wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

ESP w ciężarówkach
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=401
Strona 1 z 1

Autor:  HARNAŚ [ 29 sty 2005, 18:33 ]
Tytuł:  ESP w ciężarówkach

Układ ESP pomaga zachować stabilność pojazdu w momencie utraty przyczepności i ryzyka poślizgu lub wywrotki. Jego działanie w samochodach ciężarowych w niewielkim stopniu, ale jednak różni się od tego stosowanego w autach osobowych.

Układ ESP przeciwdziałając siłom, które mogą spowodować zepchnięcie pojazdu z drogi, na przykład podczas wchodzenia w zakręt z nadmierną prędkością, pomaga zapanować nad sytuacją przy użyciu relatywnie niewielkich środków. Jest to możliwe dzięki współdziałaniu elektronicznego układu hamulcowego EBS, jednostki sterującej silnika, zwalniacza oraz układu hamulcowego naczepy.
"Układ ESP jest wyposażony w czujniki mierzące kąt skrętu, stopień odchylenia i przyspieszenie boczne. Mierzy, w jaki sposób pojazd powinien działać, a następnie sprawdza jego rzeczywiste zachowanie. W przypadku wykrycia różnic układ ESP reguluje pozycję pojazdu, tak aby zachowywał się on zgodnie z oczekiwaniami kierowcy" – mówi Björn Antonsson, dyrektor ds. układów ESP w Volvo. "W zależności od tego, co ma się wydarzyć, układ ESP może zahamować jednym lub kilkoma kołami i zredukować moment obrotowy dostarczany do kół pędnych, a także zmniejszyć moc zwalniacza, co pozwala kierowcy odzyskać kontrolę nad zestawem."

Jeśli ciągnik będący częścią zestawu z naczepą wykazuje jakiekolwiek oznaki nadsterowności podczas pokonywania zakrętu, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. efektu scyzoryka, układ ESP reaguje, hamując zewnętrznym przednim kołem i kołami naczepy. Jeśli zestaw wykazuje objawy podsterowności i ma tendencję do wypadnięcia z zakrętu, układ ESP reaguje, hamując wewnętrznym tylnym kołem.

Częsty scenariusz wypadku polega na wywrotce na skutek wejścia w zakręt z nadmierną prędkością lub podczas gwałtownego manewru wymijania. Jeśli czujniki układu ESP wykryją nadmierne przyspieszenie boczne, wiążące się z ryzykiem przewrócenia, przede wszystkim redukowana jest moc silnika oraz, w razie potrzeby, stosowane są hamulce kół. Jeśli czujniki nadal rejestrują, że istnieje ryzyko wywrotki, stosowana jest pełna skuteczność wszystkich hamulców zestawu w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.

W modelach samochodów ciężarowych Volvo FH i FM wyposażonych w układ ESP zastosowano elektroniczne sterowanie hamulcami EBS. Dzięki układowi EBS siła hamowania poszczególnych kół może być regulowana. Ta funkcja ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania układu ESP w krytycznych sytuacjach. Podczas jazdy ciągnikiem z mocno załadowaną naczepą niezwykle ważna jest współpraca układu stabilizacji z układem hamulcowym naczepy, niezależnie od tego, czy naczepa jest wyposażona w układ EBS lub układ ABS. Układ EBS może wykryć ryzyko oderwania jednego z kół od powierzchni i odpowiednio zareagować przez silniejsze hamowanie kołami naczepy.

Układ ESP znacznie ułatwia zachowanie stabilności pojazdu w trudnych warunkach, należy jednak pamiętać, że pojazd może utracić stabilność, jeśli będzie nierozważnie prowadzony. Ważna jest zatem podstawowa stabilność samochodu i zestawu – układ ESP nie jest w stanie jej zastąpić.


Obrazek
Obrazek
Obrazek

(C)http://www.motogazeta.mojeauto.pl

Autor:  ROTRANS [ 27 lut 2005, 16:46 ]
Tytuł: 

bardzo dobra rzecz naprawde poowinni to wszędzie montować

Autor:  Owiec [ 21 lut 2006, 18:59 ]
Tytuł: 

Jedyną wadą tego układu jest brak sygnalizacji działania (światła stop) dla innych uczestników ruchu. Jednak mimo iż posiadamy ESP pewnych praw fizyki nie da się oszukać, dlatego ciągle najlepszym systemem będzie nasz zdrowy rozsądek i wyobraźnia ;)

Autor:  Matez [ 21 lut 2006, 19:01 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Jedyną wadą tego układu jest brak sygnalizacji działania (światła stop) dla innych uczestników ruchu. Jednak mimo iż posiadamy ESP pewnych praw fizyki nie da się oszukać, dlatego ciągle najlepszym systemem będzie nasz zdrowy rozsądek i wyobraźnia
Nigdy maszyny nie zastąpia nas.Taki układ jest pomocny,ale to nie znaczy że z takim czymś można odrazu szaleć itp. zawsze trzeba uważać

Autor:  konradcz13 [ 24 paź 2006, 15:00 ]
Tytuł: 

ESP jest po to aby samochód nie wpadł w poślizg ale te esp nie jest idealnie działającym ustrojstwem więc wymyślono ASR, te natomiast użądzenie pomaga wyjść na z poślizgu, radze nie prubować tego w domu :lol: zwłaszcza przysłowiowym 18kołowcem

Autor:  NestoR [ 24 paź 2006, 16:04 ]
Tytuł: 

Cytuj:
ESP jest po to aby samochód nie wpadł w poślizg ale te esp nie jest idealnie działającym ustrojstwem więc wymyślono ASR, te natomiast użądzenie pomaga wyjść na z poślizgu, radze nie prubować tego w domu :lol: zwłaszcza przysłowiowym 18kołowcem
Z tego co wiem to ASR jest do tego aby na śliskiej nawierzchni przy ruszaniu kołą nie "mieliły" w miejscu

A co do ESP to na pewno pomocne ale tak jak mówili moi przedmówcy żaden system elektroniczny ni zastąpi rozsądku.

Autor:  Spirit [ 24 paź 2006, 18:07 ]
Tytuł: 

ESP dam pózniej artykół z auto swiata i z gazety transport technika motorazycyjna :)

Autor:  Sewex [ 24 paź 2006, 20:59 ]
Tytuł: 

hym ale zawsze można ESP i ASR wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej i chyba tak powinno sie robić w zimie nom i na bardzo śliskich nawierzchniach przynajmniej tak słyszałem nie wiem jak to jest do końca jeszcze nie testowałem ale zima blisko :):):):):) POZDRAWIAM

Autor:  HitmaN [ 24 paź 2006, 22:25 ]
Tytuł: 

Cytuj:
hym ale zawsze można ESP i ASR wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej i chyba tak powinno sie robić w zimie nom i na bardzo śliskich nawierzchniach
Ty chcesz ESP wylącząc w zimie i na śliskich nawierzchniach ? przecież po to powstały te systemy że działawy właśnie na śliskich nawierzniach gdzie pojazd może wpaść w poślizg.

Autor:  MAN [ 25 paź 2006, 7:10 ]
Tytuł: 

Cytuj:
hym ale zawsze można ESP i ASR wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej i chyba tak powinno sie robić w zimie nom i na bardzo śliskich nawierzchniach przynajmniej tak słyszałem
Mozna wyłonczyć ASR przy ruszaniu aby ułatwić ruszenie np jak sie zakopiesz w śniegu lub na lodzie i tak większości samochodów po jakimś czasie ASR spowrotem automatycznie się włancza lub po przekroczeniu danej prędkości. Pozatym jak tak myślisz to radze ci wyłączyć ABS zimą i tak jeżdzić zobaczymy kiedy wylądujesz w jakimś rowie

Autor:  Sewex [ 26 paź 2006, 20:55 ]
Tytuł: 

OJ dzieki chłopaki że mnie naprowadziliście na właściwą droge uhh!!! jeszcze by coś złego sie stało :/ tak mi doradzali ludzie którzy nigdy z ESP, ASR i podobnymi systemami nie mieli do czynienia :evil: Jeszcze raz DZIĘKI

Autor:  sebotrucker [ 28 paź 2006, 21:52 ]
Tytuł: 

Na oblodzonej nawieszchni nic ci to nieda żadne ABSy,ASRy,czyESP trzeba miec troszke oleju w głowie i mysleć :?

Autor:  Miro [ 28 paź 2006, 22:04 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Na oblodzonej nawieszchni nic ci to nieda żadne ABSy,ASRy,czyESP trzeba miec troszke oleju w głowie i mysleć :?
Ale ABS czy ESP i wszystkie inne systemy są montowane z kilku powodów, wśród których najważniejszym jest nie pomoc kierowcy czy praca za niego, a możliwie duże niwelowanie jego błędów oraz ratowanie jego (i może w szczególności innych) w sytuacjach kryzysowych.

Można powiedzieć, że dobra jazda to taka, przy której ani ABS, ani ASR a tym bardziej ESP nie mają nic do roboty i w zasadzie do jazdy należałoby nastawiać się tak, jakby ich w aucie nie było.

Z drugiej strony świadomość posiadania tych systemów pomaga bo np. w kryzysowej sytuacji (ot choćby ktoś nagle z boku czy z przeciwka wyskoczy) podświadomie wiesz, że możesz depnąć hamulec na maxa i korzystając z maksymalnej dostępnej przyczepności próbować omijać ten niepożądany obiekt, a nie dopiero "szukać przyczepności" . Wiadomo, odruch przy zagrożeniu jest jeden - depnąć hamulec do oporu i próbować omijać przeszkodę. Bez ABS i ESP kończy się to rowem lub zderzeniem - z tymi systemami jest duża szansa, że zderzenia uda się uniknąć, lub przynajmniej skutki będą łagodniejsze.

Zatem ABS i ESP w pojeździe jak najbardziej na tak, ale trochę na zasadzie takiej jak poduszki powietrzne - tylko prewencyjnie, a nie po to, by tego ESP i ABSu używać przy każdym manewrze

Autor:  januszzz [ 16 sty 2007, 16:45 ]
Tytuł: 

Panowie każda próba ocalenia życia ludzkiego jest dobra. nalerzy cieszyć się, że mamy coraz bezpieczniejsze samochody. jeżeli ABS i ESP uratowały życie chociaż jednej osoby należy uważać, iż system ten zasługuje na obecość w ciężarówkach. Nawet najlepszy kierowca czasem się myli, ważne żeby system skorygował jego zachowanie.

Autor:  slimmm_ns [ 16 sty 2007, 17:17 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Nigdy maszyny nie zastąpia nas
ile razy odbywalewalismy dyskuje na ten temat z roznymi ludzmi
znajacymi sie na infomratycze z elektronikami z profesorkami na studiach
:) no i niestety wnioski nie sa zbyt ciekawe :( chc by i samoloty bez zalogowe skoro komputer sam potrafi leciec to samochodu sam nie poprowadzi...?:) kfestia lat....
a co do systemow to racja wszystkie systemy bezpieczenstwa biernego i czynego sa jak najbardziej na miejscu ! moze uratowac zycie zreszta nie tylko nasze....
istniej rownierz opinia ze chamowanie z Abs na suchej nawiesznio skraca droge...NIEstety NIE rownierz opinia ze na slizgiej wydlurza tez Bzdura

Autor:  januszzz [ 19 sty 2007, 14:10 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Cytuj:
Nigdy maszyny nie zastąpia nas
ile razy odbywalewalismy dyskuje na ten temat z roznymi ludzmi
znajacymi sie na infomratycze z elektronikami z profesorkami na studiach
:) no i niestety wnioski nie sa zbyt ciekawe :( chc by i samoloty bez zalogowe skoro komputer sam potrafi leciec to samochodu sam nie poprowadzi...?:) kfestia lat....
a co do systemow to racja wszystkie systemy bezpieczenstwa biernego i czynego sa jak najbardziej na miejscu ! moze uratowac zycie zreszta nie tylko nasze....
istniej rownierz opinia ze chamowanie z Abs na suchej nawiesznio skraca droge...NIEstety NIE rownierz opinia ze na slizgiej wydlurza tez Bzdura

Kolego slimmm_ns pisz uważnie kwestia, również, hamowanie

Autor:  slimmm_ns [ 19 sty 2007, 14:42 ]
Tytuł: 

sorryy tak to juz ma mz tymi błedami :(

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/