Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 12 wrz 2014, 15:38

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sie 2014, 11:03
Posty: 30

mimo ze prawko zawodowe mam to nie mam bladego pojecia jak dzialają w ciezarówkach hamulce
wyjasni mi ktoś kumaty to łatwo?
Do czego służy zawór do spuszczania wody i jak czesto i po co to robic?
czy rano powinny byc nabite zbiorniki czy puste?
jak hamuje idzie powietrze, czy sie spuszcza?

Jak reczny zaciągam to tylko tyl hamuje mechanicznie ? sprezyna tam jest?
reczny ma regulacje czy 0 i 1 tylko?

a jak hamulce sie popsują np przy 80km/h to nagle mi zablokuje tylną oś?

A jak wyglądają hamulce jesli mimo pneumatyki jest tez zbiorniczek od sprzegla i hamulcowy i tam plyn?


Post Wysłano: 12 wrz 2014, 16:39

Zawór spuszczania kondensatu służy do spuszczania wody, która się skrapla z nieosuszonego powietrza. Generalnie za wychwytywanie wody odpowiedzialny jest osuszacz, ale jeśli wkład jest zużyty, lub też zachodzą ku temu inne okoliczności wówczas pojawia się woda w układzie. Jak często spuszczać? Nie ma na to recepty. Lepiej wymienić wkład osuszacza i nie będzie problemu z wodą w układzie.
Dlaczego pytasz "czy rano" - ZAWSZE powinno być powietrze w układzie pneumatycznym.
Przy naciskaniu pedału hamulca powietrze naciska na membranę siłownika, czyli pojawia się ciśnienie w układzie roboczym.
Jeśli zaciągniesz hamulec postojowy - z układu schodzi powietrze (dokładniej z siłownika), a sprężyny w siłownikach dociskają klocki do tarcz hamulcowych. Niektórzy producenci tak konstruują układ hamulcowy, iż ten działa tylko na oś tylną (most napędowy), inni zaś stosują system, w którym zahamowane są wszystkie koła ciągnika. Odrębną sprawą jest naczepa. Teoretycznie da się zahamować płynnie hamulcem postojowym, ale wymaga to odpowiedniego wyczucia - nie jest to zasada "zero-jedynkowa". Pojawia się pytanie: po co tak hamować?
Jak mogą się popsuć hamulce? Co przez to rozumiesz?
Sprzęgło i układ hamulcowy mają tylko jedną wspólną rzecz - pneumatykę. Ale to i tak sprzęgło (a dokładnie układ wspomagania) pracuje na osobnym obwodzie - jeśli mnie pamięć nie myli - na czwartym obwodzie. Płyn hamulcowy w układzie sprzęgła spełnia funkcję sterującą pracą siłownika, sprężone powietrze zaś ma inną funkcję - wspomagać.


Post Wysłano: 12 wrz 2014, 17:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sie 2014, 11:03
Posty: 30

Cytuj:
Zawór spuszczania kondensatu służy do spuszczania wody, która się skrapla z nieosuszonego powietrza. Generalnie za wychwytywanie wody odpowiedzialny jest osuszacz, ale jeśli wkład jest zużyty, lub też zachodzą ku temu inne okoliczności wówczas pojawia się woda w układzie. Jak często spuszczać? Nie ma na to recepty. Lepiej wymienić wkład osuszacza i nie będzie problemu z wodą w układzie.
Dlaczego pytasz "czy rano" - ZAWSZE powinno być powietrze w układzie pneumatycznym.
Przy naciskaniu pedału hamulca powietrze naciska na membranę siłownika, czyli pojawia się ciśnienie w układzie roboczym.
Jeśli zaciągniesz hamulec postojowy - z układu schodzi powietrze (dokładniej z siłownika), a sprężyny w siłownikach dociskają klocki do tarcz hamulcowych. Niektórzy producenci tak konstruują układ hamulcowy, iż ten działa tylko na oś tylną (most napędowy), inni zaś stosują system, w którym zahamowane są wszystkie koła ciągnika. Odrębną sprawą jest naczepa. Teoretycznie da się zahamować płynnie hamulcem postojowym, ale wymaga to odpowiedniego wyczucia - nie jest to zasada "zero-jedynkowa". Pojawia się pytanie: po co tak hamować?
Jak mogą się popsuć hamulce? Co przez to rozumiesz?
Sprzęgło i układ hamulcowy mają tylko jedną wspólną rzecz - pneumatykę. Ale to i tak sprzęgło (a dokładnie układ wspomagania) pracuje na osobnym obwodzie - jeśli mnie pamięć nie myli - na czwartym obwodzie. Płyn hamulcowy w układzie sprzęgła spełnia funkcję sterującą pracą siłownika, sprężone powietrze zaś ma inną funkcję - wspomagać.
To moze byc pojazd co nie ma hamowanej osi kierowanej??
Myślałem że ręczny dziala 1/0 tak mi instruktor tłumaczył i dozować nie można.
A to nie jest tak że podczas hamowania uchodzi powietrze i za pomocą sprężyny są wszystkie koła hamowane?

A co jak sie rozszczelni układ?
Hamulce są 2 obwodowe też?
Ale są tez pojazdy z pneumatyką + płyn hamulcowy.


Post Wysłano: 14 wrz 2014, 12:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 sty 2012, 13:09
Posty: 1015
Samochód: słaby!

Jak się układ rozszczelni to będzie uciekać powietrze, jak nie będzie to duża nieszczelność to podczas jazdy ciśnienie w układzie zdoła utrzymać się na odpowiednim poziomie, jeśli jednak będzie znaczna strata to ciśnienie zejdzie do tak niskiego poziomu, że zacznie blokować koła.

_________________
Pilot szwedzkiego samolotu z uszkodzonym wirnikiem


Post Wysłano: 14 wrz 2014, 17:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sie 2014, 11:03
Posty: 30

ale zablokuje kola na maxa np przy 90km/h? to niebezpieczne??


Post Wysłano: 14 wrz 2014, 17:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Cytuj:
to niebezpieczne??
A jak myślisz?

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 14 wrz 2014, 18:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2006, 19:31
Posty: 764
Samochód: Volvo FH 440
Lokalizacja: Meszna

Całe powietrze nie zejdzie Ci od razu, żeby nagle zablokować hamulce. Jeżeli np. pęknie jakiś przewód i ciśnienie zacznie gwałtownie spadać, to zobaczysz to na wskaźniku, na wyświetlaczu wyskoczy komunikat, zazwyczaj w okolicach pięciu barów. Przeważnie też zaczyna wyć jakiś alarm. Dzięki temu będziesz miał chwilę na bezpieczne zatrzymanie się.


Post Wysłano: 14 wrz 2014, 18:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2082
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Cytuj:
Całe powietrze nie zejdzie Ci od razu, żeby nagle zablokować hamulce. Jeżeli np. pęknie jakiś przewód i ciśnienie zacznie gwałtownie spadać, to zobaczysz to na wskaźniku, na wyświetlaczu wyskoczy komunikat, zazwyczaj w okolicach pięciu barów. Przeważnie też zaczyna wyć jakiś alarm. Dzięki temu będziesz miał chwilę na bezpieczne zatrzymanie się.
Dawno temu był wypadek na A4 gdzie źle wpięty przewód bodajże od ABS wkręcił się w wał napędowy i przy okazji pourywał przewody pneumatyczne. Efekt: zablokowało koła w naczepie i zestaw wylądował na boku.

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Post Wysłano: 14 wrz 2014, 19:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Myślałem że ręczny dziala 1/0 tak mi instruktor tłumaczył i dozować nie można...
...Ale są tez pojazdy z pneumatyką + płyn hamulcowy.
ciekawe jak ruszysz pod górkę z ręcznego. ja przed wjechaniem na górkę jadę na taką ślepą drogę i uczę hamować ręcznym. potem przyhamowywać i odpuszczać.
dźwignia hamulca ręcznego ma zakres około 120-130 stopni, tak jak pedał sprzęgła ma cały skok w ciężarówce/autobusie prawie 30cm, jednak ręczny działa rzeczywiście w jakiś 20 stopniach, a sprzęgło w którymś momencie na odcinku 5cm. jeżeli uczący się wyczuje ten moment ruszanie pod górkę z ręcznego, które uczę na górce dwa razy bardziej stromej jak na egzaminie, nie przysparza żadnego kłopotu.

jak dawno temu jeździłem na Włochy Jelczem mając silnik o mocy 300KM nie można było liczyć na hamowanie silnikiem, retarder w tamtych czasach był równie częstym elementem wyposażenia ciężarówki jak dzisiaj sleeper, więc zjeżdżając z BrenneroPass hamowało się nogą, grzały się wtedy hamulce przednie, a potem trzeba było im dać trochę ostygnąć utrzymując kontrolowaną prędkość przyhamowując ręcznym grzejąc w tym czasie tylko hamulce kół tylnych. i tak na zmianę.

pojazdem z pneumatyką i płynem był STAR mający zbiorniczek płynu za kabiną. natomiast dzisiaj spora część pojazdów ciężarowych i autobusów posiada układ wspomagania sprzęgła pneumatyczno-hydrauliczny.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 18 wrz 2014, 15:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sie 2014, 11:03
Posty: 30

no mi instruktor gadał że jak jest reczny na powietrze to dziala w pozycji 1/0 czyli on lub off
to mozna go dozowac tez tak? ale jak zaciagam to na maxa zawsze? bo jak inaczej

A co do zbiorniczka to w autosanie h9 i podobych autobusach nawet i w nowszych o wiele jest zbiorniczek do sprzegla i hamulcowy i tam plyn a mino to trzeba pompowac zbiorniki z powietrzem

Jaster pisał że w przedniej osi nie ma hamulców, czy to prawda? Nie chce mi sie wierzyć aby nawet 1 kolo w samochodzie nie bylo hamowane. W ciągniku oś kierowana też ma tarcze i klocki?

A dlaczego w osobowych samochodach nie montuje sie urządzeń typu retander to oszczędzania hamulców?


Post Wysłano: 18 wrz 2014, 16:11

Cytuj:
(...)Jaster pisał że w przedniej osi nie ma hamulców, czy to prawda?(...)
Gdybyś doczytał ze zrozumieniem, wiedziałbyś, że chodziło mi o hamulec postojowy, który w niektórych autach ciężarowych działa tylko na tylnej osi, w innych zaś na wszystkich osiach.
Cytuj:
(...)Jeśli zaciągniesz hamulec postojowy - z układu schodzi powietrze (dokładniej z siłownika), a sprężyny w siłownikach dociskają klocki do tarcz hamulcowych. Niektórzy producenci tak konstruują układ hamulcowy, iż ten działa tylko na oś tylną (most napędowy), inni zaś stosują system, w którym zahamowane są wszystkie koła ciągnika.(...)
Czemu nie montuje się w osobówkach takich systemów? Koszta takiego systemu są o wiele większe aniżeli korzyści płynące z oszczędności na okładzinach hamulcowych. Poza tym - hamulce nie są aż w takim stopniu obciążone jak w ciężarówkach.


Post Wysłano: 18 wrz 2014, 16:58
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

hamulec ręczny/postojowy/awaryjny czyli ten uruchamiany ręcznie działa tylko na te koła na których są zamontowane siłowniki podwójnego działania. czyli nie takie jaki mamy na przedniej osi, czyli działający tylko i wyłącznie gdy naciśniemy nogą na pedał, ale działające również gdy w układzie pneumatycznym nie ma ciśnienia. ponieważ hamulec ręczny uruchamiamy spuszczając z niego powietrze.
takie siłowniki są tylko na osi napędowej samochodu ciężarowego i autobusu oraz na osiach przyczepy/naczepy, gdyby ta urwała się zerwałoby przewody, nastąpiłby spadek ciśnienia w układzie przyczepy/ naczepy i koła jej zostałyby automatycznie zahamowane.

żaden hamulec ręczny pneumatyczny nie działa zerojedynkowo, ma bardzo mały zakres stopniowania w stosunku do całej zmiany położenia jego dźwigni, ale można nim hamować w taki sam sposób jak hamulcem zasadniczym. czego nie należy czynić bez przećwiczenia, a z przećwiczeniem bez wyraźnej potrzeby.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 18 wrz 2014, 23:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Cyryl, w autobusach Scanii ręczny działa na obie osie.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 19 wrz 2014, 0:39
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Cytuj:

żaden hamulec ręczny pneumatyczny nie działa zerojedynkowo, ma bardzo mały zakres stopniowania w stosunku do całej zmiany położenia jego dźwigni, ale można nim hamować w taki sam sposób jak hamulcem zasadniczym. czego nie należy czynić bez przećwiczenia, a z przećwiczeniem bez wyraźnej potrzeby.
Pisałem w jakimś temacie już, że działa zero-jedynkowo. Komora ręcznego w słowniku albo się opróżnienia albo napelnia.

Na dźwigni w połowie zakresu powietrze z słowników zostaje wypuszczone z tym, że następuje to wolniej, hamujac dłużej ręcznym nawet mając dźwignię w połowie hamulce złapią z pełną siłą....

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 19 wrz 2014, 7:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6305
Lokalizacja: Wrocław

no tak, ale autobusy Scanii są jednak wyjątkiem i próżno szukać w większości pojazdów ciężarowych i autobusów hamulca ręcznego na przedniej osi. więc można pokazać zagadnienie na podstawie większości, albo na podstawie wyjątku (niepotrzebne skreślić).

jeżeli kierowca przećwiczy hamowanie ręcznym, okazuje się, że można nim hamować stopniowo. można łagodnie przyhamowywać nie zatrzymując się. jednak tak jak napisałem wcześniej nie należy tego używać w normalnej jeździe. jeżeli jednak jest jakieś urządzenie w pojeździe jestem zdania (i tak postępuję), że kierowca zawodowy powinien rozumieć jak ono działa i umieć się nim posługiwać.

oczywiście możemy sobie tutaj dywagować, jeżeli jest jednak ktoś na forum z Wrocławia lub okolic, który posiada już kat. C lub D i jakieś doświadczenie, to zapraszam na jazdę, aby później bezstronnie opisał wrażenia i to czego się nauczył.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 20 wrz 2014, 11:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sie 2014, 11:03
Posty: 30

A to normalne hamulce nie działają na zasadzie że schodzi powietrze i sprężyna sie zaciska a potem puszcze pedał powietrze wchodzi i hamulce odpuszczają?

Wiem że hamulce są pneumatyczne ale w nowszych autokarach a nawet w takim h9 autosanie i starze spotkałem się z 2 zbiorniczkami płynu hamulcowego 1 do sprzęgła a 2 do hamulców. Po co taki zbiorniczek jak hamulce są na powietrze?
Czy w samochodzie z pneumatycznymi hamulcami też są 2 obwody?
A co jeśli w samochodzie ze zbiorniczkiem płynu i hamulcami pneumatycznymi wycieknie ten płyn hamulcowy?


Post Wysłano: 20 wrz 2014, 14:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 sie 2012, 14:41
Posty: 2648
Samochód: F90 19.362
Lokalizacja: SY

Volvo FH12 rocznik 2003, hamulec reczny dzialal tez na przednie koła. A w systemie 0-1 to chyba dziala reczny w nowym FH i renówce gdzie uruchamia sie go klawiszem na desce.

_________________
"Zawsze choć przez chwile chciałem jeździć TIRem"


Post Wysłano: 20 wrz 2014, 17:14

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sie 2014, 11:03
Posty: 30

ja mialem na mysli autobus h9 albo jelcz m11 albo starman cieżarówke


Post Wysłano: 22 wrz 2014, 19:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 mar 2009, 20:52
Posty: 1349
Lokalizacja: BIA

Cytuj:
Po co taki zbiorniczek jak hamulce są na powietrze?
Jeżeli już to pneumatyczne a nie "na powietrze". A hamulce w takim układzie są hydrauliczno - pneumatyczne. Jest to układ hydrauliczny ze wspomaganiem pneumatycznym.
Cytuj:
ale w nowszych autokarach a nawet w takim h9 autosanie i starze spotkałem się z 2 zbiorniczkami płynu hamulcowego 1 do sprzęgła a 2 do hamulców.
Na pewno nie spotkałeś się z czymś takim w nowszych autkarach albo samochodach ciężarowych. Takie układy można spotkać właśnie np. w Autosanie H9, Starze 1142 i innych zabytkach.
Cytuj:
A co jeśli w samochodzie ze zbiorniczkiem płynu i hamulcami pneumatycznymi wycieknie ten płyn hamulcowy?

Po jakimś czasie prawdopodobnie nie będzie czym hamować. Ale w tej kwestii dobrze by było żeby wypowiedział się jakiś profesionalny mechanik.

_________________
Uśmiech Paryża 420dci, Ferrari Stralis 450, Robur MP2 1841, JelczNL 106 460, Kania R 450, Kania NG R 450, Iveco Stralis MY16 480 ...


Post Wysłano: 06 paź 2014, 14:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lip 2014, 12:21
Posty: 10
GG: 1
Samochód: byle niemiecki

Cytuj:
A to normalne hamulce nie działają na zasadzie że schodzi powietrze i sprężyna sie zaciska a potem puszcze pedał powietrze wchodzi i hamulce odpuszczają?
Powietrze jest, żeby odciągnąć sprężynę. Bez powietrza hamulce są zaciśnięte.


Pozdrawiam,
Wycior


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: