wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

[Scania, 4] ABS i RET
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=11907
Strona 1 z 1

Autor:  wojtas949 [ 11 gru 2007, 20:21 ]
Tytuł:  [Scania, 4] ABS i RET

witam Panowie, mam kolejny problem mianowicie, świecą mi kontrolki abs i retardera (ABS i RET) odczytałem błyśnięcia na testerze inie wiem co one oznaczają ... pomóżcie (..- krótka przerwa )(........ - długa przerwa)
ABS
10..2 ......8..3.......7..1....7..1.....7..1.....7..1... ..9..9......10..10......7..4.....10..2.....4..4......8..2


a na retarderze tak to wygląda
RET
4..6..8..2........6..3.......2..7......3..2.......4..1..4..9.........




proszę o pomoc będę wdzięczny ....

Autor:  dycha_84 [ 11 gru 2007, 20:45 ]
Tytuł: 

podejrzewam ze to nie jest abs tylko ebs ale kontrolka jest abs, z tego co wiem to ebs i retarder powiazane sa razem ze soba czyli jak nie dziala ebs to nie dziala retarder,
Mozesz spróbowac wykaowac błędy poprzez przytrzymanie testera abs i włączenie zaplonu pezez 5 sekund i wtedy odczytaj prawidłowy kod

Autor:  wojtas949 [ 11 gru 2007, 20:59 ]
Tytuł: 

odczytałem jak napisałes i wygląda to tak
2.....1.....1....1.1..1..1..1..1( 2 przerwa 1 przerwa 1 przerwa a pózniej miga cały czas jednostajnie ( migniecie przerwa migniecie przerwa ,itd
) POMOCY !!!!!!!!!!

Autor:  Oporniczek [ 11 gru 2007, 21:26 ]
Tytuł: 

10/2 - Prawe koło, oś 2. Błąd czujnika ABS/koła zębatego pulsatora lub okablowania.
Przyczyna:
Jednostka sterująca wykryła, że przy prędkościach większych od 18 km/h nie pojawiają się sygnały z czujnika kołowego lub sygnał z czujnika wskazuje na prędkość przekraczającą 40 km/h, podczas gdy żaden
inny czujnik kołowy nie zarejestrował prędkości.
Uwagi:
Świeci się lampka ostrzegawcza systemu ABS. Funkcja TC jest wyłączona. Sygnał z czujnika kołowego jest zapisywany w module sterującym, który następnie przesyła go do jednostki sterującej.

8/3 Niewłaściwe napięcie na czujniku zużycia. Pojedynczy moduł sterujący, osie 1 i 4 po prawej stronie

7/1 Błąd czujnika ABS/koła nadajnika impulsu lub okablowania. Lewe koło, oś 1

7/9 Obwód koła różni się za bardzo od pozostałych kół. Lewe koło, oś 1

10/10 Obwód koła różni się za bardzo od pozostałych kół. Prawe koło, oś 2

7/4 Błąd wewnętrzny w module sterującym lub błąd układu podającego powietrze do modulatora. Pojedynczy modulator, osie 1 i 4 po lewej stronie

10/2 Błąd czujnika ABS/koła zębatego pulsatora lub okablowania. Prawe koło, oś 2

4/4 Niewłaściwy sygnał sprzężenia zwrotnego (sygnał odpowiedzi) na odcinku sterownika lampki ostrzegającej o zużyciu (W18).
Przyczyna: Uszkodzenie lampki, awaria na odcinku sterownika lampki ostrzegawczej W18 lub przerwa w przewodzie prowadzącym do lampki.

8/2 Błąd czujnika ABS/koła zębatego pulsatora lub okablowania. Prawe koło, oś 1

4682 Konfiguracja retardera

63 Brak sygnału komunikacyjnego sterującego EBS.

27 Niemożliwa jest regulacja siły hamowania z powodu przerwania lub zwarcia w obwodzie.
Są trzy przyczyny tej usterki:
• przerwany obwód zaworu proporcjonalnego lub jego przewodów
(pomiędzy stykami 2 i 38 w module sterującym)
• zwarcie pomiędzy ujemnym zaciskiem zaworu proporcjonalnego (styk 38 w module sterującym) a uziemieniem podwozia
• usterka stopnia przejściowego modułu sterującego.
Uwagi:
Retarder nie funkcjonuje. Z powodu przerwania obwodu zawór proporcjonalny nie reaguje, gdy moduł sterujący wysyła retarderowi polecenie hamowania w określonym stopniu. Kontrolka świeci się w dalszym ciągu, nawet jeśli usterka nie jest już obecna, do czasu
wykasowania kodu usterki przyciskiem diagnostycznym.

32 Układ ABS wysłał sygnał do modułu sterującego, że przez co najmniej 5 minut zablokowane były koła. Taka sytuacja powinna być niemożliwa i wskazuje na usterkę.
Prawdopodobnie usterka w przewodach, najpewniej zwarcie na masie pomiędzy stykiem 35 modułu sterującego a stykiem modułu sterującego układu ABS. Usterka może się również pojawić w samym układzie przeciwpoślizgowym. W takim przypadku kody usterek zostaną zapisane w
module sterującym układu ABS.

41 Zintegrowany z modułem sterującym przekaźnik ABS nie przeszedł testu przeprowadzonego po włączeniu przez kierowcę zasilania rozrusznika.
Prawdopodobnie usterka zintegrowanego przekaźnika ABS. Przewody zewnętrzne nie są sprawdzane w tym teście. Kod usterki 41 może być również wygenerowany, jeśli zasilanie modułu sterującego spadnie poniżej 14,5 V.

49 Moduł sterujący otrzymał sygnał alarmowyz układu ABS. (Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w ABS).
Prawdopodobnie usterka w układzie przeciwpoślizgowym (ABS), szkodzona
kontrolka ABS na tablicy wskaźników lub usterka w przewodach pomiędzy modułem sterującym ABS i stykiem 14 modułu sterującego retardera.

Autor:  wojtas949 [ 11 gru 2007, 21:44 ]
Tytuł: 

kurcze ale dokładnie opisane
,zapytam jeszcze gdzie szukac tej awariiii ....(czujniki,przwody ... )

Autor:  Oporniczek [ 11 gru 2007, 21:51 ]
Tytuł: 

Trzeba macać. Odpiąć czujniki - pomiar. Podłączyć czujniki - pomiar od złącza sterownika (Potrzebny schemat + opis wyprowadzeń)

Autor:  scaniairizar [ 12 gru 2007, 16:05 ]
Tytuł: 

wojtas949

kolego, widze ze jestes z Krakowa, więc, z czystym sumieniem moge polecic Ci gościa który grzebie w autokarach ale ciężarówki tez robi. Zajmuje sie tylko elektryką i małą mechaniką. Ogólnie ma pojęcie o tym co robi i mojego zgracha wyleczył z problemów retarderowych. Napisz na PW to Ci dam namiary na faceta.
co do ceny to jest napewno tańszy niż serwis Scanii, który moją naprawe wycenił w przedziale 1000 - 4000, a on zrobił to za 900.

Pozdrawiam

Autor:  wojtas949 [ 14 sty 2008, 18:48 ]
Tytuł:  Re: ABS I RET w scanii 144 460 2000r

Witam ,zmierzyłem dziś oporność na czujnikach i jest ok , przejechałem sie ABS zgasł ,tylko sie świeci jeszcze RET . Po przekręceniu kluczyka i naciśnięciu kontrolki pokazuje kod 4682. Cóż to takiego?

Autor:  Jacek [ 14 sty 2008, 18:55 ]
Tytuł:  Re:

Cytuj:
4682 Konfiguracja retardera

Autor:  wojtas949 [ 14 sty 2008, 19:05 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

mignie tylko ten kod i nic wiecej nie miga ,(moze trzeba wykasowac błedy?
)

Autor:  scaniairizar [ 14 sty 2008, 21:34 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

pewnie tak, u mnie tak było.
zresztą, do dziś jest, ale to już jest wina zaworu proporcjonalnego. Retarder działa jako retarder, tylko czasem go przytnie bo komputer nie oczyta pomiaru z tego właśnie zaworu i ret sie nie włączy, lecz przy ponownym ruszeniu 'wajchą' wszystko wraca do normy

Autor:  wojtas949 [ 14 sty 2008, 21:50 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

ok, to spubuje jutro wykasowac błędy ..zobaczymy

ps.scaniairizar dzieki za nr tel do elektryka

Autor:  scaniairizar [ 15 sty 2008, 12:28 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

prosze bardzo :)

napisz mi tylko, co ignac powiedział :)

Autor:  wojtas949 [ 13 lut 2008, 19:49 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

witam ,do dzis było wszystko ok,az do momentu gdy mi sie kontrolka retardera zaśweciła (RET) ,po wykasowaniu błedów ,cały zaswieca sie , a kod pokazuje 4681 13 . POMOCY PANOWE cóz to oznacza

Autor:  RoBeRtO [ 13 lut 2008, 23:52 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

Jezeli masz jakis wylacznik ogranicznika predkosci to z niego nie korzystaj. Jezeli z ABS`em jest wszystko OK, a Ret sie swieci (mimo ze dziala poprawnie) to nieraz wystarczy jechac na serwis, wykasowac bledy i juz jest OK.

Autor:  wojtas949 [ 20 lut 2008, 13:37 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

witam ja to mam z tym retarderem,znaow uswie cie cały czas kontrolka i retarder nie hamuje , .Wyswietla kody 4682 11 13 14
prosze o pomoc moje gg 8915923 .szukam fachowca w tych sprawach w okolicach krakowa . prosze o pomoc pozdrawiam

Autor:  jeszkin [ 24 mar 2008, 16:43 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

Wojtas, a napisz w jakich okolicznościach Ci się te kontrolki zaświeciły? Tak z ciekawości tylko pytam. U mnie się zaswieciły jak przy zbyt dużej prędkości opuściłem ośkę wleczoną. Teraz już wiem, że tak się nie robi :) Kontrolka od ABS sama zgasła po ponownym odpaleniu silnika, a co do kontrolki od retardera, to wystarczyło wykasować błąd z komputera.

Autor:  Oporniczek [ 25 mar 2008, 9:16 ]
Tytuł:  Re: ABS i RET w Scanii 144L 460 '00r.

Jeżeli kolego nie poradziłeś sobie jeszcze z retarderem, to może pomogę z kodami. 11 - chwilowy brak sygnału prędkości (tachograf - sterownik ret.) 13 i 14 to problemy z czujnikami temperatury retardera.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/