wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

[Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2168
Strona 2 z 3

Autor:  mario [ 11 sty 2006, 8:58 ]
Tytuł: 

tir5 prawie dobrze kumasz tylko że tutaj troszkę inaczej jest z doborem biegu niż w osbówce, jeśli zawsze zmieniałbyś tak jak napisałeś 1-1,5-2-2,5.....16 to po pierwsze zajęło by to dużo czasu a po drugie auto wyciagnełoby dużo paliwka z baku, tutaj trzeba wyczuć skrzynie dobry driver siada na nowe autko i po klikudziesięciu km już wie z jakiego biegu może ruszyć na pusto a z jakiego z obciążeniem, trzeba dopsaować bieg do ciężaru auta i warunków na drodze, często jeździ się na pełnych biegach bez połówek lub zmieniając co półtora przełożenia np 5 na 7,5(skrzynia 16), każda zmiana biegu to dodatkowe zuzycie mechanizmów w aucie... to tylko tak strasznie wygląda jak siądziesz to załapiesz co i jak, są jeszcze skrzynie np fullera z którymi inaczej się jeździ ale to już było poruszane na forum WC

Autor:  Pazdz [ 11 sty 2006, 13:21 ]
Tytuł: 

Co do skrzyń FULLER'a to w mojej obiektywnej ocenie to bardzo dobre skrzynie. Skrzynie te nie mają półbiegów, a wszystkie przełożenia (oprócz ruszania i cofania) wykonuje się jedynie ujęciem gazu (bez sprzęgła!!!). W IVECO było 9 biegów do przodu i 3 do tyłu. Np. masz 1 bieg (i przy leawrku jest przełącznik z trzema pozycjami [A. B i C] - traktujesz to jako 3 biegi). A ruchy do przodu lewrkiem wykonujesz tylko 3 razy... :wink: :wink:

Autor:  charly [ 11 lut 2006, 21:21 ]
Tytuł: 

Czyli rozumiem, że wrzucenie połówki przez naciśnięcie przycisku i wciśnięcie sprzęgła powoduje zejście o pół biegu w dół, np. mam wrzucony bieg 6 i jak wciskam przycisk i sprzęgło to mam wrzucony bieg 5,5 czy tak?
A jeśli zmieniam co półtora przełożenia i np. mam na 5 a chcę przejść na 6,5 to zmieniam na bieg 6 z wciśnętym przyciskiem, czy dobrze myślę?

Autor:  Pazdz [ 11 lut 2006, 21:26 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Czyli rozumiem, że wrzucenie połówki przez naciśnięcie przycisku i wciśnięcie sprzęgła powoduje zejście o pół biegu w dół, np. mam wrzucony bieg 6 i jak wciskam przycisk i sprzęgło to mam wrzucony bieg 5,5 czy tak?
Tak. Jadąc na 5 przełączasz pstryczek i jesteś na małej piątce (4,5)

Cytuj:
A jeśli zmieniam co półtora przełożenia i np. mam na 5 a chcę przejść na 6,5 to zmieniam na bieg 6 z wciśnętym przyciskiem, czy dobrze myślę?
Jak chcesz z dużej piątki na na 6,5 to pstykasz i włączsz 7. Wtedy jesteś na 6,5 (małej 7). :wink: :wink:

Autor:  tir5 [ 12 lut 2006, 1:08 ]
Tytuł: 

a nie mozna wrzucic biegu z wciśnietym od razu przyciskiem coby zmienic bieg o połtora przełożenia - tak jak to napisał kolega charly?

Autor:  HitmaN [ 12 lut 2006, 12:39 ]
Tytuł: 

można

Autor:  oski1234 [ 12 lut 2006, 13:31 ]
Tytuł: 

w praktyce to wygląda tak: jak jedziesz na 4 i chcesz podrzucić do góry, to wciskasz połówke i dajesz na 5, wtedy masz 4,5, jak już jedziesz na 4,5 to odczas jazdy wyłączasz połówkę, i potem żeby przeskoczyć na 5 wciskasz tylko sprzęgło i masz 5, podczas jazdy zaciągasz połówke, i wrzucasz na 6, i już masz 5,5, zaraz po włożeniu 5,5 wyłączasz połówkę i wystarczy że wciśniesz sprzęgło i masz 6. Myśle że to w miarę pojętnie opisałem :)

Autor:  łukasz [ 04 mar 2006, 16:19 ]
Tytuł: 

Przeważnie zależnie od auta na peło rusza sie z 1,2....Wszysto jest uwarunkowane od ładunku,przełożenia,topografii terenu i wielu podobnych rzeczy....Wczesniej jak mój ojciec jeżdził VOLVO FH z silnikem D12A 420 i przełożeniem o ile sie nie myle 3.44 to na peło ruszał sobie z 2 a na pusto z 3....Teraz w obecnym VOLVO FH D12C 460 z przełożeniem bodajże 3.08musi ruszać z 1 przy pełnym ładunku,a z 2 na pusto.... Niby mocniejsza maszyna ale ma inne przełożenie i to już dużo daje...Ale w tym starym miał przy 90km/h obroty rzędu 1600,a w tym obecnym 1350/1400....To już są widoczne korzysci w paliwie....To VOLVO pali średnio 3l na 100 mniej....w starym modelu bez problemu mogłes jechać 70 na ostatnim biegu,a w tym nowym można jeszcze 75-80 jechać na połówce-mała 6......Są plusy,ale są i minusy....Ale ojciec mówi że mu sie tym modelem lepij jeżdzi.............D

Autor:  wilduck [ 13 sie 2007, 17:24 ]
Tytuł: 

jak to jest z tym opisem pazdz zdjecia lewarka mana TGA ja znalazlem wrecz odwrotnie opisane klawisze na stronie
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=4585
czy ktos moglby mnie poinstruowac

Autor:  kraz [ 15 sie 2007, 11:12 ]
Tytuł: 

Tam jest właśnie błąd, klawiszem przełącza się skrzynię mała-duża, a języczkiem półbiegi.

Autor:  morti [ 17 sie 2007, 9:33 ]
Tytuł: 

dokładnie tak jak pisze poprzednik od gory masz przycisk automatycznego sprzęgła tzw comfort shift (bardzo fajny bajer) nizej masz ten języczek do polbiegow a ponizej przelacznik dolna gorna skrzynia

wszystko jest fajnie zaprojektowane bo polowki przesuwa sie w prawo i lewo a skrzynie gora dol czyli intuicyjnie nauka w moim przypadku trwala kilka km a bylo to w TGA 460 xxl

jesli vhodzi o skrzynie z przebitka taka jak jest w F2000 to powiem wam ze jest bardzo podobna to tej z TGA i praktycznie tak samo zestopniowana jak przesiadalem sie ze swojego TGA na F2000 to zero problemow poprostu po 4 dzwignia na luz i max w prawo i delikatnie tak jak na 1 w f2000 nie ma zadnego wyswietlacza ktory informuje czy jestes na gornej czy dolnej strzyni tak jak np te reseki w TGA ale zapala sie w liczniku taki rysunek zębatek to tyle pozdro

Autor:  kraz [ 17 sie 2007, 10:14 ]
Tytuł: 

W starszym F90 była zielona kontrolka od dużej skrzyni.

Autor:  MAN [ 17 sie 2007, 10:44 ]
Tytuł: 

Cytuj:
w f2000 nie ma zadnego wyswietlacza ktory informuje czy jestes na gornej czy dolnej strzyni tak jak np te reseki w TGA ale zapala sie w liczniku taki rysunek zębatek to tyle pozdro
Jak to niema nad skalą obrotomirza z lewej masz zebatki jeśli się palą to jest cały bieg a po prawej masz taką narysowaną literę H z numerami biegów zapala się jak masz na wysokiej srzyni

Autor:  sebotrucker [ 17 sie 2007, 21:32 ]
Tytuł: 

No MAN ma recje są takie 2 kontrolki 1 to koło zębate a 2 to H od biegów ale u mnie się w ogóle niegdy nie swiecą a pamietam pare lat do tyłu, że się swieciły :wink:
A nowsze f 2000 czyli te ostatnie sztuki z 2001 roku miały juz wyświetlacze tam gdzie jest panel od kontrolek :wink:
No dziś kupiłem 2 żarówki T5 i wymieniłem, zębatki są od półbiegów a H od przebitki na wysoką skrzynie czyli 5 6 7 8
Fota:
Obrazek

Autor:  ozi1221 [ 17 paź 2007, 20:54 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Co do skrzyń FULLER'a to w mojej obiektywnej ocenie to bardzo dobre skrzynie. Skrzynie te nie mają półbiegów, a wszystkie przełożenia (oprócz ruszania i cofania) wykonuje się jedynie ujęciem gazu (bez sprzęgła!!!).
Niestety nie masz racji.... w niezsynchronizowanej skrzynii Fuller są półbiegi i to 3 na każdym biegu..... ruszamy z jedynki przy obciążonym autku lub z 2 całego i 1 półbiegu przy pustym. Przy redukcji całych biegów trzeba między jednym naciśnieciem sprzęgła a drugim dodać troche gazu wtedy bez żadnych zgrzytów się zredukuje.... Skrzynia niezsynchronizowana czyli żeby przerzucić bieg musimy dwa razy wysprzęglić. (przy wyrzucaniu biegu i przy wrzucaniu) Lub jest jeszcze jedna ewentualność jaką stosuje mój brat bez sprzęgła. Przy wrzucaniu półbiegów natomiast nie trzeba wysprzęglać jedynie należy przerzucać na odpowiednich obrotach.

Mieliśmy problemy z kierowcami na tego mana i w końcu ja na niego usiadłem. :mrgreen:

Autor:  Duck [ 07 gru 2008, 21:01 ]
Tytuł:  Re: Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa.

Czyli podsumowując przykładem:

1. Przechodzenie dolny/górny zakres skrzyni biegów robimy za pomocą (najczęściej pionowego) przełącznika z boku lewarka ?

2.
a) Jedziemy na biegu 3, chcemy wskoczyć na małą czwórkę(3.5) = wrzucamy bieg 4 + półówka?

b) Jedziemy na biegu 3, chcemy zredukować do małej trójki(2.5)= półówka + sprzęgło ?

Autor:  JoHn [ 07 gru 2008, 21:57 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa

1. TAK
2. a) TAK
b) TAK.

Autor:  sebotrucker [ 08 gru 2008, 19:00 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa

Skrzynia fuller jest trochę bardziej skomplikowana i rzadziej spotykana, ale do wszystkiego można się przyzwyczaić
P.S. Mam do sprzedania szkiełko do lewarka zmiany biegów f 2000 do skrzyni fuller :wink:

Autor:  michal_550 [ 10 gru 2008, 21:00 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/55e ... 10e31.html Tak wygląda sprawa w Volvo. Od lewej strony od kierowcy połówki. Od kokpitu jest przycisk zmiany skrzyni małej na dużą. Nic trudnego w takiej skrzyni nie ma. Na luzie zawsze przełącznik (mała skrzynia/duża) jest u góry czyli na dużej skrzyni. Na wyświetlaczu jest kontrolka króra pokazauje czy jedzie się na połowce (żołte kółko z litera L w środku). Ogólnie wszystko jest dziecinnie proste wystarczy chwila aby się tego nauczyć.

Autor:  truchol [ 21 gru 2008, 17:45 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa

U nas w mercu 2228. Osiemdziesiąty któryś rocznik jest tak:

Jadę np. mała skrzynia półbieg do dołu <-- ten wichajsterek, to jaki wtedy jest bieg. 2 ?

Jadę np. mała skrzynia półbieg do góry <-- ten wichajsterek, to jaki wtedy jest bieg. 2,5 ?

Pozdro.

Strona 2 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/