[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 59: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 60: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 59: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 60: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 59: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 60: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 59: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 60: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 59: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /ext/motofocus/app/event/post_row.php on line 60: Trying to access array offset on value of type bool
Retarder, a jazda na śliskiej nawierzchni. - wagaciezka.com - Forum transportu drogowego



Strona 1 z 1 [ Posty: 14 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 25 sty 2010, 17:08

Z moich informacji wynika, że na śliskiej nawierzchni nie wolno używać retardera. W pytaniach egzaminacyjnych dla kat. D jest również pytanie gdzie jedna z odpowiedzi mówi, że nie wolno używać retardera na śliskiej nawierzchni. Teraz moje pytanie: dlaczego? Proszę o rzeczowe wypowiedzi na temat.


Post Wysłano: 25 sty 2010, 17:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2007, 20:02
Posty: 494
GG: 2172953
Samochód: najlepszy samochód świata. Służbowy
Lokalizacja: Oslo / Gdańsk

Cytuj:
że nie wolno używać retardera na śliskiej nawierzchni. Teraz moje pytanie: dlaczego? Proszę o rzeczowe wypowiedzi na temat.
Retarder działa na tyle skutecznie, że blokując oś napędową na śliskiej nawierzchni może doprowadzić do poślizgu, ponieważ retarder (z tego co mi wiadomo) nie jest "zintegrowany" z systemem ABS.
Czyli krótko mówiąć, efekt może być taki, jak byś hamował tylko "ręcznym"

_________________
Pozdrawiam - Łukasz
Był DAF XF 105.510 SSC 6x2 <- Kto śmiał to usunąć? :(
Mam uczulenie na dzieci Neo, i pseudokierowców z prawego fotela!


Post Wysłano: 25 sty 2010, 18:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2092
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

W Scanii akurat retarder jest powiązany z ABS-em, jeśli z góry na śliskiej (nie koniecznie na lodzie, wystarczy po deszczu) drodze szybko włączysz wysoki stopień hamowania np. 3 lub więcej poczujesz tylko szarpniecie mostu i retarder wyłaczy się, podbnie jak bedziesz miał duzo błędów ew. naisprawny ABS to nie włączysz retardera, tak przynajmniej jest w Scanii.

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Post Wysłano: 25 sty 2010, 18:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2008, 15:19
Posty: 353
GG: 3745303
Samochód: VOLVO FH12, 420.

Tak samo jest w Manie i Volvie, wszystkie hamulce pomocnicze (nawet silnikowy) sa spięte z ABS. Przy kazdym, nawet najmniejszym poslizgu ABS rozlacza retarder.

W praktyce np. ja hamuje retarderem na pusto i na mokrym (ale staram sie tylko na prostych i na I stopniu). Na zaladowanym na mokrym tez staram sie tylko na prostym. Na lodzie nie uzywam wcale.


Post Wysłano: 25 sty 2010, 20:08

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 sty 2010, 11:25
Posty: 5
GG: 0
Samochód: Scania

Co sie dzieje jak przy predkosci 20km/h wcisniemy pedal gazu w podloge na lodzie? otoz jedna para blizniakow zacznie sie krecic i auto moze zaczac uciekac na bok-zadna nowosc. Teraz co sie dzieje jak uzyjemy retardera na lodzie? Retarder dziala na kola napedowe czyli na jedna pare blizniakow (rzadko kto jezdzi na wlaczonej blokadzie wiec to wykluczzamy odrazu) czyli kola te bardzo chetnie beda chcialy stanac w miejscu powodujac poslizg tym samym jadac solo lub na pusto latwo zlamac sie na prostej drodzej.zreszta sama redukcja przy hamowaniu na obroty rzedu powyzej 2000 obr/min moze nam spowodowac poslizg kól.


Post Wysłano: 28 maja 2010, 0:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 mar 2009, 0:21
Posty: 240
GG: 0

Wiec pozostaje tylko hamowanie silnikem przez schodzenie odpowiednio wcześnie na niższe biegi...

_________________
Jeśli coś kochasz, zwykle nie jest to pracą,
talent nie idzie w parze z wysoką płacą.


Post Wysłano: 28 maja 2010, 1:46

Owszem, na śliskim można używać retardera, ale z głową
Wiadomo, jeśli ktoś od razu z miejsca załączy maksymalną siłę hamowania będzie miał spore kłopoty, ale retarder/hamulec klapowy są sprzęgnięte programowo z czujnikami ABS-u i w chwili blokady kół hamowanych (napędowych) system automatycznie wyłącza retarder.
Dlatego też jak wszystkiego - powinno się używać z głową.


Post Wysłano: 28 maja 2010, 18:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 sie 2009, 17:59
Posty: 147
Samochód: R500
Lokalizacja: DSR

Mój ojciec właśnie w pierwszych swoich trasach na manie podczas deszczu chciał użyć retardera tak jak na suchej powierzchni i przez to ciągnik zaczęło stawiać bokiem. Całe szczęście, że prędkość była dość mała i ojciec zdołał wyprostować zestaw bo nie byłoby miło. Teraz jak popada to też używa retardera, ale bardziej rozsądnie niż wcześniej :P


Post Wysłano: 29 maja 2010, 17:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2006, 18:40
Posty: 125
GG: 3796803
Lokalizacja: Zgierz

Czak\8/ To że nie można używać retardera na śliskim w ciągniku ciągnąc naczepe, to jest chyba oczywiste i wynika z najprostszych praw fizyki. Chodzi tu o retarder w kategorii D,a jak wiemy oś napędowa jest tam ostatnia. Nie znam się na autobusach i autokarach,ale może ten zakaz jest podyktowany temu że mamy jeszcze autobusy przegubowe,choć nie mam pojęcia czy używane są one gdzieś indziej niż w mieście,oraz czy te miejskie posiadają retarder ; )


Post Wysłano: 29 maja 2010, 17:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Są (w małej ilości) przegubowe piętrowe turystyczne autokary i podmiejskie przegubowce. W miejskich autobusach również montowany jest retarder.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 29 maja 2010, 19:07

Cytuj:
Czak\8/ To że nie można używać retardera na śliskim w ciągniku ciągnąc naczepe, to jest chyba oczywiste i wynika z najprostszych praw fizyki. Chodzi tu o retarder w kategorii D,a jak wiemy oś napędowa jest tam ostatnia. Nie znam się na autobusach i autokarach,ale może ten zakaz jest podyktowany temu że mamy jeszcze autobusy przegubowe,choć nie mam pojęcia czy używane są one gdzieś indziej niż w mieście,oraz czy te miejskie posiadają retarder ; )
Posiadają. Wygląda to na tej zasadzie, że przy każdym puszczeniu pedału gazu włącza się retarder. Oczywiście w zimie jest przykaz, aby go wyłączać.


Post Wysłano: 29 maja 2010, 19:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 sie 2009, 17:59
Posty: 147
Samochód: R500
Lokalizacja: DSR

Cytuj:
Czak\8/ To że nie można używać retardera na śliskim w ciągniku ciągnąc naczepe, to jest chyba oczywiste i wynika z najprostszych praw fizyki. Chodzi tu o retarder w kategorii D,a jak wiemy oś napędowa jest tam ostatnia. Nie znam się na autobusach i autokarach,ale może ten zakaz jest podyktowany temu że mamy jeszcze autobusy przegubowe,choć nie mam pojęcia czy używane są one gdzieś indziej niż w mieście,oraz czy te miejskie posiadają retarder ; )
To ja wiem, ale patrząc na ojca to wcześniej z retarderem jeździł tylko autobusem, a tak to busami, jelczem tym nowszym bez retardera, a prawdziwym zestawem jeździł jak jeszcze występował hamulec naczepowy :) Teraz dostał szkołę jazdy i nie popełni drugi raz tego samego błędu.


Post Wysłano: 29 maja 2010, 20:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Chodzi o to w autobusie, że retarder hamuje tylko tylną oś, więc na sliskiej nawierzchni autobus może postawić bokiem. Są różne rozwiązania, np.w Ikarusach jest oddzielna dźwigienka, w nowszych retarder jest sterowany pedałem hamulca. I nie jest tak, że po puszczeniu gazu od razu włącza się retarder. Jak wspomniałem jest sterowany pedałem hamulca. W takim wypadku retarder dezaktywuje się oddzielnym przyciskiem i hamuje tylko hamulcami zasadniczymi.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 29 maja 2010, 20:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6354
Lokalizacja: Wrocław

to jest tak, jak jazda na niskim biegu. przelożenie daje kołom na tyle mocy, że możesz na śliskim zerwać przyczepność zmniejszając gaz lub zwiększając.

a pytania nie zawsze nadążają za rozwojem pojazdów.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 14 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: