona 1 z 1 [ Posty: 6 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 23 lip 2010, 18:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 paź 2007, 13:39
Posty: 106
GG: 0

Prof. Rafalski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów: drogi w Polsce coraz bardziej odporne na upały

W 1999 r. w dobrym stanie było 19 proc. dróg krajowych, a obecnie jest to 60 proc. Dlatego też ryzyko nie jest duże i nie ma potrzeby ograniczania na nich ruchu podczas upałów - mówi portalowi wnp.pl dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, prof. Leszek Rafalski.

Czy polskie drogi są przygotowane na długotrwałe upały?

- Duża część dróg krajowych jest w dobrym stanie, ponieważ wiele z nich zostało w ostatnich latach wyremontowanych i wzmocnionych. Ponadto kilka lat temu Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wydał polecenie, aby w górnych warstwach remontowanych nawierzchni stosować polimeroasfalty, które są znacznie odporniejsze na ujemne, jak i dodatnie temperatury. Wytrzymują również okresy upałów. Jest on oczywiście droższy niż zwykły asfalt, ale daje szansę uniknięcia spękań zimą i odkształceń latem.
Natomiast problem pojawia się przy drogach samorządowych, które zostały wyremontowane dopiero w niewielkiej części. Tutaj dobrym wyjątkiem jest Warszawa. Od kilku lat prowadzone są tam remonty weekendowe, a postęp w jakości dróg jest widoczny. Jednak wiele miast i samorządów pozamiejskich takich prac dotychczas nie zrealizowało. Stąd takie przypadki jak np. niedawno w Łodzi, gdzie samochód zapadł się w jezdnię na kilkanaście centymetrów. Na obszarach, zwłaszcza miejskich, odkształcenia w nawierzchni często tworzą się, gdy pojazd stoi na jezdni. Dzieje się tak w przypadku słabej mieszanki asfaltowej, która nie jest dostosowana do upałów.

GDDKiA kilka dni temu ogłosiła w komunikacie, że mimo upałów nie ma potrzeby ograniczania ruchu ciężkich pojazdów. Słusznie?

- W ostatnich latach wykonaliśmy dla Dyrekcji analizę, z której wynikało, że to ryzyko jest już bardzo małe, ponieważ od 1999 r. systematycznie wzmacniano nawierzchnie dróg krajowych - głównie dzięki środkom pochodzącym z Banku Światowego. W 1999 r. w stanie dobrym było 19 proc. dróg krajowych, a obecnie jest to 60 proc. Dlatego też ryzyko nie jest duże i nie ma potrzeby ograniczania na nich ruchu.

Większe zagrożenie istnieje na drogach samorządowych, które nie mają takich działań systemowych. Dopiero teraz część samorządowców pozyskuje pieniądze z różnych źródeł na inwestycje drogowe. Jednak dobry stan tych dróg to dopiero kwestia przyszłości.

Możemy obawiać się, że realizowane obecnie - często na granicy opłacalności - inwestycje drogowe nie będą gwarantować odporności na wysokie temperatury?

- Musimy pamiętać, że obok wykonawcy jest także nadzór, najczęściej powoływany w drodze przetargu, którego zadaniem jest pilnowanie jakości - niezależnie od tego, jaka była wartość inwestycji. Oczywiście niskie ceny są trochę niepokojące, ale nadzorujący musi wyegzekwować od wykonawcy odpowiednią realizację prac. Muszą one być zgodne z projektem i przepisami technicznymi.

Podobno klimat się ociepla, więc chyba nie ma szans na uniknięcie upałów, jak i na całkowite wykluczenie ich wpływu na nawierzchnie dróg.

- Można stosować nawierzchnie betonowe. Przykładowo odcinek autostrady A2 miedzy Nowym Tomyślem a granicą z Niemcami jest wykonywany z betonu. Również na Dolnym Śląsku jest kilkadziesiąt kilometrów tego typu dróg. Poza tym technolodzy nawierzchni bitumicznych także doprowadzili do tego, że nawierzchnie asfaltowe są bardziej odporne na odkształcenia niż kiedyś.

Oczywiście musimy przejmować się wytrzymałością dróg na wysokie temperatury, bo jej brak może być niebezpieczny dla użytkowników dróg. Wspomniany wcześniej przypadek z Łodzi pokazuje, że są miejsca, w których zastosowano materiał, który nie powinien być w ogóle wykorzystywany, jeśli zapada się w temperaturze 45-50 stopni.

http://logistyka.wnp.pl/prof-rafalski-i ... 1_0_0.html


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 sty 2010, 22:44
Posty: 9
GG: 0

Drogi powinny być robione pod kątem wytrzymałości na upały gdyż mamy ocieplenie klimatu i będzie coraz gorzej


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 11 mar 2007, 19:27
Posty: 274
Samochód: Rav
Lokalizacja: Sieradz/ Zadzim

Cytuj:
Drogi powinny być robione pod kątem wytrzymałości na upały gdyż mamy ocieplenie klimatu i będzie coraz gorzej
Tak tak, mamy ocieplenie klimatu...

_________________
Polska Mieszkam w Polsce


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 lip 2009, 11:40
Posty: 225
GG: 0
Samochód: Volvo

Szczególnie ostatniej zimy było widoczne to ocieplenie klimatu


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2010, 11:35
Posty: 127
GG: 0

Nasi drogowcy nie zrobia dobrze drog tak jak sie nalezy bo za 10 lat niemieli by co robic a takto poprawiaja za 2 lata lataja i placza ze ciezarowki za ciezkie sa ...( a zarzadca drogi kosztem oszednosci ...
1. Nie przygotuje dobrego podłoza
2. Oszczedza na materiale i maszynach
3. Jak droga sie zepsuje i ludzie złorza wniosek do gminy o naprawe -ma co robic bo na nawierzchnie nie ma gwarancji to kase od nowa bierze
4. A gmina kosztem oszczednosci ( aby nie placic za kolekne naprawy drogi stawia zakaz do 3,5t) i po sprawie
Czy polskie drogi są przygotowane na długotrwałe upały?

- Duża część dróg krajowych jest w dobrym stanie

:lol:


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 paź 2007, 13:39
Posty: 106
GG: 0

Ja jeżdżę po DK i widzę wiele zmian na lepsze. Uważam że na przestrzeni ostatnich kilku lat na Polskich drogach naprawdę doszło do dużych zmian na plus. I faktycznie 60% dróg KRAJOWYCH może być w stanie bardzo dobrym.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 6 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: