Strona 1 z 1 [ Posty: 14 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 24 lut 2015, 14:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 lut 2015, 14:41
Posty: 4

Witam serdecznie.
W związku z tym, że uprawianie zawodu kierowcy zakończyłem wraz z końcem lat 90-tych, a od tego czasu upłynęło już trochę wody, nie jestem na bieżąco z przepisami i chciałbym prosić Szanownych Kolegów o rozjaśnienie w głowie. Sprawa jest taka:
Mój dobry kolega nabył pojazd ciężarowy (DMC 12T) w innym mieście i - w związku z tym, że mam odpowiednią kategorię PJ i często jeżdżę w tamte strony - zwrócił się do mnie z prośbą, bym mu to auto przyprowadził. Przejazd całkowicie prywatny, bez żadnego ładunku. Oczywiście bez problemu to uczynię, jednak moje dawne świadectwo kwalifikacji jest od nastu lat nieważne (minął termin), poza tym przepisy się pozmieniały i teraz nie wiem, czy:
- w ogóle wolno mi (nawet prywatnie) jechać takim autem,
- jeżeli tak, to czy powinienem mieć tarczkę.

Podpowiedzcie proszę, jak to obecnie wygląda, bo ja za daleko wypadłem z branży, a nasz ustawodawca przez ten czas nie próżnował, co rusz mieszając coś w przepisach. Nie chcę zarobić paru stówek za "niemanie" czegoś.


Post Wysłano: 24 lut 2015, 16:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

ustawa o transporcie drogowym, art. 39a
"Wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 5 i 6, nie stosuje się do kierowcy pojazdu:
...6) odbywającego przejazd bez osób lub ładunku:
a) w celu dokonania jego naprawy lub konserwacji,
b) z miejsca zakupu lub odbioru;"

mógłbyś się podpiąc pod ten punkt pod warunkiem, że kolega wystawi Ci zlecenie naprawy (konserwacji) pojazdu w miejscu do którego jedziesz, ale oprócz punktów 1,5 i 6 w ustępie 1 są inne i musisz spełnić ich wymagania.

przyjrzyjmy się więc im:
"1) ukończyła:
a) 18 lat – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:
– C lub C+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną,
– C1 lub C1+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,
b) 21 lat – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:
– C lub C+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,
– D lub D+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną,
– D1 lub D1+E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km i o ile kierowca uzyskał odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,
c) 23 lata – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii D lub D+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną;
2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym, określone w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, z zastrzeżeniem ust. 1a;
3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;

5) uzyskała kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyśpieszoną, zwane dalej „kwalifikacją”;
6) ukończyła szkolenie okresowe."

więc dotyczy Cię punkt 2, 3 i 4. uprawnienia - prawo jazdy posiadasz, ale musisz mieć badania psychotechniczne i dopuszczenie do zawodu przez uprawnionego lekarza.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 24 lut 2015, 19:32

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 lut 2015, 14:41
Posty: 4

O to:
Cytuj:
3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
Tutaj nie powinno być problemu, gdyż punkty te jasno się odnoszą do osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy, a ja na takim stanowisku nie jestem zatrudniony. Nawet nie wykonuję zlecenia, tylko prowadzę użyczony pojazd z punktu A w punkt B, bez konkretnego celu, jakbym jechał na wakacje :). Taki przejazd nie podchodzi również pod transport drogowy, ponieważ samochód nie przewozi żadnego ładunku.
W zasadzie można założyć, że nikt nie powinien się do niczego przyczepić, ponieważ nie będzie mógł sprecyzować podstawy prawnej, natomiast nurtuje mnie jeszcze pytanie, czy muszę mieć włożone tacho. Analizując rozmaite zapisy doszedłem do tego, że w przypadku takiego rodzaju przejazdu nie obowiązują mnie przepisy dotyczące czasu pracy, ale tak do końca to trudno się w tym wszystkim połapać.


Post Wysłano: 25 lut 2015, 7:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
O to:
Cytuj:
3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
Tutaj nie powinno być problemu, gdyż punkty te jasno się odnoszą do osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy, a ja na takim stanowisku nie jestem zatrudniony...
to mnie rozbawiło, bo jeżeli do samochodu ciężarowego wsiądze fryzjer, hydraulik bądź kelner, to oczywiście w dalszym ciągu wykonuje zawód fryzjera, hydraulika czy kelnera i ustawa o transporcie drogowym już go nie obejmuje?
ja bym poszedł dalej, jeżeli prowadzisz ciężarówkę bez prawa jazdy, to żadne przepisy nie powinny Cię dotyczyć, równie zasady ruchu drogowego.
Cytuj:
...Taki przejazd nie podchodzi również pod transport drogowy, ponieważ samochód nie przewozi żadnego ładunku...
transport drogowy to nie jest to co Tobie się wydaje lub to co chcesz aby było, ale to co określa ustawa, czyli: jazda ... z ładunkiem lub bez.

natomiast mógłbyś uciec w "niezarobkowy transport drogowy", ale tu może kierować właściciel lub jego pracownik, pojazd musi być własnością przedsiębiorcy, a transport nie jest pomocniczy w stosunku do właściwej działalności, która nie jest transportem.

co będzeisz polegał na moim zdaniu, weź Ustawę o Transporcie Drgowym i wtedy to co o tym sądziesz nie będzie wróżeniem z fusów, ale faktycznym stanem prawnym.

dodam jeszcze, abyś przeczytał 561/2006 dotyczące czasu pracy kierowców, aby wiedzieć, czy musisz dokumentować czas pracy czy nie.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 25 lut 2015, 22:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5084
Samochód: orange i grafitowy

wyważacie drzwi które są "otwarte".
Cyryl napisałeś w pierwszym poście na podstawie czego jest "zwolnienie" czyli - przyprowadzenie pojazdu po zakupie, kierowca ma mieć tylko fakturę lub umowę zakupu i własne prawo jazdy - wsiada i jedzie dokąd go droga poniesie.

jadąc samochodem po zakupie nie przewożąc niczego poza świeżym powietrzem nie podlega się pod ustawę o TD czy pod rozp.561.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 26 lut 2015, 7:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

nie jest tak do końca, bo w Ustawie o Transporcie Drogowym jest wyraźnie, że badania psychotechniczne i dopuszczenie lekarza są niezbędne i to zacytowałem w odpowiednich artykułach tej ustawy.
także oprócz faktury i prawa jazdy jeszcze coś potrzebujesz.

natomiast w rozporządzeniu 561/2006 jest napisane:
"nie dotyczy...
...pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów
rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo
konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi,
które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu;"

czyli po zakupie możesz jechać bez tacho pod warunkiem, że pojazd jest jeszcze na talicach próbnych.
jeżeli prowadzisz auto powiedzmy z Wrocławia do Jelcza celem naprawy/przebudowy i masz na to zlecenie przy sobie lub wracasz z fakturą naprawy, to faktycznie możesz jechać bez tacho.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 26 lut 2015, 8:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5084
Samochód: orange i grafitowy

taki przejazd w ogóle nie podlega pod ustawę bo nie wykonuje "przewozu drogowego" ze wszystkimi tego konsekwencjami.

przecież nawet nie jest zarejestrowany na właściwy podmiot tylko ma tablice poprzedniego właściciela itd.......
rozporządzenie i ustawa odnosi się do transportu, a nie do zakupów pojazdów.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 26 lut 2015, 8:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5084
Samochód: orange i grafitowy

taki przejazd w ogóle nie podlega pod ustawę bo nie wykonuje "przewozu drogowego" ze wszystkimi tego konsekwencjami.

przecież nawet nie jest zarejestrowany na właściwy podmiot tylko ma tablice poprzedniego właściciela itd.......
rozporządzenie i ustawa odnosi się do transportu, a nie do zakupów pojazdów.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 26 lut 2015, 10:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

z tego co piszesz każdy przejazd na pusto nie jest transportem drogowym, a z tego wynika, że nie podlega kontorli i wymogom Ustawy. definicja transportu drogowego znajduje się w Ustawie o Transporcie Drogowym:

"transport drogowy – krajowy transport drogowy lub międzynarodowy transport drogowy; określenie to obejmuje również:
a) każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do działalności gospodarczej, niespełniający warunków, o których mowa w pkt 4,
b) działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;
4) niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych;"


z tego co wyczytałem, kolega autora tematu, kupił auto, z tego co domyślam się nie kupił aby jeździć turystycznie (bo by sam pojechał p to auto), ale aby wykonywać albo transport, albo wspomagać inną działalność gospodarczą.
czyli odpowiada to transportowi drogowemu w definicji według definicji ustawy.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 26 lut 2015, 18:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 lut 2015, 14:41
Posty: 4

Cyryl, po przeczytaniu pełniejszego tekstu cytowanego przez Ciebie rozporządzenia:
Cytuj:
Transport drogowy - krajowy transport drogowy lub międzynarodowy transport drogowy; określenie to obejmuje również:
a) każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do działalności gospodarczej, niespełniający warunków, o których mowa w pkt 4,
b) działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;

Niezarobkowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne - każdy przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego - rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych;

- See more at: http://www.gitd.gov.pl/dla-kierowcow/po ... r97he.dpuf
widać, że mojego "przypadku" nie możemy podłączyć do żadnej kategorii. Taki rodzaj przejazdu nie jest zgodny z w/w określeniem "Transport drogowy", ponieważ przejazd jeszcze nie jest wykonywany "pomocniczo w stosunku do działalności gospodarczej". Owszem, będzie, ale dopiero po jego przerejestrowaniu i wciągnięciu na stan firmy kolegi i gdy zacznie wozić komponenty i produkty zakładu. Tutaj raczej można byłoby przychylić się do zakwalifikowania trasy jako "Niezarobkowy przewóz drogowy", ale taką kwalifikację wyklucza podpunkt "a", ponieważ nie jestem pracownikiem nowego właściciela samochodu. Trudno więc jednoznacznie określić, jaki przejazd mam zamiar wykonać. W WORD powiedziano mi z uśmiechem, że do tego, aby pożyczyć od kolegi ciężarówkę w celu pojeżdżenia sobie nią dla zabawy, potrzebne jest mi tylko ważne PJ. Wysłałem email do ITD, zobaczymy co powiedzą, jeżeli oczywiście odpiszą.


Post Wysłano: 26 lut 2015, 21:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

OK, po przerejestrowaniu.
więc powiedz mi jaki jest status tego pojazdu dzisiaj?
kto jest jego właścicielem i jaką on prowadzi działalność?

ps. czy pan/pani z WORD-u podpisze Ci zobowiązanie, że zapłaci za Ciebie ewentualny mandat nałożony przez ITD?
jeżeli tak - jedź w ciemno.

ja jestem za pełną odpowiedzialnością, jeżeli ktoś twierdzi, że można jechać, to niech weźmie konsekwencje na siebie.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 26 lut 2015, 22:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5084
Samochód: orange i grafitowy

http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/ii-g ... 4d20e.html


przeczytaj całość. sytuacja podobna pojazd zakupiony - najważniejsze jest stwierdzenie że nie da się inaczej przyprowadzić pojazdu jak '' na kołach''.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 27 lut 2015, 15:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 lut 2015, 14:41
Posty: 4

Cytuj:
OK, po przerejestrowaniu.
więc powiedz mi jaki jest status tego pojazdu dzisiaj?
kto jest jego właścicielem i jaką on prowadzi działalność?

ps. czy pan/pani z WORD-u podpisze Ci zobowiązanie, że zapłaci za Ciebie ewentualny mandat nałożony przez ITD?
jeżeli tak - jedź w ciemno.

ja jestem za pełną odpowiedzialnością, jeżeli ktoś twierdzi, że można jechać, to niech weźmie konsekwencje na siebie.
1. Gdybym potrafił określić status tego pojazdu w przedstawionej sytuacji, to nie zadawałbym tutaj tematu do dyskusji, tylko dowiedział się wszystkiego z właściwych rozporządzeń. Jak jednak sam widzisz: przepisy nie określają jasno wszystkich sytuacji, bo zawsze coś nie pasuje.

2. Właścicielem po kupnie formalnie jako rzeczy, jest jego nabywca, ale pojazd nie został jeszcze przerejestrowany i wciągnięty na stan środków trwałych firmy nabywcy, w celu użytkowania go do prowadzenia działalności i wcale wciągnięty być nie musi, bo prowadząc firmę możesz kupić sobie pojazd do tejże firmy, lub tylko do użytku prywatnego. I nie jest istotny gabaryt :)
Dla uzupełnienia informacji: przyszły właściciel nie prowadzi firmy transportowej i nie posiada takowej licencji, a użytkowane przez niego pojazdy ciężarowe są na potrzeby własne. Dodać tutaj należy, że w danych nabywcy pojazdu nie będzie figurowała firma, lecz dane osoby fizycznej - jej właściciela.

Odnośnie Twojej propozycji w kwestii WORD - raczej się nie zgodzą na takie rozwiązanie :). A nawet gdyby, to złamaliby w ten sposób prawo. A tak na poważnie: czekam na odpowiedź od krokodylków, jeżeli mnie nie oleją w temacie, bo też sami nie będą do końca wiedzieć.


Post Wysłano: 27 lut 2015, 15:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

ja jestem poważnym facetem, przynamniej mi się tak zdaje, więc jeżeli nie mam pewności nie radzę, jeżeli jednak radzę komuś, to jestem gotów wziąć odpowiedzialność na siebie w ramach swojej rady.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 14 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: