Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 19 sty 2010, 19:35
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2008, 15:18
Posty: 55

Mam mały problem a zarazem pytanie. Chciałbym się dowiedzieć co wpływa dokładnie na zużycie opon w ostatniej osi naczepy :?: :?: :?: . Rozumiem że chodzi o tarcie ale problem jest taki że w tym sezonie opona zużyła sie za szybko o wiele za szybko. Jeździłem (3 miesiące) wywrotką,wiadomo ograniczenia tonażowego nie stosowałem.Ale w ubiegłym roku przejechałem sezon na 2 oponach ,a w tym już na 6 :? .

Sprostuje że pisząc "2 oponach" chodzi mi o całą oś :)

_________________
Jak się nie ma co się lubi,to sie lubi co się ma.

MAN Lion's Coach viewtopic.php?f=44&t=16031


Post Wysłano: 19 sty 2010, 20:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Chciałbym się dowiedzieć co wpływa dokładnie na zużycie opon w ostatniej osi naczepy...
jeżeli opony tylnej osi wyraźnie szybciej się zużywają oznacza to, że kierowca często zakręca z ładunkiem prawie w miejscu.
koła są pchane w przeciwnym kierunku do skrętu, a jeżeli oś nie toczy się do przodu przy odrobinie chęci można pozdejmować opony z felg.

zobacz jeszcze na opony 1 osi naczepy, powinno być tak: 1 oś opony trochę zużyte, 2 oś opony OK, 3 oś opony najgorsze. wtedy na 100% kręcisz w miejscu.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 19 sty 2010, 20:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2008, 15:19
Posty: 353
GG: 3745303
Samochód: VOLVO FH12, 420.

Najszybciej powinna sie zuzyc prawa opona na ostaniej osi.
Na zuzycie ma jak napisal Cyryl ogromny wplyw jak kiero pokonuje zakrety, jak zawraca, czy zawraca na kamieniach, ale tez mieszanka gumy z jakiej zrobiona jest opona. Jesli w tym sezonie zalozyles "chinki" po 500 zl to moze tak byc ze kilka miesiecy i pozamiatane.


Post Wysłano: 20 sty 2010, 1:54

Cytuj:
Najszybciej powinna sie zuzyc prawa opona na ostaniej osi.
Dlaczego tylko akurat ta? Dlaczego nie lewa na tej samej osi?


Post Wysłano: 20 sty 2010, 2:23
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

A sprawdzałeś zbieżność kół tej osi? Może coś jest nie tak i nie idą wzdłuż osi obrotu...

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Post Wysłano: 20 sty 2010, 9:23
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
A sprawdzałeś zbieżność kół tej osi? Może coś jest nie tak i nie idą wzdłuż osi obrotu...
zbieżność kół w naczepie sprawdza się tak często jak zbieżność kół w przyczepkach towarowych do osobówek, czyli nigdy.

koła naczepy są montowane na sztywnej osi, więc może dojść albo do przemieszczenia całej osi i wtedy oba koła są odchylone, albo urywa Ci koło z jednej strony. kiedyś gdy zawieszenie naczep było na resorach piórowych mogło dojść do złamania śruby centralnej resoru (szpickop). wówczas przemieszcza się cała oś i pojazd szedł skosem, to czasami zdarza się na moście napędowym pojazdów ciężarowych.

dzisiaj większość naczep ma zawieszenie pneuamtyczne, więc albo koła idą prosto, albo oś odpada.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 20 sty 2010, 10:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
Cytuj:
Najszybciej powinna sie zuzyc prawa opona na ostaniej osi.
Dlaczego tylko akurat ta? Dlaczego nie lewa na tej samej osi?
Pomyśl, a jako podpowiedź powiem Ci, że np. w Anglii zużywa się szybciej właśnie lewa.

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 20 sty 2010, 10:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Cytuj:
A sprawdzałeś zbieżność kół tej osi? Może coś jest nie tak i nie idą wzdłuż osi obrotu...
Nie da się regulować zbieżności przy sztywnej osi. Jest zawsze 0 chyba że oś jest skrzywiona. Inna sprawa to właśnie przemieszczenie całej osi względem ramy.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 20 sty 2010, 14:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

koła osi naczepy nie są ani zbieżne, ani rozbieżne, ale ustawione na wprost. żadnej regulacji nie ma, jak wspomniał kolega Kraz.

jeżeli geometria osi naczepy miałaby wpływ na zużycie opon, to mocowanie tej osi musiałby być poważnie obluzowane. w takim wypadku po jakimś czasie ta cała oś by odpadła.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 20 sty 2010, 16:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

Cyryl i Kraz - wiem, że tych kół się nie ustawia, właśnie chodziło mi o to że coś może być nie tak, przecież tak napisałem. A takie ustawienie też nazywa się zbieżnością, nawet jeśli koła ustawione są rozbieżnie to z definicji sprawdza się ich zbieżność.
Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Najszybciej powinna sie zuzyc prawa opona na ostaniej osi.
Dlaczego tylko akurat ta? Dlaczego nie lewa na tej samej osi?
Pomyśl, a jako podpowiedź powiem Ci, że np. w Anglii zużywa się szybciej właśnie lewa.
Bardziej zużyta nawierzchnia przy poboczu, jazda poboczem, w ekstremalnych sytuacjach krawężniki?

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 20:10 przez zyzyx, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 20 sty 2010, 16:32
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
Cyryl i Kraz - wiem, że tych kół się nie ustawia, właśnie chodziło mi o to że coś może być nie tak, przecież tak napisałem. A takie ustawienie też nazywa się zbieżnością, nawet jeśli koła ustawione są rozbieżnie to z definicji sprawdza się ich zbieżność.
ja nie słyszałem o sprawdzaniu geometrii kół naczepy.

ale jeżeli kolega Avensis27 pojedzie na warsztat to skasują go za to, a mam nadzieję że wtedy Ty zapłacisz za niego.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 20 sty 2010, 16:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Cytuj:
Bardziej zużyta nawierzchnia przy poboczu, jazda poboczem, w ekstremalnych sytuacjach krawężniki?
:mrgreen:

Po prostu w ruchu prawostronnym najczęsciej wykonuje się skręty w prawo, wówczas prawe ostatnie koło naczepy obraca się najwolniej z wszystkich kół (lub właściwie wcale) a mimo to skręca.


Post Wysłano: 20 sty 2010, 16:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2007, 20:02
Posty: 494
GG: 2172953
Samochód: najlepszy samochód świata. Służbowy
Lokalizacja: Oslo / Gdańsk

Cytuj:

Po prostu w ruchu prawostronnym najczęsciej wykonuje się skręty w prawo.
Ciekawa teoria :mrgreen: :lol:

_________________
Pozdrawiam - Łukasz
Był DAF XF 105.510 SSC 6x2 <- Kto śmiał to usunąć? :(
Mam uczulenie na dzieci Neo, i pseudokierowców z prawego fotela!


Post Wysłano: 20 sty 2010, 17:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

Cytuj:
ja nie słyszałem o sprawdzaniu geometrii kół naczepy.

ale jeżeli kolega Avensis27 pojedzie na warsztat to skasują go za to, a mam nadzieję że wtedy Ty zapłacisz za niego.
Cwaniaczek się znalazł.

Nie słyszałeś ponieważ się tego nie robi, bo to nie jest obowiązkowe przy normalnej kontroli na stacji diagnostycznej. A nie robi się tego, bo takie coś niezmiernie rzadko występuje. W kołach skrętnych występuje częściej bo są one regulowalne ze względu na swoją funkcję.
Przyczyną złej zbieżności kół mogą być na przykład luzy w zawieszeniu i jest możliwe coś takiego.

Zła zbieżność jest przyczyną szybszego i nierównomiernego zużycia opon, a już na pewno przy takich naciskach.

Jeszcze Ci wyjaśnię, że nie chodzi o sprawdzanie całej geometrii, a jedynie dwóch jej parametrów z czterech w sumie, jakimi są: kąt nachylenia kół i właśnie wspomniana zbieżność.

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Post Wysłano: 20 sty 2010, 17:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2010, 3:34
Posty: 625
Samochód: Żubr XF 105
Lokalizacja: Częstochowa SCZ

A czy ta naczepa była bita?

_________________
Zapraszam na kanał


Post Wysłano: 20 sty 2010, 17:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Cwaniaczek się znalazł.

Nie słyszałeś ponieważ się tego nie robi, bo to nie jest obowiązkowe przy normalnej kontroli na stacji diagnostycznej. A nie robi się tego, bo takie coś niezmiernie rzadko występuje...
ponieważ zawsze biorę pod uwagę aspekt ekonomiczny najpierw sprawdzam wszystko w sposób możliwie bezwydatkowy i takich też rad udzielam - jakby chodziło o mnie i moją kasę.
w tym wypadku wystarczy dokładnie obejrzeć zamocowanie osi.

natomiast sugerowanie wcześniejszego wypadku naczepy jest trochę na wyrost. aby koła jednej osi zużywały się szybciej, ale nie rozwaliło ich po 50km (jeżeli mocowanie osi jest OK) naczepa musiałaby być tak uderzona, aby między drugą a ostatnią osią była skrzywiona rama, co więcej identycznie na obywdu podłużnicach, a to jest mało prawdopodobne.

takie zużycie opon jest charakterystyczne dla mało doświadczonych kierowców, oraz kierowców średnio zaawansowanych na wywrotkach, gdzie często ładowność jest ponad dopuszczalną.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 20 sty 2010, 17:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 21 sty 2007, 23:45
Posty: 93
GG: 0

Sprawdz czy nie ma luzu na sworzniach, jest taka mozliwosc ,ze jeden sworzeń bedzie wybity i oś będzie minimalnie przestawiona co ma wielki wpływ na zużycie opon.
Kolego Cyryl, jest jeszcze taka możliwośc ,że naczepe byla uderzona w oś, więc oś mogla sie przesunąć na strzemionach albo rozgielo sie ucho połresora


Post Wysłano: 20 sty 2010, 17:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

co do sworzni, musiałby być jednakowo zużyte z obu stron, aby symetrycznie zużywały się opony, w naszych warunkach prawe zawsze zużywają się szybciej.

natomiast jeżeli chodzi o uderzenie, zgadza się ale wtedy trzeba pojechać na myjkę umyć i dokładnie obejrzeć mocowanie osi.

w dalszym ciągu twierdzę, najpierw trzeba zrobić dokładne oględziny tej osi i jej mocowania.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 20 sty 2010, 18:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
Bardziej zużyta nawierzchnia przy poboczu, jazda poboczem, w ekstremalnych sytuacjach krawężniki?
Dokładnie tak kolego. Na skraju jezdni na oponę czyha zdecydowanie więcej niebezpieczeństw niż bliżej środka jezdni.
Cytuj:
Po prostu w ruchu prawostronnym najczęsciej wykonuje się skręty w prawo, wówczas prawe ostatnie koło naczepy obraca się najwolniej z wszystkich kół (lub właściwie wcale) a mimo to skręca.
Raczej nie kolego, ale biorąc to na poważnie to jest to naprawdę ciekawa teoria i zastanawia mnie tylko czy ktoś na ten temat prowadził jakieś badania statystyczne. :mrgreen:

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 21 sty 2010, 0:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 mar 2008, 13:48
Posty: 37
GG: 6690415
Lokalizacja: Krajno

Cytuj:
koła osi naczepy nie są ani zbieżne, ani rozbieżne, ale ustawione na wprost. żadnej regulacji nie ma, jak wspomniał kolega Kraz.

jeżeli geometria osi naczepy miałaby wpływ na zużycie opon, to mocowanie tej osi musiałby być poważnie obluzowane. w takim wypadku po jakimś czasie ta cała oś by odpadła.
niestety mylisz się Cyryl ale taka regulacja istnieje w osiach np. saf na "wahaczu" jest regulacja przy mocowaniu osi, albo gdy oś jest na półresorze to regulacja musi być na cybantach i oś można ustawić pod skosem.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: