wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://www.wagaciezka.com/

[Scania] Retarder
http://www.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=395
Strona 2 z 3

Autor:  Cyryl [ 14 kwie 2006, 18:44 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Witam, czy wie któś z was jak używać retardera do rozgrzania silnika (skrócenia czasu uzyskania optymalnej temperatury). Chodzi mi o Scanie.
retarder jest chłodzony płynem z układu chłodzącego silnika, więc aby rozgrzać retarderem silnik, co rzeczywiście jest dziwacznym pomysłem, musiałbyś ciążarówką wjechać na jakiś duży podjazd (powiedzmy Brennero Pass). tam musiałbyś zgasić silnik i przeczekać noc, ponieważ silnik po wjechaniu na takie wzniesienie byłby gorący, a Ty chcesz przecież go rozgrzewać.
natomiast rano musisz odpalić auto i na jak najwyższym biegu i na najwyższym stopniu retardera zjeżdżać w dół. wtedy przy minimalnych obrotach retarder pracuje z maksymalnym natężeniem wydzielając ciepło, tak aby płyn chłodzący nabierał temperatury wcześniej od retardera niż silnika.
nie wiem czy rzeczywiście tak będzie, ale tylko w tym wypadku jest to prawdopodobne.

Autor:  Owiec [ 14 kwie 2006, 19:09 ]
Tytuł: 

Cytuj:
jak używać retardera do rozgrzania silnika
hehehe
Pierwszy raz słysze żeby retarderem ogrzewać silnik. Myślę, że pomysł Cyryla jest bardzo trafny ;)
Ewentualnie zawsze można rozpalić ognisko pod silnikiem w celu ogrzania... (joke oczywiśćie) :P

Autor:  oski1234 [ 14 kwie 2006, 21:41 ]
Tytuł: 

Cytuj:
można rozpalić ognisko pod silnikiem w celu ogrzania...
Owiec Ty sobie nie żartuj bo ojciec mi opowiadał że kiedyś się tak robiło :P tylko już nie pamiętam w jakich samochodach, ale nagrzewało się olej w misce właśnie poprzez rozpalanie ogniska ;P

Autor:  MaTi [ 14 kwie 2006, 21:48 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Owiec Ty sobie nie żartuj bo ojciec mi opowiadał że kiedyś się tak robiło
Nie tylko kiedyś. Dzisiaj też niektórzy tak rozgrzewają silnik. :roll:

Autor:  truckmaniac_wife [ 14 kwie 2006, 21:48 ]
Tytuł: 

Cytuj:
niech mi ktoś wytłumaczy tak łopatologicznie jak używa się tego retardera? Czy to urządzenie utrzymuje nam stałą ustawioną przez kierowcę predkosc przy zjeździe z górki, czy pelni tez inne funkcje?
W Stralisie retarder jest ściśle powiązany z tempomatem. Jeżeli na tempomacie ustawię np. 80km/h, to na prostej, z górki i pod górkę (w miarę możliwości) będzie utrzymaywał tą prędkość. Na zjazdach w odpowiednich ,momentach załączając retardera.

Autor:  szymonokia [ 14 kwie 2006, 22:19 ]
Tytuł: 

Pomysł z rozgrzewaniem silnika retarderem nie powstał w mojej głowie, podpowiedział mi o tym sposobie mechanik z serwisu Scanii, więc chyba wie co mówi. Jestem umówiony na przegląd po świętach i mam nadzieję, że ktoś wytłumaczy mi o co chodzi. Napewno podziele się wiadomościami z Wami.
8)

Autor:  Wiechu [ 19 lip 2006, 23:41 ]
Tytuł: 

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów !
Jestem w trakcie pisania pracy dyplomowej na temat " Zwalniaczy (Retarderów) . Jeżeli ktoś ma ciekawe materiały to byłbym niezmiernie zobowiązany.
Pozdrawiam Wiesiek
e-mail : hubkoh@wp.pl

Autor:  kurczak212 [ 20 lip 2006, 10:01 ]
Tytuł: 

szymonokia wiesz cos ale nie wiesz gdzie dzwonią ale powiem
pożna przyspieszyć nagrzanie silnika jadąc na włączonym retarderze MAX na 2 położeniu i przez bardzo krutki okres czasu ale nie radze bo może uszkodzić sie retarder a są w nim uszczelniacze które nie są odporne na nadmierne i długotrwałe działanie wysokiego ciścnienia więc sam sie zastnów. :)

Autor:  adonnay [ 21 lip 2006, 10:03 ]
Tytuł: 

Przyznam szczerze że większej głupoty nie słyszałem. Po jakie licho uruchamiać retarder aby rozgrzać szybciej silnik. Co ma piernik do wiatraka. To jest mniej więcej pomysł w stylu: Codziennie rano cmoknę mojego Trucka w rure wydechową żeby rano bez problemów mi odpalił. Retarder w każdym aucie ciężarowym ma za zadanie wspomagać układ hamulcowy. Używanie jego chroni na dłużej żywotność bębnówi szczęk czy tarcz i klocków hamulcowych i... tyle! NIe służy do niczego innego. Pomysł z silnikeim jest tak groteskowy jakby kolega Szymonokia chciał używać powiedzmy odkurzacza jako klimatyzatora. Jeżeli to usłyszałeś od mechanika w serwisie..Hm... to albo trafiłeś na początkującego praktykanta albo zmień serwis.

Autor:  Adamek [ 21 lip 2006, 10:16 ]
Tytuł: 

Koledzy nie jestem pewien ale chyba retarder nie ma nic do rozgrzewania silnika. Przecież Retarder powiązany jes ze skrzynią biegów. No bo żeby retarder hamował to musi byc bieg. Jeśli biegu nie będzie to tylko troche hamuje. Tak było bynajmiej w Scanii 400 124 z 1998 roku jak mój starszy jeździł w tamtym roku.pozdro

Autor:  scaniairizar [ 21 lip 2006, 20:16 ]
Tytuł: 

no ktoś tu sie chyba pomylił żeby grzać silnik retarderem. Oczywiście. Jeżeli silnik jest zagrzany dość mocno [np. po podjezdzie na jakieś wzniesienie] to późniejsza jazda na włączonym retarderze podnosi temperature silnika, ale jednocześnie męczy retarder. a myslicie że dlaczego dziś zakładaliśmy nowy retarder ? bo na starym kierowca zjezdzał bez przerwy i go przegrzało. zrobił sie luz na wałku i simeringi nie trzymały i olej przechodził do skrzyni

Autor:  cezar1966 [ 28 lip 2006, 12:20 ]
Tytuł: 

Jedno pytanko techniczno-driverskie:
czy retarder lepiej włączać już na początku zjazdu, czy może dopiero po pewnym czasie zjazdu i hamowania hamulcem zasadniczym ???
A może jeździć caly czas z retarderem włączonym w systemie automatycznym i tylko regulować ręcznie stopień hamowania ?? :?

Autor:  scaniairizar [ 28 lip 2006, 13:46 ]
Tytuł: 

z tego co ja podpatrzyłem u kierowcy, to on ma włączony retarder na automatyke i reguluje, ale robi to juz od początku zjazdu, na zmiane z hamulcem

Zdanie zaczyna się z dużej litery! / ML

Autor:  tir5 [ 01 sie 2006, 15:19 ]
Tytuł: 

A czy retader i hamulec górski to to samo, czy są to dwa różne urządzenia?

Autor:  Pazdz [ 01 sie 2006, 15:27 ]
Tytuł: 

To są dwa różne urządzenia. Retarder czyli inaczej zwalniacz działa na wał napędowy i jest to osobny układ. Przy wale jest tzw, stojan (obudowa) i tarcze (wirnik), gdy kierowca uruchomi retarder z cewki indykcyjnej wydzielane jest pole, które przyciąga stojan i wirnik i w ten sposób hamuje. Natomiast hamulec górski hamuje (dławi) wypływ spalin w kolektorze wydechowym. Jak coś źle, to mnie poprawcie.

Autor:  kraz [ 02 sie 2006, 11:03 ]
Tytuł: 

Retardery dzielą się jeszcze na elektryczne i olejowe.Najczęściej są umieszczone przy skrzyni biegów,natomiast hamulec górski,to klapka zamykana siłownikiem,która zamyka rurę wydechową i tym samym odpływ spalin z silnika.

Autor:  HitmaN [ 02 sie 2006, 23:26 ]
Tytuł: 

No w tej chwili się już nie używa określenia hamulec górski tylko właśnie zwalniacze (retarter intarder pritarder itp.) oraz hamulce silnikowe które dziś są już bardziej skomplikowane bo nie tylko istnieje stary dobry hamulec klapowy ale również odcieńcie paliwa i sterowanie kompresją w tłokach (silnik działa jak kompresor).

Autor:  crook [ 01 lip 2007, 20:21 ]
Tytuł: 

Cytuj:
pożna przyspieszyć nagrzanie silnika jadąc na włączonym retarderze MAX na 2 położeniu i przez bardzo krutki okres czasu
no jakoś mi nie wydaje się że jest możliwość jechania z włączonym retarderem, a dokładnie chodzi mi o trzymanie nogi na gazie, u mnie w 114L 380 2001r. jak nacisnę gaz to retarder się odrazu wyłącza.
Chyba że chodziło Ci o coś innego to zwracam honor.

Autor:  martin_1991 [ 11 lip 2007, 0:02 ]
Tytuł: 

No nie można to nawet nie logiczne, aby retader był włączony i jechać, a by rozgrzać silnik, bo to klapka zamyka odpływ spalin, ale retader sam się wyłącza po dodaniu gazu, więc jak ktoś miał by ręcznie sterowany to może.

Autor:  Mieciu [ 28 gru 2008, 21:54 ]
Tytuł:  Re: Scania Retarder

Gdzies dzwoni, ale niewiadomo gdzie :)
Do nagrzewania silnika sluzy hamulec gorski- klapowy.
Pierwszy przycisk z symbolem przekreślonego tłumika nosi nazwę zadymiacza i wykorzystuje się go np. po odpaleniu zimnego silnia i postoju np. pod rampą w celu załadunku w zimę po 15 sek załącza się ten przycisk i powoduje to szybsze nagrzewanie się silnika.
Drugi przycisk z symbolem przekreślonego tłumika i symbolem tarcz hamulcowych to jest hamulec górski.

Strona 2 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/