Rejestracja:28 maja 2005, 20:22 Posty: 80
Lokalizacja: z pierwszej linii frontu
ASR to układ kontroli trakcji, którego zadaniem jest porównywanie prędkości poszczególnych kół. Układ rozpoznaje poślizg (w momencie kiedy jedno z kół porusza się z większą szybkością) i zaczyna odpowiednio reagować. Współpracuje on z układem ABS - czujniki w kołach wysyłają impuls do układu hamulcowego i koło zostaje przyhamowane. Również zmniejszana jest moc silnika poprzez zmniejszenie dawki paliwa. W niektórych pojazdach układ można wyłączyć poprzez przełącznik na desce rozdzielczej.
_________________ _Życie, mierzone w kilometrach _
Nie czujesz, że żyjesz, dopóki nie osiągniesz granicy możliwości.
Generalnie ASR stosuję się w nazewnictwie "osobówek" z tego, co pamiętam. Natomiast w ciężarówkach (nie wiem czy aby napewno we wszystkich) ale używa się raczej TCS - Traction Control System. Tak, jak Owiec napisał, jest to układ zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania.
Układ ten, korzystając z czujników układu ABS, w pierwszej fazie, przyhamowuje koło szybciej obracające się (ślizgające), natomiast, jeśli to nie odnosi zamierzonego efektu "pałeczkę" przejmuje elektronika silnika i zostaje zmniejszona moc silnika, czyli popularne "odcięcie".
W chwili obecnej (i szczerze mówiąc nie sądzę, żeby to się zmieniło) producenci samochodów (w tym również ciężarówek) domyślnie ustawiają system kontroli trakcji włączony. I o ile w przypadku osobówek wyłączenie tego systemu jest czasami niemożliwe (nie ma wyłącznika na desce rozdzielczej), to o tyle chyba w każdej ciężarówce taki wyłącznik jest i w niemalże każdym momencie układ TCS można wyłączyć, co jest wyraźnie sygnalizowane w postaci czy to komunikatu pisemno - symbolicznego na wyświetlaczu komputera pokładowego, czy też podana jest jedynie informacja w postaci świecącej się kontrolki na zestawie wskaźników.
Rejestracja:28 maja 2005, 20:22 Posty: 80
Lokalizacja: z pierwszej linii frontu
TCS to taki uproszczony brat ASR. TCS działa na koło które się ślizga w przeciwieństwie do ASR które działa również na silnik. ASR i TCR to praktycznie te same układy które zapobiegają poślizgowi.
Jeśli ma to być prezentacja to może warto nawiązać również do TCR
_________________ _Życie, mierzone w kilometrach _
Nie czujesz, że żyjesz, dopóki nie osiągniesz granicy możliwości.
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę