wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=44776
Strona 1 z 2

Autor:  Tadeusz Mokry [ 29 lip 2015, 19:32 ]
Tytuł:  Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

czy jak w aucie jest zwalniacz to on hamuje jedynie na biegu czy na luzie też?
Chodzi mi taki stopniowy obsługiwany dźwignią od wycieraczek :D np 0 1 2 3
i czym się rózni zwalniacz, od retardera, hamulca silnikowego, telmy każde urządzenie jest czmys innym?
Pytam sie ponieważ jechałem Mercedesem O350 jako pasażer a kierowca hamował retarterem wrzucając uprzednio na luz

Autor:  zzx [ 29 lip 2015, 19:52 ]
Tytuł:  Re: retarder pytanie

w moim pojeździe jest tylko "hamulec silnikowy" - po uruchomieniu tłumi wydech spalin z silnika, a tym samym zwalnia jego bieg w tym również zmniejsza prędkość pojazdu.
retarder działą na tej samej zasadzie tylko jest umieszczony między skrzynią biegów a tylnym mostem i po uruchomieniu tez powoduje zmniejszenie prędkości pojazdu

przy używaniu hamulca górskiego by zadziałał prawidłowo nie może byc skrzynia "na luzie" w przypadku retardera z uwagi na jego umiejscowienie można "wyrzucać na luz" aczkolwiek jest to niezgodne z zasadmi sztuki - od silnika jest napędzanych wiele podzespołów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy i w przypadku gdy silnik zgaśnie nie ma np. wspomagania lub może w ekstremalnych sytuacjach zabraknąć powietrza w układzie.

Autor:  Tadeusz Mokry [ 30 lip 2015, 8:01 ]
Tytuł:  Re: retarder pytanie

czyli jest mozliwosc aby dzialal retarder na luzie?
Kierowca co chwile wrzucał na luz i hamował retarterem
a co to jest telma?

Autor:  zzx [ 30 lip 2015, 11:47 ]
Tytuł:  Re: retarder pytanie

będzie działał, ale jak napisałem to jest mało profesjonalne.
z telmą nigdy nie miałem styczności więc nie bedę się wypowiadał.
popatrz na taka stronę www.telma.com

Autor:  Tadeusz Mokry [ 30 lip 2015, 18:32 ]
Tytuł:  Re: retarder pytanie

aha dziekuję
A jeszcze pytanie czemu kierowcy zawodowi tak jeżdzą czyli na luz i hamują hamulcem czym to jest spowodowane. Wszyscy kierowcy autobusów tak jeżdzą

Autor:  Kierownik [ 30 lip 2015, 18:39 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Dobry kierowca zawodowy tak nie jeździ. Natomiast ci z PKSu, to tak jak mówisz wszyscy, luz i na hamulec.

Spowodowane to jest głupotą, brakiem umiejętności, brakiem znajomości budowy / działania podzespołów w pojeździe.

Autor:  zzx [ 30 lip 2015, 19:23 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

tak jak Kierownik napisał ze swojej strony dodam, że kierowcy PKS ( czy wszelkiej maści spadkobierców tej firmy) mają taką specyficzną technikę jazdy - rozpędzić pojazd do prędkości 50 -60 km/h i potem na luzie do osiągnięcia prędkości 30-40 km/h i hamowanie - bo dojeżdża do przystanku, jak nikt nie wysiada lub wsiada cały manewr powtarza sie od nowa do następnego przystanku.

Autor:  SlawekDxI [ 30 lip 2015, 19:51 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Oszczędności Panowie,oszczędności! :mrgreen: Znam asa który mówił że klapka w magnumce mu nie działa,pytałem jak tego używa "no włączam wajchę i wciskam sprzęgło"

Autor:  Cyryl [ 31 lip 2015, 5:09 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

skrzynie biegów we współczesnych dużych pojazdach mają smarowanie wymuszone za pomocą pompy, której wydajność jest zależna od obrotów silnika.
ma to pewne konsekwencje:
1. nie wolno jeździć na luzie,
2. podczas holowania trzeba odłączyć koła napędzane od skrzyni, czyli odkręcić wał napędowy.

po za tym zobaczmy jakie oszczędności daje jazda na luzie:

- w starych autach typu Star, Jelcz, Autosan H09 pompa wtryskowa w czasie toczenia się na biegu po zdjęciu nogi z gazu podawała dawkę nominalna, jednak miała obroty zwiększone. na luzie dawka nominalna obroty 500-600 rpm, na luzie więc się opłacało.
- we współczesnych pojazdach w momencie zdjęcia nogi z gazu, paliwo jest odcinane do zera, a silnik obraca się ponieważ wymuszają to obracające się koła napędowe i tutaj jazda na luzie jest stratą paliwa.

natomiast co do zwalniaczy mamy hydrokinetyczne na skrzyni w których czynnikiem roboczym jest albo olej przekładniowy albo płyn chłodzący (MAN), oraz elektromagnetyczne umieszczone na wale napędowych i te właśnie działają niezależnie od skrzyni, czyli na luzie też.

Autor:  Ziutomir [ 31 lip 2015, 22:48 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Cytuj:
skrzynie biegów we współczesnych dużych pojazdach mają smarowanie wymuszone za pomocą pompy, której wydajność jest zależna od obrotów silnika.
ma to pewne konsekwencje:
1. nie wolno jeździć na luzie,
2. podczas holowania trzeba odłączyć koła napędzane od skrzyni, czyli odkręcić wał napędowy
(...)
we współczesnych pojazdach w momencie zdjęcia nogi z gazu, paliwo jest odcinane do zera, a silnik obraca się ponieważ wymuszają to obracające się koła napędowe i tutaj jazda na luzie jest stratą paliwa.
To co zacytowałem jest logiczne i zgodne z moim obecnym stanem wiedzy. Czy ktoś mógłby mi w takim razie wytłumaczyć, dlaczego zautomatyzowana skrzynia biegów w Actrosie MP3 przechodzi w tryb Ecoroll - "na luz" - kilka sekund po ustaniu oporu (np. puszczenie gazu bez hamowania, wyłączenie tempomatu bez włączenia retardera, delikatny zjazd)? Czy producent umyślnie wyposażył samochód w urządzenie zwiększające spalanie paliwa i przyspieszające zużycie części?

Autor:  Wilk 09 [ 31 lip 2015, 22:51 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Cytuj:
Natomiast ci z PKSu, to tak jak mówisz wszyscy, luz i na hamulec.
To nie wiecie że ci kierowcy potrafili jeździć do góry na luzie :lol: (to taki mały żart). Teraz na poważnie kiedyś zastanawiałem się dla czego ktoś nie potrafi zmienić stylu jazdy pod nowoczesny sprzęt :?: Gdzie wymuszone są szkolenia okresowe, oraz wiele szkoleń wykonywanych przez firmy doszkalające jazdę. Na to pytanie jest prosta odpowiedz bo nie musi w końcu ma doświadczenie i wszędzie go przyjmą do pracy.
Cytuj:
Kierowca co chwile wrzucał na luz i hamował retarterem
Co do tej techniki nie chodzi tu tylko o zużycie paliwa, a dokładnie o zużycie hamulca zasadniczego. W kilku firmach jest wręcz nacisk na kierowcę, aby nie zużywał okładzin hamulcowych (bo jak słyszałem to są koszta wymuszone dla firmy :shock: ). Więc kierowca w takiej firmie zaczyna kombinować, albo stosuje hamowanie retarderem do bólu (nawet na śliskiej nawierzchni) i używa hamulca zasadniczego do zatrzymania, lub hamuje na skrzyni biegami (nie naciskając na hamulec). Oczywiście te techniki powodują uszkodzenia innych elementów pojazdu (skrzyni, sprzęgła, nadmierne zużycie opon itp.), po drugie stwarzają realne zagrożenie w ruchy drogowym.

Autor:  Żwirek [ 01 sie 2015, 3:54 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Ziutomir nie wiem jak to mechanicznie ale o spalanie zapytałem kiedyś jakiegoś kogoś tam na prezentacji Iveco jak to jest ze niby oszczędniej jak przecież na luzie ssie to paliwo. Odpowiedział ze ktoś mądry obliczył ze samochod zjeżdżający na biegu przejedzie potem bez dodawania gazu dużo mniejszy dystans niż ten zjeżdżający na luzie i tutaj pojawia sie ta dodatkowa oszczędność. Ja w praktyce i tak sobie tego do końca wyobrazic nie moge ;)

Autor:  Cyryl [ 01 sie 2015, 5:22 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

1. szczerze mówiąc nie jeździłem pojazdem z taką funkcją skrzyni, dodatkowo jest tam sterowanie elektroniczne, a to inna bajka, można poczytać na forum "Elektroda" zwierzenia elektroników z walki ze sterowaniem taką skrzynią. odsyłam do takiego artykułu, który może trochę rozjaśni sprawę: http://www.truckauto.pl/wp-content/uplo ... 3/04/8.pdf

2. oczywiści, że samochód jadąc powiedzmy z Zakopanego, gdy kierowca wrzuci na luz dojedzie (hipotetycznie) powiedzmy do Krakowa (w imię oszczędności, kierowca mógłby nawet wyłączyć silnik), a na włączonym biegu tylko do Nowego Targu, jednak są dwie sprawy:
- na stromych zjazdach tracimy kontrolę nad pojazdem,
- na łagodnych będziemy jechać za wolno.
pamiętajmy, że transport to kompromis między: kasą (oszczędnością), szybkością i bezpieczeństwem.

Autor:  mcr [ 01 sie 2015, 5:51 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Tak a propos zjazdów na luzie z górki...
Kolega kiedyś opowiadał,jak jego znajomy puścił się z góry na luzie naszym poczciwym C360 :lol: .Gdy gość zorientował się co się święci,było już odrobinę za szybko :mrgreen: .Nie dało rady wrzucić biegu to i hamowanie silnikiem odpadło.Pozostały hamulce,które również niewiele dawały.Jakoś tam szczęśliwie zjechał,ale parę lat życia diabli wzięli :lol:

Autor:  Usunięty użytkownik 16101 [ 01 sie 2015, 11:30 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Na co dzień poruszam się pojazdami z funkcją ecoroll (choć w scanii system ten dziala tylko przy wlaczonym tempomacie) i nie sadze żeby nie powodowalo to znaczących oszczdenosci paliwa. Czasami auto potrafi wyrzucić na luz i toczyć się po 3,4 kilometry gdzie spadku terenu z miejsca kierowcy nie idzie zauważyć bez utraty predkosci albo z utrata 1-2 km. Nawet przewidujac sytuacje na drodze np. widzac w oddali czerwone swiatlo mozna się toczyc nie tracąc zbytnio predkosci i w ten spodob "czekać" na zmianę na zielone ;-) Jeśli odpuscisz gaz na biegu to auto zacznie zwalniać, tu przy niskich oporach toczenia i masie ladunku która pcha samochód można robić fajne oszczędności na paliwie w momencie kiedy nauczycz się dobrze wykorzystywać ten system. Jezdzilem autami bez tego systemu i powiem że obecnie zagrożenia nie odczuwam ani nie bylem w sytuacji zebym mogl je poczuc. Dzisiejsze skrzynie automatyczne nawet po wyrzuceniu na luz są w stanie bardzo szybko z powrotem wrzucić bieg z powrotem i już mozemy korzystac z np. hamulca silnikowego. Jeśli producent stosuje te systemy w obecnie sprzedawanych autach i one jezdza bezproblemowo to rozmawianie o problemach smarowania skrzyni biegow w przypadku jazdy na luzie są dla mnie zbedne. Jakie spadki ciśnienia w układzie pneumatycznym przy jezdzie na luzie? Ja tak wam powietrze z układu schodzi to radzilbym w ogole do auta nie wsiadac :-)

Autor:  SlawekDxI [ 01 sie 2015, 11:44 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

W skrzyni jest coś w stylu "wolnego koła"

Autor:  Użytkownik usunięty [ 01 sie 2015, 17:49 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Cytuj:
- we współczesnych pojazdach w momencie zdjęcia nogi z gazu, paliwo jest odcinane do zera, a silnik obraca się ponieważ wymuszają to obracające się koła napędowe i tutaj jazda na luzie jest stratą paliwa.
Proponuje współczesne auto spuścić z górki na biegu z bardzo małą ilością paliwa, to się okaże, że jednak potrzebuje paliwa, bo jednak zgaśnie.

Co nie zmienia faktu, że na biegu pali zauważalnie mniej.

Autor:  Kermiter [ 01 sie 2015, 18:01 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Cytuj:
skrzynie biegów we współczesnych dużych pojazdach mają smarowanie wymuszone za pomocą pompy, której wydajność jest zależna od obrotów silnika.
ma to pewne konsekwencje:
1. nie wolno jeździć na luzie,
Wróciłem z trasy Volvem FH500,zrobiłem 6000 km z czego 8% na luzie (tak podaje komputer)
Niewiem o jakich ty wspolczesnych skrzyniach biegów piszesz ale napewno Volvo,Scania,Mercedes,Man,Daf dopuszczaja jazde na luzie nie zagrazajac trwałości skrzyni biegów.
Polecam lekture zagadnień Ecoroll,Isee itp.

Od dawień dawna wykorzystywanie rozpedu zestawu 40 tonowego to był i jest wciaz klucz do niskiego zuzycia paliwa i tutaj nic sie nie zmienilo

Autor:  PrzemoBTC [ 01 sie 2015, 18:33 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Cytuj:
Od dawień dawna wykorzystywanie rozpedu zestawu 40 tonowego to był i jest wciaz klucz do niskiego zuzycia paliwa i tutaj nic sie nie zmienilo
I potem wleczesz się za takim wtaczającym się pod górkę, jak jest zakaz. :mrgreen:

Autor:  Cyryl [ 01 sie 2015, 20:27 ]
Tytuł:  Re: Jazda na luzie czy na biegu kiedy mniej pali?

Cytuj:
...Wróciłem z trasy Volvem FH500,zrobiłem 6000 km z czego 8% na luzie (tak podaje komputer)
Niewiem o jakich ty wspolczesnych skrzyniach biegów piszesz ale napewno Volvo,Scania,Mercedes,Man,Daf dopuszczaja jazde na luzie nie zagrazajac trwałości skrzyni biegów...
może faktycznie trochę poleciałem historią. Man ze skrzynia klasyczną ZF po holowaniu Domasław-Wrocław 20km; skrzynia do wymiany, wszystkie zębatki zrobiły się fioletowe.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/