Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 12 mar 2009, 20:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 08 wrz 2008, 17:27
Posty: 68
Samochód: Peugeot Boxer
Lokalizacja: DK52

Swoją niepowtarzalną stylistyką VW Crafter zdecydowanie wyróżnia się spośród dużych samochodów użytkowych. Łączy on w sobie w doskonały sposób typową tożsamość stylistyczną Volkswagena ze zdradzającymi siłę elementami pojazdów użytkowych. W wyraźnie zaznaczonej osłonie chłodnicy w kształcie "V" wbudowane są cztery szerokie poprzeczki. Kolejną charakterystyczną cechą Craftera są duże, pionowe podwójne reflektory.
Nie mniejsze wrażenie robi Crafter oglądany z boku i z tyłu. Szeroka listwa ochronna łączy zderzaki, wyraźne zagłębienie w kształcie grota strzały w ścianie bocznej i ukośna dolna krawędź bocznego okna kabiny kierowcy, kończąca się zagłębieniem w błotniku, nadają ścianie bocznej dynamicznego wyglądu. O mocy pojazdu świadczy także tył z trójwymiarowo skonstruowanymi światłami i dużym, umieszczonym centralnie znakiem VW.
VW Crafter - trzecia generacja Volkswagena LT - Volkswagen Niepowtarzalny wygląd, charakterystyczne szczegóły stylistyczne i do tego nowa nazwa - VW Crafter jako następca popularnego VW LT produkowanego od 31 lat rozpoczyna nową erę dużych samochodów dostawczych.
Nazwa Crafter wyraża moc i siłę, stabilność, trwałość i wytrzymałość – to cechy, które odnoszą się także do nowego modelu Volkswagena. Istota Craftera widoczna jest już w jego niezwykłym wyglądzie – jest silny i "męski". Nazwa "Crafter" jest neologizmem nawiązującym do języka angielskiego, łatwym do wymówienia we wszystkich językach. Podobieństwo rdzenia "craft" z niemieckim "Kraft" [siła] nie jest przypadkowe; w języku angielskim "craft" oznacza zręczność, umiejętność i kunszt.
Nowy Crafter nie tylko może pochwalić się wyjątkową "twarzą", także oglądany z tyłu wyraża emocje i siłę. Jego boczne ściany poniżej podłogi są wyraźnie cofnięte, co nie ma wpływu na wielkość przestrzeni ładunkowej, a okna są lekko skierowane ku dołowi. Oba te elementy stylistyczne szczególnie rzucają się w oczy w wariancie z wysokim dachem. Duże tylne światła mają plastyczną formę. Craftera nawet od tyłu nie można pomylić z żadnym innym samochodem.
Kabina kierowcy: nowy standard funkcjonalności i komfortu
Przestronna, funkcjonalna, doskonale wyposażona i z mogącym służyć innym za wzór rozmieszczeniem schowków – kabina kierowcy VW Craftera wytycza standardy dla mobilnego miejsca pracy.
Typowa dla samochodów użytkowych Volkswagen a funkcjonalność odgrywa największą rolę w kokpicie Craftera, najważniejsza jest łatwość obsługi. A jednak projektanci zwracali równie wielką uwagę na to, aby kierowca dobrze czuł się w swoim miejscu pracy i nie musiał rezygnować z komfortu.
Miejsce kierowcy i pasażera
Funkcjonalność i wygoda widoczne są już w momencie wsiadania do samochodu. Dobrze wyprofilowane klamki, otwór drzwiowy powiększony w górę o dwanaście centymetrów – to komfort w czystej postaci. Maksymalny kąt otwarcia drzwi został świadomie trochę zmniejszony w porównaniu z poprzednim modelem – teraz każdy kierowca siedzący na swoim fotelu bez problemów sięgnie do klamki drzwi, nawet jeżeli są maksymalnie otwarte. Ponadto zmniejsza się ryzyko uszkodzenia sąsiednich samochodów przy otwieraniu drzwi.
We wnętrzu jest jeszcze więcej miejsca. Szerokość nadwozia urosła o sześć centymetrów, na czym zyskuje kierowca i pasażer. Zwiększyła się także długość kabiny, co zaowocowało przedłużeniem zakresu regulacji fotela do tyłu o sześć centymetrów. Przestrzeni jest tutaj w bród, dlatego w kabinie Craftera nawet podróżowanie w dwie lub trzy osoby jest wygodne.
VW Crafter - trzecia generacja Volkswagena LT - VolkswagenTapicerka i ukształtowanie nowego fotela kierowcy gwarantują dobre trzymanie boczne i komfort także podczas długich podróży. Tapicerka z dwustrefową pianką dopasowuje się elastycznie do kształtu ciała. Mechanizm płynnej regulacji wysokości należy do wyposażenia seryjnego. Oparcie fotela można regulować – również bezstopniowo – pokrętłem.
Do wyboru są komfortowy lub amortyzowany fotel z regulacją pochylenia i regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Dodatkowo, opcjonalne podłokietniki oraz ogrzewanie siedzenia zwiększają komfort jazdy. Fotel pasażera może na życzenie posiadać regulację lub być wykonany jako siedzenie podwójne. Dla samochodów kurierskich do dyspozycji jest jako alternatywa stałe lub składane siedzenie dodatkowe.
Pozycja siedząca kierowcy w Crafterze jest zbliżona do pozycji w samochodzie osobowym. Poręczna, czteroramienna kierownica może posiadać na życzenie regulację pionową i poziomą a ze swoim kątem pochylenia 32 stopnie zamiast dotychczasowych 47 stopni jest znacznie bardziej wyprostowana. W zależności od wersji wyposażenia samochodu kierownica może posiadać przyciski wielofunkcyjne. Zamiast mechanicznej blokady kierownicy zastosowano elektryczną blokadę układu kierowniczego
Również tapicerka wnętrza przypomina samochód osobowy. Pełne poszycie przykrywa blaszane elementy karoserii i jakościowo znacznie wyprzedza konkurencję: nie widać żadnych śrub, materiały są miłe w dotyku i przypominają fakturą skórę. Dwukolorowa tablica instrumentów z poziomym podziałem oraz pionowe dekoracyjne osłony z lewej i prawej strony konsoli środkowej podkreślają wysoką jakość Craftera. Nawet ścianka działowa z blachy może być na życzenie całkowicie wyłożona poszyciem. Tapicerka dachu kabiny kierowcy robi ciepłe wrażenie i jednocześnie skutecznie izoluje szoferkę. Poszycie drzwi wraz z uchwytami jest wykonane z dwukolorowej tapicerki i robi wrażenie swoją stylistyką, funkcjonalnością i miłym dotykiem.
Wyposażenie i urządzenia funkcjonalne
VW Crafter należy do bogato wyposażonych samochodów użytkowych. W każdym samochodzie znajdą się: centralny zamek z pilotem, elektrycznie obsługiwane okna oraz termoizolacyjne, przyciemnione szyby. Niewidoczna, lecz wyraźnie wyczuwalna przez kierowcę jest izolacja akustyczna. Oprócz typowych elementów takich jak maty tłumiące obejmuje ona na przykład podwójne uszczelki w drzwiach kabiny oraz tłumiące wkładki z pianki w słupkach A i B nadwozia.
VW Crafter - trzecia generacja Volkswagena LT - VolkswagenDuże, czytelne instrumenty o ciekawej formie są charakterystyczne dla każdego Volkswagena, również dla Craftera. Obrotomierz z oznaczeniami kolorystycznymi znajduje się z lewej strony zestawu instrumentów. Z prawej umieszczono tachometr, oba w stylistyce chronometrów i podświetlone na niebiesko. Jasność oświetlenia instrumentów można regulować.
Już w podstawowej wersji wyposażenia między okrągłymi instrumentami umieszczony jest centralny wyświetlacz, informujący kierowcę o przejechanych kilometrach, godzinie, poziomie paliwa lub na przykład o temperaturze zewnętrznej. Lampki kontrolne są zarówno wbudowane w okrągłe instrumenty, jak i umieszczone w polu zamkniętym od góry łukiem. Nowe, dodatkowe funkcje przekazują kierowcy szczegółowe informacje. Na przykład odpowiednia lampka kontrolna powiadamia o przepaleniu się żarówki lub o niskim poziomie płynu do spryskiwaczy – obie te rzeczy mają istotny wpływ na bezpieczeństwo
.
Crafter z wielofunkcyjną kierownicą posiada analogowe wskaźniki poziomu paliwa w wyświetlaczu tachometra. Ponadto między okrągłymi instrumentami znajduje się duży, dwuczęściowy wyświetlacz. Tutaj znajduje się informacja o temperaturze cieczy chłodzącej. Przy użyciu dwóch przełączników kołyskowych z lewej i prawej strony na kierownicy można sterować wieloma funkcjami Craftera i wywoływać odpowiednie informacje na wyświetlaczu nie zdejmując rąk ze steru.
Za pomocą przełączników kołyskowych kierowca może – zależnie od wyposażenia – obsługiwać między innymi telefon, radio, odtwarzacz CD oraz nawigację. Na wielofunkcyjnym wskaźniku można wywołać informacje dotyczące zużycia paliwa od ostatniego uruchomienia silnika lub od ostatniego wyzerowania wskaźnika oraz informacje o średniej prędkości jazdy.
Z lewej strony instrumentów umieszczono przełącznik świateł. W odróżnieniu od poprzednika nie jest on już wbudowany w dźwignię przy kierownicy, lecz ma postać pokrętła. Bezpośrednio z lewej strony przełącznika świateł znajduje się pokrętło regulacji zasięgu reflektorów. Dźwignia "kombi" z lewej strony kierownicy obsługuje kierunkowskaz, światła drogowe i "klakson świetlny" oraz wycieraczki i spryskiwacz przedniej i tylnej szyby (o ile samochód jest wyposażony w spryskiwacz tylnej szyby). Podobnie jak w Caddy i Transporterze, także w VW Crafterze zastosowano funkcję komfortowego kierunkowskazu: po lekkim trąceniu dźwigni kierunkowskazu miga on automatycznie trzy razy.
Doskonałą pozycję w dosłownym tego słowa znaczeniu zajmuje konsola środkowa. Trzy wnęki o wymiarach zgodnych z normami DIN, zależnie od wersji wyposażenia, mogą być używane jako schowki lub służyć do zamontowania radia, zmieniarki płyt CD, urządzenia nawigacyjnego z ekranem i tachografu. W Crafterze można zamontowanć różne wersje sprzętu audio. Na środku konsoli znajduje się dobrze widoczny przycisk świateł awaryjnych.
Klimatyzacja i wentylacja
Pokrętła i przyciski regulacji ogrzewania, wentylacji lub klimatyzacji są również przejrzyście rozplanowane i umieszczone w zasięgu ręki na konsoli środkowej. Pokrętło z lewej strony zestawu do regulacji temperatury posiada dla ułatwienia podziałkę w stopniach Celsjusza. Na środku umieszczono pokrętło kierunku powietrza. Zależnie od wyposażenia w najbliższym sąsiedztwie znajdują się przyciski obsługi dmuchawy, zamkniętego obiegu powietrza, wykorzystania ciepła resztkowego i ogrzewania tylnej szyby. Z prawej strony zestawu obsługowego umieszczono praktyczny uchwyt na kartki. Jeżeli Crafter w wariancie kombi posiada klimatyzację części pasażerskiej, uchwyt na kartki jest zastąpiony przez pokrętło tej klimatyzacji.
VW Crafter - trzecia generacja Volkswagena LT - VolkswagenOgrzewanie i wentylacja w nowym Crafterze są bardzo rozbudowane. Cztery regulowane dysze wylotowe w tablicy rozdzielczej, dysze skierowane na szyby boczne, wyloty powietrza w kierunku przedniej szyby uzupełnione przez dodatkowe dmuchawy skierowane na miejsce spoczynku wycieraczek, dodatkowe dysze "dalekiego zasięgu" na tablicy rozdzielczej, dostarczające powietrze do tylnej części wnętrza samochodu, cztery wyloty w strefie wokół nóg – nie tylko działanie ogrzewania i wentylacji, lecz również rozdział powietrza spełnią wszystkie wymagania.
Przełączenie na zamknięty obieg powietrza należy do wyposażenia standardowego wszystkich Crafterów. Samochody z klimatyzacją posiadają opcję wykorzystania ciepła resztkowego: zależnie od temperatury cieczy chłodzącej i temperatury ustawionej kierowca może przez 30 minut po wyłączeniu silnika utrzymywać temperaturę w kabinie wykorzystując zgromadzone ciepło. Dzięki temu zimą utrzymanie przyjemnej temperatury w kabinie kierowcy nie stanowi większego problemu.
Przy pomocy licznych elementów wyposażenia indywidualnego właściciel Craftera może dostosować samochód całkowicie do swoich potrzeb. Dodatkowe wyposażenie obejmuje na przykład klimatyzację z automatyczną regulacją temperatury (Climatic) dla kabiny kierowcy, oddzielną klimatyzację dla tylnej części samochodu z wylotami powietrza w suficie oraz oddzielne ogrzewanie tyłu z kanałem powietrznym wzdłuż lewej ściany na wysokości nóg. Ponadto dostępne są także różne wersje ogrzewania postojowego z powietrznymi i wodnymi urządzeniami grzewczymi. Powietrzne urządzenie grzewcze może nagrzewać przez 120 minut wnętrze, wodna nagrzewnica natomiast (czas pracy do 60 minut) podgrzewa ciecz chłodzącą silnika. Dzięki temu zimą samochód nie musi być uruchamiany na zimno i w ten sposób wyeliminowany zostaje jeden z elementów szkodliwych dla silnika.
System schowków i półek
Do jednych z największych zalet VW Crafter należy doskonały system schowków, która pod względem podziału i pojemności nie ma sobie równych. Czy to dokumenty ładunku lub napoje i jedzenie na drogę, czy narzędzia robocze lub mapy – w Crafterze wszystko można porządnie poukładać. Duże schowki w drzwiach kabiny kierowcy nie tylko pomieszczą mapy czy atlas drogowy, lecz w wbudowanych w nie uchwytach na napoje zmieszczą się nawet 1,5-litrowe butelki. Na tablicy rozdzielczej również znalazło się miejsce na schowki. Zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera do dyspozycji są duże otwarte półki. Częściowa osłona zapobiega refleksom na przedniej szybie. Na tych półkach znajdują się uchwyty na napoje, po stronie kierowcy dodatkowo przedział na małe przedmioty.
Górna część konsoli środkowej jest również dużym schowkiem, zależnie od wyposażenia - częściowo przykrytym lub z zamykaną pokrywą. Zmieszczą się w nim dokumenty w formacie A4 a nawet cienki segregator czy laptop. Zależnie od wersji wyposażenia znormalizowane kieszenie w konsoli środkowej mogą być również wykorzystywane do przechowywania małych przedmiotów. W szufladce na dole konsoli obok popielniczki i zapalniczki znajduje się także uchwyt na monety, mały schowek oraz kolejny uchwyt na napoje. Jeżeli w tylnej części samochodu nie ma ogrzewania lub klimatyzacji, praktyczny uchwyt na kartki w konsoli środkowej pozwala utrzymać porządek, np. w rachunkach za paliwo.
VW Crafter - trzecia generacja Volkswagena LT - VolkswagenSchowek po stronie pasażera może być zamykany i przy otwieraniu wychyla się. Przycisk otwierający znajduje się po lewej stronie, zatem również w zasięgu kierowcy. Także ten schowek jest duży, tak duży, że zmieści się w nim 1,5-litrowa butelka napoju. W samochodach z klimatyzacją może być chłodzony własnym wylotem powietrza. Ponadto umieszczono w nim dwa uchwyty na kartki oraz uchwyt na długopis.
Nowością w Crafterze są duże schowki w dachu, seryjne we wszystkich modelach. Zmieszczą się w nich przedmioty o formacie do A4. Z lewej i z prawej strony można przewozić nawet duże segregatory, wysoka krawędź zabezpiecza je przed wypadnięciem. Schowki w dachu mogą być obciążane ciężarem do pięciu kilogramów. Zewnętrzne krawędzie tych półek służą jednocześnie jako uchwyty. Między półkami umieszczona jest lampka oświetlająca wnętrze. Wkomponowano ją w zespół obsługowy, który – zależnie od wyposażenia – może spełniać wiele funkcji. Oprócz oświetlenia wnętrza z opcją ściemniania i opóźnienia wyłączania znajduje się tutaj – w zależności od wyposażenia indywidualnego – uchwyt na okulary oraz przyciski lampek do czytania, obsługi systemu alarmowego lub szklanego uchylno – rozsuwanego dachu.
Kolejne schowki i półki w Crafterze znajdują się w siedzeniach. W przypadku standardowego fotela pasażera w wersji nieruchomej jego podstawa służy jednocześnie jako skrzynka. W wersji z dwuosobową kanapą również znajdują się skrzynie, do których dostęp uzyskuje się po przechyleniu do przodu poduszki siedzenia. Ponadto przy podwójnej kanapie środkowa część oparcia wewnętrznego fotela jest pochylana i może służyć jako stolik lub podkładka do pisania, z dwoma uchwytami na napoje oraz uchwytem na długopis.
Podobnie jak w poprzednim modelu, trójkąt ostrzegawczy, lampka ostrzegawcza i apteczka znajdują się w zamkniętych schowkach na dole przednich drzwi, gdzie są nie tylko dobrze chronione, lecz również zawsze "pod ręką". Zestaw narzędzi samochodowych jest schowany w skrytce z pokrywą przy nogach pasażera.
Wyposażenie uzależnione od wersji
Szczególnie interesujący jest Crafter z podwójną kabiną, która dostępna jest w wersji sześcio – lub siedmioosobowej, seryjnie jest czterodrzwiowa i – co jest nowością – można ją zamówić ze wszystkimi trzema rozstawami osi. Do wyposażenia kabiny pasażerskiej należy czteroosobowa kanapa. Trójpunktowe pasy bezpieczeństwa i zagłówki z regulacją wysokości stanowią standardowe wyposażenie, podobnie jak duży schowek pod kanapą. Drzwi posiadają uchylne okna oraz kieszenie z siatki. Kanał powietrzny przy podłodze doprowadza ciepłe powietrze z ogrzewania.
Crafter Kombi dysponuje dodatkowymi dmuchawami umieszczonymi na wysokości podłogi, kierującymi ciepłe powietrze do części pasażerskiej. Jako opcja dostępne są elektrycznie uchylane okna w tylnej części. Można również wybrać szyby z ciemnego szkła. Wnętrze Kombi jest całkowicie tapicerowane. Znajdują się w nim dwu – i trzyosobowe kanapy w różnych wersjach, co pozwala na ustawienie wielu konfiguracji siedzeń. Tapicerka siedzeń ma charakter tapicerki jednoosobowych foteli. Wszystkie miejsca w tylnej części samochodu posiadają zagłówki z regulacją wysokości oraz trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, na życzenie także mocowania Isofix do fotelików dziecięcych.
Program: jeden dla wszystkich
Różnorodność była cechą charakterystyczną Volkswagena LT. Nowy Crafter jest jeszcze bardziej wszechstronny. Samochód użytkowy "na wymiar" – w przypadku VW Craftera to hasło staje się rzeczywistością. Trzy dopuszczalne masy całkowite 3,0, 3,5 oraz 5,0 ton (nazwy modeli: Crafter 30, 35 i 50) oraz trzy rozstawy osi od 3250 przez 3665 do 4325 milimetrów stanowią osie układu współrzędnych dla modeli, które zainteresowani z różnych branż mogą dopasować do swoich wymagań.
Warianty i wersje
Ten system współrzędnych oferuje ponadto dodatkowe możliwości. Na przykład odciążenie Craftera 30 do 2,8 ton dopuszczalnej masy całkowitej, Craftera 35 do 3.2 tony lub zwiększenie jego masy całkowitej do 3,88 tony. Crafter 50 może mieć dopuszczalną masę całkowitą 3,5, 4,0, 4,25 lub 4,49 i 4,6 tony. W przypadku furgonu z długim rozstawem osi dochodzi możliwość przedłużenia zwisu, czyli dodatkowy czwarty wariant długości.
VW Crafter - trzecia generacja Volkswagena LT - Volkswagen Dzięki licznym, zróżnicowanym wariantom zabudowy oferta Craftera staje się mocno zindywidualizowana. Na przykład dostępny jest furgon z normalnym dachem, z podwyższonym dachem oraz – nowość – z dodatkowym superwysokim dachem o pojemności 17 metrów sześciennych. Crafter Kombi jest również dostępny z normalnym dachem lub z dachem podwyższonym. Ofertę uzupełniają liczne podwozia.
Volkswagen produkuje również Craftera w wersji skrzyniowej i jako wywrotkę. W zależności od dopuszczalnej masy całkowitej samochody skrzyniowe mogą mieć szerokość wewnętrzną 2090 lub 2190 milimetrów. Są one wykonane z aluminium. W przygotowaniu są modele branżowe, na przykład dla najważniejszych branż rzemieślniczych. Do tego dochodzi około 500 opcji wyposażenia dodatkowego, czyli o prawie 100 wariantów więcej, niż w przypadku poprzedniego modelu. Wszystko to razem daje możliwość zamówienia bardzo zindywidualizowanego Craftera, który doskonale spełni najróżniejsze zadania transportowe.
Przestrzeń i powierzchnia ładunkowa
Mimo większych wymiarów i bardzo bogatego wyposażenia Crafter zadziwia swoim ciężarem użytkowym. Na przykład przy furgonie ze średnim rozstawem osi i wysokim dachem w wersji standardowej ładowność wynosi 1,4 tony. Przy cięższych modelach dzięki zwiększeniu dopuszczalnej masy całkowitej z 4,6 do 5,0 ton ładowność została wyraźnie podniesiona. W przypadku podwozia z kabiną (Crafter 50) wynosi ona maksymalnie około trzy tony.
Cechy przestrzeni ładunkowej nowego Craftera można scharakteryzować słowami: większa wszechstronność, większa funkcjonalność, więcej miejsca. Na przykład oferta furgonów obejmuje 18 modeli podstawowych, zróżnicowanych pod względem ciężaru całkowitego, rozstawu osi, długości i typów dachu. Modele te mają pojemność od 7,5 do 17 metrów sześciennych i spełniają prawie każde zapotrzebowanie transportowe. Największy wariant nowego Craftera przewyższa pod względem pojemności największego poprzednika o 25 procent. W przestrzeni bagażowej Craftera można przewozić przedmioty o długości od 2,6 do 4,7 metra.
W wariancie z normalnym dachem przestrzeń ładunkowa ma wysokość 1,65 metra, przy wysokim dachu wynosi już 1,94 metra, natomiast przy nowym, superwysokim dachu 2,14 metra, a łączna wysokość Craftera – prawie trzy metry. Ze swoimi niemałymi wymiarami i dużą ładownością VW Crafter sprawdza się doskonale w przedsiębiorstwach, które dotychczas używały lekkich samochodów ciężarowych o masie całkowitej do 7,5 tony. W porównaniu z nimi Crafter ma doskonały ciężar użytkowy, wygodną kabinę kierowcy z pozycją siedzącą zbliżoną do pozycji w samochodzie osobowym a cena jego zakupu i eksploatacji jest zdecydowanie niższa.
W nowym VW Crafterze zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań. Przykład: już do furgonu z krótkim rozstawem osi dzięki przesuwnym drzwiom o szerokości 1040 milimetrów można bez problemu włożyć europalety lub przemysłowe. Szerokość załadunkowa w świetle przy wersjach ze średnim i długim rozstawem osi osiąga rekordową wartość 1300 milimetrów. Pozwala to na ładowanie palet euro do Craftera nawet poprzecznie i na ustawienie dwóch palet obok siebie.
Wysokość drzwi przesuwnych i tylnych (1820 milimetrów) w połączeniu z wysokim i superwysokim dachem pozwala na załadowanie bez problemów ładunków o dużych gabarytach. Obok seryjnych drzwi przesuwnych z prawej strony dostępne są także przesuwne drzwi z lewej strony. Ponadto można zamówić tylne drzwi o kącie otwarcia 250 stopni. Ułatwiają one ładowanie i rozładunek przy rampach i w wąskich stanowiskach ładunkowych.
Na optymalne wykorzystanie powierzchni ładunkowej oraz łatwe ładowanie i rozładowywanie dużych i ciężkich ładunków pozwala kolejna nowość: Crafter 50 w wersji skrzyniowej o masie całkowitej 4,6 tony z pojedynczymi oponami "supersingle" na tylnej osi. Opony o rozmiarze 285/65 R 16 C na kołach o wymiarze 8,5 J x 16 w porównaniu z tradycyjnymi podwójnymi kołami są zdecydowanie lżejsze i przy wyższych prędkościach dzięki mniejszemu oporowi toczenia zmniejszają zużycie paliwa. Jednak najważniejsza jest duża szerokość wnętrza między nadkolami, wynosząca 1228 milimetrów w porównaniu z 978 milimetrami w przypadku kół bliźniaczych. Dzięki temu po praz pierwszy w samochodzie tej klasy wielkości i ciężaru można ustawić europaletę w poprzek między tylnymi kołami.
Także szerokość między nadkolami w furgonie do 3.88 ton dopuszczalnej masy całkowitej i przy pojedynczych kołach osiąga nową rekordową wartość 1350 milimetrów. Daje to nie tylko dużo miejsca na ładunek, lecz także miejsce na wszelkiego rodzaju elementy zabudowy.
Do szczególnie praktycznych stron furgonu Craftera z superwysokim dachem należy otwarty schowek z przodu ponad kabiną kierowcy. Można w nim przewozić na przykład mniejsze ładunki, bagaż lub odzież roboczą o maksymalnym ciężarze 35 kg. Podział na komory zapobiega przesuwaniu się bagażu. Schowek ten jest dostępny na życzenie także dla modeli z wysokim dachem.
Ciężar holowany i obciążenie dachu
Jeżeli jednak mimo dużych możliwości ładunkowych w części bagażowej nie pomieści się cały ładunek, Crafter może holować – zależnie od wersji – przyczepę od 2.0 do 3,5 tony. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita ciężaru zestawu przy Crafterze 50 może osiągnąć osiem ton. Każdy Crafter jest przystosowany konstrukcyjnie do zamontowania zespołu sprzęgu przyczepy. Zależnie od potrzeby, można zamontować hak kulowy lub szczękowy.
Kolejne ładunki Crafter może przewozić na dachu. W zintegrowanych rynienkach dachowych przewidziane są punkty mocowania systemów szynowych, w których można zamontować różnego typu wsporniki dachowe. Maksymalne obciążenie w przypadku normalnego dachu wynosi 300 kg, w przypadku dachu wysokiego – 150 kg. Nawet na dachu krótkiego samochodu i podwójnej kabiny można przewozić do 100 kg ładunku.
Cechy wyposażenia
Zapewnienie możliwie wygodnego i szybkiego załadunku i rozładunku było jednym z głównych zadań przy projektowaniu nie tylko drzwi i nadkoli Craftera. Kolejnym rozwiązaniem ułatwiającym załadunek jest centralny zamek z pilotem radiowym. Interesujące jest, iż drzwi przestrzeni bagażowej i kabiny kierowcy są uruchamiane oddzielnie. Kierowca może zatem na przykład opuścić swoją kabinę nie obawiając się, że ktoś ukradnie ładunek. I odwrotnie: szoferka może pozostać zamknięta podczas za/ i rozładunku.
Nowością jest dostępne jako opcja składane siedzenie pasażera opracowane specjalnie dla firm kurierskich. Siedzenie to jest stosowane w połączeniu z nowymi, opcjonalnymi zamykanymi drzwiami przesuwnymi między kabiną kierowcy a przestrzenią bagażową.
Na życzenie klienta dostarczane są także furgony z drewnianą podłogą w części ładunkowej, wykonaną z wielowarstwowej sklejki z powierzchnią zapobiegającą ślizganiu się. Podłoga ta jest połączona z samochodem śrubami i w razie potrzeby może być z łatwością zdemontowana. Dostępne również na życzenie szyny w podłodze drewnianej oraz szyny na wysokości balustrady i pod ramą dachową pozwalają na bezpieczne i łatwe unieruchomienie ładunków o różnych gabarytach.
Zabudowy i nadwozia specjalne
Intensywna współpraca Volkswagena z producentami zabudów pozwalała już przy poprzedniku Craftera na zastosowanie licznych indywidualnych rozwiązań - prawie połowa VW LT była wyposażona w zaprojektowane "na miarę" nadwozia specjalne i zabudowy. Przy Crafterze Volkswagen Samochody Użytkowe dalej podąża tą drogą. Crafter jest dostępny jako podwozie z kabiną kierowcy, podwójną kabiną lub kabiną bez tylnej ściany i z przednią ścianą skrzyni, co pozwala na dołączenie do niego różnego rodzaju specjalnych nadwozi. Volkswagen oferuje także Craftera bez kabiny kierowcy, a więc jako tak zwany podest.
Nowa koncepcja ramy zwiększa stabilność podwozia: inaczej niż u poprzednika podłużnice nośne ramy przebiegają od przodu do tyłu pojazdu na tym samym poziomie, bez obniżenia w strefie kabiny kierowcy. Dzięki temu rama stała się znacznie sztywniejsza. Przy modelach z bliźniaczymi kołami i kołami Supersingle podłużnice nośne są przy osi tylnej odgięte na boki.
W różnych wersjach Crafter może być wyposażony w liczne dodatkowe odbiorniki napędu. Niezależnie od siebie, poprzez pasek wieloklinowy, napędzane mogą być równocześnie dwa agregaty dodatkowe, takie jak kompresor klimatyzacji i pompa hydrauliczna. Pasek wieloklinowy ma trwałość równą trwałości silnika. Możliwy jest boczny odbiór napędu mechanicznego ze skrzyni przekładniowej. Jego maksymalna moc wynosi 28 kW (38 KM).
Dzięki technice magistrali danych Can-Bus, Crafter posiada nowy elektroniczny interface, programowany zgodnie z życzeniem producenta zabudowy, zwany w języku fachowym także "parametryzowanym modułem specjalnym" (PSM). Oferuje on liczne indywidualne, niespotykane dotychczas możliwości elektronicznego sterowania funkcjami pojazdu. Na przykład przy Crafterze z wywrotką możliwe są następujące funkcje inicjowane automatycznie w momencie rozpoczęcia procesu przechylania: ograniczenie prędkości maksymalnej do pięciu km/h, włączenie świateł awaryjnych i wyciszenie radia, włączenie akustycznego sygnału ostrzegawczego, ustawienie odpowiedniej prędkości obrotowej silnika.
Dzięki przedłużonemu rozstawowi osi oraz wzrostowi dopuszczalnej masy całkowitej możliwe jest zamontowanie większych zabudów specjalnych o długości do 4,3 metra (kabina pojedyncza) i 3,6 metra (kabina podwójna). Znacznie rozszerzony rozstaw kół oraz seryjne wyposażenie wszystkich Crafterów w elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji z funkcją rozpoznawania stopnia załadowania pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy.
Jednostki napędowe - TDI
Mocny, ekonomiczny, dynamiczny – skrót TDI oznacza technikę na najwyższym poziomie. Nowe silniki są wytrzymałe, pozwalają na zaoszczędzenie kosztów dzięki długim okresom między przeglądami i spełniają odpowiednie normy dotyczące emisji szkodliwych substancji. Zautomatyzowana skrzynia biegów łączy w sobie komfort i oszczędność paliwa.
Od mniej więcej dziesięciu lat dla posiadaczy samochodów TDI te trzy litery znaczą wiele więcej, niż tylko skrót od nazwy "turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa". TDI oznacza niezwykłą oszczędność i dużą moc, TDI jest synonimem nowoczesnych silników wysokoprężnych. VW Crafter kontynuuje tę tradycję: jest napędzany wyłącznie przez silniki TDI o mocy, od 65 kW (89 KM) do 120 kW (164 KM). W Crafterze po raz pierwszy pracują pod pokrywą silnika jednostki napędowe z Common Rail pochodzące z fabryki VW.
Cztery silniki do wyboru.
Jednostki napędowe Craftera opierają się zasadniczo na wytrzymałych silnikach TDI z pięcioma cylindrami, o pojemności skokowej 2.5 litra, które doskonale zdały egzamin już w poprzednim modelu. Jednak silniki te zostały poddane takim modernizacjom, że w zasadzie można mówić o nowych jednostkach napędowych. Przy tym wkraczają one do nowej, niezwykłej dla samochodów dostawczych klasy mocy. Zachowane zostały jedynie podstawowe wymiary: średnica cylindra / skok (81,0 / 95/5 milimetra) i wynikająca z nich pojemność - dokładnie 2461 centymetrów sześciennych.
Jednostki napędowe Craftera:
65 kW (89 KM), maks. moment obrotowy 220 Nm przy 1750 – 2500 obr./min
80 kW (109 KM), maks. moment obrotowy 280 Nm przy 2000 obr./min
100 kW (136 KM), maks. moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min
120 kW (164 KM), maks. moment obrotowy 350 Nm przy 2000 obr./min.
Szczególne wrażenie robi najsilniejsza jednostka, która z 1 litra pojemności uzyskuje moc 48 kW/66 KM - rekordowa wartość wśród silników tej klasy samochodów. Warto też zwrócić uwagę na moment obrotowy: od 1750 obr./min do 3500 obr./min do dyspozycji jest co najmniej 90 procent maksymalnego momentu obrotowego.
Technologia
Za tymi danymi kryje się najnowocześniejsza technika. W silnikach TDI Craftera zastosowano system wtrysku Common Rail najnowszej, trzeciej generacji. Siedmiootworkowe wtryskiwacze z niezwykle precyzyjnym sterowaniem piezoelektrycznym wtryskują paliwo do komory spalania z maksymalnym ciśnieniem 1600 bar, dzięki wtryskowi wstępnemu i dodatkowemu w maksymalnie pięciu taktach na jeden cykl wtryskiwania. W normalnym trybie pracy wykorzystywane są trzy takty, a dodatkowy dotrysk służy do wspomagania regeneracji montowanego seryjnie filtra cząstek stałych.
Wszystko to razem prowadzi do perfekcyjnego zawirowania mieszanki paliwowo – powietrznej w komorze spalania, do równomiernego wzrostu ciśnienia w cylindrze z odpowiednio dużą cichobieżnością silnika oraz ekonomicznego i ograniczającego emisję substancji szkodliwych sposobu pracy. Wszystkie silniki posiadają sprężarkę VTG, turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny. Dzięki temu dysponują one dużym przyrostem mocy i dużą siłą ciągu już przy niskich prędkościach obrotowych.
Całkowicie zmodernizowany został obwód chłodzenia w kadłubie silnika z żeliwa szarego oraz w aluminiowej głowicy cylindrów. Głowica cylindrów jest na przykład opływana wzdłuż zamiast - jak dotychczas - w poprzek. Celem tych modernizacji było uzyskanie lepszego chłodzenia przy mniejszym natężeniu przepływu, a przez to przy możliwie niskiej mocy pompy wodnej, co oznacza mniejszą stratę mocy silnika.
Obok ekonomicznej i komfortowej pracy duży nacisk położono przy konstruowaniu silników na ich trwałość: wzmocnione zostały łożyska wału korbowego, powiększone łożyska korbowodu. Zoptymalizowano i wzmocniono także tłoki: w najmocniejszych silnikach 100 kW (136 KM) i 120 kW (164 KM) otrzymały one własny kanał chłodzący.
Nowy jest napęd pasowy górnego wałka rozrządu, pompy paliwowej i wodnej: wzmocniony pasek zębaty jest inaczej prowadzony, dodatkowy wałek i wzmocnione łożyska pompy wodnej prowadzą do bardziej równomiernej, a tym samym ekonomiczniejszej pracy. Także system Common Rail obciąża pasek zębaty tylko w niewielkim stopniu w porównaniu z systemem pompowtryskiwaczy. W rezultacie pasek zębaty w nowych silnikach musi być wymieniany po 200 000 kilometrów. Żywotność samych silników jest obliczona na co najmniej 300 000 km.
Crafter jest nie tylko mocny i trwały, lecz także "czysty". Wszystkie wersje spełniają normę Euro4 (dla samochodów ciężarowych) i EU4 (dla samochodów osobowych). Jest to możliwe dzięki rozbudowanej koncepcji oczyszczania spalin: Każdy silnik posiada seryjnie filtr cząstek stałych umieszczony bezpośrednio na kolektorze wydechowym. Dzięki panującym tam wysokim temperaturom spalin nie wymaga on do swojego działania żadnych dodatków, sam się regeneruje i nie potrzebuje obsługi. Regeneracja następuje w razie potrzeby przez wypalenie pozostałości cząstek stałych w filtrze. Jeżeli temperatura spalin podczas jazdy nie byłaby wystarczająco wysoka, zostanie podniesiona na krótki czas przez jeden lub dwa dodatkowe wtryski paliwa.
Jednak oczyszczanie spalin rozpoczyna się już o wiele wcześniej. Filtr odśrodkowy w układzie odpowietrzenia skrzyni korbowej służy jako separator oleju. Zapobiega on przedostawaniu się oleju silnikowego do komory spalania przez układ odsysania, dzięki temu przy spalaniu oleju nie tworzy się popiół, który mógłby zapchać filtr cząstek stałych. We wszystkich silnikach montowany jest układ recyrkulacji spalin z dodatkowym chłodzeniem i katalizatorem oksydacyjnym.
Przy wszystkich wariantach mocy nominalna prędkość obrotowa wynosi 3500 obr./min. Ten niski poziom prędkości obrotowej oznacza kolejny plus, jeżeli chodzi o komfort akustyczny w kabinie kierowcy i na zewnątrz oraz ma wpływ na oszczędność paliwa. Z najmocniejszym silnikiem 120 kW (164 KM) Crafter osiąga – w zależności od nadwozia – prędkość maksymalną 160 km/h. Prędkość ta jest ograniczona elektronicznie. Ale również silniki o mocy 109 i 136 KM pozwalają Crafterowi rozpędzić się do znacznych prędkości – 140 i 150 km/h. Samochody powyżej 3,5 tony mają prędkość ograniczoną zgodnie z przepisami do 90 km/h. Jednak ważniejsza niż szybkość jest duża siła ciągu nowych jednostek napędowych: Crafterem jeździ się doskonale i do tego oszczędnie.
6-biegowa manualna skrzynia biegów
Seryjnie napęd przenoszony jest przez manualną sześciobiegową skrzynię biegów. Jest ona obsługiwana joystickiem na konsoli środkowej. Ma to wiele zalet: po pierwsze prawa ręka kierowcy opada prawie automatycznie na drążek zmiany biegów, po drugie takie umieszczenie pozwala na swobodne przejście z jednej strony szoferki na drugą lub na przejście do przestrzeni ładunkowej lub do części pasażerskiej w Kombi.
Dzięki precyzyjnemu cięgnowemu mechanizmowi biegi można zmieniać bardzo dokładnie. Wielokrotna synchronizacja na dolnych biegach oraz synchronizacja biegu wstecznego umożliwiają szybką i płynną zmianę przełożenia także w krytycznych sytuacjach podczas jazdy. Ze względu na niewielką rozpiętość przełożeń skrzyni biegów kierowca może utrzymywać silnik zawsze w optymalnym zakresie prędkości obrotowych. Jednocześnie prędkość obrotowa przy maksymalnej prędkości jazdy jest dość umiarkowana, co oszczędza silnik i obniża poziom hałasu.
Zautomatyzowana skrzynia biegów SHIFTMATIC
Silniki o mocy 109 i 136 KM dostępne są również ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, która ma sześć przełożeń i możliwość przełączenia na tryb automatyczny i manualny.
W trybie automatycznym elektronicznie sterowany układ zmiany przełożeń wybiera odpowiedni bieg w zależności od licznych parametrów, takich jak położenie pedału przyspieszenia, prędkość obrotowa, prędkość jazdy. Ponadto, przez przesunięcie punktów zmiany biegów układ ten dostosowuje się do indywidualnego stylu jazdy danego kierowcy. Dodatkowo zautomatyzowana przekładnia posiada tzw. "kick – down": jeżeli przy pełnym naciśnięciu pedału gazu kierowca wciśnie pedał poza określony punkt, przekładnia w celu pełnego przyspieszenia przełączy się na niższy bieg, odpowiednio do prędkości jazdy i prędkości obrotowej silnika. Zmiana biegu w górę przy tym położeniu pedału następuje dopiero przy maksymalnej prędkości obrotowej.
W trybie manualnym kierowca włącza odpowiednie przełożenie przez krótki ruch dźwignią zmiany biegów w kierunku plus (zmiana biegu na wyższy) lub minus (redukcja biegu). Sterowniki silnika i skrzyni biegów komunikują się ze sobą w sposób ciągły. W obu trybach wykluczone są błędne zmiany przełożeń. Wyświetlacz na desce rozdzielczej informuje o trybie automatycznym, a w trybie manualnym wyświetla aktualny bieg. Praktyczne: w celu szybkiego manewrowania, na przykład przy próbie "wykołysania się" z głębokiego śniegu, przy niskiej prędkości jazdy istnieje możliwość bezpośredniego przełączania z pierwszego biegu na wsteczny i odwrotnie.
Zautomatyzowana skrzynia biegów jest pod względem szybkości i komfortu zmiany biegów idealnie dopasowana do Craftera i tworzy doskonały kompromis między przekładnią mechaniczną z manualną obsługą a dotychczasową automatyczną przekładnią hydrokinetyczną: łączy w sobie dużą sprawność przekładni mechanicznej z komfortem klasycznej, w pełni automatycznej skrzyni biegów, jednak bez jej wad w takich kwestiach jak ciężar, sprawność a tym samym ekonomiczność czy wysoka cena zakupu.
Obok zwiększonego komfortu, a co z tym związane – poprawy kondycji kierowcy i przez to zwiększeniu bezpieczeństwa, do zalet zautomatyzowanej skrzyni biegów należy optymalizacja zużycia paliwa. Do tego dochodzi mniejsze zużycie zespołów, przede wszystkim sprzęgła. Seryjnie przy skrzyni zautomatyzowanej montowany jest asystent ruszania, dostępny na życzenie także w połączeniu z manualną skrzynią biegów. Asystent ten znacznie ułatwia ruszanie pod górę: podczas zmiany z pedału hamulca na pedał przyspieszenia ciśnienie hamowania jest utrzymywane jeszcze przez dwie sekundy, co zapobiega niezamierzonemu stoczeniu się pojazdu w dół.
Napęd
VW Crafter jest napędzany na tylną oś. W tej klasie ciężaru oznacza to lepszą trakcję, przede wszystkim przy przewożeniu ładunku. Także w tej kwestii Crafter doskonale dopasowuje się do życzeń klientów. Łącznie dla wszystkich modeli dostępnych jest sześć przełożeń przekładni głównej tylnego mostu. Zależnie od wariantu można wybrać Craftera z jednym z maksymalnie trzech przełożeń, a tym samym dostosować siłę ciągu, masę holowanej przyczepy, zużycie paliwa i prędkość maksymalną do indywidualnych zapotrzebowań.
Ekonomiczność
Niewielkie zużycie paliwa przez Craftera po 10 latach stosowania silników TDI w Transporterze i LT nie jest już żadną niespodzianką. Dzięki mocno zmodernizowanym jednostkom i konsekwentnemu stosowaniu sześciobiegowych manualnych skrzyń biegów, mimo dużych nadwozi, dużych ciężarów i dodatkowych rozwiązań poprawiających czystość spalin, takich jak filtr cząstek stałych, zużycie paliwa w Crafterze jest tylko nieznacznie większe niż w poprzednim modelu.
Zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów pozwala na pokonanie długich odcinków między kolejnymi tankowaniami. Zastosowanie na życzenie większego, 100-litrowego zbiornika pozwala na jeszcze rzadsze podjeżdżanie na stację benzynową. Wlew paliwa znajduje się w tradycyjnym miejscu po stronie kierowcy na dole słupka B a zamknięte drzwi kabiny zabezpieczają zbiornik przed dostępem osób niepowołanych.
Podniesienie poziomu komfortu jazdy i jednocześnie zwiększenie ekonomiczności Craftera zapewnia dostępny jako opcja układ regulacji prędkości jazdy, który utrzymuje wybraną prędkość. Dodatkową funkcją tego układu jest sygnał ostrzegający kierowcę o przekroczeniu ustalonej wcześniej prędkości.
Na niewielki koszt eksploatacji i napraw ma wpływ również przejrzyste rozplanowanie komory silnika z dobrą dostępnością wszystkich punktów wymagających przeglądu oraz znaczne obniżenie nakładu czasu potrzebnego na naprawy. Na przykład przednie i tylne zderzaki można z łatwością wymienić. Tylne elementy wzmacniające oraz wzmocnione tylne podłużnice ramy są również łatwe do wymiany. Konstruktorzy pomyśleli nawet o tym, aby kierowca Craftera szybko i w nieskomplikowany sposób mógł pomóc innym uczestnikom ruchu drogowego w uruchomieniu ich samochodów: seryjnie pod pokrywą silnika zamontowany jest łatwo dostępny punkt "pomocy przy zapalaniu" z przyłączem do kabla.
Volkswagen Samochody Użytkowe ufa niezawodności Craftera i daje dwuletnią gwarancję fabryczną bez limitu kilometrów. Do tego dochodzą trzy lata gwarancji na lakier i dwanaście lat gwarancji na korozję.
Bezpieczeństwo: doskonała obsługa, zawieszenie, ochrona
przed skutkami zderzenia. Najwyższe bezpieczeństwo jazdy, pierwszorzędne hamulce, doskonałe bezpieczeństwo bierne oraz system modułowy zabezpieczenia ładunku – rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w VW Crafterze są na poziomie niespotykanym w tej klasie samochodów.
Kokpit
Bezpieczeństwo w Volkswagenie rozpoczyna się zawsze od prostej obsługi i zapewnienia dobrej kondycji kierowcy. Siedzenia z dobrym trzymaniem bocznym i doskonałą tapicerką dla tych, którzy spędzają cały dzień za kółkiem, przejrzyste instrumenty i intuicyjny układ przycisków i wyłączników – to wszystko znacznie ułatwia pracę kierowcy i jest tym samym elementem składowym bezpieczeństwa. Do tego dochodzą takie nowości jak kierownica z regulacją w pionie i poziomie oraz joystick zmiany biegów doskonale umieszczony w zasięgu ręki. Kolejnym elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo jest dostępna jako opcja zautomatyzowana skrzynia biegów, która pozwala kierowcy na całkowite skupienie się na ruchu drogowym.
Dobra widoczność jest również istotnym czynnikiem bezpieczeństwa. Zapewniają ją na przykład duże i pociągnięte głęboko w dół szyby. W wersji z tylnymi oknami szyby są seryjnie ogrzewane i posiadają wycieraczki. Duże podwójne reflektory jasno oświetlają drogę. Dzięki bocznym kierunkowskazom w obudowie lusterek zewnętrznych – premiera w tej klasie – Crafter jest również dobrze widziany przez innych uczestników ruchu.
Aby światła Craftera zawsze działały, kontrolka na tablicy rozdzielczej informuje kierowcę o przepalonej żarówce. Kolejna lampka ostrzega, gdy poziom płynu do spryskiwaczy będzie niższy niż jedna trzecia poziomu maksymalnego. Także nie zamknięte drzwi kabiny kierowcy lub drzwi przesuwne nie pozostają niezauważone i powodują wysłanie odpowiedniego ostrzeżenia.
Lusterka zewnętrzne Craftera są warte uwagi pod każdym względem. Są one mocowane na podwójnych ramionach i dostępne w różnych wersjach dla pojazdów zamkniętych oraz dla podwozia i skrzyni. W aerodynamicznej obudowie lusterek umieszczone jest duże lusterko główne oraz (w dolnej części) dodatkowe lusterko szerokokątne. Oba można ustawiać niezależnie od siebie, lusterko główne - na życzenie także elektrycznie.
Przy manewrach może pomagać dostępny jako opcja układ kontroli odległości przy parkowaniu, który ostrzega przed przeszkodami znajdującymi się za samochodem lub przed nim i pomaga uniknąć niewielkich uszkodzeń. Ultradźwięki rejestrują przeszkody w odległości jednego metra z przodu i 1,8 metra z tyłu. Dla przodu kierowca otrzymuje informację optyczną na tablicy instrumentów przy zbliżaniu się do przeszkody a przy niewielkiej odległości rozlega się dodatkowy akustyczny sygnał ostrzegawczy. Podczas jazdy do tyłu ostrzeżenia te są podawane optycznie w lusterkach zewnętrznych i dodatkowo akustycznie.
Aby zapobiec przymarznięciu wycieraczek szyby, umieszczono z przodu specjalne dysze wentylacji skierowane na miejsce spoczynku wycieraczek. Miejsce spoczynku wycieraczek tylnych jest oddzielnie ogrzewane.
Dzięki nowym elementom dodatkowym Crafter może być jeszcze bezpieczniejszy i łatwiejszy w obsłudze. Ogrzewana przednia szyba gwarantuje dobrą widoczność do przodu także przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Opcjonalny czujnik światła / deszczu włącza w razie potrzeby automatycznie światła i/lub wycieraczki. Zależnie od stopnia zmoczenia przedniej szyby prędkość wycieraczek zmienia się w sposób płynny. Przy regulacji prędkości wycieraczek czujnik uwzględnia dodatkowo prędkość jazdy. Czujnik światła nie tylko mierzy jasność przed samochodem, lecz rejestruje także ogólne światło otoczenia. Dlatego może on niezawodnie reagować także przy krytycznych warunkach oświetleniowych lub przy wjazdach do tunelu.
Zawieszenie
Podstawą wysokiego bezpieczeństwa aktywnego VW Craftera jest komfortowe i wyjątkowo bezpieczne zawieszenie – w końcu Crafter to typowy Volkswagen. Konstrukcja zawieszenia odpowiada zasadniczo koncepcji, która doskonale sprawdziła się w poprzednim modelu: niezależne zawieszenie kół przednich z dolnymi wahaczami trójkątnymi, poprzecznym resorem piórowym i amortyzatorami hydrauliczno – gazowymi. Z tyłu zastosowano sztywną, napędzaną oś z podłużnie zamontowanymi resorami parabolicznymi. Zawieszenie z ustawieniem neutralnym z tendencją do podsterowności zarówno w stanie pustym, jak i z ładunkiem, jest łatwe do opanowania a w krytycznych sytuacjach pomaga także kierowcom posiadającym niewielkie doświadczenie w prowadzeniu dużych samochodów.
Aby uzyskać takie właściwości, projektanci całkowicie przerobili podstawową konstrukcję zawieszenia dla Craftera i znacznie ją udoskonalili. Teraz w przedniej osi wszystkich modeli zastosowano poprzeczny resor piórowy z materiału kompozytowego. Z jednej strony redukuje on ciężar w porównaniu z tradycyjnymi stalowymi resorami, z drugiej strony lepiej stabilizuje pojazd. Nowe, centralne położenie resoru upraszcza dopasowanie zawieszenia, ponieważ resor jest w znacznym stopniu odseparowany od prowadzenia osi.
Zależnie od klasy ciężaru i nadwozia Craftera na przedniej osi montowany jest stabilizator, dostępny również we wzmocnionej wersji. Sztywniejsze amortyzatory z bardziej miękką charakterystyką łożyska głównego, mechaniczne i akustyczne odłączenie modułu przedniej osi od nadwozia oraz nowe łożyskowanie trójkątnych wahaczy poprzecznych prowadzą do poprawy zachowania się podczas jazdy oraz do wyższego komfortu toczenia się i komfortu akustycznego w porównaniu z poprzednim modelem.
Układ kierowniczy
Cechą charakterystyczną układu kierowniczego Craftera jest zmienne, zależne od prędkości jazdy przełożenie. Podczas manewrowania ułatwia ono pracę kierowcy a jednocześnie - przez zmniejszenie wspomagania - korzystnie wpływa na stabilność jazdy z dużą prędkością. Ilość obrotów kierownicy od jednego do drugiego punktu granicznego udało się zredukować o połowę do 3,3 obrotu, układ kierowniczy reaguje bezpośrednio i precyzyjnie.
Fakt, że Crafterem bardzo dobrze się manewruje, nie wynika jedynie z dużego wspomagania układu kierowniczego przy małych prędkościach: dzięki dużemu skrętowi kół kierowanych Crafter jest wyjątkowo zwrotny. Zależnie od rozstawu osi promień skrętu wynosi od 12,3 do 15,6 metra, co - wziąwszy pod uwagę wymiary samochodu - jest doskonałym wynikiem.
Tłumienie drgań i resorowanie
Zależnie od ciężaru i rodzaju nadwozia na osi tylnej zastosowano jednopiórowe resory paraboliczne, resory dwupiórowe lub resory dwupiórowe z dodatkowym nośnym resorem piórowym. Zastosowanie stabilizatora lub nawet wzmocnionego stabilizatora zależy od modelu. Nowe tylne zawieszenie resorów oraz centralne ucho resoru z przodu są współodpowiedzialne za podsterowność podczas jazdy oraz mają decydujące znaczenie dla zmniejszenia bezwładności przy wyprzedzaniu z dużą prędkością.
Amortyzatory na tylnej osi są umieszczone daleko na zewnątrz i ustawione prawie pionowo. W cięższych modelach zastosowano amortyzatory wzmocnione. Nowe rozmieszczenie amortyzatorów ma na celu optymalizację poprzecznego kołysania się.
Koła i opony
Na doskonałe zachowanie się VW Craftera podczas jazdy mają wpływ również kombinacje kół i opon. Zwiększony rozstaw kół (z przodu plus 58 milimetrów, z tyłu plus 70 milimetrów) razem ze znacznie przedłużonymi rozstawami osi stabilizują jazdę. We wszystkich modelach montowane są seryjnie duże koła o średnicy 16 cali. Stosowane są następujące rozmiary opon: pojedyncze opony 205/75 R 16 C i 235/65 R 16 C, koła bliźniacze 195/75 R 16 C lub 205/75 R 16 C oraz opony Supersingle 235/65 R 16 C na przednich kołach i 285/65 R 16 C na tylnej osi. Dla modeli o ciężarze całkowitym do 3,88 ton dostępne są na życzenie atrakcyjne obręcze aluminiowe o średnicy 16 lub nawet 17 cali. Na większe koła nałożone są opony 235/60 R 17 C.
Nowością jest kolejny element zwiększający bezpieczeństwo: na życzenie można wybrać VW Craftera z układem kontroli ciśnienia w oponach. Jeżeli ciśnienie spadnie poniżej zalecanej wartości, na tablicy rozdzielczej zapali się lampka ostrzegawcza.
Środek uszczelniający do opon zastępuje seryjnie we wszystkich modelach koło zapasowe i pozwala na zredukowanie ciężaru o około 25 kg. Dodatkowo w samochodzie znajduje się kompresor do pompowania opon, zasilany z gniazdka umieszczonego pod fotelem kierowcy. Ponieważ kompresor może wytworzyć ciśnienie maksymalnie sześć bar, niepotrzebny jest już podnośnik samochodowy. Jednak na życzenie można otrzymać Craftera z kołem zapasowym oraz narzędziami potrzebnymi do zmiany koła, w tym także z podnośnikiem. W takim przypadku koło zapasowe jest zamontowane pod tylnym zwisem.
Hamulce
Duże, 16-calowe koła Craftera są doskonałą podstawą dla wyjątkowo skutecznego układu hamulcowego. Zarówno przy zimnych jak i ciepłych hamulcach droga hamowania utrzymuje się na poziomie wartości typowych dla samochodów osobowych. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 milimetrów. Z tyłu natomiast zamontowane są masywne tarcze hamulcowe o średnicy 298 milimetrów (do 3,88 tony ciężaru całkowitego) i 303 milimetrów (powyżej 4.6 tony). Kolejne zmiany: z przodu we wszystkich modelach przewidziane są po dwa zaciski hamulcowe na każde koło; grubość tarcz hamulcowych została znacznie zwiększona, co przedłuża czas ich użytkowania.
Każdy Crafter dysponuje ponadto elektronicznym rozdziałem siły hamowania oraz asystentem hamowania. Asystent rozpoznaje awaryjne hamowanie na podstawie siły wciśnięcia pedału hamulca i w ciągu ułamków sekundy powoduje osiągnięcie pełnego ciśnienia w hamulcach, co pozwala na znaczne skrócenie drogi hamowania.
Crafter Kombi oraz Crafter w wersji skrzyniowej wyposażone są w dodatkowe trzecie światło "stop" montowane w tylnych drzwiach. Bez zmian pracuje hamulec postojowy z dodatkowym bębnem na tylnej osi. Zachowane zostało także położenie dźwigni hamulca z prawej strony fotela kierowcy. Jednak konstruktorzy zwiększyli przełożenie hamulca a tym samym szybkość jego reakcji i skuteczność. Szczególnie dla kamperów atrakcyjna jest, dostępna jako opcja, składana dźwignia hamulca ręcznego. Umożliwia ona w samochodach z obracaną konsolą obrót fotela kierowcy także przy zaciągniętym hamulcu.
We wszystkich modelach Craftera znaleźć można liczne systemy wpływające na bezpieczeństwo: system zapobiegający blokowaniu kół ABS i poślizgowi kół napędzanych ASR z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego EDS. Szczególną uwagę należy zwrócić na elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, który jest montowany seryjnie we wszystkich wersjach Craftera, nawet w platformach. ESP w granicach praw fizyki poprzez odpowiednie przyhamowanie poszczególnych kół na zakrętach zapobiega uciekaniu tyłu (nadsterowność) lub przesuwaniu się przedniej osi w stronę zewnętrznego łuku zakrętu (podsterowność).
W Crafterze pracuje ESP najnowszej generacji z dodatkowymi funkcjami. ESP rozpoznaje między innymi położenie pedału gazu, przyspieszenie, prędkość jazdy, ciśnienie hamowania i prędkość hamowania a nawet ciężar samochodu. Na podstawie większego ciężaru układ elektroniczny stwierdza stan załadowania samochodu a tym samym podwyższony punkt ciężkości i modyfikuje odpowiednio progi swojej ingerencji. Dlatego ESP może teraz z jeszcze większą dokładnością reagować na sytuacje krytyczne. Oprócz tego ESP w Crafterze reaguje szybciej na krytyczne prędkości na zakrętach, redukuje moc silnika i odpowiednio przyhamowuje samochód. Kolejne funkcje wspomagają szybkie manewry wymijania przeszkód lub stabilizują pojazd przy dużej podsterowności. Ze względu na duże możliwości tego układu będzie można w przyszłości zrezygnować z opcji mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego.
Bezpieczeństwo bierne
Maksymalne bezpieczeństwo bierne to kolejna cecha charakterystyczna VW Craftera. Rozpoczyna się ono już przy takich detalach, jak boczne listwy ochronne zabezpieczające przed uszkodzeniem karoserii w wyniku nieuwagi i obniżające koszty drobnych napraw. Listwy są mocowane na zaczepy, czyli przy niewielkich uszkodzeniach można je z łatwością wymienić. Mocne klamki w drzwiach w formie pałąków są nie tylko praktyczne w codziennej eksploatacji, lecz także ułatwiają otwarcie drzwi w razie wypadku.
Do wyposażenia seryjnego, typowego dla Volkswagenów, należą w Crafterze zagłówki z regulacją wysokości i możliwością ich dalekiego wysunięcia oraz trójpunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napinania. Dotyczy to także przedniego fotela pasażera oraz miejsc siedzących w tylnej części podwójnej kabiny lub w części pasażerskiej Kombi.
Wyposażenie seryjne Craftera obejmuje także pełnowymiarową poduszkę powietrzną dla kierowcy. Istnieje możliwość zamówienia poduszki dla pasażera, chroniącej także pasażera siedzącego na środku w przypadku podwójnej kanapy w szoferce. Na życzenie boczne poduszki powietrzne oraz kurtyna powietrza z przodu kabiny kierowcy uzupełniają pakiet bezpieczeństwa Craftera.
Ponadto nadwozie Craftera zostało tak zaprojektowane, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo bierne. Wszyscy pasażerowie są lepiej chronieni niż w samochodzie osobowym dzięki wysokiej pozycji siedzącej. Stabilna struktura nadwozia i klatka bezpieczeństwa chronią pasażerów Craftera i w razie wypadku pozostawiają przestrzeń niezbędną do przeżycia. Klatka składa się ze wzmocnionych podłużnic ramy, słupków okiennych, ścian bocznych, ramy dachu i dachu. Do wykonania wielu elementów użyto stali o dużej wytrzymałości. Tak więc na przykład w razie zderzenia czołowego w kabinie kierowcy zachowana zostaje swoboda ruchów w obrębie nóg. Osiągnięte zostało to między innymi dzięki niewielkiemu przesunięciu pedałów i dzielonej na trzy części zamiast na dwie – kolumnie kierownicy. Przekładnia kierownicy została przesunięta do tyłu, w chronioną przed uderzeniem strefę przedniej osi.
Dopasowane do siebie strefy zgniotu są szczególnie skuteczne w przypadku zderzenia czołowego. Energia zderzenia jest przejmowana po kolei przez zderzak, belkę poprzeczną oraz podłużnicę ramy. Przy wyjątkowo mocnym uderzeniu siła jest dodatkowo kierowana na zespoły przeniesienia napędu. W razie poważnego wypadku odpina się nośnik integralny modułu przedniej osi i tworzy kolejne drogi rozchodzenia się energii.
Także w przypadku zderzenia bocznego pasażerowie są doskonale chronieni. Zbiornik paliwa spoczywa spokojnie pod podłogą w przedniej części samochodu. Progi, słupek A i słupek B oraz połączona z nimi poprzecznica są wzmocnione, zatem przy zderzeniu odpowiednio tłumią energię i chronią w ten sposób zbiornik.
Zabezpieczenie ładunku
Zabezpieczenie ładunku jest kolejnym ważnym punktem w eksploatacji Craftera. Do seryjnego wyposażenia furgonu należy pełna ścianka działowa ze stali między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową. Na życzenie można w niej zamontować stałe lub otwierane okno. Specjalnie dla samochodów kurierskich jako alternatywa dostępna jest ściana działowa z rozsuwanymi drzwiami. Furgon, Kombi i samochód skrzyniowy posiadają także składane oczka w podłodze służące do mocowania ładunku, w wariantach zamkniętych także w słupkach B. Zależnie od długości przestrzeni ładunkowej przewidzianych jest do dwunastu dużych oczek, z których wszystkie spełniają odpowiednie normy bezpieczeństwa. Przestrzeń ładunkowa furgonu może mieć drewnianą podłogę z wykładziną zapobiegającą poślizgowi. Na życzenie w podłogę można zamontować szyny do mocowania w taki sposób, aby nie wystawały ponad jej płaszczyznę.
Dodatkowe możliwości mocowania oferują dostępne jako opcja szyny w bocznych ścianach umieszczone na wysokości balustrady oraz bezpośrednio pod ramą dachu. Połączone ze sobą liczne elementy zabezpieczenia ładunku w Crafterze pozwalają na nieskomplikowane, niezawodne i szybkie unieruchomienie prawie wszystkich przewożonych ładunków. Raster z 25 milimetrowymi otworami jeszcze bardziej ułatwia mocowanie. Zabezpieczenie ładunku oznacza w VW Crafter również bezpieczeństwo przy ładowaniu: blokada drzwi z mechanicznym odblokowaniem zapobiega przypadkowemu zamknięciu się drzwi przesuwnych.
Tekst z www.motonews.pl

Fotki :) :
ObrazekObrazekObrazek

Prawie to samo co Mercedes Sprinter a jest dużo tańsze :)

_________________
TIR-Transit International Routier


Post Wysłano: 11 sty 2010, 0:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 cze 2008, 2:55
Posty: 262
GG: 6263155
Samochód: Citroen Berlingo 2.0 HDI

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
znalezione w google.

Ogółem Crafter to tańsza alternatywa Sprintera. Z tej samej fabryki, ba słyszałem, że nawet z tej samej linii produkcyjnej. Od sprintera różni się znaczkiem i ceną. Jednak dla mnie jest bardziej dostojny niż mercedes. Ogółem to jeden z najlepszych samochodów dostawczych. Jednak firmy przewozowe nie za chętnie je kupują. Powodem jest oczywiście ekonomia. Bo nie dość, że samochody te są dość drogie to ich spalanie oscyluje w okolicach 18l/100km. Jednak komfort w kabinie jest niezaprzeczalnie najlepszą rekompensatą jaką poczuje właściciel auta.
Z tego co słyszałem są one najmniej awaryjne z samochodów dostawczych.

_________________
I Was Born To Be A Truck Driver.

B - 24 VIII 2004
C - 29 VIII 2009
Kurs Na Przewóz Rzeczy


Post Wysłano: 11 sty 2010, 14:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Cytuj:
ich spalanie oscyluje w okolicach 18l/100km.
Nie chce mi się w to wierzyć.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 11 sty 2010, 14:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Jak dla mnie Crafter to stylistycznie najciekawszy dostawczak.
Jego przód mocno wyprzedza konkurencje jeśli chodzi o nowoczesny design.

Niby to nie są auta do konkursów piękności i mają wazniejsze parametry, ale jednak..


Post Wysłano: 11 sty 2010, 17:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 cze 2008, 2:55
Posty: 262
GG: 6263155
Samochód: Citroen Berlingo 2.0 HDI

Cytuj:
Cytuj:
ich spalanie oscyluje w okolicach 18l/100km.
Nie chce mi się w to wierzyć.
Kolego jak jeździłem Masterem i patrzyłem z zazdrością na tych co się wożą Crafterem i Sprinterem to każdy mówił, że jest wygodny jak cholera ale na pusto najmniej wychla 17l. A jak mu depnąć z załadunkiem na autostradzie to i do 23 potrafi wyżłopać. Najmniej co się spotkałem to facet powiedział, że 15 spali, ale on woził pianki ocieplające na rury CO.

_________________
I Was Born To Be A Truck Driver.

B - 24 VIII 2004
C - 29 VIII 2009
Kurs Na Przewóz Rzeczy


Post Wysłano: 11 sty 2010, 17:42
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 cze 2007, 14:11
Posty: 639
GG: 2158946
Samochód: Fiat CC 700 31PS
Lokalizacja: DK1 SPS

Mi się też nie chce wierzyć w te 23 co mówisz z ładunkiem-chyba że ma 6 ton łądowności :lol: Ojciec śmigał MANem ME14.280 ładowaliśmy na niego 7 ton i on wypił 22-23 litry, a gdzie taki Crafter-podejrzane to jest :/

_________________
B-8.12.2010
C-6.02.2013
C+E-23.07.2013
KW-11.03.2013


Post Wysłano: 11 sty 2010, 17:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Zawsze jak chcę poznać obiektywne spalanie danego auta to wchodze na autocentrum

http://www.autocentrum.pl/spalanie/volkswagen/crafter/

Tutaj jest statystyka na podstawie 24 raportów

srednie spalanie dla tego auta 12,6.

Nie wiem skąd ta ogromna rozbieznosć pomiędzy tym co piszecie, a tą stroną.

Można na dole przejrzec raporty poszczególnych użytkowników.

Jeden pisze tak
Cytuj:
Czytałem wiele raportów spalania wszysce piszą że crafter pali DUŻO ja wypożyczyłam auto z wypozyczalni i spaliło 180 litrów na 2250 km jak byk wychodzi 8 litrów na 100 km trasa polska włochy z powrotem załadowane 2 tony prędkość 100do 115 kmh . Mam vw lt 2.8 130 km pali rekord 6.5 litra max 9 litrów .Wszystko zalezy od nogi

zupełnie odmienna opinia
Cytuj:
Samochód nowy z salonu , rama z zabudową auto lawety. W chwili obecnej ma przejechane 14 000 km. Od pierwszej chwili użytkowania zużycie paliwa NIE DO PRZYJĘCIA. Spalał od 13 do 17 litrów oleju napędowego. Ograniczyliśmy elektronicznie prędkość do 100 km /h więc spalanie było łaskawe zatrzymać się na 13 litrach. Ciekawe jest to że czy załadowany czy nie ,pali prawie identycznie. Specjaliści mówią że spalanie zmniejszy się wraz z przebiegiem 2000 , 5000 , 10000 km tym czasem przy 14 000 nic się nie zmieniło. Lada chwila pierwszy przegląd i wymiana oleju , liczę że spalanie się zmniejszy. Jeśli nie ,oddaje auto do reklamacji. I jeszcze jedno Crafter 35 czy 50 może ciągnąć przyczepę z hamulcem max. 2000 kg , przy czym byle Ducato ma 2500 kg na haku. Najchętniej mimo sympatii do VW oddał bym to auto i sprawdził Sprintera. Powód jest jeden ,żadna stacja ASO nie potrafi odpowiedzieć na proste pytanie dlaczego tyle pali i kiedy się to zmniejszy. Wiec wydałeś człowieku 170 000 zł i jeździsz z nadzieją że może za jakiś czas zmniejszy się spalanie. Chyba żeby się nie zmniejszyło. Więcej w przyszłym tygodniu po wymianie oleju. Pozdrawiam


Post Wysłano: 11 sty 2010, 17:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Z autocentrum to lipa mi ford mondeo 2.0 pali 8,1l/100km benzyny, jazda głównie po mieście a oni podają minimalne spalanie 10,6 do 12,5l :lol:
http://www.autocentrum.pl/?FF=307&makei ... ybopinii=1

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 11 sty 2010, 18:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

No to nie wiem w przypadku mojego auta rekord to 5,8, średnie przy super oszczednej jeździe 6,5 normalnie i w zimie 7,5 max 8,5

na autocentrum jest dokładnie to samo


minimalne średnie 6,6
maksymalne średnie 8,5
minimalne w trasie 5,8

No ale przy benzyniakach łatwiej o duże rozbieżności, a może masz jakiś wyjątkowy samochód ;-)


Post Wysłano: 11 sty 2010, 20:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 maja 2009, 14:34
Posty: 162
GG: 0
Samochód: na baterie

haha 18l/100 albo 23l nikt by nie kupował takie samochodu dla porównania stary sprinter z samochodem na pace i na lawecie 2,9td max 13 litrów ,2,5tdi nie może spalić tyle co 7 litrowe silniki ,gdyby to był crafter z silnikiem benzynowym niewiem czy takie robią ale kiedyś były takie sprintery to spalanie jeszcze by się zgadzało mniej więcej ale to i tak trochę za dużo


Post Wysłano: 11 sty 2010, 20:58
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 cze 2008, 2:55
Posty: 262
GG: 6263155
Samochód: Citroen Berlingo 2.0 HDI

Koledzy ja tym autem nie jeździłem tylko słyszałem opinie. Może kolesie co nimi jeździli mieli ciężką nogę albo spuszczali paliwo. Faktem jest że w kilku miejscach słyszałem o wysokim spalaniu.

_________________
I Was Born To Be A Truck Driver.

B - 24 VIII 2004
C - 29 VIII 2009
Kurs Na Przewóz Rzeczy


Post Wysłano: 30 lip 2010, 22:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 lip 2009, 18:08
Posty: 16

Cytuj:
Jednak firmy przewozowe nie za chętnie je kupują. Powodem jest oczywiście ekonomia. Bo nie dość, że samochody te są dość drogie to ich spalanie oscyluje w okolicach 18l/100km. Jednak komfort w kabinie jest niezaprzeczalnie najlepszą rekompensatą jaką poczuje właściciel auta.
No powiem szczerze, że mnie kolego rozbroiłeś. Gdyby Crafter spalał 18l/100km :lol: to nikt by go nie kupował. Nie wiedzieć czemu, Sprinter to częstszy widok na drogach, ale Crafterów jest coraz więcej. Zresztą LT-ków też jeździ mniej niż Sprinterów. Crafter i Sprinter to rzeczywiście dość podobne auta, chyba nawet z tej samej fabryki. Przede wszystkim CDI to nie TDI. Crafter dużo lepiej wygląda, ale to kwestia gustu i jest trochę tańszy. A jeżeli chodzi o komfort, to w obydwu jest wręcz taki sam - jeżeli masz standardowe siedzenia, to cały czas bolą 4 litery.

Co do spalania to miałem do czynienia z Crafterem 2,5 TDI 136km wysoki dach, długi, srednio 1t ładunku i wychodziło 9-11l/100km, a przy jeździe ok. 145km/h i 1,5t ładunku było 14/100km, więc nie wiem skąd te 18 i więcej. :D


Post Wysłano: 16 wrz 2010, 19:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 wrz 2010, 19:45
Posty: 2
GG: 12658422

Cytuj:
Cytuj:

Co do spalania to miałem do czynienia z Crafterem 2,5 TDI 136km wysoki dach, długi, srednio 1t ładunku i wychodziło 9-11l/100km, a przy jeździe ok. 145km/h i 1,5t ładunku było 14/100km, więc nie wiem skąd te 18 i więcej. :D
Od 10 miesięcy jeżdże Crafterem 2,5 TDI 136 km i muszę przyznać Ci rację, z małym załadunkiem to autko spali mi 10-14 l.Ale gdy wioze na nim 3-4,5 t to podchodzi pod 17-19. Raz nawet wyszło mi 20/100 km ale połwe trasy ciągnąłem z załadunkiem 4 ton(jakieś 350km). Wszystko zależy od załadunku. Na pusto to autko nie spali więcej jak 11,12


Post Wysłano: 22 wrz 2010, 19:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 lip 2009, 18:08
Posty: 16

Co nie zmienia faktu, ze Crafter i Sprinter to bliznacze samochodu, jednak Crafter wygrywa przede wszystkim na silniki. Nie sa moze mocniejsze, ale VW z silnika 2,5TDI wyciąga 136KM, Mercedes z silnika 2,1 130KM (313 CDI) i 150KM (315 CDI) z czego ten drugi ma 2 turbospręzarki. Moze brzmi to swietnie, jednak jak z kosztami eksploatacji wie kazdy, kto kiedys uzywal Sprintera, chocby tego starszego. Silniki w Sprinterze sa po prostu wyżyłowane, a przez to są częstsze usterki np. wtryskiwacze, ktore nie sa wcale tanie. Trzeba tez przyznac ze i Craftery i Sprintery sa coraz gorzej wykonywane, mam na mysli furgony. W kostrukcji uzyto nie wiem za bardzo jak to nazwac, podpór, rozpór (chodzi o to co potrzymuje dach). Miedzy nimi jest jakis taki klej albo sylikon. Znajomy ma na Crafterze bagaznik dachowy, wozi dłuzyce itp. Zeby zaladowac/rozladowac musi wejsc na dach i po nim chodzic. Stara sie chodzic po tym bagazniku, ale wiadomo ze nie latwo jest chodzic po palakach. I kiedy stanie na dachu, ten klej po prostu wyplywa z tego lączenia. Kiedys mial Sprinetra i nie bylo z tym zadnych problemow. To jest to, ze im auta nowsze, tym gorzej i mniej starannie wykonane. Niektore materialy tez coraz gorsze. Dzisiaj liczy sie ilosc sztuk i jak najwiecej sprzedanych.


Post Wysłano: 22 wrz 2010, 21:28
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

Crafter z 2,5l. pojemności skokowej osiąga w najmocniejszej wersji 163KM (inne wersje to 109(?) i wspomniana 136KM).
Sprinter zaprezentował jakiś czas temu nową gamę silników. I np. nie ma już wersji 150KM a 160KM. Zamiast V6 184KM jest 190KM itp. Ponadto to nie są dwie turbiny a kompresor - on pracuje na niskim zakresie obrotów i turbosprężarka która działa non stop ale powyżej jakiejś tam prędkości obrotowej daje więcej Nm.
W firmie z którą od czasu do czasu mam możliwość współpracować był do nie dawna Sprinter 315cdi w wersji long i maksymalnie wysokiej. Auto po trzech latach użytkowania miało nabite 800 tyś. km. W sumie wymieniono tam wszystko jeżeli chodzi o mechaniczne sprawy. A z ciekawszych sytuacji to oberwała się raz miska olejowa podczas jazdy. A rdza była w dużej ilości miejsc, przede wszystkim progi, grill, pokrywa silnika, drzwi tylne etc.
A co do dachu. Nie wiem czy wszystkie. Ale m in. Renault, Nissan, MB, VW właśnie tak robią auta. To wpływ nadwozi samonośnych. Wyobraź sobie jakby te panele - arkusze blachy miały podczas jazdy nie pracować. Auto po 5 miesiącach jazdy po naszych kopidołkach wyglądałoby jak siedlisko rdzy. A ten "klej" to masa blacharska. Musi tam być aby blacha, te arkusze, non stop pracowały. Inaczej na całej konstrukcji miałbyś mikropęknięcia po jednej trasie Warszawa - Gdańsk - Warszawa.
Ale zgodzę się z tym co napisałeś. Teraz robią auta teoretycznie dla naszego dobra. Szkoda że zawsze malutkim drugiem dopisane jest że to wszystko zacznie się psuć po przejechaniu 200 tyś. km. a serwis kosztuje.

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Post Wysłano: 23 wrz 2010, 19:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 lip 2009, 18:08
Posty: 16

Kolego Kadykianus ten silnik 2,5TDI 136KM i ten 163KM to chyba nie ten sam silnik. Z tego co się orientuje ten drugi to R5. Craftery i Sprintery powstają w tej samej fabryce i sa pod wieloma wzgledami identyczne. W tym materialy (blacha) pewnie jest to to samo. Moim skromnym zdaniem VW bije Mercedesa pod wzgledem silnikow. Jak juz pisalem wczesniej, nie sa one mocniejsze, ale wykonane solidnie i nie do zajechania. Faktem jest, ze w Crafterze brakuje czegos mocniejszego. Przydalby sie silnik o mocy ok. 190-200KM, wtedy VW bylby jeszcze ciekawsza propozycja. Nie wiem czy VW oferuje normę spalania EEV, gdzieś chyba widzialem, ze Mercedes juz to oferuje.

Ogólnie Crafter jest bardzo nowoczesny, elektronika czuwa dosłownie wszędzie, ale lepiej ze jest, bo potrafi zdzialac bardzo duzo kiedy kierowca popelni błąd. Silnik 136KM radzi sobie bardzo dobrze, podobno ten mocniejszy jeszcze lepszy. Jezeli chodzi o hamulce, na to tez warto zwrocic uwage, to kiedy na samochodzie bylo zaladowane 1500-1700 kg (furgon 35) skutecznosc hamulcow dosc zmalala. Jest też duży postęp w stosunku do starszego Sprintera, jezeli chodzi o aeordynamike. Przy wyprzedzaniu ciezarowek na autostradach czy dwupasmowkach jest odczuwalny tunel powietrza, ktore wywoluja. W pewnym momencie pcha samochod do tyłu, a zaraz potem wypycha do przodu. Czasami wypycha do lewej krawędzi. Czuć to szczegolnie w busach, bo maja znaczna powierzchnię boczna i sa stosunkowo lekkie. W tej kwestii Crafter zachowuje sie pewnie, gdzie ze Sprinterem róznie bywalo. Jezdzac po drogach, mozna zauwzyc jak nadwozie (furgon) pracuje podczas jazdy, jak boczne blachy faluja pod wplywem wiatru, o tym pisal kolega Kadykianus. Nadwozie caly czas pracuje. Znajomy wozi Crafterem dluzyce itp. Ma bagażnik dachowy do tego celu. Zeby cos zaladowac lub rozladowac musi chodzic po dachu. I kiedy wlasnie chodzi, to owa masa po prostu "wyplywa" spod tych palakow, ktore podtrzymuja konstrukcje dachu. Pod tym wzgledem Sprinter byl sporo lepszy. VW jak i Mercedes daja mozliwosc montazu takiego bagaznika, jednak konstruktorzy chyba nie przemysleli, ze zeby cokolwiek wlozyc lub sciagnac trzeba wejsc na dach. Pod tym wzgledem LIPA.


Post Wysłano: 24 wrz 2010, 17:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

Z tym silnikiem o mocy 163KM może faktycznie tak być jak piszesz. Dopiero jak przeczytałem post przypomniało mi się że osoba zajmująca się zakupami aut coś tam mówiła o droższym serwisie tej jednostki napędowej spowodowanej jej konstrukcją. Więc może faktycznie zamiast czterech mamy tam pięć cylindrów.

W firmie w której pracuje jest Crafter ale ten krótszy i w najsłabszej wersji silnikowej o 2,5l. Natomiast w firmie gdzie dorabiam mają kilka Crafterów w różnych wersjach mocy i zabudowy. Ale raczej nie mają wersji najmocniejszej. Zdjęcia Crafterów kilku są w temacie nowego Mastera.
Co do wchodzenia na dach. Nie wiem jak jest dokładnie. Ale z tego co wiem te auta mają ładowność dachową około 100kg. Sam poniosło mnie i chłopaka z firmy którzy podczas ostatniej zimy chcieliśmy łopatami do śniegu zrzucić pokrywe. Ale szybko zeszliśmy. Wszystko się gieło i na dodatek wpływ profilowanego dachu utrudniał zrzucanie białego puchu.

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Post Wysłano: 24 wrz 2010, 21:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 lip 2009, 18:08
Posty: 16

Ładowność dachu to 300kg w wersji z niższym dachem, 150kg w wersji z dachem wysokim. Na dach superwysoki nie można nic zaladować z powodu jego budowy. Dane sa takie same dla Craftera jak i Sprintera. Tak jak mowisz. Dach caly sie gnie, kiedy sie po nim chodzi. Jezeli bedziesz mial kiedys okazje, to wejdz na pake i zwroc uwage na polaczenia palakow z dachem, kiedy ktos bedzie chodzil po dachu. Zwroc uwage na tę masę blacharską... :)


Post Wysłano: 10 gru 2010, 21:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 cze 2008, 10:22
Posty: 29
GG: 0
Lokalizacja: Staszów

Witam,

Wypowiem się na temat Craftera na "bliźniaku", wersja bluetec 163KM z AdBlue, o DMC 5T <skrzynia bez plandeki> poruszającego się w stosunku 40/60 miasto/trasa - przy załadunku około 2200 kg max. <dystrybucja gazu w butlach>, stan: prawie NOWY - aktualny przebieg około: 8000 km.
Mimo, że to auto służbowe jestem jak najbardziej niemile zaskoczony spalaniem - w warunkach zimowych spalanie jest niewiele mniejsze niż 16L, co przy baku 75L powoduje konieczność szukania ORLENU co 400 - 450km <gdy były temperatury dodatnie spalanie oscylowało w granicach 14.5L>. Nawet nie chcę myśleć ile by palił gdyby trzymała go jeszcze dodatkowo plandeka lub izoterma... Dodam, ze w samochodzie zamontowany jest tachograf <odcięcia nie posiada, ale tacho rejestruje przekroczenia prędkości> - więc jazda bez szaleństw.
Podczas <nieplanowanej> wizyty w ASO VW powiedzieli, że "jest nadzieja, że spalanie trochę spadnie gdy auto się ułoży" - co z tego wyniknie zobaczymy :)

>pozdrawiam


Post Wysłano: 13 kwie 2011, 12:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2006, 19:31
Posty: 764
Samochód: Volvo FH 440
Lokalizacja: Meszna

Crafter po drobnym face lifcie:
http://www.autogaleria.pl/news/index.php?id=3833


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: