Pytanie świeżaka. Na jakie jakiej zasadzie działa webasto? Silnik nie pracuje a mamy ciepły płyn chłodzący w jaki sposób?
Jak miałem kurs i egzamin na autobus to przed odpaleniem właczało się webasto, w jakim celu ono zastępuje świece żarowe? I w ciężarówkach jest tak samo?
Pamiętam że sie właczało webasto a potem odpalało silnik i wyłaczało webasto.
Po pierwsze - nie ma czegoś takiego jak webasto, dewasto, debasto, itp. Jest "Ogrzewanie postojowe".
Dlaczego?
Popularnie przyjęło się powiedzenie webasto - zapożyczone od nazwy producenta produkującego m. in. właśnie ogrzewania postojowe.
Mamy 2 rodzaje ogrzewania postojowego. Suche i mokre.
Suche to nic innego, jak obudowany żebrowaną konstrukcją palnik, zasilany olejem napędowym (czasem może zamiast oleju napędowego być olej opałowy, gaz propan-butan). Spalające się we wnętrzu paliwo nagrzewa obudowę, wentylator zaś wtłacza na żeberka powietrze, to ogrzewając się od gorących żeber trafia do kabiny. Dlatego ważnym jest, by kratka, przez którą zasysane jest powietrze z wnętrza pojazdu, była czysta. W przeciwnym wypadku uniemożliwi to cyrkulację powietrza, a tym samym nie uruchomi się ogrzewanie.
Mokre działa na zasadzie podgrzania płynu chłodzącego w układzie chłodzącym silnika. Płyn jest ogrzewany w sposób podobny do ogrzewanego powietrza w suchym ogrzewaniu postojowym. Ten krążąc w układzie ogrzewa silnik, oraz (a raczej przede wszystkim) nagrzewnicę, przez którą wentylator wtłacza powietrze do kabiny. To przepływając przez gorącą nagrzewnicę ogrzewa wnętrze pojazdu.
Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. O ile w przypadku suchego przemawia za nim prosta i zwarta konstrukcja, stosunkowo mały pobór prądu, to o tyle negatywnym jest bardzo suche powietrze w samochodzie, oraz bardzo często zauważalne zjawisko - uboga dystrybucja ogrzanego powietrza. Mokre to komfort równomiernie rozprowadzonego po kabinie ciepła (kanałami wentylacyjnymi), wstępnie podgrzanego bloku silnika - w znacznym stopniu ułatwia to rozruch silnika w zimie, ale okupione jest to dużym zapotrzebowaniem na energię elektryczną.
czemu energie elektryczną jesli spalana jest ropa?
mozna jasniej w jaki sposób "webasto" zastepuje swiece zarowe
to po 10s pracy juz podgrzeje na tyle ze odpali?
Dlaczego energia elektryczna?
Na wstępie rozgrzewa się sztyft żarowy inicjujący zapłon medium. Cały czas pracuje układ sterujący pracą ogrzewania. Pracuje pompka podająca paliwo. Pracuje wentylator.
10 s. to nawet nie zadziałają wszystkie systemy ogrzewania postojowego.
Nie tyle co zastępuje, ale mokre ogrzewanie postojowe zapewnia podgrzanie bloku silnika by ułatwić jego rozruch.
Sztyft żarowy jest uruchamiany (podawany jest na niego prąd) do momentu, w którym czujnik płomienia nie poda informacji zwrotnej o tym, iż nastąpił zapłon. Paliwo nie pada na sam sztyft, lecz wtryskiwane jest na sitko, które otacza sztyft żarowy. Sztyft rozgrzewając się ogrzewa sitko, na które pada np. ropa i zapala się.
Później już pali się samo paliwo, które podawane jest specjalną dyszą do komory spalania - tak, jak gaz w kuchence gazowej.
Z tego co czytałem to H9-21 miał świecę płomieniową ułatwiającą rozruch zimnego silnika.
Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 4 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę