Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 25 lut 2010, 19:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 lut 2010, 18:57
Posty: 54
GG: 0
Samochód: actros 2640
Lokalizacja: Z-ne

Witam koledzy. Jestem tutaj nowy i mam takie pyt odnośnie skrzyni biegów w Actrosie półautomatycznej bodajże. Chodzi żeby jak ktoś może przesłał link albo opisał jak poprawnie ją użytkować, jak wbijać pół biegi do czego służy to pokrętło nad joystickiem i guzik pod. Ogolnie wytłumaczyć mi tą skrzynie. Jest to actros z 1998r, przepraszam że takie pytanie zadaje. Dla was to pewnie banalne ale ja dopiero zaczynam przygode z ciężarówkami. Dziękuje z góry.


Post Wysłano: 26 lut 2010, 11:23
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1365
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Pod klapką masz pokrętło do trybu awaryjnego, tam jest pięć (chyba, nie pamiętam) przełożeń, ale tym narazie się nie interesuj, bo jak skrzynia działa to tam się niezagląda.
Sama skrzynia jest bardzo wygodna, jedyne co może irytować to że wbicie połówki trwa dłużej niż w normalnej przekładni.
Z pozycji N - bieg jałowy joystickiem do przodu masz bieg w górę 1,2,3,4,5,6,7,8 do tyłu joystick bieg niższy, tak samo połówki do których służy "języczek" pod joystickiem. Jeżeli auto będziesz rozpędzał i wskazówka obrotomierza nie wyjdzie za zielone pole to skrzynia będzie wybierać aby pół biegu w górę, nawet jeśli będziesz operował joystickiem, po przekroczeniu zielonego pola wskoczy cały bieg. Jeżeli chceż wrzucić np. z 5 na 6 bez wkręcania na obroty powyżej 1500 wciskaszz guzik z lewej strony joysticka przytrzymujesz i joystickiem do przodu, wtedy wybierze 6, biegi które będą wybierane zawsze będą migać, ten na którym jedziesz będzie ciągle podświetlany na tablicy rozdzielczej. Z redukcją jest jeszcze prościej, zbliżając się np do ronda, wciskasz hamaulec, hamujesz i joystick w tył, skrzynia biegów sama wybierze odpowiedni bieg. Przycisk z prawej strony joysticka, jest do wybierania luzu, z pozycji N wybierasz bieg wsteczny, w tym wypadku wciskasz sprzęgło, wciskasz przycisk z lewej strony joysticka trzymając wciśnięty robisz ruch do tyłu i czekasz aż poczujesz charakterystyczne wskoczenie tego biegu, wtedy dopiero puszczasz joystick. Wybierając biegi do przodu wystarczy "puknąć" do przodu jeżeli przez 30sekund nie wciśniesz sprzęgła to proponowany przez ciebie bieg (ten który będzie migał na wyświetlaczu) poprostu nie wskoczy, a po tych 30sekundach przestanie migać.
Jeżeli będziesz rozpędzał auto, możesz np przeskoczyć o 1,5 biegu robisz joystick do przodu(z wciśniętym guzikiem, lub nie, zależy przy jakich obrotach zmienisz bieg) i "języczek" w górę. Samym "języczkiem" też możesz redukować i podnosić bieg, odbywa się to na tej samej zasadzie jak wcześniej z tym że tu bieg przeskakuje tylko o połówkę. Tak więc jeśli jadąc uznasz że zredukowałeś o pół biegu A to ciągle za mało, robisz drugi raz w dół i masz znowu pół biegu niżej.
Dodam że Actros woli niższe obroty z racji posiadania niskoobrotowego silnika, jeżeli na początku będziesz się trzymał zielonego pola to będzie dobrze ze spalaniem. Później jeżeli jesteś kumaty wyczujesz te auto i będziesz wiedział kiedy można jechać na 1000obr/min a kiedy można przycisnąć w okolice 1800obr/min. Myślę że po jednym dniu powinieneś opanować podstawy które pozwolą na normalne jazdę


Post Wysłano: 26 lut 2010, 11:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 lut 2008, 12:53
Posty: 318
GG: 11187010
Samochód: BMW E36 M52b20
Lokalizacja: k. Łańcuta

Kolega igoR84 napisał już wszystko, ode mnie taka rada żebyś się nie zniechęcił po pierwszym dniu kiedy nie będzie Ci szło. Nawet jak czasami skrzynia nie wybierze biegu a może się tak zdarzyć to wbij jeszcze raz i wtedy wszystko będzie dobrze. Te skrzynie po prostu trzeba zrozumieć kiedy już to nastąpi zrozumiesz że jest to bardzo fajna sprawa jeździć na joysticku wbrew temu co można usłyszeć.


Post Wysłano: 26 lut 2010, 18:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 lut 2010, 18:57
Posty: 54
GG: 0
Samochód: actros 2640
Lokalizacja: Z-ne

dzieki wielkiekoledzy ja juz jezdzilem nim i nawet dosc mi to szlo ale tak na podstawowych biegaj 1-8 bez polowek... no i troche czulem sie zagubiony w tym wszystkim ale juz wiem oco chodzi. a jeszcze mam taki gosc od kogo mam tego actrosa mowil ze bieg sie zmienia tylko sprzeglojojstik do przodu wskoczy bieg i puszczam sprzeglo a znowu jakis inny mowil mi ze wystarczy tylko np jak jest 2 jojstik do przodu kontrolka mruga wciskam sprzeglo i puszczam odrazu i wskakuje... tak ak by pol biek w manualnej skrzyni.. nie wiem ...sorki ze takie blache sprawy ale wy to macie napewno obcykany ale pojezdze jescze chwile i nie bede mial problemu... zawsze jezdznilem na manualu i to ptoste bylo...a teraz nie moge sie polapac


Post Wysłano: 26 lut 2010, 19:24

Kolego, przed wciśnięciem sprzęgła dokonujesz preselekcji (wyboru biegu) i w odpowiednim momencie (zazwyczaj pasującym kierowcy) wciskasz sprzęgło. Bieg przeskoczy, usłyszysz stuknięcie "grzechotki" i puszczasz sprzęgło. Nie ma konieczności wciśnięcia sprzęgła i "wbicia joystickiem" biegu. O ile mnie pamięć nie myli (nie mierzyłem czasu) jeśli w ciągu 10 sekund nie wciśniesz sprzęgła "przygotowany" bieg przestanie migać.
Nie jest możliwe przeskoczenie o więcej jak 2 biegi. Maksymalnie można zejść, ale to już silnikiem strasznie tłucze, o 2,5 biegu i następuje to w granicach 600 obr/min. Nie jest też możliwe wybranie do ruszenia biegu wyższego jak "czwórka".
Przynajmniej tyle z moich obserwacji za ponad półtora roku jazdy na joysticku.
Można też skrzynię "zresetować" i jak zauważyłem skrzynia troszkę szybciej wtedy zmienia biegi.


Post Wysłano: 27 lut 2010, 10:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1365
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Cytuj:
na podstawowych biegaj 1-8 bez polowek.
Na połówkach też jeździłeś tylko o tym nie wiedziałeś.
Cały bieg jest wtedy gdy swieci strzałka skierowana w górę nad 8, połówka jest wtedy gdy swieci strzałka skiwerowana w dół nad 7.


Post Wysłano: 27 lut 2010, 11:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 lut 2010, 18:57
Posty: 54
GG: 0
Samochód: actros 2640
Lokalizacja: Z-ne

Dzięki wielkie wszystkim, dużo mi to wyjaśniło. Ale jeszcze jeśli chce ktoś coś dodać to śmiało, chętnie się jeszcze rożnych rzeczy dowiem. Bo na pewno mi się to przyda. A jak jeździcie na tej skrzyni to zamieniliście by ją jednak na na normalny manual czy jednak jest to bardzo wygodne?


Post Wysłano: 21 wrz 2010, 23:00

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 cze 2007, 21:00
Posty: 29
Lokalizacja: Sokołów Podlaski DK63 i DK62

mam pytanko koledzy od kilku dni jeżdżę actrosem z półautomatyczną skrzynią i dwa razy miałem taką sytuacje ze gdy chciałem wrzucić bieg do ruszenia to bieg nie wskoczył tylko migał numerek np.2 i po 10 sekundach wyrzucało na N . Może ktoś pomoże o co chodzi lub co jest nie tak ?


Post Wysłano: 21 wrz 2010, 23:41
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
mam pytanko koledzy od kilku dni jeżdżę actrosem z półautomatyczną skrzynią i dwa razy miałem taką sytuacje ze gdy chciałem wrzucić bieg do ruszenia to bieg nie wskoczył tylko migał numerek np.2 i po 10 sekundach wyrzucało na N . Może ktoś pomoże o co chodzi lub co jest nie tak ?
Mryganie oznacza, że bieg został przygotowany do wrzucenia i jeśli ty nie wyciśniesz po pewnym czasie sprzęgła to wyrzuca na luz/wraca do poprzedniej opcji (czyli świeci się tylko obecny bieg, a nie jak wcześniej świecił obecny bieg i mrygał bieg w przygotowaniu).

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 23 wrz 2010, 1:41

Jeśli wcześniej bez problemu wrzucało Ci bieg a sytuacja zdarzyła się dwukrotnie proponuję przeprowadzić pełny proces nauczania skrzyni biegów.


Post Wysłano: 23 wrz 2010, 19:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 cze 2007, 21:00
Posty: 29
Lokalizacja: Sokołów Podlaski DK63 i DK62

Nauczania skrzyni biegów ? niekapuje?


Post Wysłano: 01 sty 2012, 19:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 lip 2010, 21:28
Posty: 9
GG: 0
Samochód: DAF

A czy mógłby ktoś wrzucić zdjęcie joysticka z opisem, który przycisk ma jaką funkcję ? Nie jeździłem nigdy Actrosem, a jestem ciekaw jak to wygląda. Mile widziane filmy, jak wygląda jazda Actrosem od momentu rozruchu silnika przez zmianę biegów do zatrzymania. Pozdrawiam


Post Wysłano: 03 sty 2012, 0:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Dżojstik to wiadomo do przodu biegi w górę do przodu w dół do tyłu z przodu masz taki "języczek" górna, dolna skrzynia, wsteczny wrzucasz wciskając lewy przycisk+ ruch do tyłu, żeby wyrzucić na luz wciskasz prawy.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 03 sty 2012, 4:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2591
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Cytuj:
z przodu masz taki "języczek" górna, dolna skrzynia\
Połówki :wink:

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 03 sty 2012, 14:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
Cytuj:
z przodu masz taki "języczek" górna, dolna skrzynia\
Połówki :wink:
Raczej pół biegu do góry/na dół ;)

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Ostatnio zmieniony 03 sty 2012, 15:28 przez Bajzel, łącznie zmieniany 1 raz.
No nie, w bok.


Post Wysłano: 03 sty 2012, 19:37
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Wszędzie w materiałach serwisowych mercedesa nie ma słowa o pół biegach. Tam jest to górna i dolna skrzynia :wink:

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 03 sty 2012, 19:53

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 gru 2010, 17:24
Posty: 5880
Samochód: Volvo FH

No nie, 400zł/h bierzesz i nie wiesz czym się połowki w actrosie przełącza :] .

Wymiatasz gościu.

_________________
Naczelny Prywaciarz WC :).

Kania to ch uuu j!!! 8)


Post Wysłano: 03 sty 2012, 20:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 mar 2006, 2:00
Posty: 198
Samochód: szybki ;)
Lokalizacja: STWua

W przypadku lewarka zmiana skrzyni dolna/gorna jest przebijaniem do siebie dolna od siebie gorna skrzynia, jezyk jest od polowek, wsteczny gleboko do siebie lewarek i bodajze do przodu (ewentualnie do tyłu - tego nie pamietam bardzo zadko sprzedaje sie podwozia na lewarku)

_________________
MB :)


Post Wysłano: 03 sty 2012, 20:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2591
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Cytuj:
W przypadku lewarka zmiana skrzyni dolna/gorna jest przebijaniem do siebie dolna od siebie gorna skrzynia, jezyk jest od polowek, wsteczny gleboko do siebie lewarek i bodajze do przodu (ewentualnie do tyłu - tego nie pamietam bardzo zadko sprzedaje sie podwozia na lewarku)
W Mp2 do siebie i do przodu wsteczny, nie wiem czy są inne wersje skrzyń (podwozie 8x4 4141).

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 03 sty 2012, 21:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 lut 2010, 11:32
Posty: 207
GG: 2251162
Samochód: Man Tga
Lokalizacja: Szczecin

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: