Autor
Wiadomość
Tytuł: Star-20
Post Wysłano: 21 maja 2005, 22:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 kwie 2005, 15:00
Posty: 79
GG: 2314600
Lokalizacja: Łódź

Star-20
Jako datę rozpoczęcia produkcji samochodów w Polsce Ludowej przyjmuje się
15 grudnia 1948 r., wtedy to w Starachowicach pokazano oficjalnie
delegatom na Kongres Zjednoczeniowy PPS i PPR pierwsze samochody Star-20.
Ale idea budowy tych ciężarówek zrodziła się zaraz po wyzwoleniu, w maju
1946 r. rozpoczęto bowiem prace konstrukcyjne, którymi kierowali
inżynierowie: Jan i Jerzy Wernerowie, Bronisław Mrozowski i Mieczysław
Dębicki.
Egzemplarze przedprototypowe zbudowano w Zakładach Mechanicznych w
Ursusie. Zakłady Starachowickie w grudniu 1948 r, wykonały złożoną z 20
sztuk pierwszą serię informacyjną samochodów ciężarowych.
W owych latach Star-20 odznaczał się nowoczesną konstrukcją. Podczas gdy
produkowane po wojnie samochody ciężarowe miały jeszcze silniki ustawione
przed kabiną kierowcy, to w Starze-20 silnik umieszczony był już w
kabinie, umożliwiło to racjonalne rozmieszczenie zespołów pojazdu,
zmniejszenie nieużytecznej jego długości i obniżenie kosztu produkcji.
Na drewnianej skrzyni ładunkowej można było przewozić 3500 kG ładunków.
Ponieważ ciężar własny samochodu wynosił 3400 kG, wskaźnik ładq,wności był
bardzo korzystny. Samochód mógł również holować przyczepę o ciężarze
całkowitym (z ładunkiem) do 4400 kG.
Wysoka moc silnika w stosunku do całkowitego ciężaru samochodu (włącznie z
obsługą) podnosiła wskaźnik mocy, który w przypadku Stara-20 wynosił 11,7
KM/tonę. Dla porównania warto przytoczyć wskaźniki mocy innych samochodów
ciężarowych znanych firm z lat pięćdziesiątych. Tak np. Magirus S4500 i
Berliet GLA5b miały niższe wskaźniki mocy: 10,8 KM/tonę i 10,0 KM/tonę.
Star-20 wyposażony był w 4-biegową skrzynię przekładniową bez
synchronizacji + bieg wsteczny. Hamulce miał hydrauliczne jednoobwodowe.
Zawieszenie samochodu oparto na czterech wzdłużnych resorach piórowych.
Porównując konstrukcję Stara-20 z innymi współcześnie produkowanymi
samochodami można by wytknąć tylko to, że nie miał on silnika
wysokoprężnego, tańszego w eksploatacji niż silniki gażnikowe. Pod innymi
względami przewyższał on jednak samochody innych firm.
Starachowickie samochody poddano w 1950 r. próbom jakościowym w rajdzie
razem z czechosłowackimi Skodami i węgierskim Cseplem. Z próby tej Star
wyszedł zwycięsko. Był to dobry sprawdzian podstawowego modelu samochodu
Star-20, z elementów tego modelu rozpoczęto wytwarzanie odmian pochodnych:
wywrotki i ciągnika siodłowego, samochodu pożarniczego, autobusu i
samochodu terenowego.

Jak ma ktos zdiecia niech dozuci z chcecia zobaczyc je by było warto !!


Tytuł:
Post Wysłano: 23 maja 2005, 17:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 186
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

Tytuł:
Post Wysłano: 27 lip 2005, 21:35

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 maja 2005, 13:49
Posty: 92
GG: 0
Lokalizacja: Nowy Targ

Też dorzucę coś od siebie :D Ten Star stoi na Petrochemii Płock w Nowym Targu. W tle flota Magnumek i jednej Premiumki Inter Transu:
Obrazek


Tytuł:
Post Wysłano: 25 cze 2007, 21:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 maja 2007, 12:45
Posty: 408
Lokalizacja: (Z)Dolny śląsk

Obrazek
STAR 20 z 1953 roku

http://www.wikipedia.pl (c)

_________________
Semper Fidelis


Tytuł:
Post Wysłano: 16 sie 2007, 14:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 sie 2007, 12:36
Posty: 2

a koledzy ja sie zajmuje pojazdami zabytkowymi i tak oto...
Obrazek
Star 20

Obrazek
Star 21

Obrazek

Star 25

Fotki pochodza z mojej prywatnej kolecji

_________________
WSK motór jak marzenie(spełnione)


Tytuł:
Post Wysłano: 16 sie 2007, 19:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 gru 2006, 23:15
Posty: 187
GG: 0
Samochód: magnum 480
Lokalizacja: warszawa

kolego motonita, jeśli można to prześlij fotki, co tam posiadasz jeszcze z Polski Ludowej, oczywiście jak możesz. hubiw115@wp.pl
P.S. Odnośnie Twojego podpisu, u mnie Junaczek przejściówka 1960(prawie złożony)

_________________
"spokojnego nie znam dnia, na dżdżo spalam pety dwa i herbaty tak jak trza nie posłodze
po asfalcie, czy przez piach, gładko, czy po kocich łbach, taki mi się trafił fach-życie w drodze"
W.Młynarski "Absolutnie"


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 10:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

W tamtym okresie większość ciężarówek miała silniki benzynowe, więc Star 20 nie odstawał znacząco od konkurencji. Czy ten Star miał wspomaganie hamulców?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 11:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 maja 2007, 19:31
Posty: 891
GG: 1

Cytuj:
Czy ten Star miał wspomaganie hamulców?
Nie, nie miał. Hamulce zasadnicze były hydrauliczne, a ręczny był taśmowy.


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 12:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Czyli mógł ciągnąć tylko przyczepę z hamulcem najazdowym albo bez, ale to chyba było samobójstwo. Podziwiam dawnych kierowców.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 12:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 maja 2007, 19:31
Posty: 891
GG: 1

Przepraszam Kolego, że Cię wprowadziłem w błąd, ale przeczytałem, że Star 20 jednak miał wspomaganie hamulców. :oops:


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 12:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Jak już miał to chyba podciśnieniowe, co nie zmienia faktu że przyczepy już nie było czym hamować.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 12:38

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 maja 2007, 19:31
Posty: 891
GG: 1

Cytuj:
przyczepy już nie było czym hamować
Jeśli nie miał kompresora to rzeczywiście. Star 25, nowsza wersja, miał kompresor, ale czy 20 miał? Nie jestem na tyle obeznany we wczesnych Starach żeby mieć pewność.


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 12:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Ja bym obstawał przy zupełnym braku wspomagania, też nie jestem za bardzo obeznany ww wczesnych modelach.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 12:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 maja 2007, 19:31
Posty: 891
GG: 1

Heh, nie zrozumieliśmy się. Star 20 istotnie ma podciśnieniowe wspomaganie hamulców, nie jest to zależne od kompresora, gdyż ma on hamulce hydrauliczne. Stary, nawet 1142 mają również hamulce hydrauliczne, jednak są wyposażone w kompresor i instalację pneumatyczną do podłączenia hamulców w przyczepie.


Tytuł:
Post Wysłano: 17 sie 2007, 13:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Czyli Star 20 ma wspomaganie takie jak osobówka, nowsze Stary też mają wspomaganie tylko nadciśnieniowe.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 22 sie 2007, 15:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 21 gru 2006, 20:31
Posty: 11

Nowsze stray mają hamulce hydrauliczne ze wspomaganiem pneumatycznym, hamulec ręczny jest pneumatyczny.

_________________
Król polskich szos Star 200


Tytuł:
Post Wysłano: 22 sie 2007, 19:32

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 maja 2007, 19:31
Posty: 891
GG: 1

Cytuj:
Nowsze stray mają hamulce hydrauliczne ze wspomaganiem pneumatycznym, hamulec ręczny jest pneumatyczny.
Tak, zgadza się, pierwsze Stary 200 miały ręczny jeszcze mechaniczny, dopiero po jakimś czasie był pneumatyczny hamulec ręczny, ale zasadniczy pozostał hydrauliczny nawet w 1142.


Tytuł:
Post Wysłano: 24 sie 2007, 13:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 186
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

Przybysz, mam prośbę możesz nam przedstawic więcej fotografi pojazdów STAR, Szczególnie tych juz zapomnianych, byłbym ci wdzięczny

_________________
Z wojskowym pozdrowieniem CZOŁEM


Tytuł:
Post Wysłano: 26 sie 2007, 20:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 sie 2007, 12:36
Posty: 2

No chcieliscie to prosze:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Star 21 zadszy od stara 20:)

P.S Wyszło nieporozumienie ja niemam stara kolekcionuje tylko zdiecia.
Ja z samochodów mam Syrene 105L i Skode S 110L (+ maluch na codzien)

_________________
WSK motór jak marzenie(spełnione)


Tytuł: Re: Star-20
Post Wysłano: 30 gru 2008, 23:34

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 maja 2007, 23:52
Posty: 7
GG: 4468302
Samochód: P406 1.8 16V
Lokalizacja: Kożuchów

Kilka fotek z Zenita Dziadka - w tle Polmo Kożuchów.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: