Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lip 2016, 20:47
Posty: 1

Kierowca zakończył 6 cykl 24 h w piątek o 19:00. Wyjął kartę i rozpoczął się odpoczynek 45 h. Niestety kierowca musiał go skrócić do 42 h i rozpoczął nowy cykl w niedzielę o 13:00.

1. Czy ten odpoczynek jest taktowany jako 24 h ale do oddania w ciągu 3 tygodni jest 45 h + 3 h = 48 h?
2. Czy ten odpoczynek jest taktowany jako 24 h ale do oddania w ciągu 3 tygodni jest 45 h + 21 h = 66 h?
3. Czy ten odpoczynek jest taktowany jako 42 h i do oddania w ciągu 3 tygodni jest 45 h + 3 h = 48 h?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 sie 2009, 10:16
Posty: 187
GG: 0
Samochód: f2000

Poczytaj forum bo nawet źle zadaleś pytanie. Wszystko jest na forum tylko trzeba przeczytać kilkaset wpisów.
Wpisz w Google czas pracy kierowcy i ze strony itd ściągnij pliczek w którym będziesz miał sporo podstaw wyjaśnione.

Wysłane z mojego GT-N7100 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 cze 2009, 12:39
Posty: 409
Samochód: Volvo FH
Lokalizacja: Wejherowo

Cytuj:
Kierowca zakończył 6 cykl 24 h w piątek o 19:00. Wyjął kartę i rozpoczął się odpoczynek 45 h. Niestety kierowca musiał go skrócić do 42 h i rozpoczął nowy cykl w niedzielę o 13:00.

1. Czy ten odpoczynek jest taktowany jako 24 h ale do oddania w ciągu 3 tygodni jest 45 h + 3 h = 48 h?
2. Czy ten odpoczynek jest taktowany jako 24 h ale do oddania w ciągu 3 tygodni jest 45 h + 21 h = 66 h?
3. Czy ten odpoczynek jest taktowany jako 42 h i do oddania w ciągu 3 tygodni jest 45 h + 3 h = 48 h?


Następną pauzę weekendową musisz zrobić 45h. A te 3 godziny oddajesz w tygodniu 9+3h lub w weekend 45+3h. ;)


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2016, 18:54
Posty: 4
Samochód: Manik
Lokalizacja: Arbroath

Treść Ustawy jest bardzo skomplikowany, lecz samo rozliczenie jest bardzo prosta.
Ale i tak samą ustawę powinieneś przeczytać. Po tym możesz niezmiennie skracać pałzę tygodniową do 24 godzin co drugi tydzień.
Konkretnie pauza 24 potem 45 potem 24 potem 45 potem 24 i tak w koło Wojtek. Oddajesz cały czas zalegające 21 godzin kiedy chcesz nawet po roku. oczywiście tylko wtedy kiedy skracasz co drugi tydzień, możesz też zrobić 24 45 45 24 45 24 45 24 45 45 itd. Jak chcesz tą całą ustawę to ci wkleję.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5081
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
Treść Ustawy jest bardzo skomplikowany, lecz samo rozliczenie jest bardzo prosta.
Ale i tak samą ustawę powinieneś przeczytać. Po tym możesz niezmiennie skracać pałzę tygodniową do 24 godzin co drugi tydzień.
Konkretnie pauza 24 potem 45 potem 24 potem 45 potem 24 i tak w koło Wojtek. Oddajesz cały czas zalegające 21 godzin kiedy chcesz nawet po roku. oczywiście tylko wtedy kiedy skracasz co drugi tydzień, możesz też zrobić 24 45 45 24 45 24 45 24 45 45 itd. Jak chcesz tą całą ustawę to ci wkleję.
ciekawe jak w takim systemie wychodzi ci dwutygodniowy czas prowadzenia?

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2016, 18:54
Posty: 4
Samochód: Manik
Lokalizacja: Arbroath

W pierwszym tygodniu robisz 24 w drugim 45 w trzecim 24 w czwartym 45
Teraz wytłumaczę.
Zwrot za pierwszy skrócony tydzień oddaje czwarty tydzień, trzeci oddaje szósty etc.
45 minus 24 równa się 21 i te 21 jest zwrotem skrócony pauzy tygodniowej.
Kiedy w końcu zjedziesz do domu na dłuższą pauzę powyżej 66 godzin to w tym momencie wszystko się zerujesz.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2016, 18:54
Posty: 4
Samochód: Manik
Lokalizacja: Arbroath

Masz dwa sposoby na potwierdzenie swojej wiedzy.
Pierwszym jest zapoznanie się z całą ustawą.
Drugim jest, zadzwonienie do ITD z takim samym pytaniem, czy można co drugi tydzień skracać pauzę tygodniową.
Taki system wygrali z Komisją Europejską Przewoźnicy Norwescy, bo u nich są zabójcze systemy pracy 9/3 lub 12/4. Po tym sporze ustawa zaczęła obowiązywać w całej Europie.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2016, 18:54
Posty: 4
Samochód: Manik
Lokalizacja: Arbroath

Tutaj masz całą ustawę.

Ustawa o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 92, poz. 879; tj. z dnia 30 sierpnia 2012 r. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155),

Otóż, intencją ustawodawcy jest możliwość zastosowania do pracownika jednego, dostosowanego do specyfiki jego pracy systemu czasu pracy.

Art. 139 par 2 kodeksu pracy zasadniczo zakazuje łączenia ze sobą systemu przerywanego czasu pracy z systemem równoważnym określonym w art. 135 kp (klasycznym), z systemem równoważnym stosowanym przy pracach polegających na dozorze urządzeń lub związanych z częściowym pozostawaniem w pogotowiu do pracy (art. 136 kp), z systemem równoważnym stosowanym do pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a także pracowników zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb ratowniczych (art.137 kp), czy też przy pracy w ruchu ciągłym (art.137 kp).

Kodeks pracy jako regulacja ogólna zawiera również zakaz łączenia systemu przerywanego z systemem skróconego tygodnia pracy (art. 143 kp) oraz z system czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta (tzw. weekendowy system czasu pracy).

Zatem w polskim prawie krajowym obowiązuje ogólna zasada zakazu łączenia systemów czasu pracy, która jednak zostaje wyłączona przez regulację szczególną jaką jest ustawa o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 92, poz. 879; tj. tj. z dnia 30 sierpnia 2012 r. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155), w której przewidziano możliwość zastosowania wobec kierowców tzw. mieszanego systemu czasu pracy.

Zgodnie z brzmieniem art. 19 przedmiotowej ustawy w uzasadnionych przypadkach w ramach systemu równoważnego czasu pracy dopuszcza się stosowanie przerywanego systemu czasu pracy określonego, według z góry ustalonego rozkładu czasu pracy z uwzględnieniem przepisów o obowiązkowym dobowym odpoczynku.

Rozkład czasu pracy sporządzony w ramach tego systemu powinien obejmować okres co najmniej miesiąca. System ten często stosowany jest w regularnych przewozach osób, gdzie należy mieć na uwadze, iż planując czas pracy

kierowców należy uwzględnić oprócz czasu pracy i okresu przerw również czas odpoczynku.

W tym miejscu koniecznym staje się wyjaśnienie, czym charakteryzują się łączone ze sobą systemy czasu pracy tj. przerywany i równoważny system czasu pracy.

Jeśli chodzi o system równoważny to w tym systemie dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę, natomiast wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

System przerywany natomiast może być stosowany, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, według z góry ustalonego rozkładu, przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin, natomiast w przypadku gdy kierowca wykonuje przewozy regularne - przerwa może trwać nie dłużej niż 6 godzin, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy nie przekracza 7 godzin.

Za czas przerwy, o której mowa powyżej, kierowcy przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia, wynikającego z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia.

W sytuacji gdy nie wyodrębniono kategorii zaszeregowania, wynagrodzenie to wyniesie 60% wynagrodzenia przysługującego kierowcy, co w praktyce jednak nie będzie występowało z uwagi na ograniczenia w stosunku do zakazu uzależniania wynagrodzenia kierowcy od ilości przewiezionego ładunku czy tez od ilości przejechanych kilometrów, jeśli taki system wynagradzania stanowiłby zagrożenie bezpieczeństwa na drogach lub zachęcał do naruszania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

W przerywanym systemie czasu pracy, mogą być zatrudniani kierowcy których praca może być świadczona w dwóch odcinkach czasowych w ciągu trwania doby pracowniczej, przedzielonych przerwą trwającą maksymalnie 5 lub 6 godzin w zależności od rodzaju wykonywanych przez kierowcę przewozów.

W odniesieniu do kierowców wykonujących regularne przewozy osób możliwe jest wprowadzenie przerwy dłuższej o godzinę tj. w wymiarze 6 godzin , z zastrzeżeniem, ze kierowca w tym dniu nie może pracować dłużej niż 7 godzin.

Łączny czas pracy przed i po przerwie nie może przekroczyć 8 godzin, natomiast 7 godzin w przypadku gdy przerwa będzie trwała 6 a nie 5 godzin.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy nie regulują kwestii podziału czasu pracy w tym systemie na określone odcinki czasowe, co oznacza, ze decyzja w tym zakresie będzie należała do pracodawcy.

Podczas przerwy wynikającej z przerywanego systemu czasu pracy kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem, co oznacza, że może opuścić swoje stanowisko pracy i czas ten przeznaczyć na odpoczynek lub załatwienie spraw osobistych.

Nieprawidłowym zatem działaniem byłoby zobowiązanie kierowcy do przebywania na terenie zakładu pracy w trakcie wykorzystywana przerwy (Ustawa o czasie pracy kierowców Komentarz Łukasz Prasołek rok: 2010).

Przykład: Pierwszy odcinek czasowy trwa 5 godzin a drugi np. 3 albo równe odcinki czasowe pierwszy 4 godziny i drugi 4 godziny.

Podział godzinowy musi wynikać z obowiązującego rozkładu czasu pracy, określającego konkretne godziny trwania przerwy.
Istotną kwestią jest również fakt, że przerywany system czasu pracy można wprowadzić zarówno do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym, jak i w przypadku kierowców wykonujących nie zarobkowe przewozy drogowe wykonywane na potrzeby własne przedsiębiorstwa oraz, że przerywany system czasu pracy może być zastosowany do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, którym wykonywane są przewozy.
Ustalenie systemu i rozkładu czasu pracy kierowcy

Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy (art. 18 uocpk).
Natomiast system przerywanego czasu pracy o którym mowa w art. 16 ustawy o czasie pracy kierowców, wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, a u pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa - w umowie o pracę.
Reasumując powyższe rozważania, zasadniczo obowiązuje zatem zakaz łączenia ze sobą poszczególnych systemów czasu pracy, przy czym takie rozwiązanie dopuszcza wobec kierowców ustawa o czasie pracy kierowców. tzw. system mieszany (tj. stosowanie systemu przerywanego w ramach systemu równoważnego) jest dopuszczalny z zachowaniem wymogów ustawowych określonych w art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców, a więc w uzasadnionych przypadkach i z
uwzględnieniem przepisów o obowiązkowym dobowym odpoczynku.
Zastosowanie systemu mieszanego w praktyce wydaje się bardzo korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw transportowych, gdyż pozwala on w sposób racjonalny dostosować organizację pracy do realnych potrzeb pracodawcy w aspekcie przyjmowanych zleceń przewozowych a jednocześnie obniżyć koszty pracy poprzez uniknięciu generowania nadgodzin.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 sie 2013, 17:18
Posty: 208

Mozna co drugi tydzien skracac pauze weekendowa do minimum 24h ale wtedy powinno wygladac to tak: 24-66-24-66-... Jezeli kierowca skrocil weekendowa pauze o 3h to te godziny moze oddac z pauza dobowa czyli 9+3 lub 11+3 albo z pauza weekendowa jednak musi sie wyrobic z oddaniem do konca trzeciego tygodnia po ktorym nastapilo skrocenie.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3267
Lokalizacja: eu

Cytuj:
Jezeli kierowca skrocil weekendowa pauze o 3h to te godziny moze oddac z pauza dobowa
A jak skrócił o 6 godzin to już nie może?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 sie 2013, 17:18
Posty: 208

Oj tam czepiasz sie panie :D Pewnie ze moze i 6 i 10 i 15.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4061
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

A to nie szlo "5, 10, 15!".
W TV kiedyś popularne ;-)

/mobil

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3267
Lokalizacja: eu

Cytuj:
Oj tam czepiasz sie panie :D Pewnie ze moze i 6 i 10 i 15.
To dlatego powinieneś dodać tam na przykład, bo będzie potem miliard takich pytań jak moje.

Pzdr.


Po raz kolejny proszę o właściwe nazewnictwo. Jeśli już są jakieś "zalegle" godziny to mówimy o REKOMPENSACIE lub ODBIERANIU zaległych godzin.
Skąd Wam się to bierze oddawanie to nie rozumiem.

Mamy aspiracje bycia Forum o wysokim poziomie wiedzy i porad dlatego proszę o właściwe nazewnictwo.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2082
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Cytuj:
Po raz kolejny proszę o właściwe nazewnictwo. Jeśli już są jakieś "zalegle" godziny to mówimy o REKOMPENSACIE lub ODBIERANIU zaległych godzin.
Skąd Wam się to bierze oddawanie to nie rozumiem.

Mamy aspiracje bycia Forum o wysokim poziomie wiedzy i porad dlatego proszę o właściwe nazewnictwo.
Szkoda twoich nerwów, nie zmienisz tego podobnie jak FH13...

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 kwie 2014, 20:51
Posty: 1884

Niech każdy mówi jak lubi. Ważniejsze źeby wiedział o czym mówi. A czy oddaje czy rekompensuje , to wsio ryba.

Wysłane z mojego SM-J500F przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4061
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Ja nikomu nic dłużny nie jestem, to i nie oddam :P

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 maja 2007, 22:25
Posty: 213

a czy te godziny trzeba oddawac na raz czy mozna dzielic?
np. mialem 30h pauzy weekendowej i musze oddac 15h w ciagu 3 tygodni... i czy moge np. oddac w pierwszym tygodniu 10h, a w nastepnym 5h ?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4061
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Jednorazowo,
To nie kredyt.

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 08 gru 2014, 21:48
Posty: 531
Samochód: Man tgs6x6 Daf xf 95
Lokalizacja: Olsztyn

A można też przecież zrobić dwa skrócone weekendy i w trzeci odebrać.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: