Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 01 sty 2011, 21:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 29 mar 2008, 23:53
Posty: 102
GG: 4585677
Lokalizacja: Koszalin

Często zdarza mi się jeździć DAFami w automacie (12 biegów) i manualu (16 biegów). Przy załadowanej naczepie 25T na płaskiej powierzchni automat zazwyczaj rusza z 4. biegu. Przy manualnej skrzyni wyrobiłem sobie nawyk ruszania z połówki trójki, na pusto czy na pełno i nie wydaje mi się, żeby to było jakimś przegięciem...


Post Wysłano: 01 sty 2011, 21:49

Cytuj:
Cytuj:
A jeżdżąc MANem TGA 18.430 (o ile dobrze pamiętam), w manualu próbując ruszać z piątki pokazał mi się komunikat na wyświetlaczu "Przeciążenie sprzęgła".
Tak pokazuje jak próbujesz ruszać z miejsca na górnej skrzyni, 5 to trochę za duzo nawet na sam ciągnik
Nie twierdzę, że to była celowa zagrywka, po prostu zapomniałem się "przebić pstryczkiem" na małą skrzynię. Wtedy właśnie wyskoczył mi taki komunikat. A moja przygoda z MANem była krótka bo tylko 2 kółka zrobiłem.


Post Wysłano: 01 sty 2011, 23:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
Cytuj:
Tarcza do 700 000km napewno dojedzie nawet przy ruszaniu z 2 biegu. W volvach predzej padnie lozysko wyciskowe, wiec nie ma potrzeby jakos specjalnie rozczulac.
Dokładnie sprzęgło wytrzymuje około pół miliona, nawet dwu tarczowe. W volvie niema objawów zużycia sprzęgła, pewnego dnia wciskasz pedał sprzęgła i się kończy sprzęgło
W manie w manualu ruszałem z niskiej czwórki bez przytrzymywania sprzęgła skrzynia EATON

Co do ruszania z jedynki to jakieś nie porozumienie, nawet w instrukcji obsługi piszą żeby ruszać z 3 lub niskiej czwórki
W automacie przy 12 biegach automat rusza z 4 biegu przy 20 tonach, a przy 30 tonach ładunku z 3 biegu :wink:
Automat w Volvie przy ciężkim obciążeniu ruszał mi z 2. lub 3. biegu, czyli przekładając to na zwykłą skrzynię, z dużej jedynki lub małej dwójki. W Manie ruszałeś z niskiej czwórki, ok. Ale w manie masz 16 biegową skrzynię, w Volvie 12. W TGA pierwszego biegu również niemalże w ogóle nie używałem. Volvem w manualu załadowanym ciężko ruszałem z dużej jedynki, mniej załadowanym z małej dwójki, a na pusto z dużej dwójki. Załadowanym na niskiej skrzyni dwa przełożenia (1 [duża jedynka] na 2,5 [mała trójka] lub 1,5 [mała dwójka] na 3 [duża trójka]), a na pusto z dużej dwójki i od razu na niską czwórkę.


Post Wysłano: 01 sty 2011, 23:54

Pazdz widzę, że mam podobne do Twoich przyzwyczajenie do ruszania Volvem (oczywiście ładowanym).
W Actrosie 1840 ruszam z 2 lub 3. Jak idę z 2 to później 4, 6, 7, "mała" 8 i "duża" 8. Z kolei jak z 3 to później 5, "mała" 7, "mała"8 i "duża" 8. Ruszanie z czwórki zostawiam dla samego ciągnika, względnie przy próbie wykopania się ze śniegu - wiadomo, żeby za łatwo nie zerwać przyczepności :D


Post Wysłano: 02 sty 2011, 0:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1365
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Automat w Actrosie zazwyczaj startuje z 2 biegu, jeżeli jest mało naładowane albo pusto to z 3 lub małej 4. Automat ZF AS-Tronic w Manie rusza załadowany z 2 ale przy skrzyni 12biegowej, na pusto z 3-4. Bardzo dobra skrzynia. Przy manualu w Mercu tak jak Jester pisze, albo bardzo podobnie :wink:


Post Wysłano: 02 sty 2011, 2:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 wrz 2008, 20:27
Posty: 493
Samochód: Iveco Stralis AT440S43 T/P
Lokalizacja: okolice Korycina, podlaskie, PL

Cytuj:
Automat w Actrosie zazwyczaj startuje z 2 biegu, jeżeli jest mało naładowane albo pusto to z 3 lub małej 4. Automat ZF AS-Tronic w Manie rusza załadowany z 2 ale przy skrzyni 12biegowej, na pusto z 3-4. Bardzo dobra skrzynia. Przy manualu w Mercu tak jak Jester pisze, albo bardzo podobnie :wink:
Dziwne, u mnie AS-Tronic, biegów 12, przy pełnym obciążeniu rusza z 3-go biegu, pusty z 5-go. W instrukcji napisane, że 1 i 2 służą do manewrowania. Iveco Stralis.
Do pytającego: IMHO najważniejszym wyznacznikiem biegu do ruszania jest instrukcja obsługi, dopiero później własne doświadczenie z autem. Porady kolegów po fachu proponuję zostawić na trzeciej pozycji, w końcu nigdy nie wiadomo do końca, jakie konfiguracje mają w swoich autach.

_________________
Janusz Kastyk
Ahoj, przygodo! :) Przygodo... ahoj?
Wiozę się pomału...
http://truckmapa.wagaciezka.com - mapa dla ciężarówek


Post Wysłano: 02 sty 2011, 2:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1365
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Cytuj:
Do pytającego: IMHO najważniejszym wyznacznikiem biegu do ruszania jest instrukcja obsługi, dopiero później własne doświadczenie z autem. Porady kolegów po fachu proponuję zostawić na trzeciej pozycji, w końcu nigdy nie wiadomo do końca, jakie konfiguracje mają w swoich autach
Dobra rada.
Cytuj:
Dziwne, u mnie AS-Tronic, biegów 12, przy pełnym obciążeniu rusza z 3-go biegu, pusty z 5-go. W instrukcji napisane, że 1 i 2 służą do manewrowania. Iveco Stralis
Bywało że z 5 na pusto i 3 przy full ładunku, ale były to bardziej sporadyczne przypadki. Inna marka, może inaczej "wyczulone" czujniki. Man TGX 18.440 2010r


Post Wysłano: 02 sty 2011, 9:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
Bywało że z 5 na pusto i 3 przy full ładunku, ale były to bardziej sporadyczne przypadki. Inna marka, może inaczej "wyczulone" czujniki. Man TGX 18.440 2010r
TGA 480 i 530 ma inne oprogramowanie skrzyni biegów AS TRONIC i sama skrzynia chyba tez jest mocniejsza tak wynika z instrukcji nisz 430/440 dlatego na pusto rusza z 5 przy 25 tonach z 4 a dopiero przy 30 tonach 3.
Nie wiem czy czasem w manie nie jest montowany czujnik pochylenia drogi, bo pod góre potrafi włączyć do ruszania 2 zamiast 3

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 02 sty 2011, 14:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 sie 2010, 1:15
Posty: 660
GG: 0
Lokalizacja: Reykjavik

Przy zamawianiu nowego pojazdu mozna sobie dostosowac oprogramowanie skrzyni do konkretnego przeznaczenia pojazdu ,takie oprogramowanie mozna tez zmienic pozniej ,wedle uznania poprzez ASO.


Post Wysłano: 09 kwie 2011, 14:14

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 sty 2010, 0:01
Posty: 248
GG: 7411066
Samochód: Volvo

Siema powiedzcie Mi taka rzecz.
Bo smigam Fh12 pod chłodnia.
Poczatek w podwójnej. No i przy rozpedzaniu załadowane auta ok 37 ton w calosci, ja ze swojej szkoły jezdze tak ze jak prosta droga to
2,3 i górna 4 potem poł 5, 5, poł 6 i całe 6.

Jak załadowany bardzo to
1,2,3, poł 4 i 4, poł 5 i 5 no i poł 6 i całe 6.
Koleś mi zwrócił uwage zebym startował zawsze z 1 ( to rozumie) ale zebym na dolnej skrzyni używał połówek bo wtedy mniej sprzęgło zostaje zuzyte.
Wedug mnie troche to nie bardzo, bo za kazdym razem na dolnej jechac z połowkami to jest nieekonomicznie. Ale pytam was drajwerów bo macie wieksze doświadczenie.

_________________
Aby zostać dawcą organów nie musisz kupować motoru. Wystarczy stary rower i wypad nim do wiejskiego sklepu po krajowej drodze którą idzie tranzyt ciężarówek!


Post Wysłano: 10 kwie 2011, 11:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2812
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Ja tam nie jestem jakimś znawca ale więcej zmian biegów = więcej użyć sprzęgła. Ja natomiast ze swojego malutkiego doświadczenia doszedłem do wniosku ze polówek przy rozpędzaniu po płaskim używać sie nie oplaca. Ciagnac do 1500-1600 rpm spokojnie mozna zmienic caly bieg nie spadajac ponizej zielonego pola jedynie na 8 biegu polowke uzywam i spalanie mam mniejsze od starych wyjadaczy w firmie

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 10 kwie 2011, 11:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 gru 2010, 17:24
Posty: 5880
Samochód: Volvo FH

ja mam tylko 6 biegów, i też połowki używam tylko na ostatnim.

A ci "wyjadacze" to są asy kiedy idzie powtarzać teorie parkingow, bo kiedy już pod rampę trzeba podjechać to 5 razy z samochodu wychodzić musi jeden z drugim.

_________________
Naczelny Prywaciarz WC :).

Kania to ch uuu j!!! 8)


Post Wysłano: 25 kwie 2011, 13:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 gru 2006, 13:31
Posty: 29
GG: 8319048
Lokalizacja: GOSTYNIN

Cytuj:
ja mam tylko 6 biegów, i też połowki używam tylko na ostatnim.

A ci "wyjadacze" to są asy kiedy idzie powtarzać teorie parkingow, bo kiedy już pod rampę trzeba podjechać to 5 razy z samochodu wychodzić musi jeden z drugim.


Hmmm jest takie "parkingowe"powiedzenie lepiej 5 razy wysiąść niż raz przyp...


Post Wysłano: 25 kwie 2011, 15:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 gru 2010, 17:24
Posty: 5880
Samochód: Volvo FH

Jeszcze lepiej mieć na tyle pojęcia żeby trafić bez wychodzenia z budki i bez ofiar w ludziach i sprzęcie.

_________________
Naczelny Prywaciarz WC :).

Kania to ch uuu j!!! 8)


Post Wysłano: 01 maja 2011, 10:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 gru 2006, 13:31
Posty: 29
GG: 8319048
Lokalizacja: GOSTYNIN

Heh no to mamy pierwszego na świecie idealnego kierowce,miejmy tylko nadzieje,że nie dołączy do armii tych krzyży na poboczach.


Post Wysłano: 01 maja 2011, 10:58

Cytuj:
Ja tam nie jestem jakimś znawca ale więcej zmian biegów = więcej użyć sprzęgła. Ja natomiast ze swojego malutkiego doświadczenia doszedłem do wniosku ze polówek przy rozpędzaniu po płaskim używać sie nie oplaca. Ciagnac do 1500-1600 rpm spokojnie mozna zmienic caly bieg nie spadajac ponizej zielonego pola jedynie na 8 biegu polowke uzywam i spalanie mam mniejsze od starych wyjadaczy w firmie
Wszystko się zgadza. Cała sztuka polega na tym, by umieć wykorzystać możliwości drzemiące w silniku.
Nawet za cenę chwilowego wysokiego zużycia kręcić wysoko silnik, co pozwoli na przeskakiwanie biegów a dodatkowo spowoduje krótszy czas w osiągnięciu prędkości "przelotowej" przy której silnik pobiera tylko tyle paliwa, ile potrzebuje na utrzymanie zadanej prędkości.
Wracając do biegu, z którego powinno się ruszać... Tak, jak pisałem wcześniej, i wielu może nie podzielać tego zdania. Np Volvo zaleca z uwagi na delikatne sprzęgło ruszanie w każdym przypadku z jedynki. Później można przeskakiwać biegi. A załączając sprzęgło "bez gazu" dodatkowo zaoszczędzić można parę setek i też samo sprzęgło nie cierpi tak bardzo.


Post Wysłano: 07 maja 2011, 14:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 lip 2010, 12:34
Posty: 4
GG: 834670
Samochód: Actros MPII

no w volvach sa niby "6" ale nie zapominacie o biegu C ? tzw pelzajacym czy gorskim (mniejsza w dokladna nazwe). jak masz 16 biegow to ta jedynka dziala jak ten bieg C. Nie jestem pewny czy polowka jest na biegu C ale jesli tak to skrzynia bedzie 14 w takim razie. Zalezy kto jak na to patrzy ... Peace


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: