wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

Praga V3S
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2560
Strona 1 z 3

Autor:  petrzask [ 22 lut 2006, 22:24 ]
Tytuł:  Praga V3S

Jednym z najdłużej produkowanych samochodów ciężarowych jest Praga V3S. Samochód ten wszedł do produkcji w 1952roku i bez większych zmian jest wytwarzany do chwili obecnej (najpierw przez Pragę do64roku, do 73 roku przez Avię, potem do 95 roku przez Baz a ostatnio przez VOP. jego prosta konstrukcja (silnik chłodzony powietrzem) i wysoka sprawność w terenie powoduje, że w górzystych rejonach czech i słowacji znajduję on wciąż nabywców. Samochód ten miał militarny rodowód-jak głosi legenda czescy konstruktorzy wzorowali się przy konstrukcji na amerykańskim GMC CCKW i był przez długie lata używany przez armie czechosłowacji i jugosławi. W Polsce był on znany przede wszystkim jako pojazd do transportu leśnego, był sprowadzany w duzych ilościach od lat 60-ych do końca 80-ych. Dlatego też umieściłem go wsród pojazdów cywilnych. Pojazd ten daże ogromnym sentymentem z dwóch powodów. Mój dziadek był pracownikiem OTL-u, więc jako dziecko często buszowałem "na bazie" po stojących tam Pragach. Poza tym mieszkałem na przeciwko dużej fabryki drzewnej i stanowisk wyładunku dłużycy, więc często przyglądałem się im podczas pracy. Utkwił mi w pamięci zwłaszcza dzwięk chłodzonej powietrzem 6-ki gdy napakowane drewnem wspinały sie pracowicie pod góre...Obecnie w moich okolicach juz tych samochodów się nie spotyka :(
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  DJtarpan [ 02 lis 2006, 22:22 ]
Tytuł: 

Ciekawa Czeska strona o tej tematyce. Dużo zdjęć:
http://sycak.predseda.com/

Autor:  Igor [ 03 lis 2006, 11:07 ]
Tytuł: 

Podczas każdego przejazdu z tata przez Słowacje spotykałem Pragi. Najczęściej były to już stare egzemplarze, świadczył o tym ich stan. Nawet nie spodziewałbym się, że te samochody są do dziś produkowane.

Autor:  ninja [ 02 lip 2007, 17:42 ]
Tytuł: 

Obrazek

[ Dodano: Pon, 02.07.2007, 17:44 ]
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  serv7 [ 07 lis 2007, 21:43 ]
Tytuł: 

to tez Praga:
Obrazek

Zdjęcie łamiące regulamin zostało usunięte. / Łukasz

Autor:  kraz [ 08 lis 2007, 12:35 ]
Tytuł: 

W Czechach i na Słowacji dużo tych ciężarówek jeździ. Jaką ona ma skrzynię biegów? Chodzi mi o ilość biegów.

Autor:  micho a [ 08 lis 2007, 15:02 ]
Tytuł: 

no własnie mało o nich danych ..........ja znalazłem na allegro że pojemnośc silnika to 7412 i silnik to diesel natomiast czy taki był montowany orginalnie nie wiem.....

Autor:  serv7 [ 17 lis 2007, 13:26 ]
Tytuł: 

Skrzynia 4 biegowa + wsteczny , reduktor , blokada mostow , dolaczany przedni naped. Silniki w Praga v3s i opancerzonych to 7412 disel.

Autor:  jamra [ 17 lis 2007, 15:39 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Cytuj:
Obecnie w moich okolicach juz tych samochodów się nie spotyka :(
W mojej jest jeszcze jedna sztuka i ma się całkiem dobrze a to za sprawą strażaków z OSP którzy bardzo dbają o swój wóz.

Obrazek Obrazek

Autor:  kraz [ 17 lis 2007, 17:52 ]
Tytuł: 

To już chyba ostatnia ciężarówka na świecie z drzwiami otwieranymi "pod wiatr".

Autor:  arkadiusz tasior [ 17 lis 2007, 19:00 ]
Tytuł: 

Mam wielka prosbę, czy można prosic o więcej zdjęc pożarniczej PRAGI, Byłbym wdzięczny.

Autor:  ninja [ 09 lip 2008, 17:56 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  Gruby131 [ 10 lip 2008, 17:03 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

w rajdach tez brala i biezie udzial
Obrazek

Autor:  glaca [ 10 sie 2008, 19:15 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Pomijając Unimoga który właściwie jest maszyną co wskazuje jego rodowód Praga jest jedyną ciężarówką produkowaną seryjnie z mostami portalowymi , dla nieznających tematu ,napęd przez osie nie jest przekazywany w lini poziomej na koła ale powyżej lini osiowej koła i dopiero przez układ przetwornikowy \zębatki \ na koła.Konstrukcja taka daje niesamowity prześwit ponieważpod samozhodem nie ma nic między kołami co daje fantastyczne możliwości terenowe.Rozwiązanie to świadczy też o zaawansowaniu technicznym ponieważ problemy związane z takim przekazem momentu rozwiązywane w tamtych latach dają pojęcie o możliwościach czeskiej myśli technicznej\TATRA osobowa i ciężarowa,lotnictwo przedwojenne też\ odbiegając od tematu naprawdę kraj który przesiadł się z konika trochę wcześniej od nas i to widać.

Autor:  serv7 [ 10 sie 2008, 20:57 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Mosty portalowe mojej Pragi

Obrazek

Praga Jasterka

Obrazek

Autor:  ninja [ 10 wrz 2008, 15:24 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  Picia [ 20 wrz 2008, 22:01 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Dobry wieczór, przypadkowo natknąłem się na tą stronę i postanowiłem trochę się wypowiedzieć. Niestety ale Pragi nie są już produkowane. Jestem posiadaczem tego samochodu, był wyprodukowany w 1988. Mieszkam w terenie górzystym i to prawda co pan pisze, dobrze się sprawują w tak trudnych warunkach. Mój ojciec też był pracownikiem OTL i ja również często buszowałem "na brygadzie". Obecnie w mojej okolicy są dwie Pragi dłużycowe i jeden Star 266 do przewozu drewna. Postaram się w niedługim czasie przesłać zdjęcie mojego samochodu. Pozdrawiam :D

Autor:  fiergloo [ 23 wrz 2008, 17:57 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Cytuj:
Rozwiązanie to świadczy też o zaawansowaniu technicznym ponieważ problemy związane z takim przekazem momentu rozwiązywane w tamtych latach dają pojęcie o możliwościach czeskiej myśli technicznej\TATRA osobowa i ciężarowa,lotnictwo przedwojenne też\ odbiegając od tematu naprawdę kraj który przesiadł się z konika trochę wcześniej od nas i to widać.

Zdjęcie poniżej ilustruje podwozie Tatry T11- fakt że wygląda inaczej niż dzisiejsze i tamtejsze konstrukcje- to to miałeś na myśli przez portalowy most? Tutaj to wygląda jakby wał wbudowany był w tę rurę.

Obrazek

zdjęcie jest mojego autorstwa

Autor:  glaca [ 23 wrz 2008, 21:14 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Doskonała i czytelna ilustracja ramy rurowej która do dziś jest stosowana w tatrach, stąd charakterystyczne ustawienie kół względem podłoża.Natomiast pisząc o mostach portalowych opisywałem Pragę, której kilka fotek w tym temacie pokazuje to rozwiązanie techniczne.

Autor:  fiergloo [ 24 wrz 2008, 0:19 ]
Tytuł:  Re: Praga V3S

Portalowy most napędowy firmy- jak widać- ZF

Obrazek

Źródło: strona internetowa Zespolu Szkół Samochodowych z Bydgoszczy. http://www.zss.pl/

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/