Auto-Mix - lodówki samochodowe, klimatyzatory postojowe, usługi transportowe, transport międzynarodowy.

Truck-Man Części Man

40TON.netKonektor5000.pl anteny CB radia



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostWysłano: 25 sie 2016, 1:21 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 11 wrz 2015, 16:06
Posty: 66
Witam.

Mam pytanie odnośnie retarderów w autobusach miejskich.

Najczęściej jeżdżę Volvami 7000 i Mercedesami Citaro które są wyposażone w retardery zintegrowane z hamulcem roboczym.Przy lekkim wciśnięciu pedału hamulca zaczyna hamować tylko retarder,przy zwiększaniu nacisku na pedał hamować zaczynają również hamulce.Retarder możemy wyłączyć guzikiem-wówczas hamujemy tylko hamulcami.W Mercedesie wygląda to tak jak powyżej z tą różnicą że retarder zaczyna działać zawsze przy wciskaniu pedału hamulca i nie ma możliwości jego wyłączenia.Wciśnięcie guzika retardera powoduje dodatkowo-czego nie ma w Volvie że retarder zaczyna hamować nawet bez użycia hamulca roboczego -wystarczy zdjąć nogę z gazu.

I teraz moje pytanie-jak wiadomo nie wolno używać retardera na oblodzonej/śliskiej nawierzchni gdyż grozi to zerwaniem przyczepności i wpadnięciem w poślizg.Skoro w Mercedesie jest on zawsze włączony to czy takie rozwiązanie nie jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa?

_________________
Autobusiarz,a do tego kawał Nygusa.


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 14:57 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 lut 2012, 17:34
Posty: 687
Samochód: w ETS'ie
Pewnie jest jak w Jelczu xf jak "poczuje" ze go bierze to hamuje bez retardera


Wysłane z Noki 3310

_________________
40 km to nie odległość
40 lat to nie wiek
40% to nie wódka


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 19:43 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 11 wrz 2015, 16:06
Posty: 66
Czyli w przypadku wykrycia poślizgu komputer sam odłączy na chwilę retarder?

_________________
Autobusiarz,a do tego kawał Nygusa.


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 21:31 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 mar 2006, 11:34
Posty: 4717
Samochód: Trochę Gorszy Actros 18.440
Lokalizacja: 50.00N 20.91E; KO00LA
Mercedes jest "tępym" sprzętem na jakąkolwiek ingerencję ze strony kierowcy. O ile w MANie, DAFie, Volvo można z powodzeniem wyłączyć retarder/zwalniacz za pomocą klawisza/dźwigni, o tyle w Mercedesie - zapomnij, nie ma zmiłuj. Generalnie elektronika, z chwilą wykrycia uślizgu osi hamowanej (mowa tu o zwalniaczu), odłącza zwalniacz. A przynajmniej tak powinna robić. Cóż - producent firmujący swoje pojazdy logiem gwiazdy ma dość specyficzną definicję bezpieczeństwa, co przekłada się na możliwość odłączenia niektórych systemów.
Tekst zasłyszany od "konsultatna eco-driving'u" w M-B: Panie, weź pan i powiedz kierowcy, żeby zaczął jeździć na systemach bo wychodzi na to, że kierowca jest lepszy od komputera..." - komentarz chyba zbędny.

_________________
UWAGA: Wredny i upierdliwy moderator.

Jazda Scanią z włączonymi światłami p/mgłowymi imitującymi światła do jazdy dziennej - stan umysłu zakrawający na styl życia.


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 22:44 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 paź 2005, 23:08
Posty: 547
Lokalizacja: Chelmek
Mialem Telme, Intarder, teraz zwykly Turbo Brake, i kazdy z nich wylaczal sie jak wykryl poslizg osi.
Nawet probowalem na zakretach kiedy byla szklanka od mniejszych predkosci do wiekszych i nie uda sie zrobic scyzoryka...wylacza sie odrazu, ale lepiej miec to na uwadze i uzywac z glowa...

Teraz mi sie przypomnialo o tych systemach.....
Kolega jezdzi w firmie jakiejs tam X na autobusach. Ostatnio kupili 2 Scanie po 2 miliony kazda. Oczywiscie dostali je najstarsi kierowcy ktorzy zeby zjedli na jezdzie :lol:
Jedna ulegla wypadkowi bo: kierowca powylaczal wszystkie systemy, twierdzil ze w Autosanach tego nie bylo i sie jezdzilo...
Okazalo sie ze oko mu polecialo, gdyby nie dezaktywowal asystenta pasa ruchu to wibracje na kierownicy + sygnal by go ocucil, a tak.....zjechal z autobany i cala strona o bariery.....


Na górę
PostWysłano: 13 mar 2017, 21:48 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6634
GG: 37985486
Lokalizacja: Wrocław
unreal pisze:
...jak wiadomo nie wolno używać retardera na oblodzonej/śliskiej nawierzchni gdyż grozi to zerwaniem przyczepności i wpadnięciem w poślizg.Skoro w Mercedesie jest on zawsze włączony to czy takie rozwiązanie nie jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa?

1. kto powiedział, że nie wolno? problem w tym, że w zwalniaczu nie masz tak stopniowanego hamowania jak w hamulcu zasadniczym i nie możesz tak szybko zareagować zwolnieniem hamowania jak nogą na pedale hamulca.
jednak jeżeli retarder ma kilka stopni (niektóre nawet 6), to podczas jazdy na śliskim włączenie na pierwszym czy nawet drugim stopniu nie wiele zaszkodzi. jeżeli jednak jedziesz szybko i przełączysz dźwignie na maksymalną moc hamowania zwalniacza, to wtedy mogą być niespodzianki. w komunikacji miejskiej raczej szybko nie jeździ się, więc zagrożenie jest minimalne lub żadne, bo przy wciśnięciu pedału hamulca zasadniczego retarder nie włącza się z maksymalną mocą.
2. jeżeli pojazd jest wyposażony w retarder i ABS, to w momencie zadziałania ABS, retarder jest automatycznie odłączony.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Na górę
PostWysłano: 13 mar 2017, 22:10 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 05 gru 2010, 17:24
Posty: 3273
Samochód: Volvo FH
Dodam jeszcze, że abs na pewno wcześniej wyłączy retarder niż średnio rozgarnięty kierowczyk jornie się, że coś się uslizguje.

_________________
Naczelny Prywaciarz WC :).


Na górę
PostWysłano: 19 mar 2017, 19:55 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 mar 2017, 15:42
Posty: 1
GG: 26500
Generalnie elektronika, z chwilą wykrycia uślizgu osi hamowanej (mowa tu o zwalniaczu), odłącza zwalniacz. A przynajmniej tak powinna robić.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  

Christ - Myjnie samochodów ciężarowych i autobusów

Forum Samochodowe4trucks.pl - portal kierowcy