wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

PEKAES, Błonie
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=7441
Strona 1 z 38

Autor:  Mihu [ 28 mar 2007, 15:23 ]
Tytuł:  PEKAES, Błonie

Wraz z Harnasiem zadecydowaliśmy, ze powstanie nowy, wolny od syfu temat o tej firmie. Miłego czytania :wink:

Pekaes jest najstarszym i największym czysto polskim przewoźnikiem międzynarodowym. Firma powstała w 1958 roku jako PMPS (Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych) PEKAES, swiadczyła usługi na rzecz polskiego handlu zagranicznego. Był to spory w przełom w stosunku do komunistycznej polityki całkowitej izolacji kraju. Pierwszymi pojazdami we firmie było 10 Magirusów Saturn (145) i Jupiter (195) z przyczepami z obrotnicą. Baza znajdowała się na Woli w Warszawie. Pierwsze trasy pojazdy wykonywały do górzystej Szwajcarii (prasa szwajcarska pisała o najeździe komunistów ma ich kraj) obarczone ładunkami głównie mąki ziemniaczanej. Na powrocie ładowano różne towary drobnicowe. W 1961 roku firma liczy już 21 pojazdów w tym 5 zestawów chłodniczych. Autostrady zaczęły dopiero powstawać, a punkty graniczne przypominały senne peryferyjne miasteczka.
Lata 60'te upływają pod znakiem poszerzania bazy taboru (pojawiły się wozy takie jak Saviem JM240, Volvo F88/89 czy Pegaso 208) do ok. 200 sztuk oraz wykonywaniem kursów do coraz większej ilości krajów (w tym do Niemiec, Austrii, Francji, Włoch, Hiszpanii).
W lata 70'te firma wchodzi z flotą 220 żółtych jednostek. Był to czas wielkiego rozwoju gospodarczego, który nie ominął transportowego monopolisty. W 1972 roku bazę przeniesiono do Błonia, (w którym znajduje się do dziś) zarząd jednak przeniósł się z powrotem do Warszawy na ul. Siedmiogrodzką, bo kilkugodzinne czekanie na połączenie telefoniczne dezorganizowało pracę przedsiębiorstwa. W połowie lat 70'tych doszło do podpisania kontraktów na wykonywanie jazd na Bliski Wschód. Była to istna żyła złota, a sama firma była sprawnie zarządzana przez znanego w całej Europie Juliusza Kowalika. Rozszerzano tabor w zastraszającym tempie. Pod koniec lat 70'tych tabor skłądał się z ponad 1300 zestawów drogowych! Trzon stanowiły Volvo F88/89 (później także F12), Renault-Berliet TR305 oraz Fiat NT, w większości pojazdy wyposażono w... klimatyzacje. Miesięcznie na Bliski Wschód firma wysyłała nawet 400 do 500 pojazdów! Powstały nowe zajezdnie w Słubicach, Szczecinie i Śremie. Wynajęto bazy w Czechowicach i Starachowicach. Przyjęto zasadę wymiany taboru co 7 lat (z reguły auta miały wtedy ponad 800 tys. km), a więc średnia wieku nie przekraczała 3 lat!
Popyt na transport był tak wielki, że na początku lat 80'tych stworzono tzw. "patronat" i międzynarodowe zlecenia Pekaesu dostawały inne firmy, np. PKS czy Transbud. Firma wypracowała sobie ogromną renomę wszędzie, gdzie tylko się pojawiła. Sovtransavto wzorował się na Pekaesie. W 1982 roku firmę przekształcono w spółkę akcyjną, która oprócz przewozów zajęła się także spedycją. Do tej pory korzystano z usług C. Hartwig, który podlegał Ministerstwu Handlu Zagranicznego. Placówki Pekaesu powstały nimal w każdym kraju. Od Sofii po Londyn, od Malmo po Padwę. Pojawiła się pierwsza konkurencja - wozy PLO, Hartwiga i Hortexu, ale do końca lat 80'tych Pekaes utrzymuje rolę głównego przewoźnika międzynarodowego i przypada mu ponad 80% zezwoleń innych krajów na wjazd (Hortex otrzymał 3,68%, PLO 3,48% a inni ok. 10% - dane z 1987 roku). Tabor Pekaes składał się z doskonale nam znanych Iveco/Fiat TurboStar, Volvo F12, Mercedesów NG/SK czy Renault R. Na próby trafiły także Fordy Transcontinental z motorami Cumminsa. Jednostki ciągnione to na ogół chłodnie i plandeki, ale były też ubraniówki, cysterny spożywcze i pojazdy do transportu żywca oraz autotransportery.
Lata 90'te to czas rosnącej konkurencji i kolejek na granicach. W 1991 roku firma stała się holdingiem, a zajezdnie spółkami. Następne zmiany to końcówka lat 90'tych. Nazwę holdingu zmieniono na PEKAES S.A, a Pekaes Transport S.A. w Błoniu stał się jedyną spółką zajmującą się transportem. Wchłonął spółki ze Sremu i z Czechowic i Słubic, a jeszcze prędzej ze Szczecina. Główny cel tej zmiany to zmniejszenie kosztów i lepsze zarządzanie firmą. Tabor uległ zmniejszeniu do ok. 600 jednostek. Opierał się głównie na Mercedesach SK oraz Actros, Volvo FH12, Renault Major i Magnum oraz Iveco EuroTech.
Poczatek XXI wieku to połączenie oddziału spedycyjnego - Multi Spedytor z Pekaes Transport i powstanie jedego PEKAESu oraz dalsza konsolidacja spółek. Pojawiają się wozy nowej generacji - Iveco Stralis 430, Mercedes Actros MPII 1841 oraz Renault Magnum 440 E-tech i Premium 420dCi. W większości są to pojazdy typu low-deck. Naczepy to chłodnie oraz plandeki. W 2005 roku część udziałów zostaje przejęsta przez AJK Menagment, co owocuje nowym zarządem i rozwojem przewozów drobnicowych oraz licznymi planami zmian, które obecnie wprowadzane są w życie i wychodzą firmie na dobre. W 2005 roku kupiono 24 sztuki Renault Magnum 480DXi, 25 Volvo FH12 460 GlobetrotterXL oraz 30 Iveco Stralis 480AS. Wszystkie trworzą zestawy mega. Firma zainwestowała także w system łączności satelitarnej - Qualacomm.

Nagród zebranych przez Pekaes czy ładunków jakie przewiózł wymieniał nie będę - podam link: http://www.pekaes.com.pl/index.php?opti ... Itemid=306


A teraz "do dzieła", proszę abyście w temacie przedstawiali zdjęcia SWOJEGO autorstwa.

Autor:  Martin [ 28 mar 2007, 15:25 ]
Tytuł: 

Mihu czy Pekaes planuje w najbliższym czasie poczynić jakieś zakupy? :roll:

Autor:  Mihu [ 28 mar 2007, 15:27 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Mihu czy Pekaes planuje w najbliższym czasie poczynić jakieś zakupy?
Z pewnością tak, plotek jednak rozpowaidać nie mam zamiaru :twisted: Trzeba poczekać aż pojawią sięoficjalne informacje. Póki co wprowadzany jest plan restrukturyzacji i rozwoju :wink:

Autor:  owen [ 28 mar 2007, 16:10 ]
Tytuł: 

Opis całej historii firmy jest rewelacyjny, ciesze sie ze powstał na nowo temat tej firmy. A co do planu restrukturyzacji mam nadzieje ze przyniesie porzadany efekt.Mihu wiesz moze jak wyglada sprawa z drobnica bo czytałem na strnce ze ostro sie za to biora i maja zamiar wyciac konkurencje :D

Autor:  Mihu [ 28 mar 2007, 16:31 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Opis całej historii firmy jest rewelacyjny, ciesze sie ze powstał na nowo temat tej firmy.
Cieszę się, że się podoba ;)
Cytuj:
A co do planu restrukturyzacji mam nadzieje ze przyniesie porzadany efekt.
Jakieś poprawy już widać, ale osiągnięcie 100% możliwości planowane jest na rok 2008/9.

Cytuj:
Mihu wiesz moze jak wyglada sprawa z drobnica bo czytałem na strnce ze ostro sie za to biora i maja zamiar wyciac konkurencje
Sprawę drobnicy można śledzić niemal non-stop na stronie firmy w dziale Press Room - gorąco zachęcam do częstego czytania :wink:

Autor:  Marcin_Maltrans [ 28 mar 2007, 16:34 ]
Tytuł: 

Ile dokładnie zestawów ma PEKAES?

Autor:  Mihu [ 28 mar 2007, 16:39 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Ile dokładnie zestawów ma PEKAES?
Co do sztuki Ci nie podam, ale szacunkowo ok. 550/600 składów.

Autor:  Jan Niezbędny [ 28 mar 2007, 16:43 ]
Tytuł: 

Czy poza Błoniem mają jeszcze w Polsce swoje bazy z ciężarówkami??
Bo przy tym podziale na spólki w twoim artykule, Mihu, trochę żem się zdążył pogubić już i sam nie wiem co z tego wynika, uświadom mnie :)

Autor:  Mihu [ 28 mar 2007, 16:47 ]
Tytuł: 

Cytuj:
zy poza Błoniem mają jeszcze w Polsce swoje bazy z ciężarówkami??
Bo przy tym podziale na spólki w twoim artykule, Mihu, trochę żem się zdążył pogubić już i sam nie wiem co z tego wynika, uświadom mnie
No to tak. Obecnie wszystkie auta rejestrowane są w Błoniu, i tam też zatrudnieni są wszyscy kierowcy. Dodatkowe bazy oczywiście są - w Szczecinie, Słubicach, Śremie i Czechowicach-Dziedzicach, ale nie rejestruje się tam już aut :wink:

Autor:  DamLen [ 28 mar 2007, 16:49 ]
Tytuł: 

Cytuj:
proszę abyście w temacie przedstawiali zdjęcia SWOJEGO autorstwa
Prosze bardzo, niestety jak narazie mam tylko jedno swoje zdjęcie PEKAESU i trochę nieudane.

Obrazek

Autor:  CZOŁGI [ 28 mar 2007, 17:44 ]
Tytuł: 

Pekaes noca. ;) Actros 2540.
ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Autor:  Igor [ 28 mar 2007, 19:00 ]
Tytuł: 

Obrazek Obrazek
Źródło: Fotogaleria Igorka

Autor:  Cin [ 28 mar 2007, 19:23 ]
Tytuł: 

Obrazek

(C) by Cin#034

Autor:  stanley0111 [ 28 mar 2007, 19:57 ]
Tytuł: 

amacie jakies info.czy przyjmuje tam

Autor:  Pazdz [ 28 mar 2007, 20:25 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Czy poza Błoniem mają jeszcze w Polsce swoje bazy z ciężarówkami??

Kiedyś były. Ale pod koniec lat 90 wszystkie zajezdnie w celu łatwiejszego zarzadania firmą oraz zmniejszenia kosztów prowadzonej działalności wchłonęły Błonie. Tabor z wszystkich placówek został przeniesionydo Błonia, a pracownicy dostali nowe umowy o pracę. Komu cała przemiana się nie podobała, mógł odejść. A wtedy nie brakowało kierowców, a podań o przyjecia leżały stosy (hueh jak to się diametralnie odwróciło :lol: )

Każda placówka, tj. Szczecin, Słubice, Czechowice-Dziedzice, Śrem, czy niegdyś Starachowice istniały jako osobne spółki, miały własne zarządy, własnych prezesów i swój własny tabor (jak już wspomniałem).

Teraz w Starachowicach nie zostało już nic, w Czechowicach i Śremie są tylko oddziały Multi-Spedytora wraz z magazynami. Jedynie przy życiu utrzymały się Szczecin (Pekaes Truck), oraz Słubice (Pekaes Service). Oddziały te zajmują się m.in. sprzedarzą paliw płynnych, części samochodowych, naprawą etc. Również poznański dealer Iveco - Servipol, należy do Pekaesu.

Autor:  SzymekTST [ 28 mar 2007, 20:39 ]
Tytuł: 

Iveco EuroTech
Obrazek

Autor:  Łukaszz [ 28 mar 2007, 21:12 ]
Tytuł: 

Fotka Stralisa mojego autorstwa. Niestety osobówki trochę go przysłoniły.
Obrazek

Autor:  JoHn [ 28 mar 2007, 21:27 ]
Tytuł: 

Mihu nie dopisałeś jeszcze, że Pekaes wykupił Expolco Transped. Ale to szczegół :wink:

Autor:  Pazdz [ 28 mar 2007, 21:33 ]
Tytuł: 

Dokładnie John. Expolco ma niebieskie Dafy i ciąga kontenery. ;)

I co najważniejsze wchodzi w skład holdingu Pekaes S.A. i obok Pekaes Transport tworzy drugą spółkę zajmującą się transportem drogowym.

Autor:  Martin [ 28 mar 2007, 21:44 ]
Tytuł: 

Może trochę z historii, gdy Pekaes woził konie do Włoch. Volvo F12 Turbo.

Obrazek Obrazek

Szkoda, że na zdjęciu z inną przyczepą, bo do Pekaesu przychodziły dwu osiowe Piacenza.

Strona 1 z 38 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/