Strona 1 z 1 [ Posty: 13 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 21 sie 2012, 18:44

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 maja 2012, 19:30
Posty: 16

Witam. Nie znalazłem ani na forum ani w necie przepisów regulujących używanie zwalniaczy wiec może ktoś coś wie? Otóż zdawalem KW i miałem następujące pytanie. CZY KIEROWCA NA ŚLISKIEJ NAWIERZCHNI MOŻE UŻYCZ ZWALNIACZA? Wydawało mi się że jest to opisane warunkowaniami prawnymi czyli że NIE ale moja odpowiedz okazała się błędna. Wiem że zwalniacze pojawiają się w przepisach prawnych tylko nie wiem których wiec może po części mam rację :> Powszechnie wiadomo że na śliskiej powierzchni się ich nie używa stąd moja odpowiedz i pytanie do WAS :wink:


Post Wysłano: 21 sie 2012, 19:32
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 gru 2007, 15:19
Posty: 652
Samochód: MP 3
Lokalizacja: Opole

chodzi ci o retarder ??

_________________
Wszytsko za drugim razem przypadek??
B , C , C+E


Post Wysłano: 21 sie 2012, 20:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 maja 2012, 19:30
Posty: 16

Tak. Według lerningu na KW to zwalniacz i retarder to te same urządzenia.


Post Wysłano: 21 sie 2012, 22:44

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 sty 2010, 18:03
Posty: 477
GG: 0

Nie wiem jak to się ma w przepisach, ale retarder na śliskim sie nie używa. Przekonałem się na własnej skórze z kolegą. Złamaliśmy naczepę na łuku drogi, po czym znaleźliśmy się w rowie. Zwalniacz wyhamowuje jedynie koła napędowe, ale nie hamuje kołami naczepy oraz przednimi. Od tej pory kiedy zaczyna padać rerarder wyłanczam


Post Wysłano: 22 sie 2012, 9:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 wrz 2007, 10:01
Posty: 1208
Lokalizacja: Janów k.Częstochowy

Przecież to jest logiczne, że nie powinno się tego używać na mokrej nawierzchni czy też w przypadku trudnych warunków zimowych. Najwięcej właśnie "połamań" jest przez to, że jakiś młody adept jadąc w zimę załączy hamulec silnikowy czy też retarder i gotowe... Po części są to skutki, że prawo jazdy robi się na jakimś małym Man-ie, gdzie nie ma czegoś takiego, a po drugie nikt o tym nie wspomina...

_________________
Pozdrawiam
Leszek


Straż pożarna Częstochowa


Post Wysłano: 22 sie 2012, 9:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4061
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Cytuj:
Tak. Według lerningu na KW to zwalniacz i retarder to te same urządzenia.
Wg. tłumaczeń wielu słowników języków obcych również. O retardacji uczy się nawet na Języku polskim omawiając dział literackie jak np. "Pan Tadeusz", więc chyba nie ciężko wywnioskować do czego służy i jak nazwać go po Polsku.

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Ostatnio zmieniony 22 sie 2012, 12:11 przez korni8808, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 22 sie 2012, 9:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 wrz 2007, 10:01
Posty: 1208
Lokalizacja: Janów k.Częstochowy

Nawet Wikipedia tak tłumaczy:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Retarder

_________________
Pozdrawiam
Leszek


Straż pożarna Częstochowa


Post Wysłano: 22 sie 2012, 12:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 maja 2012, 19:30
Posty: 16

Dziękuje za wymiane doswiadczeń. Fakt egzaminie praktycznym nie ma mowy o użyciu zwalniaczy, dziwi mnie to ale w polsce wszystko jest możliwe. Wiem że w praktyce w 90% powinno się hamować retarderem, zresztą miałem jazdy na płycie poślizgowej i tam doskonale widać różnice. Jednak na egzaminie kwalifikacji wstępnej miałem pytanie takie jak na poczatku i byłem święce przekonany że przepisy zabraniją używania retardetów na zakrętach, i gdy jest ślisko ( jak widzę po swojej błędnej odpowiedzi że chyba nie zabraniają . Wiem że na pewno przy odpowiednim koncie zjazdy chyba powyżej 6 stopni przepisy prawne już to regulują, tylko nie wiem które. Wiem że ktoś powie że czepiam się szczegółów ale dla młodego kierowcy wszystkie rzeczy związane z kierowaniem są interesujace. Pozdrawiam


Post Wysłano: 22 sie 2012, 16:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Jakie przepisy miały by regulować kwestię użycia retardera? przecież to zależy tylko od kierowcy. Na śliskim się nie używa.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 22 sie 2012, 17:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5081
Samochód: orange i grafitowy

przepisy regulują wyłącznie obowiązek wyposażenia pojazdu o dmc. pow. 16 ton. przewożącego materiały niebezpieczne w dodatkowy system hamujący czyli retarder lub inne ustrojstwo powodujące zmniejszenie prędkości - co nie ma nic wspólnego z używaniem w określonych warunkach.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 29 sie 2012, 23:02
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Przepis mówi tylko iż retarder ma utrzymać prędkość 30 km/h na odcinku drogi równej 5 km o pochyłości 7 stopni :wink:
chyba że coś pokręciłem ale tyle pamiętam z pytań na kw :mrgreen:

_________________
MAN


Post Wysłano: 30 sie 2012, 0:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

actros jak wykryje przy hamowaniu retarderem zbyt duza różnice prędkości wyłączy retarder lub telme.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 30 sie 2012, 10:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 29 paź 2005, 23:08
Posty: 1697
Lokalizacja: Chełmek

Dokladnie tak jest te systemy sa polaczone z ABSem i rozlacza hamowanie przy najmniejszym poslizgu, mialem tak w telmie, ZFintarderze czy nawet w silnikowym turbobrake.
Jednak nie gwarantuje to ze nie zaliczymy scyzoryka kilka razy mnie ruszylo zanim sie rozpial zwalniacz i gdyby nie szybka kontra lub chwila nieuwagi to...scyzoryk wzorowy...


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 13 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: