wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

Scania 124L 420 Automat
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=40967
Strona 1 z 1

Autor:  piterlbn [ 27 paź 2013, 12:56 ]
Tytuł:  Scania 124L 420 Automat

Witam. Jestem nowy i chciałbym się dowiedzieć jak najwięcej o automatycznej skrzyni biegów w scania 124L 420 2000r. Mój pracodawca dał mi całą książkę od tego samochodu ale tu wszystko jest po niemiecku i włosku :( :( Chciałbym się dowiedzieć jak zaprogramować skrzynie żeby ruszał z 2 biegu czy można przełączać z automatu na manula w czasie jazdy. kiedy używać sprzęgła przy automacie, w jakich sytuacjach przełączać ten przycisk za lewarkiem. I ogólnie jak się jeździ z taka skrzynią. Jeśli ktoś może niech napisze jak najwięcej. Pozdrawiam.

Autor:  Cukierr [ 27 paź 2013, 22:15 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Zmiana biegu startowego: "Wciskasz sprzęgło, i operując lewarkiem zmieniasz kolejno pozycje: N->A->M, ustawiasz wybrany bieg (lewarek w lewo lub prawo) a następnie lewarek na pozycje: M->A->N. Na wyświetlaczu pojawi Ci się komunikat o zmianie biegu początkowego."
Możesz przełączać z A na M i odwrotnie w czasie jazdy, tryb M lepszy na wzniesienia, sam dobierasz biegi. Sprzęgła używasz tylko do ruszenia i całkowitego zatrzymania. Przycisk za lewarkiem to jakiś tryb górski czy ruszanie pod górkę, w zasadzie ja nie zauważyłem różnicy przy jego użytkowaniu. Generalnie dwa lata przejeździłem na skrzyni Opticruise i byłem zadowolony.
Przeszukaj forum, jest sporo tematów dotyczących tej skrzyni.

Autor:  Miodzik [ 28 paź 2013, 12:09 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Cytuj:
Przycisk za lewarkiem to jakiś tryb górski czy ruszanie pod górkę, w zasadzie ja nie zauważyłem różnicy przy jego użytkowaniu.
U mnie jak pyknę ten przycisk to wydaje mi się, że szybciej zmieni bieg ale skutkuje to wyczuwalnym szarpnięciem więc tego wgl nie używam.

Autor:  piterlbn [ 28 paź 2013, 20:06 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Cytuj:
Sprzęgła używasz tylko do ruszenia i całkowitego zatrzymania.
Ale używam tylko jak skrzynia jest na manulau? jeśli jadę na automacie to tylko naciskam gaz i hamulce i jak chce się zatrzymać to tylko hamulec i sprzęgła nie używam? A jak jest z półbiegami?

Autor:  Edler [ 28 paź 2013, 20:19 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Nie nawet jeśli masz w trybie auto używasz sprzęgła do ruszenia i całkowitego zatrzymania :) taki to osobliwy wynalazek Scanii :) nie raz zapomnisz o tym żeby wcisnąć sprzęgło przy zatrzymaniu, to inny sposób na gaszenie tych samochodów :D

Autor:  piterlbn [ 28 paź 2013, 20:31 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Cytuj:
Nie nawet jeśli masz w trybie auto używasz sprzęgła do ruszenia i całkowitego zatrzymania
Aha czyli normalnie ruszam tak jak w Manualu z jedynki ze sprzęgłem? A następne biegi już same się zmieniają. A skrzynia sama schodzi po zatrzymaniu do biegu początkowego? A jak z tymi półbiegami?


A jeszcze jedno pytanie do czego jest kluczyk z lewej strony kierownicy na wysokości kolana?

Autor:  Edler [ 28 paź 2013, 20:47 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Ruszasz puszczając sprzęgło i nie interesuje Cię bieg z jakiego rusza, później sam przerzuca biegi, a jak zwalniasz to sam rzuca na niższe i jak już masz się zatrzymać to sprzęgło i stoisz, no i hamulec :D SPRZĘGŁO TYLKO DO RUSZENIA I ZATRZYMANIA, zapamiętaj to i będzie git, zresztą usiądziesz i moment złapiesz, skrzynia przyjemna tylko trzeba pamiętać o sprzęgle do zatrzymania bo inaczej opracujesz system Start Stop :D

Autor:  piterlbn [ 29 paź 2013, 12:47 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Aha no to już z grubsza wiem co i jak. A jak z tymi półbiegami? i z tym kluczykiem pod lewą nogą?

Autor:  Edler [ 29 paź 2013, 16:45 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Z kluczykiem to nie pomogę, ale wszystkie biegi jakie przerzuca, nawet połówki to automat robi sam, dlatego na wyświetlaczu pokazuje Ci że masz biegów 12, a nie 6 i np połówki :) Tak jest w eRce, ale to te same skrzynie

Autor:  piterlbn [ 06 lis 2013, 22:02 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Żeby nie zakładać nowego tematu to jeszcze mam pytanie. Pod lewą noga w rogu mam jakiś czarny guzik orientuje się kto do czego on jest?

Autor:  Paleo [ 06 lis 2013, 22:43 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Hamulec górski?

Autor:  Sible [ 06 lis 2013, 22:47 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Regulacja położenia kierownicy lub zwalniacz.

Autor:  eRKaZet [ 07 lis 2013, 16:58 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Kierownicę w 4 reguluje się dźwignią zamontowaną bodajże po lewej stronie kolumny kierownicy.

Autor:  dudek81 [ 09 lis 2013, 10:18 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Cytuj:
Żeby nie zakładać nowego tematu to jeszcze mam pytanie. Pod lewą noga w rogu mam jakiś czarny guzik orientuje się kto do czego on jest?

Hamulec wydechowy.

Autor:  Guciek [ 09 lis 2013, 10:36 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Ten zielony przycisk to wspomaganie jazdy pod górę - jak się go wrzuci w trakcie jazdy to scania sama od razu zredukuje np z 12 na 11. Natomiast jadąc pod górę będzie później zmieniała biegi, tzn. ciągnie na wyższe obroty, żeby się szybciej wdrapać. Moja zmieniała w okolicach 1700-1800 z tym guzikiem jak testowałam co to za cudo, a przed górką właśnie na odcięciu po załączeniu tego cuda od razu 11 bieg się wbijał.

Szef natomiast twierdził, że to do zjazdu z górki, że sobie sama będzie redukować i zwalniać :lol:

Autor:  piterlbn [ 09 lis 2013, 21:33 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Ok dzięki. A da rade jakoś ustawić przy jakich obrotach ma zmienić bieg na wyższy? Bo ta moja zmienia tak kolo 1200 -1300. trochę za wcześnie. A w jakich sytuacjach i w jaki sposób używać tego hamulca górskiego\ wydechowego (jaki?)?

Autor:  Cukierr [ 09 lis 2013, 22:11 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Cytuj:
Ok dzięki. A da rade jakoś ustawić przy jakich obrotach ma zmienić bieg na wyższy? Bo ta moja zmienia tak kolo 1200 -1300. trochę za wcześnie.
Jedynie w trybie manualnym. Zmienisz kiedy Ci pasuje.

Autor:  SIOJU [ 11 lis 2013, 15:49 ]
Tytuł:  Re: Scania 124L 420 Automat

Tego hamulca używasz jak sama nazwa wskazuje przy zjeżdżaniu wzniesień. Służy do oszczędzania hamulca zasadniczego. W automacie sam będzie ci redukował biegi tak aby miał większą skuteczność, czyli ok. 1400 - 1800 obrotów powinien być najbardziej wydajny. Przy ręcznej skrzyni powinieneś zjeżdżać na takim biegu aby obroty były w takich granicach. Używaj jak jest w samochodzie oprócz obniżenia temperatury hamulcy wydłużasz czas ich eksploatacji.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/