Auto-Mix - lodówki samochodowe, klimatyzatory postojowe, usługi transportowe, transport międzynarodowy.

Truck-Man Części Man

40TON.netKonektor5000.pl anteny CB radia



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostWysłano: 25 sie 2016, 1:21 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 11 wrz 2015, 16:06
Posty: 61
Witam.

Mam pytanie odnośnie retarderów w autobusach miejskich.

Najczęściej jeżdżę Volvami 7000 i Mercedesami Citaro które są wyposażone w retardery zintegrowane z hamulcem roboczym.Przy lekkim wciśnięciu pedału hamulca zaczyna hamować tylko retarder,przy zwiększaniu nacisku na pedał hamować zaczynają również hamulce.Retarder możemy wyłączyć guzikiem-wówczas hamujemy tylko hamulcami.W Mercedesie wygląda to tak jak powyżej z tą różnicą że retarder zaczyna działać zawsze przy wciskaniu pedału hamulca i nie ma możliwości jego wyłączenia.Wciśnięcie guzika retardera powoduje dodatkowo-czego nie ma w Volvie że retarder zaczyna hamować nawet bez użycia hamulca roboczego -wystarczy zdjąć nogę z gazu.

I teraz moje pytanie-jak wiadomo nie wolno używać retardera na oblodzonej/śliskiej nawierzchni gdyż grozi to zerwaniem przyczepności i wpadnięciem w poślizg.Skoro w Mercedesie jest on zawsze włączony to czy takie rozwiązanie nie jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa?

_________________
Autobusiarz,a do tego kawał Nygusa.


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 14:57 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 lut 2012, 17:34
Posty: 651
Samochód: w ETS'ie
Lokalizacja: małopolska
Pewnie jest jak w Jelczu xf jak "poczuje" ze go bierze to hamuje bez retardera


Wysłane z Noki 3310

_________________
40 km to nie odległość
40 lat to nie wiek
40% to nie wódka


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 19:43 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 11 wrz 2015, 16:06
Posty: 61
Czyli w przypadku wykrycia poślizgu komputer sam odłączy na chwilę retarder?

_________________
Autobusiarz,a do tego kawał Nygusa.


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 21:31 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 mar 2006, 11:34
Posty: 4501
Samochód: Trochę Gorszy Actros 18.440
Lokalizacja: 50.00N 20.91E; KO00LA
Mercedes jest "tępym" sprzętem na jakąkolwiek ingerencję ze strony kierowcy. O ile w MANie, DAFie, Volvo można z powodzeniem wyłączyć retarder/zwalniacz za pomocą klawisza/dźwigni, o tyle w Mercedesie - zapomnij, nie ma zmiłuj. Generalnie elektronika, z chwilą wykrycia uślizgu osi hamowanej (mowa tu o zwalniaczu), odłącza zwalniacz. A przynajmniej tak powinna robić. Cóż - producent firmujący swoje pojazdy logiem gwiazdy ma dość specyficzną definicję bezpieczeństwa, co przekłada się na możliwość odłączenia niektórych systemów.
Tekst zasłyszany od "konsultatna eco-driving'u" w M-B: Panie, weź pan i powiedz kierowcy, żeby zaczął jeździć na systemach bo wychodzi na to, że kierowca jest lepszy od komputera..." - komentarz chyba zbędny.

_________________
UWAGA: Wredny i upierdliwy moderator.

Jazda Scanią z włączonymi światłami p/mgłowymi imitującymi światła do jazdy dziennej - stan umysłu zakrawający na styl życia.


Na górę
PostWysłano: 25 sie 2016, 22:44 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 paź 2005, 23:08
Posty: 547
Lokalizacja: Chelmek
Mialem Telme, Intarder, teraz zwykly Turbo Brake, i kazdy z nich wylaczal sie jak wykryl poslizg osi.
Nawet probowalem na zakretach kiedy byla szklanka od mniejszych predkosci do wiekszych i nie uda sie zrobic scyzoryka...wylacza sie odrazu, ale lepiej miec to na uwadze i uzywac z glowa...

Teraz mi sie przypomnialo o tych systemach.....
Kolega jezdzi w firmie jakiejs tam X na autobusach. Ostatnio kupili 2 Scanie po 2 miliony kazda. Oczywiscie dostali je najstarsi kierowcy ktorzy zeby zjedli na jezdzie :lol:
Jedna ulegla wypadkowi bo: kierowca powylaczal wszystkie systemy, twierdzil ze w Autosanach tego nie bylo i sie jezdzilo...
Okazalo sie ze oko mu polecialo, gdyby nie dezaktywowal asystenta pasa ruchu to wibracje na kierownicy + sygnal by go ocucil, a tak.....zjechal z autobany i cala strona o bariery.....


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  

Christ - Myjnie samochodów ciężarowych i autobusów

Forum Samochodowe4trucks.pl - portal kierowcy