Strona 1 z 1 [ Posty: 17 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 29 sty 2005, 18:33
Awatar użytkownika

Administrator

Offline

Offline

Administrator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 gru 2004, 16:26
Posty: 127
Samochód: Rodzinny

Układ ESP pomaga zachować stabilność pojazdu w momencie utraty przyczepności i ryzyka poślizgu lub wywrotki. Jego działanie w samochodach ciężarowych w niewielkim stopniu, ale jednak różni się od tego stosowanego w autach osobowych.

Układ ESP przeciwdziałając siłom, które mogą spowodować zepchnięcie pojazdu z drogi, na przykład podczas wchodzenia w zakręt z nadmierną prędkością, pomaga zapanować nad sytuacją przy użyciu relatywnie niewielkich środków. Jest to możliwe dzięki współdziałaniu elektronicznego układu hamulcowego EBS, jednostki sterującej silnika, zwalniacza oraz układu hamulcowego naczepy.
"Układ ESP jest wyposażony w czujniki mierzące kąt skrętu, stopień odchylenia i przyspieszenie boczne. Mierzy, w jaki sposób pojazd powinien działać, a następnie sprawdza jego rzeczywiste zachowanie. W przypadku wykrycia różnic układ ESP reguluje pozycję pojazdu, tak aby zachowywał się on zgodnie z oczekiwaniami kierowcy" – mówi Björn Antonsson, dyrektor ds. układów ESP w Volvo. "W zależności od tego, co ma się wydarzyć, układ ESP może zahamować jednym lub kilkoma kołami i zredukować moment obrotowy dostarczany do kół pędnych, a także zmniejszyć moc zwalniacza, co pozwala kierowcy odzyskać kontrolę nad zestawem."

Jeśli ciągnik będący częścią zestawu z naczepą wykazuje jakiekolwiek oznaki nadsterowności podczas pokonywania zakrętu, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. efektu scyzoryka, układ ESP reaguje, hamując zewnętrznym przednim kołem i kołami naczepy. Jeśli zestaw wykazuje objawy podsterowności i ma tendencję do wypadnięcia z zakrętu, układ ESP reaguje, hamując wewnętrznym tylnym kołem.

Częsty scenariusz wypadku polega na wywrotce na skutek wejścia w zakręt z nadmierną prędkością lub podczas gwałtownego manewru wymijania. Jeśli czujniki układu ESP wykryją nadmierne przyspieszenie boczne, wiążące się z ryzykiem przewrócenia, przede wszystkim redukowana jest moc silnika oraz, w razie potrzeby, stosowane są hamulce kół. Jeśli czujniki nadal rejestrują, że istnieje ryzyko wywrotki, stosowana jest pełna skuteczność wszystkich hamulców zestawu w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.

W modelach samochodów ciężarowych Volvo FH i FM wyposażonych w układ ESP zastosowano elektroniczne sterowanie hamulcami EBS. Dzięki układowi EBS siła hamowania poszczególnych kół może być regulowana. Ta funkcja ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania układu ESP w krytycznych sytuacjach. Podczas jazdy ciągnikiem z mocno załadowaną naczepą niezwykle ważna jest współpraca układu stabilizacji z układem hamulcowym naczepy, niezależnie od tego, czy naczepa jest wyposażona w układ EBS lub układ ABS. Układ EBS może wykryć ryzyko oderwania jednego z kół od powierzchni i odpowiednio zareagować przez silniejsze hamowanie kołami naczepy.

Układ ESP znacznie ułatwia zachowanie stabilności pojazdu w trudnych warunkach, należy jednak pamiętać, że pojazd może utracić stabilność, jeśli będzie nierozważnie prowadzony. Ważna jest zatem podstawowa stabilność samochodu i zestawu – układ ESP nie jest w stanie jej zastąpić.


Obrazek
Obrazek
Obrazek

(C)http://www.motogazeta.mojeauto.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 27 lut 2005, 16:46

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 lut 2005, 14:49
Posty: 40

bardzo dobra rzecz naprawde poowinni to wszędzie montować


Tytuł:
Post Wysłano: 21 lut 2006, 18:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 maja 2005, 20:22
Posty: 80
Lokalizacja: z pierwszej linii frontu

Jedyną wadą tego układu jest brak sygnalizacji działania (światła stop) dla innych uczestników ruchu. Jednak mimo iż posiadamy ESP pewnych praw fizyki nie da się oszukać, dlatego ciągle najlepszym systemem będzie nasz zdrowy rozsądek i wyobraźnia ;)

_________________
_Życie, mierzone w kilometrach _
Nie czujesz, że żyjesz, dopóki nie osiągniesz granicy możliwości.


Tytuł:
Post Wysłano: 21 lut 2006, 19:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 paź 2005, 19:45
Posty: 112
GG: 6415222
Lokalizacja: Włocławek

Cytuj:
Jedyną wadą tego układu jest brak sygnalizacji działania (światła stop) dla innych uczestników ruchu. Jednak mimo iż posiadamy ESP pewnych praw fizyki nie da się oszukać, dlatego ciągle najlepszym systemem będzie nasz zdrowy rozsądek i wyobraźnia
Nigdy maszyny nie zastąpia nas.Taki układ jest pomocny,ale to nie znaczy że z takim czymś można odrazu szaleć itp. zawsze trzeba uważać

_________________
Być kierowcą - styl życia,praca,miłość,pasja...
Inni nigdy tego nie zrozumieją...

MERCEDES-BENZ Actros 2540 L <48-355> Vos | Logistics


Tytuł:
Post Wysłano: 24 paź 2006, 15:00

ESP jest po to aby samochód nie wpadł w poślizg ale te esp nie jest idealnie działającym ustrojstwem więc wymyślono ASR, te natomiast użądzenie pomaga wyjść na z poślizgu, radze nie prubować tego w domu :lol: zwłaszcza przysłowiowym 18kołowcem


Tytuł:
Post Wysłano: 24 paź 2006, 16:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 wrz 2006, 19:33
Posty: 4

Cytuj:
ESP jest po to aby samochód nie wpadł w poślizg ale te esp nie jest idealnie działającym ustrojstwem więc wymyślono ASR, te natomiast użądzenie pomaga wyjść na z poślizgu, radze nie prubować tego w domu :lol: zwłaszcza przysłowiowym 18kołowcem
Z tego co wiem to ASR jest do tego aby na śliskiej nawierzchni przy ruszaniu kołą nie "mieliły" w miejscu

A co do ESP to na pewno pomocne ale tak jak mówili moi przedmówcy żaden system elektroniczny ni zastąpi rozsądku.


Tytuł:
Post Wysłano: 24 paź 2006, 18:07

ESP dam pózniej artykół z auto swiata i z gazety transport technika motorazycyjna :)


Tytuł:
Post Wysłano: 24 paź 2006, 20:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2006, 18:42
Posty: 227
Lokalizacja: MAŁOPOLSKA

hym ale zawsze można ESP i ASR wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej i chyba tak powinno sie robić w zimie nom i na bardzo śliskich nawierzchniach przynajmniej tak słyszałem nie wiem jak to jest do końca jeszcze nie testowałem ale zima blisko :):):):):) POZDRAWIAM

_________________
Mój uśmiech jest bezcenny za wszystkie inne zapłacisz kartą VISA :):)
>>>>V8POWER<<<<
MOC JEST BOGIEM PRĘDKOŚĆ NAŁOGIEM QUATTRO ZABAWĄ A TURBO PODSTAWĄ


Tytuł:
Post Wysłano: 24 paź 2006, 22:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Cytuj:
hym ale zawsze można ESP i ASR wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej i chyba tak powinno sie robić w zimie nom i na bardzo śliskich nawierzchniach
Ty chcesz ESP wylącząc w zimie i na śliskich nawierzchniach ? przecież po to powstały te systemy że działawy właśnie na śliskich nawierzniach gdzie pojazd może wpaść w poślizg.

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 25 paź 2006, 7:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
hym ale zawsze można ESP i ASR wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej i chyba tak powinno sie robić w zimie nom i na bardzo śliskich nawierzchniach przynajmniej tak słyszałem
Mozna wyłonczyć ASR przy ruszaniu aby ułatwić ruszenie np jak sie zakopiesz w śniegu lub na lodzie i tak większości samochodów po jakimś czasie ASR spowrotem automatycznie się włancza lub po przekroczeniu danej prędkości. Pozatym jak tak myślisz to radze ci wyłączyć ABS zimą i tak jeżdzić zobaczymy kiedy wylądujesz w jakimś rowie

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł:
Post Wysłano: 26 paź 2006, 20:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2006, 18:42
Posty: 227
Lokalizacja: MAŁOPOLSKA

OJ dzieki chłopaki że mnie naprowadziliście na właściwą droge uhh!!! jeszcze by coś złego sie stało :/ tak mi doradzali ludzie którzy nigdy z ESP, ASR i podobnymi systemami nie mieli do czynienia :evil: Jeszcze raz DZIĘKI

_________________
Mój uśmiech jest bezcenny za wszystkie inne zapłacisz kartą VISA :):)
>>>>V8POWER<<<<
MOC JEST BOGIEM PRĘDKOŚĆ NAŁOGIEM QUATTRO ZABAWĄ A TURBO PODSTAWĄ


Tytuł:
Post Wysłano: 28 paź 2006, 21:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Na oblodzonej nawieszchni nic ci to nieda żadne ABSy,ASRy,czyESP trzeba miec troszke oleju w głowie i mysleć :?

_________________
MAN


Tytuł:
Post Wysłano: 28 paź 2006, 22:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 lis 2005, 0:54
Posty: 42
Lokalizacja: tuż obok stolicy

Cytuj:
Na oblodzonej nawieszchni nic ci to nieda żadne ABSy,ASRy,czyESP trzeba miec troszke oleju w głowie i mysleć :?
Ale ABS czy ESP i wszystkie inne systemy są montowane z kilku powodów, wśród których najważniejszym jest nie pomoc kierowcy czy praca za niego, a możliwie duże niwelowanie jego błędów oraz ratowanie jego (i może w szczególności innych) w sytuacjach kryzysowych.

Można powiedzieć, że dobra jazda to taka, przy której ani ABS, ani ASR a tym bardziej ESP nie mają nic do roboty i w zasadzie do jazdy należałoby nastawiać się tak, jakby ich w aucie nie było.

Z drugiej strony świadomość posiadania tych systemów pomaga bo np. w kryzysowej sytuacji (ot choćby ktoś nagle z boku czy z przeciwka wyskoczy) podświadomie wiesz, że możesz depnąć hamulec na maxa i korzystając z maksymalnej dostępnej przyczepności próbować omijać ten niepożądany obiekt, a nie dopiero "szukać przyczepności" . Wiadomo, odruch przy zagrożeniu jest jeden - depnąć hamulec do oporu i próbować omijać przeszkodę. Bez ABS i ESP kończy się to rowem lub zderzeniem - z tymi systemami jest duża szansa, że zderzenia uda się uniknąć, lub przynajmniej skutki będą łagodniejsze.

Zatem ABS i ESP w pojeździe jak najbardziej na tak, ale trochę na zasadzie takiej jak poduszki powietrzne - tylko prewencyjnie, a nie po to, by tego ESP i ABSu używać przy każdym manewrze

_________________
miroy.fotosik.pl - trochę dla oka
B, C+E


Tytuł:
Post Wysłano: 16 sty 2007, 16:45

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2006, 18:12
Posty: 171
GG: 8161983
Lokalizacja: Kalisz/PPL

Panowie każda próba ocalenia życia ludzkiego jest dobra. nalerzy cieszyć się, że mamy coraz bezpieczniejsze samochody. jeżeli ABS i ESP uratowały życie chociaż jednej osoby należy uważać, iż system ten zasługuje na obecość w ciężarówkach. Nawet najlepszy kierowca czasem się myli, ważne żeby system skorygował jego zachowanie.


Tytuł:
Post Wysłano: 16 sty 2007, 17:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 sty 2007, 0:22
Posty: 398
Samochód: VO FH 440
Lokalizacja: NS

Cytuj:
Nigdy maszyny nie zastąpia nas
ile razy odbywalewalismy dyskuje na ten temat z roznymi ludzmi
znajacymi sie na infomratycze z elektronikami z profesorkami na studiach
:) no i niestety wnioski nie sa zbyt ciekawe :( chc by i samoloty bez zalogowe skoro komputer sam potrafi leciec to samochodu sam nie poprowadzi...?:) kfestia lat....
a co do systemow to racja wszystkie systemy bezpieczenstwa biernego i czynego sa jak najbardziej na miejscu ! moze uratowac zycie zreszta nie tylko nasze....
istniej rownierz opinia ze chamowanie z Abs na suchej nawiesznio skraca droge...NIEstety NIE rownierz opinia ze na slizgiej wydlurza tez Bzdura

_________________
Rozliczenie i ewidencja czasu pracy kierowców - delegacje, noclegi, wynagrodzenie.
Odczyt kart kierowcy i tachografów cyfrowych

Nowy Sącz i okolice - Zapraszam :)
DPTacho.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 19 sty 2007, 14:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2006, 18:12
Posty: 171
GG: 8161983
Lokalizacja: Kalisz/PPL

Cytuj:
Cytuj:
Nigdy maszyny nie zastąpia nas
ile razy odbywalewalismy dyskuje na ten temat z roznymi ludzmi
znajacymi sie na infomratycze z elektronikami z profesorkami na studiach
:) no i niestety wnioski nie sa zbyt ciekawe :( chc by i samoloty bez zalogowe skoro komputer sam potrafi leciec to samochodu sam nie poprowadzi...?:) kfestia lat....
a co do systemow to racja wszystkie systemy bezpieczenstwa biernego i czynego sa jak najbardziej na miejscu ! moze uratowac zycie zreszta nie tylko nasze....
istniej rownierz opinia ze chamowanie z Abs na suchej nawiesznio skraca droge...NIEstety NIE rownierz opinia ze na slizgiej wydlurza tez Bzdura

Kolego slimmm_ns pisz uważnie kwestia, również, hamowanie


Tytuł:
Post Wysłano: 19 sty 2007, 14:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 sty 2007, 0:22
Posty: 398
Samochód: VO FH 440
Lokalizacja: NS

sorryy tak to juz ma mz tymi błedami :(

_________________
Rozliczenie i ewidencja czasu pracy kierowców - delegacje, noclegi, wynagrodzenie.
Odczyt kart kierowcy i tachografów cyfrowych

Nowy Sącz i okolice - Zapraszam :)
DPTacho.pl


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 17 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: