wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

AdBlue i norma Euro 4 i 5
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2095
Strona 3 z 4

Autor:  ciezarowka [ 02 kwie 2006, 18:15 ]
Tytuł: 

Wreszcie Europa wzięła się za ochronę środowiska, ale dla świata największy problem to coraz większa ilość CO2.

Autor:  crocos [ 07 kwie 2006, 14:18 ]
Tytuł: 

Zdjęcia robione na Dolnym Śląsku na parkingu w styczniu 2006:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam!

Autor:  star200 [ 07 kwie 2006, 15:04 ]
Tytuł: 

Powiem tak równie dobrze można by wtryskiwać czysty tlen do rury wydechowej i uzyskałoby się podobny efekt jak wiadomo tlen jest utleniaczemi wszelkie związki typu CO NO SO byłyby na wyższym stopniu utlenienia co jest bliższe naturalnemu ich występowaniu

Autor:  ciezarowka [ 10 kwie 2006, 9:56 ]
Tytuł: 

Silniki Diesla spalają tlen zawarty w powietrzu, mącznik jest dodawany przez wtrysk do spalin i je po prostu w dużym stopniu neutralizuje. Konstruktorzy silników już sprawdzili wiele kombinacji i AdBlue okazał się najskuteczniejszy.

Autor:  HitmaN [ 10 kwie 2006, 14:19 ]
Tytuł: 

Cytuj:
mącznik

MOCZNIK

Autor:  Pazdz [ 15 kwie 2006, 17:59 ]
Tytuł: 

Cytuj:
mącznik
Jakaś nowa substancja??? Nie słyszałem... :roll:

Autor:  ciezarowka [ 17 kwie 2006, 14:25 ]
Tytuł: 

Sorry MOCZNIK!!!

Autor:  Pazdz [ 17 kwie 2006, 17:33 ]
Tytuł: 

Moja mama pracuje na CPNie, dość dużym i na sklepie stoją baniaki z mocznikiem AdBlue. 18 litrów kosztuje 65 zł, a 5 litrów kosztuje 29 zł. :wink:

Autor:  GRZEGORZ [ 17 kwie 2006, 17:36 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Moja mama pracuje na CPNie, dość dużym i na sklepie stoją baniaki z mocznikiem AdBlue. 18 litrów kosztuje 65 zł, a 5 litrów kosztuje 29 zł. Wink
To drogie dla większej firmy będzie się to opłacać ale dla prywatnego przedsiębiorcy nie bardzo
:]

Autor:  wojtekkoniu [ 22 kwie 2006, 21:57 ]
Tytuł: 

To nie wiem czy za 2 centy upustu w niemczech opłaca się kupować e4/5. Adblue kosztuje,silniki e4/5 są sporo droższe od e3 chyba że tak jak w innych krajach UE firmy które kupują takie auta płacą niższe podatki i różnego rodzaju ulgi mają.

Autor:  ciezarowka [ 23 kwie 2006, 21:21 ]
Tytuł: 

To i tak wejdzie, euro4 i każdy nowy pojazd będzie miał taki motor, ale do tej pory jeszcze nowe można zakupić z euro3. Każdy będzie kupować 18 litrów, bo cena jest miedzy 5 litrowym zbyt dużą.

Autor:  adonnay [ 16 lip 2006, 18:46 ]
Tytuł: 

Czytam te wasze posty i dorzucę swoje trzy grosze. Pracuję w serwisie Scanii i kilka aut z Ad Blue sam wydawałem przy sprzedaży klientom i dokładnie wiem jak ten system działa. Najpierw małe sprostowanie trochę historii i podstaw mechaniki bo widzę że niektórzy o tym nie mają bladego pojęcia. BEZ URAZY. Drodzy Panowie. Przepisy o normach Euro są częścią umowy międzynarodowej pomiędzy 'PRAWIE" wszystkimi państwami na świecie podpisanymi w Kioto w Japonii. A dotyczącymi emisji spalania w pojazdach o silniku spalinowym. Nie jest to pomysł ani Szwedów Amerykanów czy Niemców. Najprościej aby wytłumaczyć jak należy osiągnąc najlepszą normę spalania lub zmniejszyć do minimum emisję spalin a w szczególności chodzi o związki NO2 o które cały bój idzie należy...zmniejszyć temperaturę spalania w komorze silnika! Nie jest to jednak proste. Jak wszyscy wiedzą najlepsze osiągi silnika uzyskuje się przy określonych warunkach. Także temperaturze. Dlatego wymyślono aby???? Schładzać spaliny które przez to stają się mniej toksyczne. Jest to proces złożony który nie tylko polega na "oziębieniu spalin" ale także na rozbijaniu "neutralizowaniu" niebezpiecznych związków. Oczywiście ktoś zauważył że norma Euro nie jest wymagana co do samych użytkowników aut bezpośrednio bo nikt nie zakaże jazdy autem z normą Euro 1 na przykład. To fakt ale umowa głównie dotyczy producentów aut którzy nie mogą produkować aut o niższej klasie spalania. I tak do końca tego roku można zarejestrować auto nowe z normą Euro 3. Co nie będzie możliwe w przyszłym roku. Euro 4 już obowiązuje a Euro 5 będzie obowiązywać w październiku 2009 roku. Prawdą jest że Volvo i Scania do Euro 4 nie stosowały Ad Blue bo zastosowali opatentowany układ EGR (Exhaust Gas Recirculation) a polegającym na schłodzeniu części spalin w specjalnej chłodnicy i poprzez zwężkę Venturiego zawróconą do komory spalania. Sam układ Z Ad Blue jest układem jak narazie najlepszym z wymyślonych. Polega on na układzie dodatkowego zbiornika zawierającego mocznik, który specjalnymi dyszami wtryskiwany jest do katalizatora w tłumiku nie jak ktoś napisał do komory silnika :-) W katalizatorze natępuje reakcja łączenia się mocznika i wytrącania "zachodząca reakcja chemiczna" szkodliwych związków w temeraturze około 300 stopni Celcjusza. Co do temperatury zamarzania mocznika? Zdania są podzielone od temp -5 do -10 stopni roztwór będzie zamarzał ale jest na to sposób aby sam zbiornik z mocznikiem był podgrzewany przez grzałkę. Natomiast gdy auto nie będzie posiadać mocznika w układzie? W zasadzie nie ma to żadnego wpływu dla silnika. Norma spalania obniży się do Euro 1 i tylko szybciej zacznie wypalać się katalizator w tłumiku. Ale! Słyszałem że szczególnie Niemieckie i Austriackie służby drogowe mocno karzą za jazdę bez mocznika w układzie. Pozdrawiam.

Autor:  Adamek [ 16 lip 2006, 21:56 ]
Tytuł: 

Dobre to ale i pewnie kosztowne. Za kilka lat i tak to wejdzie. Będzie to narmalne.

Autor:  Pazdz [ 16 lip 2006, 22:00 ]
Tytuł: 

:shock: Już to weszło. :lol:

Autor:  lechos [ 16 lip 2006, 22:21 ]
Tytuł: 

Ale w zimę będzie problem z tym, jak to zamarza przy takiej niskiej temperaturze :/ . To jest chyba jedyna wada mocznika. Jak będą temperatury jak ostatniej zimy, to pozostanie tylko jazda bez mocznika, ale jeszcze gorzej będzie jak ITD będzie karało za to wysokimi karami :/. Te samochody z mocznikiem w zasadzie nadają się do ciepłych krajów :) .

Autor:  Długi [ 16 lip 2006, 22:37 ]
Tytuł: 

lechos Są przecież sposoby żeby ogrzewać zbiornik z Mocznikiem...

Autor:  lechos [ 16 lip 2006, 22:41 ]
Tytuł: 

No tak, masz rację, ale myślę, że jak będą takie niskie temperatury, to będzie z tym problem. Jak był z ropą, to z tym będzie tym bardziej. :)

Autor:  HitmaN [ 16 lip 2006, 22:49 ]
Tytuł: 

Witaj adonnay widze jesteś konkretnym człowiekiem. Może masz jakieś ciekawe informacje o systemie EGR (może jakieś rysunki zdjęcia? ) bo ciekawi mnie ten motyw z chłodzeniem spalin bo podczas mojej pracy przy osobówkach nie kojaże chłodnicy spalin zazwyczaj tylko rurka od kolektora wydechowego.

Autor:  adonnay [ 17 lip 2006, 14:42 ]
Tytuł: 

Witaj Hitman!
Niestety nie mam szczegółowych danych do tego systemu. Poza ogólnymi które są zawarte w Scanii ale generalna zasada wszedzie jest taka sama i występuje w wielu autach. Dzięki systemowi EGR, substancje szkodliwe są neutralizowane u źródła - w komorze spalania. Nie musisz dodawać żadnych substancji.
Scania wybrała rozwiązanie, które gwarantuje niezawodną pracę rzędowych silników Euro 4 na standardowym oleju napędowym, tankowanym z dowolnego dystrybutora, bez konieczności zamartwiania się o dostępność dodatków. Silniki są wyposażone w opracowany przez firmę Scania układ sterowania silnikiem oraz wysokociśnieniowy układ wtryskowy, co zapewnia optymalną charakterystykę ich eksploatacji. W niektórych przypadkach zastosowano technikę turbowspomagania (turbocompounding). EGR jest sprawdzonym rozwiązaniem, od wielu lat szeroko stosowanym w ciężkich pojazdach użytkowych w Stanach Zjednoczonych oraz lżejszych pojazdach użytkowych i samochodach osobowych na całym świecie.
Zadaniem systemu EGR jest zawracanie 10% gazów wydechowych do silnika w celu zredukowania ogólnej temperatury spalania.
Uzyskuje się to poprzez ograniczenie zawartości tlenu, co z kolei pozwala ograniczyć emisje spalin. System jest wykorzystywany w celu spełnienia wymagań normy Euro 4. (Niższa temperatura spalania skutkuje mniejszą emisją tlenków azotu, natomiast wysokie ciśnienie wtrysku ogranicza ilość cząstek stałych). Chłodnica EGR jest zamontowana za zaworem EGR i schładza gazy wydechowe, aby zapobiec tworzeniu się skroplin wody w powietrzu dolotowym. Chłodnica jest montowana z pierścieniami uszczelniającymi na obu końcach, kompensujących rozszerzalność cieplną materiału chłodnicy. Chłodnica posiada również własny zintegrowany ‘moduł rozprężny’. W układzie występuje też zwężka Venturiego taka sama jaka jest wykorzystywana w układach zasilania aut WRC jako tłumik pulsacji. Tłumik pulsacji wytłumia przebieg strumienia gazów wydechowych. Dzięki temu przepływ w systemie jest bardziej równomierny. Podobnie jak chłodnica, tłumik jest montowany z pierścieniami uszczelniającymi, kompensującymi rozszerzalność cieplną materiału tłumika. To tak pokrótce... Większość tych materiałów wziąłem z Polskiej strony Scanii. Ale więcej informacji możesz spróbować znaleźć w Googlach zarzucając hasło "EGR".
Powodzenia i Pozdrawiam.

Autor:  HitmaN [ 17 lip 2006, 20:34 ]
Tytuł: 

Dzięki adonnay za wyjaśnienie teraz mi sie przypomniało że zwężka Venturiego to jest jeden z rodzaji strumienicy dobrze kojaże ? Widze że ten układ jest troche bardziej skomplikowany niż mi sie wydawało i oczywiście postaram sie maksymalnie zgłębić temat :)

Pozdrawiam :wink:

Strona 3 z 4 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/