Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 12 maja 2010, 13:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 maja 2010, 12:58
Posty: 4
GG: 0
Samochód: duzy

Witam, mam pytanie do Was jako do fachowców praktyków , interesuje mnie ile miejsca potrzebujecie by ciagnikiem z naczepą ( mam na mysli standardowego tira z naczepą ) pokonać skręt 90 stopni , do postu zalaczam rysunek poglądowy ;) .
ps chodzi mi o to ile w praktyce porzeba , a nie ile mowia przepisy budowlane czy drogowe, z góry dzieki za pomoc i szerokości zycze.
[img] http://img194.imageshack.us/img194/5020/tiry.png [/img]


Post Wysłano: 12 maja 2010, 14:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Nie jestem praktykiem, bo moje doświadczenie zamknęło sie w 25 godzinach jazdy na kursie, ale pozwole sobie poteoretyzować. Odpowiedź na Twoje pytanie nie jest jednoznaczna.

Ilośc niezbędnego miejsca zalezy od sposobu w jaki chce się zakręt pokonać.

Pierwsza opcja, to kiedy jedziemy do samego zakrętu swoim pasem ruchu, przy prawej krawędzi jezdni, czyli pierwszy wymiar wynosi powiedzmy 3 metry, tyle ile potrzeba aby zmieścił sie zestaw na szerokośc.

W takim przypadku będzie potrzeba naprawdę sporo miejsca, aby naczepa/przyczepa nie skosiła czegoś, bądź nie wjechała na krawęznik, szczególnie że mamy do czynienia z krawęznikiem o kącie 90 stopni.

Tak więc szerokośc drogi "pionowej" w takim przypadku będzie musiała być..... na moje oko wystarczy, że koła naczepy znajdą się na wysokości zalamania krawęznika i już można łamać.
Długość zestawu do kól naczepy to jakieś 16 metrów i taką mamy pozycję do skrętu. całe 16 metrow szerokośc drogi zajęliśmy, a trzeba jeszcze wykonać pełny skręt.

A że ciągnik siodłowy to nie czołg i w miejscu sie nie obróci, to przyjmijmy że potrzeba jeszcze 5 metrów na wykonanie manewru.

Razem potrzeba metrów około 20 i jest to wartośc minimalna.


Sytuacja wygląda zupełnie inaczej kiedy pozycja poczatkowa zestawu jest znacznie bardziej oddalona od prawej krawędzi jezdni.

Przyjmijmy, że szerokość jezdni "poziomej" to standardowa droga jednojezdniowa dwukierunkowa, przyjmijmy, że pas ma 3 metry, analogicznie do pierwszej sytuacji, co razem daje 6.

Przyjmijmy, ze zestaw ustawia się całkowicie przy lewej krawędzi, a więc ma po prawej stronie 3,5 metra zapasu.

to sporo.
Oszacowanie ile metrów szerokości musi mieć teraz jezdnia pionowa nie jest już takie proste.
Wydaje mi się, że wystarczy z 10 metrów.


Nie jest bez znaczenia czy rozpatrujemy zestaw ciągnik z naczepą, czy solówka z przyczepą.

Ciągnik z naczepą potrzebuje wiecej miejsca, ze względu na to w którym miejscu zestaw się łamie.


Rysunek przedstawiajacy problem:
Jak długo trzeba jechac na prostych kołach, jeśli nie mamy jak oddalić się od krawędzi jezdni.

Obrazek


Sytuacja druga

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Post Wysłano: 12 maja 2010, 15:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 maja 2010, 12:58
Posty: 4
GG: 0
Samochód: duzy

Dzieki za szybka odpoiwedz, czyli jesli zjezdzasz z szerszej drogi to ta w ktora wjezdzasz moze byc wezsza? czy dobrze rozumiem? A jesli nie mozna sie odsunac od krawedzi jezdni, skret moze nastapic dopiero jak te 3 kola beda mijaly rog zakretu?
ps ile metrow jest od kabiny do tego miejsca naczepy?


Post Wysłano: 12 maja 2010, 15:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 kwie 2006, 14:55
Posty: 1587
Lokalizacja: Brzesko

Hmm, od kabiny do pierwszej osi w naczepie jest jakieś 8m.

Co do wymiarów. Z drogi o szerokości 6m spokojnie można się załamać w drogę o tej samej szerokości pod kątem prostym. Z tym warunkiem że najpierw trzeba wjechać na zewnętrzną stronę łuku (mówiąc krótko pod prąd) i tak samo na tą drogę wjeżdżać pod prąd.

_________________
www.Truck-Spotters.eu


Post Wysłano: 12 maja 2010, 21:07
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Cytuj:
Dzieki za szybka odpoiwedz, czyli jesli zjezdzasz z szerszej drogi to ta w ktora wjezdzasz moze byc wezsza? czy dobrze rozumiem?


na chłopski rozum można tak to ując.

Cytuj:
A jesli nie mozna sie odsunac od krawedzi jezdni, skret moze nastapic dopiero jak te 3 kola beda mijaly rog zakretu?
ps ile metrow jest od kabiny do tego miejsca naczepy?

Odnosiłem się do sytuacji jaką przedstawiłeś na rysunku.
W praktyce nie występują skrzyżowania prostopadłe, w taki sposób jak to opisałes.
Owszem, krzyżowanie się dróg pod kątem prostym to standard, ale raczej nie krzyżuje się krawęzników pod takim kątem.
Bo wtedy nawet większośc kierowców osobówek najeżdża tylnym wewnetrznym kołem na krawęznik

Ma to ogromne znaczenie, postaram się to zasymylować na obrazku.

Obrazek


Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


i jeszcze ćwiczenie na wyobraźnie, które pozwala uzmysłowić czy łatwiej kierować solówką z przyczepą, czy ciągnikiem z naczepą

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

w pierwszym przypadku autobus ciągnie mini przyczepkę

w drugim mini autobus ciągnie długaśną przyczepę ;-)

Jak myślisz, który zestaw potrzebuje więcej miejsca?


Post Wysłano: 12 maja 2010, 21:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 wrz 2006, 16:50
Posty: 1136

Według mnie powinno być co najmniej po 50 cm luzu manipulacyjnego po każdej stronie auta. Mówiąc krótko 2,55-2,60 + 50 + 50 = 3,55-3,60 m. Poszukaj sobie szerokości dróg transportowych w magazynach. Przyjmuje się szerokość wózka + luz manipulacyjny przynajmniej 15 cm, ale to jest tylko wózek, więc dla ciężarówki trzeba przyjąć przynajmniej 3 razy tyle, stąd moje 50 cm, choć przy zakręcie 90 stopni to też może być mało. Zauważ, że niektóre przyczepy przy ostrym skręcie zachodzą nawet 1,5 m. Poza tym, im ciaśniej, tym więcej opon zostaje na podłożu...


Post Wysłano: 12 maja 2010, 22:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5924

A ja zapytam o to do czego te wymiary konkretnie potrzebne? Myślę, że wtedy będzie łatwiej dobrać przy pomocy kolegów jakąś dobrze sprawującą się w praktyce wersje :)


Post Wysłano: 12 maja 2010, 22:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 sie 2007, 22:31
Posty: 411
Lokalizacja: Kielce/Ipswich

narysuj miarowe znaki na drodze kredą i łam sie i zawężaj


Post Wysłano: 13 maja 2010, 6:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

zepsół pojazdów lub pojazd cżłonowy potrzebuje tyle miejsca na skręt ile jego najdłuższy element.

i tak tam gdzie wjedziesz autobusem przegubowym nie zawsze wjedziesz zwykłym, ponieważ autobus solówka (te w komunikacji publicznej) jest dłuższy od poszczególnych części przegubowca.

tam gdzie wjedziesz samochodem z przyczepą nie zawsze wjedziesz ciągnikiem z naczepą.

z rysunku jaki zamieścił Mariano333 wynika, że teoretycznie miejsca wystarczy wtedy, gdy najdłuższy element zespółu pojazdów lub pojazdu członowego będzie przekątną kwadratu o boku podwójnej szerokości drogi.
a tyle koledzy powinni wyliczyć, więdząc że standarowa naczepa ma 13,6m wewnątrz, czyli możemy przyjąć w uproszczeniu 15m - wymiary zewnątrze 13,9m na całej szerokości 2,55m.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 13 maja 2010, 9:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 maja 2010, 12:58
Posty: 4
GG: 0
Samochód: duzy

Obrazek

Witam ponownie, moze zeby lepiej zobrazować o co mi dokladnie chodzi wkleiłem obrazek, widac na nim magazyn , i planowana drogę objazdową . I teraz moje pytanie ile miejsca muszę zostawić na działce w miejscach zaznaczonych przez czerwone strzałki, aby tir z naczepa mogl objechać ten budynek? W praktyce nie moge tego sprawdzic ponieważ czesc dzialki to była ziemia rolna bardzo grząska.
Jeszcze raz dzieki.


Post Wysłano: 13 maja 2010, 12:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

6m i nakazany jeden kierunek ruchu, jeżeli nie chcesz mieć obtłuczonych ścian.

a tam gdzie jest rozładunek i prosta droga trzeba szerokości 3m na szerokość pojazdu, 6m dla operowania wózka widłowego i następne 3m, aby drugie auto mogło przejechać obok.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 13 maja 2010, 12:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 maja 2010, 12:58
Posty: 4
GG: 0
Samochód: duzy

Jesli dobrze zrozumialem; szerokosc 6 metrow po kazdej ze stron wystarczy na przejazd zestawu. Dziekuje bardzo o to mi wlasnie chodzilo :D .


Post Wysłano: 13 maja 2010, 13:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

tak jest, ale na narożnikach budynków trzeba zamontować jakieś zabezpieczenia i odpowiednio oznaczyć żółto-czarnymi tablicami. nic nie da większy kamień na ziemi, bo jeżeli jakiś magik złamie zestaw tak, że narożnik budynku będzię między osią napędową, a osiami naczepy to może uszkodzić budynek.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 13 maja 2010, 13:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Dodam tylko, że jeżeli mamy miejsce warto jest dalej się "wyciągnąć". Przykładowo przy skręcie w prawo 90 st. jeżeli na drodze w którą skręcamy z naprzeciwka nic nie jedzie, lepiej wyciągnąć się na sąsiedni pas w celu łagodniejszego pokonania łuku oszczędzając tym samym opony i zawieszenie. Bo już nieraz widziałem artystów co skręcali "w miejscu".


Post Wysłano: 13 maja 2010, 14:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

tak zastanowiłem się jeszcze raz i przy tych 6m to kierowcy musieliby dobrze jeździć i z należytą uwagą, więc miałbyś kilka zaczepień o budynek i płot tygodniowo, więc dla pewności (jeżeli masz taka możliwość na narożnikach zrobiłbym odlełość 10m na 10m przed i za narożnikiem.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 08 mar 2011, 0:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 paź 2008, 22:51
Posty: 48
GG: 0
Samochód: Narazie BMW
Lokalizacja: Radom

Witam. Mam nieco inną sytuacje ale można podpiąć pod tą wyżej. Jeździłem troszkę dużym ale nie na tyle by mieć pewność jakiej szerokości zrobić bramę rozsuwaną aby bez karkołomnych manewrów wjechać tyłem na plac.Wymiary jak na rysunku,droga nie bardzo ruchliwa,teren zabudowany.Po wjeździe na teren jest więcej miejsca niż szerokość bramy.Myślę o 5 m ale nie wiem czy nie będzie to na styk.
Obrazek


Post Wysłano: 08 mar 2011, 8:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 lut 2006, 21:00
Posty: 206
Lokalizacja: Garwolin

Myślę, że 5m powinno wystarczyć. Mam podobną sytuację u mnie na podwórku. Podobna szerokość ulicy, odległość bramy od krawędzi jezdni i kąt wjazdu. Ciągnik + 11m cysterna wchodziły przez 3m bramę. Fakt, że sporo gimnastyki to wymagało, ale dodatkowe 2m prawdopodobnie rozwiązałyby sprawę całkowicie. Jednak poczekaj, aż ktoś mądrzejszy się wypowie ;)
Trzeba tylko pomyśleć o poszerzeniu wjazdu na chodniku, bo koła naczepy będą trochę "ścinać" łuk, a tam krawężniki pewnie wyższe, więc szkoda i opon, i krawężników.

_________________
Wspomnień czar...
WTiE PW


Post Wysłano: 08 mar 2011, 10:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 paź 2008, 22:51
Posty: 48
GG: 0
Samochód: Narazie BMW
Lokalizacja: Radom

Dzięki za odpowiedź.Na razie z krawężnikami nie ma problemu bo po mojej stronie bo ich nie ma.Ulica będzie remontowany pewnie w tym roku i wtedy je zrobią.
Myślę że da się pogadać z jakimś majstrem przy budowie drogi i jeśli nie zrobię bramy do tego czasu to mu powiem żeby zrobili szerszy wjazd z niskim krawężnikiem a jeśli już będzie brama to chyba nie zrobią wjazdu 2,5m jak brama 5m.


Post Wysłano: 24 wrz 2016, 12:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 wrz 2016, 12:24
Posty: 3

Witam, moze macie wiedze?
Obrazek


Post Wysłano: 24 wrz 2016, 14:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 sty 2009, 17:22
Posty: 1799
Samochód: Scania S450
Lokalizacja: Aleksandrów Kuj. CAL

1. Powinien na styk wjechać, ze względu na mur po lewej stronie musi uważać na tył naczepy, aby na niego nie zaszedł.
2. Wjedziesz
3. A po co ci to? Planujesz tam gabarytem wjeżdżać? Każdy standardowy zestaw powinien wjechać, wątpie aby gabaryty tam wjechały.
4. Ciężko stwierdzić. Zawsze możesz pocieszyć kierowce stwierdzeniem:
PAAAAAAANIE NIE TAKIE TU WJEŻDŻAŁY

_________________
C, CE, KW :)


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: